handdator

Visa fullständig version : Sheo gör saker med druvsocker.


Sheogorath
2011-09-10, 20:25
Hej,

Eftersom jag vill begränsa mitt fruktosintag (åtminstone periodvis) för att undvika förfettad lever och andra otrevligheter har jag börjat försöka ta fram lite recept där socker byts ut mot druvsocker. Jag har haft mindre bra framgång med negerbollar (de blir antingen för söta eller för beska) men däremot har jag titrerat fram fantastiskt god chokladsås, som man t.ex. kan ha på pannkakor eller var man nu finner det lämpligt. Förslag: pannkakor med frysta blåbär som värms 1-2 min i micro, sedan strös rikligt med druvsocker över bären följt av shitload of chokladsås. Förmodligen så opti återladdning man kan tänka sig.

Till receptet:

1 dl druvsocker
0,5 dl kakao
1 krm salt
1,5 dl vatten.

Räcker till 3-4 rejäla laddningar.

Blanda ihop torrvarorna så att det är ett jämt pulver, tillsätt vatten, koka upp under intensiv vispning så att det inte bränner fast. Låt koka tills den blir något mindre lättflytande än den var från början (den kommer sen bli ytterligare tjockare när den svalnat). Beroende på hur mycket vatten man låter koka bort blir ju näringsvärdena lite olika, men min senaste laddning hamnade 179 kcal / 100 g (p:3 k:35 f:3). Vanlig chokladsås man köper ligger på 330 kcal så även om det här inte är tänkt som någon bantarsås så är den faktiskt väsentligen lättare. Och godare. Try it!

Edit: fyll gärna på med eget om ni hittat goda recept där socker bytts ut mot druvsocker (+malto eller vad man nu hittat som visat sig funka; bespara oss dock recept med bas i sötningsmedel och sockeralkoholer).

Mell
2011-09-10, 21:51
Använder du druvsocker i pulverform eller? Jag undrar om glukossirap skulle fungera ungefär lika bra? Det innehåller ju endast <5% fruktos.

Sheogorath
2011-09-10, 22:09
Använder du druvsocker i pulverform eller? Jag undrar om glukossirap skulle fungera ungefär lika bra? Det innehåller ju endast <5% fruktos.

Jag köper Dextropur. Finns "överallt". Kostar knappt 20 kr för 400 g.

Mell
2011-09-10, 22:18
Formulerade mig lite konstigt. Jag tänkte om glukossirap kanske har bättre smak och fungerar lite bättre i recept i jämförelse med dextropur.

Sheogorath
2011-09-10, 22:49
Formulerade mig lite konstigt. Jag tänkte om glukossirap kanske har bättre smak och fungerar lite bättre i recept i jämförelse med dextropur.

Just för chokladsåsens del känns det som att försöka fixa något som inte är sönder. Den är jättegod enligt receptet. Om man kan få till negerbollar bra med glukossirap kanske man kunde undersöka.

cakehole
2011-09-11, 06:09
Okej. Nu ska jag vara schysst (jävligt schysst faktiskt), och dela med mig av mitt nyuppfunna negerbollsrecept. Jag (precis som dig Sheogorath), försöker undvika raffinerat socker så långt som möjligt. Vilket gör detta recept till ett relativt nyttigt "godis" om man näringstajmar rätt. Och till dig "Sheogorath", du kan väl unna dig de däringa 20g pärlsocker till garneringen. De 10g fruktos gör att det smakar som riktiga negerbollar ska smaka :D

Okej. Ska ni nu testa detta recept är viktigt att ni följer det till punkt och pricka. Modifierar ni det eller använder er av andra/extra ingredienser kommer resultatet förmodligen inte att bli lika lyckat.

Till receptet:

70g druvsocker

100g NATURELLT kaseinpulver. (jag använder CASEIN-fx-naturell, därav kan jag ej "garantera" samma smak eller konsistens om ni får för er att testa receptet med ett annat proteinpulver.)

55g havregryn

20g kakao

10g smör (80% fett)

280g! lättmjölk (0,5% fett) (ja, det är så precist med grammen på grund av att få till den perfekta konsistensen på smeten/degen.

1 krm salt? (jag har höftat med lite salt i handflatan när jag gjort degen, men det bör handla om ca 1 krm.) Jag ska använda kryddmåttet till dagens deg (söndag) och återkommer med exakt saltmängd :D Det är viktigt med salt för att få fram en starkare chokladsmak.

Garnering:

20g pärlsocker

Tillagning:

Häll i samtliga ingredienser förutom pärlsockret i en skål, och arbeta sedan till en negerbollsdeg :) Den första minuten kanske ni tror att det är för lite vätska/för torrt, men när ni arbetat degen i ett par minuter så kommer den bli perfekt. Degen går utmärkt att rulla bollar på, den är inte för söt, och pärlsockret fulländar den ÄKTA negerbollssmaken!

20g pärlsocker har jag funnit lagom som garnering till hela satsen. Väljer man att rulla bollar så räcker 20g pärlsocker precis så att bollarna får ett lagom pärltäcke *cupid*

Näringsvärde hela satsen, inklusive garnering:

1149 kcal

137,2g kolhydrater

106,47g protein

19,35g fett

Seså, sätt fart och rulla ett par smarriga "proteinbollar" *drool*

Ronn
2011-09-11, 06:41
Är det någon skillnad rent smakmässigt mellan socker och druvsocker om man använder det som ingridiens?

Sverker
2011-09-11, 07:16
Glukos ( druvsocker )är mindre sött än sackaros eller fruktos. Alltså kommer det att krävas mer glukos/kalorier gör att ge samma sötma.
Glukossirap är mindre söt än ren glukos vilket betyder att det behövs ännu mer kalorier för att få sötman.

Men vi ska inte stirra oss blinda på sötman och kalorierna. Oftast blir godis för sött ifall man använder ren sackaros och godistillverkaren blandar ut sockret med glukossirap för lagom sötma.

Chokladbollar verkar vara ett recept som behöver glukosen för att ha något att tugga på men ska inte vara för sött.

Sheogorath
2011-09-11, 08:16
Druvsocker må vara mindre sött i teorin men det är inte fullt så enkelt när det kommer till total smakupplevelse i ett recept (vilket jag vet att du vet, Sverker; jag skriver främst till andra). Ersätter man socker med druvsocker i t.ex. en negerbollssmet kommer det bli gruvligt sötsliskigt oavsett var druvsocker nu råkar befinna sig i en tabell över sötma. Det blev nästan oätbart eftersom den söta smaken växte i munnen på något sätt. Rent druvsocker har en annorlunda bismak som måste döljas. Rent socker är ju nästan gott att äta som det är.

Sheogorath
2011-09-11, 08:18
Okej. Nu ska jag vara schysst (jävligt schysst faktiskt), och dela med mig av mitt nyuppfunna negerbollsrecept. Jag (precis som dig Sheogorath), försöker undvika raffinerat socker så långt som möjligt. Vilket gör detta recept till ett relativt nyttigt "godis" om man näringstajmar rätt. Och till dig "Sheogorath", du kan väl unna dig de däringa 20g pärlsocker till garneringen. De 10g fruktos gör att det smakar som riktiga negerbollar ska smaka :D

Okej. Ska ni nu testa detta recept är viktigt att ni följer det till punkt och pricka. Modifierar ni det eller använder er av andra/extra ingredienser kommer resultatet förmodligen inte att bli lika lyckat.

Till receptet:

70g druvsocker

100g NATURELLT kaseinpulver. (jag använder CASEIN-fx-naturell, därav kan jag ej "garantera" samma smak eller konsistens om ni får för er att testa receptet med ett annat proteinpulver.)

55g havregryn

20g kakao

10g smör (80% fett)

280g! lättmjölk (0,5% fett) (ja, det är så precist med grammen på grund av att få till den perfekta konsistensen på smeten/degen.

1 krm salt? (jag har höftat med lite salt i handflatan när jag gjort degen, men det bör handla om ca 1 krm.) Jag ska använda kryddmåttet till dagens deg (söndag) och återkommer med exakt saltmängd :D Det är viktigt med salt för att få fram en starkare chokladsmak.

Garnering:

20g pärlsocker

Tillagning:

Häll i samtliga ingredienser förutom pärlsockret i en skål, och arbeta sedan till en negerbollsdeg :) Den första minuten kanske ni tror att det är för lite vätska/för torrt, men när ni arbetat degen i ett par minuter så kommer den bli perfekt. Degen går utmärkt att rulla bollar på, den är inte för söt, och pärlsockret fulländar den ÄKTA negerbollssmaken!

20g pärlsocker har jag funnit lagom som garnering till hela satsen. Väljer man att rulla bollar så räcker 20g pärlsocker precis så att bollarna får ett lagom pärltäcke *cupid*

Näringsvärde hela satsen, inklusive garnering:

1149 kcal

137,2g kolhydrater

106,47g protein

19,35g fett

Seså, sätt fart och rulla ett par smarriga "proteinbollar" *drool*

Intressant, men varför kaseinpulver? Det har jag inte sett i något negerbollsrecept. Är det för att du ville göra "opti-bollar"? Eller blir det faktiskt mer likt riktiga negerbollar om man har kasein i (har svårt att tro)?

cakehole
2011-09-11, 08:40
Intressant, men varför kaseinpulver? Det har jag inte sett i något negerbollsrecept. Är det för att du ville göra "opti-bollar"? Eller blir det faktiskt mer likt riktiga negerbollar om man har kasein i (har svårt att tro)?

Jadu. Att jag använder kaseinpulver är för att det är den perfekta konsistensgivaren till negerbollarna. Och sedan är det ingen nackdel att bollarna mättar bra! Receptet jag har skrivit ned är ett recept till lyckade negerbollar.

100g NATURELLT kaseinpulver (som är mängden jag använder i degen) är ca: 40% av mitt dagliga proteinintag. Att få i sig dessa proteiner i form av negerbollar är attans så gött hehe.

Eftersom att jag kör på "HCLF" stuket (high carb low fat) haha, så är detta recept opti för mig jao. Jag håller ett dagligt fettintag på mellan 25-35g. Så jag har ca: 15g fett att spela med efter det att jag har inmundigat dessa negerbollar.

Sheogorath
2011-09-11, 08:45
Jadu. Att jag använder kaseinpulver är för att det är den perfekta konsistensgivaren till negerbollarna. Och sedan är det ingen nackdel att bollarna mättar bra! Receptet jag har skrivit ned är ett recept till lyckade negerbollar.

100g NATURELLT kaseinpulver (som är mängden jag använder i degen) är ca: 40% av mitt dagliga proteinintag. Att få i sig dessa proteiner i form av negerbollar är attans så gött hehe.

Eftersom att jag kör på "HCLF" stuket (high carb low fat) haha, så är detta recept opti för mig jao. Jag håller ett dagligt fettintag på mellan 25-35g. Så jag har ca: 15g fett att spela med efter det att jag har inmundigat dessa negerbollar.

Då så! Detta kan bli något att testa på nästa ätardag. Vad tror du om kokosflingor istället för pärlsocker? Jag föredrar det på vanliga negerbollar, men här kanske det behövs pärlsocker för extra sötma?

cakehole
2011-09-11, 09:02
Då så! Detta kan bli något att testa på nästa ätardag. Vad tror du om kokosflingor istället för pärlsocker? Jag föredrar det på vanliga negerbollar, men här kanske det behövs pärlsocker för extra sötma?

Ja precis! Den lilla, försvarliga mängden pärlsocker gör verkligen mycket för sötman. Jag funderade här om dagen på att testa kokosflingor faktiskt. Men jag vill inte att HELA min fettbudget ska gå till negerbollarna. Säg att man använder 10g kokosflingor till garnering, då tillkommer det ju ca: 6,3g fett.

Men annars föredrar jag precis som dig kokosflingor på t.ex. Delicatobollarna.

Sheogorath
2011-09-11, 09:12
Ja precis! Den lilla, försvarliga mängden pärlsocker gör verkligen mycket för sötman. Jag funderade här om dagen på att testa kokosflingor faktiskt. Men jag vill inte att HELA min fettbudget ska gå till negerbollarna. Säg att man använder 10g kokosflingor till garnering, då tillkommer det ju ca: 6,3g fett.

Men annars föredrar jag precis som dig kokosflingor på t.ex. Delicatobollarna.

Den enda "budet" jag har är ett proteinminimum totalt och ett kolhydratsminimum efter träning som ska klämmas in i kaloriramen, men den är ganska rymlig för tillfället. Kokosflingor ska åtminstone testas!

cakehole
2011-09-11, 09:31
Jag har väl glömt att nämna att mitt recept är gjort med optimalitet i tanken. Ett slags fettsnålt substitut för riktiga fullfeta negerbollar.

Det är klart att det går att höja andelen RIKTIGT smör. kakao osv. så att det blir ÄNNU godare. Men mitt recept lämpar sig för den som vill hålla fettintaget lågt som sagt.

Sheogorath
2011-09-11, 09:42
Jag har väl glömt att nämna att mitt recept är gjort med optimalitet i tanken. Ett slags fettsnålt substitut för riktiga fullfeta negerbollar.

Det är klart att det går att höja andelen RIKTIGT smör. kakao osv. så att det blir ÄNNU godare. Men mitt recept lämpar sig för den som vill hålla fettintaget lågt som sagt.

En liten opti-jävel har smygit sig på ;) Jag försöker helt enkelt få vanliga negerbollar med druvsocker. Ingenting annat än snacks (som ju iofs blir bra (åter)laddning också). Fett, protein och annat är helt åsidosatt som fokus här, för mig.

cakehole
2011-09-11, 10:03
En liten opti-jävel har smygit sig på ;) Jag försöker helt enkelt få vanliga negerbollar med druvsocker. Ingenting annat än snacks (som ju iofs blir bra (åter)laddning också). Fett, protein och annat är helt åsidosatt som fokus här, för mig.

Hihih. Jovars, man är lite deffskadad jao. Men efter mitt recept så får degen en lagom sötma. Så du kan ju ha den som en mall för druvsockermängd. Du skulle ju kunna minska på proteinpulvret en aning och kanske öka smör, havre samt kakaomängden, och eventuellt tillsätta en liten slatt kaffe.

FAN. Nu blev jag själv sugen på att slänga ihop en sats fullfeta bollar med Dextro bas. Men jag har planerat att äta dessa bollar på daglig basis nu under ett tag, så det får bli ett undantag dårå. FETTSHOCK!

Sheogorath
2011-09-11, 10:06
Hihih. Jovars, man är lite deffskadad jao. Men efter mitt recept så får degen en lagom sötma. Så du kan ju ha den som en mall för druvsockermängd. Du skulle ju kunna minska på proteinpulvret en aning och kanske öka smör, havre samt kakaomängden, och eventuellt tillsätta en liten slatt kaffe.

FAN. Nu blev jag själv sugen på att slänga ihop en sats fullfeta bollar med Dextro bas. Men jag har planerat att äta dessa bollar på daglig basis nu under ett tag, så det får bli ett undantag dårå. FETTSHOCK!

Får man fråga varför denna fettfobi? Behöver du förhållandevis tokmycket kolhydrat p.g.a. tömmande konditionsträning eller något sådant?

cakehole
2011-09-11, 10:24
Får man fråga varför denna fettfobi? Behöver du förhållandevis tokmycket kolhydrat p.g.a. tömmande konditionsträning eller något sådant?

Bra fråga! Jo, jag tränar relativt mycket. Minst 5 tunga styrkepass/veckan samt 2-3 timmar konditionsträning/dag. Jag förbränner ca: 1600-2200 kcal på bara konditionsträningen varje dag. De dagar det blir styrka + kondition (dvs de flesta dagarna) så går det åt ännu mer.

Jag har kört "hig carb low fat" upplägg sedan i mitten av december 2010 med mycket lyckat resultat. Varit nere på runt 6-7% kroppsfett utan att tappa speciellt mycket styrka. Har till och med ökat i vissa övningar under den långa kalorirestriktionen.

Nu blev det lite väl off-topic hihh.

qaws
2011-09-11, 14:32
Härlig tråd, får det till 18 st politiskt inkorrekta benämningar (citat ej medräknade) på en liten godsak på barndomen.:thumbup:

Sheogorath
2011-09-11, 14:34
Härlig tråd, får det till 18 st politiskt inkorrekta benämningar (citat ej medräknade) på en liten godsak på barndomen.:thumbup:

Låt oss tala om saker vid deras rätta namn, fördomsfritt. Det är ingen rättighet att inte bli stött. Inte i min värld i alla fall. ;)

fralle
2011-09-12, 17:00
Låt oss tala om saker vid deras rätta namn, fördomsfritt. Det är ingen rättighet att inte bli stött. Inte i min värld i alla fall. ;)



fast den rätta benämningen är ju just chokladbollar, då dom innehåller choklad och inga negrer *rolleyes*

Akerhage
2011-09-12, 17:12
kakaobollar? De inne håller ju kakao! Intressant tråd detta, vill gärna höra hur resultatet blev med cocosflingor!

Sheogorath
2011-09-12, 18:49
fast den rätta benämningen är ju just chokladbollar, då dom innehåller choklad och inga negrer *rolleyes*

Och wienerbröd heter egentligen sötkringla för det innehåller inga wienare.

qaws
2011-09-12, 20:18
http://www.negerbollensdag.se/

Ristretto
2011-09-12, 20:35
Det vore intressant att veta hur många gånger diskussionen för och emot negerboll som benämning kommer att uppträda på Kolozzeum innan den blir ointressant.

Sheogorath
2011-12-09, 21:29
Jag förstår att det är många som sitter där ute i stugorna i spänd förväntan på att den här tråden skall uppdateras. Jag sitter nu och titrerar fram chokladmjök. Mycket protein, mycket kolhydrat men lite fett och ingen fruktos. Den har en bas i minimjölk med en smakoptimal fördelning av druvsocker, kakao och double pro choklad. Jag återkommer när receptet är fulländat.

regus
2011-12-09, 21:38
Jag förstår att det är många som sitter där ute i stugorna i spänd förväntan på att den här tråden skall uppdateras. Jag sitter nu och titrerar fram chokladmjök. Mycket protein, mycket kolhydrat men lite fett och ingen fruktos. Den har en bas i minimjölk med en smakoptimal fördelning av druvsocker, kakao och double pro choklad. Jag återkommer när receptet är fulländat.

Du menar negermjölk, va?

Sheogorath
2011-12-09, 21:39
Du menar negermjölk, va?

Självklart negermjölk. Ursäktar.

regus
2011-12-09, 21:46
Självklart negermjölk. Ursäktar.

Det är okej. Vi ska ju kalla saker för deras rätta namn. Annars kan vi väl lika gärna börja kalla Wienerbröd för sötkringla.

Sheogorath
2011-12-09, 21:48
Det är okej. Vi ska ju kalla saker för deras rätta namn. Annars kan vi väl lika gärna börja kalla Wienerbröd för sötkringla.

Exakt!
(poäng framförd, kan t.o.m. tycka att det var lite tjusigt smashat)

Metral
2011-12-09, 23:01
Jobba på sheo! Blir negermjölken godare än Pucko (som jag är lite halvt hooked på) blir du min hjälte!

Sheogorath
2011-12-16, 22:45
Varm choklad a la Sheo

0,5 L minimjölk
2 msk druvsocker
4 msk Double Pro choklad
1 msk kakao

Obs! Detta är en riktig kaloribomb och är inte tänkt som någon slags smaldricka. Den är rik på både protein och kolhydrat, men fettsnål och fruktosfri. Jag känner att inklusionen av proteinpulver kräver en förklaring: valet av minimjölk gör att den var simmig till en början och jag prövade att tillsätta lite Double Pro som är mestadels kasein för att göra den krämigare. Döm av min förvåning att smaken lyftes. Jag testade lite mer Double Pro och sänkte både druvsocker och kakao, och idag nåddes en smak och konsistens som är i princip identisk med riktig chokladmjölk. Men förbaskat mycket bättre på alla sätt och vis. Receptet är baserat på att den vispas ihop under upphettning.

Sheogorath
2011-12-21, 21:22
Nu har jag precis tagit ut en stor mjuk pepparkaka ur ugnen där jag helt sonika bytt ut strösocker mot ni-vet-vad. Den här är inte fruktosfri eftersom det är lättsockrad lingonsylt i smeten, men lite "tag-along"-fruktos får man tolerera även i en tråd som denna. Det är ju inte riktigt lika giftigt som cynid etc.

Vi får se om jag smakar på mästerverket i kväll. Smeten var helt OK men med tanke på hur negerbollarna blev är jag skeptisk till att det här kommer funka. Det som talar för just mjuk pepparkaka är ju väldigt mycket stark kryddning, grädde osv.

Edit: och ja, jag kommer fortsätta uppdatera den här tråden eftersom intresset ju är helt enormt.

Ristretto
2011-12-21, 22:23
Haha, intresset finns iaf. Varm choklad blir jag dock sällan sugen på. En kombination av väldigt lågt fettinnehåll och avsaknad av fruktos skulle vara än mer intressant för min egen del.

Sheogorath
2011-12-21, 22:25
Haha, intresset finns iaf. Varm choklad blir jag dock sällan sugen på. En kombination av väldigt lågt fettinnehåll och avsaknad av fruktos skulle vara än mer intressant för min egen del.

Den mjuka pepparkakan blev förvånansvärt bra. Men den innehåller både riktig grädde och smör, så den är inte fettsnål öht. :D

the_matsson
2011-12-21, 22:54
Negerbollsdiskussionen påminner mig om poesi för fiskar (http://www.youtube.com/watch?v=L_3qD5j_lUQ&feature=player_embedded). :D

Men den varma chokladen var intressant. Jag har aldrig testat kaseinpulver och har således ingen uppfattning om varken konsistens eller smak. Kan det funka med Whey 80 med chokladsmak, eller blir det fubar? Vad säger instinkten?

Idefi
2011-12-21, 22:59
Varm choklad a la Sheo

0,5 L minimjölk
2 msk druvsocker
4 msk Double Pro choklad
1 msk kakao



Byta ut Double pro mot Whey fx Mintchoklad kanske även skulle fungera? =)

Sheogorath
2011-12-22, 06:01
Instinkten säger mig att Double Pro har så speciell smak (liknar chokladpudding) att den inte är utbytbar mot andra sorter. Men prova!

Sheogorath
2011-12-25, 19:00
Mjuk pepparkaka med apelsinmarmelad

3 ägg
3 dl druvsocker
2 dl vispgrädde
3 dl vetemjöl
1 dl lättsockrad apelsinmarmelad (variant med sötningsmedel går förstås också bra)
50 g smält smör
2 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
1 tsk kanel
1 krm nejlika
1 tsk ingefära

1. Sätt ugnen på 200°.
2. Bröa en 1,5 l form (rapsolja blir bättre än smör!).
3. Vispa ägg och druvsocker riktigt pösigt.
3. Tillsätt marmelad och grädde, häll i smör under omrörning. Blanda ihop allt varsamt. Se till att marmeladen fördelar sig jämt, den hamnar lätt på botten under de vispade äggen.
4. Blanda samman mjöl, bakpulver och kryddor i en skål. Blanda ner i äggen mm. Se till att få en jämn smet. Häll ner i formen.
5. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min. Täck eventuellt med bakplåtspapper om kakan blir mörk mot slutet av gräddningen. Låt den svalna i formen innan den stjälps upp.

Låt vila i 1-2 dygn för bästa smak.

Sheogorath
2011-12-26, 20:12
Bump! Ovanstående är nu inne i ugnen för tredje gången. Den är så sjukt god. :D

Fredron
2011-12-26, 22:06
Var är bilderna!?

Sheogorath
2011-12-26, 22:20
Var är bilderna!?

OK OK! :D

Mjuk pepparkaka med apelsinmarmelad.

http://i43.tinypic.com/scaqkw.jpg

Sheogorath
2011-12-27, 20:28
Har gjort en kladdkaka nu. Den är jag inte nöjd med än. Glukossmaken doldes förvisso bra av något i smeten (det som pepparkakan och kladdkakan har gemensamt och som saknas i de misslyckade negerbollarna är typ vetemjöl, ägg och uppvärmning), men den blev t.o.m. lite för osöt, och för torr. En mindre form och antingen mer druvsocker eller något slags sötningsmedel till blir det i nästa omgång.

robbban3
2011-12-28, 18:39
Har gjort en kladdkaka nu. Den är jag inte nöjd med än. Glukossmaken doldes förvisso bra av något i smeten (det som pepparkakan och kladdkakan har gemensamt och som saknas i de misslyckade negerbollarna är typ vetemjöl, ägg och uppvärmning), men den blev t.o.m. lite för osöt, och för torr. En mindre form och antingen mer druvsocker eller något slags sötningsmedel till blir det i nästa omgång.

Prova att använda mörkare choklad, blir mer smak och fyllnad då:)

Sheogorath
2011-12-28, 20:54
Prova att använda mörkare choklad, blir mer smak och fyllnad då:)

Till kladdkakan? Jag använde bara kakao...?

Sheogorath
2011-12-29, 21:32
Ka-BAAM!

Där satt den. Kladdkakan. En smalare form så att den fick mer höjd och tillägg av 1 dl Canderel sötningsströ var det som fick den att smaka som den skulle, och go kladdig konsistens i mitten. Here it is:

Kladdkaka a la Sheo

2 ägg
3 dl druvsocker
1 dl Canderel
100 g smält smör
1 tsk äkta vaniljpulver
4 msk kakao
½ tsk salt
1½ dl vetemjöl

Blanda samman ägg, druvsocker och sötningsmedel. Tillsätt smöret under omrörning. Blanda ner vaniljpulver, kakao och salt till en jämn smet. Avsluta med mjölet.

Häll i en 1,5 L-form bröad med rapsolja och ströbröd. Grädda lågt i ugnen 30-40 min beroende på kladdighetsönskemål.

Ät upp hela på en gång, eller inte.

StarkaUlf
2011-12-29, 21:57
Blev extremt sugen på den där sockerkakan, såg riktigt saftigt och god ut. Kanske går att testa med andra marmelader också? :)

Sheogorath
2011-12-29, 22:00
Blev extremt sugen på den där sockerkakan, såg riktigt saftigt och god ut. Kanske går att testa med andra marmelader också? :)

I originalreceptet är det rårörd lingonsylt men jag tycker det blev bättre med apelsinmarmelad. Det kan behövas något ganska sött eftersom druvsocker inte är riktigt lika sött som strösocker. Testa på! =)

Edit: rårörd lingonsylt och 1 dl Canderel bör funka finfint i den mjuka pepparkakan! :thumbup:

Sheogorath
2012-01-01, 21:18
Testade pepparkakan med 1 dl Canderel tillsatt också. Mycket bra, rekommenderas (om man vill ha den söt förstås). Har för övrigt skaffat ugnsplåt med muffinsformar som jag ska använda till nästa sats istället för min vanliga 1,5-L-form. Det har nämligen varit lite svårt att få den jämnt gräddad. Bör gå snabbare och lätta i muffinsformar.

Sheogorath
2012-01-04, 21:05
Pepparkakan, nu som muffins. Vill påminna om att receptet på tidigare sida kompletteras med 1 dl Canderel utöver de andra ingredienserna!

http://i43.tinypic.com/dt99v.jpg

Sheogorath
2012-01-05, 23:41
Jag är GRYM. Gjorde banankakemuffins med hemmagjord chokladsås i. Enda sackaros/fruktos-källan är de två bananerna och 1 tsk vaniljsocker. Bör bli små mängder utslaget på 11 muffins. Fan vad goda dom blev.

Onigiri
2012-01-06, 09:22
Då vet jag vem jag ska komma och optifika hos ofta när jag flyttar neråt ;)

Sheogorath
2012-01-07, 09:06
Då vet jag vem jag ska komma och optifika hos ofta när jag flyttar neråt ;)

Lätt! Men om du är en sån som gillar fitness-tjej-blogg-recept, "asså det blir som glass!!!1 Som smakar precis som milkshake!" och så är det typ kvarg, physillum-frön och mosad broccoli så kommer du besviken. Det som bakas i den här boningen smakar liksom bra på riktigt. ;)

Up today: bakpulver i chokladsåsen för att få banankakan mindre "sumpig". Själva kakan blev fluffig men såsen sumpade delar av den. Måste hitta ett bra sätt att ringla ner den så att jag får stråk av chokladsås inne i kakan men fortfarande ha den homogent fluffig... Tipsa sig? Kanske blanda en del av satsen deg tillsammans med sås och ha den andra naturell, och ringla ner samtidigt i formarna?

Annars kanske osötad choklad kan funka, bryta ner bitar typ.

StarkaUlf
2012-01-07, 09:18
Att bryta ner chokladbitar kommer nog resultera i att du får just chokladbitar i din muffins och inte någon sås. Brukar oftast bli så iallafall. Det vore ju kanske om du först smälte chokladbiten i ett vattenbad och sedan ringlade ner den. Alternativt blanda ut den smälta chokladen med lite mjölk eller grädde.

Lite egna spekulationer, nu är jag ju ingen bagare så ;)

Sheogorath
2012-01-07, 09:27
Att bryta ner chokladbitar kommer nog resultera i att du får just chokladbitar i din muffins och inte någon sås. Brukar oftast bli så iallafall. Det vore ju kanske om du först smälte chokladbiten i ett vattenbad och sedan ringlade ner den. Alternativt blanda ut den smälta chokladen med lite mjölk eller grädde.

Lite egna spekulationer, nu är jag ju ingen bagare så ;)

Jag har bra chokladsås redan men det viktigaste är just inte att jag får såsstreck inne i kakan egentligen, utan att jag får just choklad inne i den fast utan att ha det utblandat i kaksmeten. Det jag haft emot chokladbitar har varit sockret och jag är rädd att sockerfri choklad smakar beskt och hemskt. Är det så?

StarkaUlf
2012-01-07, 09:38
Jag har bra chokladsås redan men det viktigaste är just inte att jag får såsstreck inne i kakan egentligen, utan att jag får just choklad inne i den fast utan att ha det utblandat i kaksmeten. Det jag haft emot chokladbitar har varit sockret och jag är rädd att sockerfri choklad smakar beskt och hemskt. Är det så?

Okej, då förstår jag. Då kanske man måste göra som dom gör med t.ex krämbullar på caféer osv, att dom sprutar in såsen/kletet efter att dom gräddat själva "brödet/kakan". Då använder dom sig väl av en sprits och sprutar in smeten/såsen medans kakan fortfarande är halvljummen, och stoppar sedan in dom direkt i kylen.
Det är tyvärr enda sättet jag kan komma på just nu.

Jag har aldrig smakat sockerfri choklad heller, men jag kan tänka mig att det verkligen smakar dåligt. Carbzone har ju några varianter med sötningsmedel (maltitol). Mjölkchokladen innehåller 6g socker/100g choklad och den mörka <0.5g/100g choklad.

Sheogorath
2012-01-07, 09:46
Okej, då förstår jag. Då kanske man måste göra som dom gör med t.ex krämbullar på caféer osv, att dom sprutar in såsen/kletet efter att dom gräddat själva "brödet/kakan". Då använder dom sig väl av en sprits och sprutar in smeten/såsen medans kakan fortfarande är halvljummen, och stoppar sedan in dom direkt i kylen.
Det är tyvärr enda sättet jag kan komma på just nu.

Jag har aldrig smakat sockerfri choklad heller, men jag kan tänka mig att det verkligen smakar dåligt. Carbzone har ju några varianter med sötningsmedel (maltitol). Mjölkchokladen innehåller 6g socker/100g choklad och den mörka <0.5g/100g choklad.

Maltitol suger lite röv eftersom den är en av de många sockeralkoholer som är laxerande. Din idé med att "spruta" in i kakan är väldigt bra. Jag ska tänka på hur jag skulle kunna göra det rent praktiskt. Kanske får skaffa någon slags sprits. Annars kanske jag ska testa det jag tänkte: att ha en deg med chokladsås utblandad i, och en utan, och sen ringla ner de två i formarna samtidigt. Borde bli lite mönstrat och gött.

StarkaUlf
2012-01-07, 09:55
Maltitol suger lite röv eftersom den är en av de många sockeralkoholer som är laxerande. Din idé med att "spruta" in i kakan är väldigt bra. Jag ska tänka på hur jag skulle kunna göra det rent praktiskt. Kanske får skaffa någon slags sprits. Annars kanske jag ska testa det jag tänkte: att ha en deg med chokladsås utblandad i, och en utan, och sen ringla ner de två i formarna samtidigt. Borde bli lite mönstrat och gött.

Okej, jag har ingen större koll på sötningsmedel faktiskt, så det lät ju inte så roligt.
En bra sprits bör nog inte heller kosta så mycket, det är nog inte omöjligt att man kan få köpa en av något bageri i närheten eller så. Annars finns det ju säkert på Coop/ICA, ÖoB osv. Deras kvalité kan jag tyvärr inte säga något om.

Det lät inte helt dumt faktiskt, värt ett försök! Bör ju bli lite likt tigerkakor i utseendet. Blir det inte lyckat så är du en erfarenhet rikare :thumbup:

dooh
2012-01-07, 10:09
Jag tänker att du borde ha topping till dina muffins a'la morotskaka. Lär ju gå bra att ersätta florsockret mot canderel och i med färskost och smör, lite citron.

Sheogorath
2012-01-07, 10:27
Jag tänker att du borde ha topping till dina muffins a'la morotskaka. Lär ju gå bra att ersätta florsockret mot canderel och i med färskost och smör, lite citron.

Haha. Min sambo sa precis detsamma! =)

dooh
2012-01-07, 10:49
Haha. Min sambo sa precis detsamma! =)

smart sambo

Sheogorath
2012-01-07, 20:39
Idag har det inte varit så jävla spännande. Har varit fruktansvärt trött hela dagen. Träningsvärken i länden från passet igår har liksom påverkat hela mig känns det som. Eller så håller jag på att bli sjuk på riktigt. Hur som helst. En citron pressad i 2-3 dl vatten och sötad med 2 msk druvsocker blev en väldigt god juicedrink. Men det hade väl en tre-åring kunnat räkna ut. Nåväl.

Onigiri
2012-01-07, 22:31
Sheo: Jag äter allt utom beasås och kaviar. Tonfisk och funlight i mixern är okej, ett kilo smält choklad intravenöst är också okej för att dra till ett tydligt exempel.

Citron med druvsocker? Låter uppfriskande! Ibland är det de simpla sakerna som är de bästa :)

Testa att göra något riktigt udda och avancerat, alltid roligt att läsa om :)

Nils.R
2012-01-08, 00:52
Lätt! Men om du är en sån som gillar fitness-tjej-blogg-recept, "asså det blir som glass!!!1 Som smakar precis som milkshake!" och så är det typ kvarg, physillum-frön och mosad broccoli så kommer du besviken. Det som bakas i den här boningen smakar liksom bra på riktigt. ;)

Up today: bakpulver i chokladsåsen för att få banankakan mindre "sumpig". Själva kakan blev fluffig men såsen sumpade delar av den. Måste hitta ett bra sätt att ringla ner den så att jag får stråk av chokladsås inne i kakan men fortfarande ha den homogent fluffig... Tipsa sig? Kanske blanda en del av satsen deg tillsammans med sås och ha den andra naturell, och ringla ner samtidigt i formarna?

Annars kanske osötad choklad kan funka, bryta ner bitar typ.



Testa att ha i först hälften av satsen i formarna, sen ringla lite chokladsås och därefter på med resten av smeten.
Borde funka någorlunda iaf.

Anton Fräs
2012-01-08, 09:43
Sockerfri choklad är god.

Sheogorath
2012-01-08, 10:46
Testa att ha i först hälften av satsen i formarna, sen ringla lite chokladsås och därefter på med resten av smeten.
Borde funka någorlunda iaf.

Detta var en tanke. Men jag måste nog "reda upp" såsen en hel del först, kanske med potatismjöl. Den är lite rinnig och därför kan muffinsarna bli sumpiga. Jag tänker 1 tsk bakpulver och lagom mängd potatismjöl i såsen, sen testa din variant. Best so far!

Anton Fräs! Något tips på god sockerfri choklad? Får gärna vara fri från sockeralkoholer också, men nu frågar jag väl efter att äta kakan och ha den kvar.

Onigiri
2012-01-08, 12:57
Anton Fräs! Något tips på god sockerfri choklad? Får gärna vara fri från sockeralkoholer också, men nu frågar jag väl efter att äta kakan och ha den kvar.Hur är sockernivån i Lindts 90-99% kakao? Det ska finnas 99% det har jag inte drömt! Men hittar bara max 90 numera...

Nils.R
2012-01-08, 13:06
Detta var en tanke. Men jag måste nog "reda upp" såsen en hel del först, kanske med potatismjöl. Den är lite rinnig och därför kan muffinsarna bli sumpiga. Jag tänker 1 tsk bakpulver och lagom mängd potatismjöl i såsen, sen testa din variant. Best so far!

Anton Fräs! Något tips på god sockerfri choklad? Får gärna vara fri från sockeralkoholer också, men nu frågar jag väl efter att äta kakan och ha den kvar.


Ett annat alternativ jag kan tänka mig är att först göra klart muffinsarna.
Kapa av "toppen" på dom.
Gröpa ur dom lite.
Fylla i lite chokladsås.
På med locket.
In i frysen och ät dom kalla.

Sheogorath
2012-01-08, 14:13
Ewwww!!! Potatismjöl i chokladsås blev inte alls bra. Donut want!

Försök 2. Bakpulver i chokladsås.

Anton Fräs
2012-01-08, 14:15
Cloettas är god. Sockeralkoholer kommer du nog inte undan i sötad choklad :)

Sheogorath
2012-01-08, 14:17
Cloettas är god. Sockeralkoholer kommer du nog inte undan i sötad choklad :)

Då får det nog bli att utveckla Sheos chokladsås till perfektion. I'm on it aws!

(den är redan perfekt för glass men behöver funka i kakor också utan att sumpa till dem)

Nils.R
2012-01-08, 14:46
Då får det nog bli att utveckla Sheos chokladsås till perfektion. I'm on it aws!

(den är redan perfekt för glass men behöver funka i kakor också utan att sumpa till dem)


Varför gör du inte bara chokladsmörkräm?

Äggula, smör, kakao, socker (borde funkar med druvsocker)

Sheogorath
2012-01-08, 14:58
Varför gör du inte bara chokladsmörkräm?

Äggula, smör, kakao, socker (borde funkar med druvsocker)

Därför att jag är nära nog helt inkompetent i köket? Chokladsmörkräm! Där så du nått!

Pushit
2012-01-09, 12:54
Jävlar vad du bakar :D Om du kunde styra något Low-fat också vore det helt underbart!

Tiro
2012-01-10, 18:11
Jag tycker Sheo ska fara upp till stockholm å hålla ett stort möte om träning, kolo och bakning!
Självklart med eget bakat fika :hbang:

Sheogorath
2012-01-29, 19:44
Banankakemuffins.

http://i43.tinypic.com/2i0qf0y.jpg

TheIsh
2012-02-01, 17:04
Riktiga män äter negerbollar utan sötning. De där banankakorna/muffinsen såg ju inte helt fel ut heller.

Toppis
2012-02-17, 11:55
Banankakemuffins.

http://i43.tinypic.com/2i0qf0y.jpg

Recept? *drool*

mysglenn
2012-02-17, 12:37
Recept? *drool*

+1 ge hit!

Jode
2012-02-17, 13:55
Banan i bakelse är fan svårslaget i doft/smak!!

Fishtank
2012-03-09, 22:21
Dags för en liten update med något mer roligt här tycker jag.

Sheogorath
2012-03-09, 22:22
Dags för en liten update med något mer roligt här tycker jag.

Deff sedan fem veckor. Det kommer sannolikt inte bli något bakande förrän mitten av juli. :(

Fishtank
2012-03-09, 22:39
Du sitter inte på några nyttigare recept säg?

Sitter och försöker komma på lite roliga saker att göra nu.

Doctor Snuggles
2012-03-09, 22:54
Detta görs antagligen pga några vetenskapliga belägg att druvsocker skulle vara bättre än fruktsocker?
Källor?

Sheogorath
2012-03-10, 06:39
Detta görs antagligen pga några vetenskapliga belägg att druvsocker skulle vara bättre än fruktsocker?
Källor?

Nu ska du läsa det här med glimten i ögat och i vänlig ton. ;) OK?

Har du levt under en sten de senaste åren?

Sheogorath
2012-03-10, 06:41
Du sitter inte på några nyttigare recept säg?

Sitter och försöker komma på lite roliga saker att göra nu.

Nej de här recepten gör jag för att bulka gott utan att behöva äta socker (jag har högt energibehov men ingen vidare aptit när jag är viktstabil). Typ istället för ett lass pasta efter träningen kan jag äta en massa muffins osv.

Doctor Snuggles
2012-03-10, 13:16
Nu ska du läsa det här med glimten i ögat och i vänlig ton. ;) OK?

Har du levt under en sten de senaste åren?

Det var en seriös fundering. Att fruktos i stora mängder inte är en höjdare vet jag förstås, men min undring är över hur mycket bättre det är att ersätta med dextros?
Finns det några direkta jämförelser gjorda i studier o dyl?

Anders The Peak
2012-03-10, 13:26
Det var en seriös fundering. Att fruktos i stora mängder inte är en höjdare vet jag förstås, men min undring är över hur mycket bättre det är att ersätta med dextros?
Finns det några direkta jämförelser gjorda i studier o dyl?

Dextros (http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukos)
Det är en glukosmolekyl

Doctor Snuggles
2012-03-10, 14:08
Dextros (http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukos)
Det är en glukosmolekyl

Hah, jo tack, jag vet. Det var inte riktigt det som var frågan.

Doctor Snuggles
2012-03-10, 15:39
Eller har jag missat att detta bara ska ätas efter träning? För då är jag med. Jag tänkte på övergripande hälsoeffekter om man byter ut allt socker mot druvsocker i maten.

Sheogorath
2012-03-10, 16:04
Eller har jag missat att detta bara ska ätas efter träning? För då är jag med. Jag tänkte på övergripande hälsoeffekter om man byter ut allt socker mot druvsocker i maten.

Ey! Jag äter pizza. Jag svarar sen, aight? ;)

Sheogorath
2012-03-10, 17:23
Så.

Det finns många direkta jämförelser mellan fruktos och glukos i människa. Jag länkar in ett par jag har sparade:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21849529

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19381015

Men egentligen är Anders kommentar inte så dum. Både druvsocker och stärkelse tas ju upp som glukos från tarmen. Ingen skillnad där alltså. Däremot är blodsockersvaret snabbare med ren glukos men att det skulle vara "farligt" hos friska är spekulativt. I bakverk och mat, särskilt sådana med högt fettinnehåll som muffins, kladdkaka etc kommer blodsockersvaret att vara förlångsammat ändå.

Sen har vi ju de rent fysiologiska resonemangen som jag dragit många gånger tidigare: musklerna är en enorm buffert för glukos men inte för fruktos och det är väldigt mycket mer sannolikt att fruktos lagras som kroppsfett än att glukos gör det (åtminstone under omständigheter när levern är välfylld). Vidare: som åtminstone en av studierna ovan visar är det det viscerala fettet som ökar mest vid fruktosöverkonsumtion. Det finns ingen sådan tendens för glukosöverkonsumtion. När det leder till större fettmassa (vilket det självklart gör vid längre tids överätning, men då kanske främst genom nedreglerad fettförbränning) så är det inte oproportionerligt mycket av de "farliga" fettreserverna som byggs på. Så vid bulk är det väldigt mycket bättre att överäta glukos än fruktos, som jag ser det. Ergo: denna tråd för oss med lite klen aptit som behöver snask för att orka trycka tillräckligt med kalorier.

Doctor Snuggles
2012-03-10, 18:25
Well thank you, good sir.

bustz0rz
2012-03-19, 17:38
Bumpar upp din tråd, Sheo! Jag är ute efter ett skitsimpelt(jag suger i köket) muffinsrecept baserat på druvsocker. Någon som sitter och trycker på ett sådant?
Jag tänker mig typ liknande recept som en vanlig standard sockerkaka.

Sheogorath
2012-03-21, 17:46
Bumpar upp din tråd, Sheo! Jag är ute efter ett skitsimpelt(jag suger i köket) muffinsrecept baserat på druvsocker. Någon som sitter och trycker på ett sådant?
Jag tänker mig typ liknande recept som en vanlig standard sockerkaka.

Simpelt. Ta ditt muffinsrecept och byt ut socker mot druvsocker och tillsätt också 1 dl Canderel sötningsströ per standardsats. Sannolikt har du win där, så enkelt.

bustz0rz
2012-03-21, 20:39
Simpelt. Ta ditt muffinsrecept och byt ut socker mot druvsocker och tillsätt också 1 dl Canderel sötningsströ per standardsats. Sannolikt har du win där, så enkelt.

Så pass. Det får jag tacka för!

Sheogorath
2012-06-16, 15:57
Dieten är färdig. Ergo: dags att bumpa den här tråden. Har ingen rolig idé direkt förutom muffins med blåbär eller citron.

Just nu är jag jävligt sugen på chokladkaka så det ska jag nog ta och baka. :)

Jokester
2012-06-16, 16:33
Om du skulle lyckas göra chocolate chip cookies på ett bra sätt är du kung!

Sheogorath
2012-06-16, 16:35
Om du skulle lyckas göra chocolate chip cookies på ett bra sätt är du kung!

Låter som en utmaning (och jag älskar chocolate chip cookies!). Är sockerfri choklad godkänt i receptet?

Jokester
2012-06-16, 16:37
Låter som en utmaning (och jag älskar chocolate chip cookies!). Är sockerfri choklad godkänt i receptet?

Självklart, kommer du i närheten av vanliga cookies i smak och konsistens är du gud i mina ögon!

Sheogorath
2012-06-19, 21:14
Damn! :eating: Jag gjorde choklad/kaffe-glasyr till min kladdkaka.

Cloettas sockerfria choklad 72%, Canderel sötningsströ, smör, grädde och många droppar Tiramisu-essens från Borgeby Kryddgård. Återkommer med exakt recept vid annat tillfälle.

Kladdkakan avnjutes förstås med sprutgrädde. I stort sett samma kalorier som en vanlig kladdkaka men så är inte syftet med den här tråden någon slags bantarmat heller. Mer för dom som vill bulka utan socker och som inte är rädda för lite fett i maten. :)

Sheogorath
2012-06-25, 17:28
Chokladfrosting a la Sheo

Är hemma sjuk och passar på att baka. Den här frostingen har jag prövat på mina bananmuffins (gudomligt bra) och på min kladdkaka (med Tiramisu-essens, se ovan). Hade inte kunnat skilja den från en frostning baserad på socker, tror jag. Borde fungera hur bra som helst på tårta mm.

150 g Cloetta sockerfri mörk choklad 72%
25 g smör
1 dl druvsocker
1 dl Canderel sötningsströ
1 dl grädde
2 msk kakao

Smält choklad tillsammans med smöret på låg värme. Blanda samman. Blanda i druvsocker och strö. Rör ner grädden (såsen måste vara som högst ljummen så att det inte skär sig) tills allt är i en jämn smet. Avsluta med kakaon. Bred frostingen över det som ska frostas (får inte vara varmt).

Sheogorath
2012-06-25, 18:00
http://i46.tinypic.com/16ry8y.jpg

Joe Hardgainer
2012-06-25, 18:29
Dextrosen flödar åter !! :)

Sheogorath
2012-07-03, 18:51
Gjorde min första plåt blåbärsmuffins precis och de blev för osöta. Inte äckliga eller så men inte så bra som jag kräver. De ska smaka som om man hade använt vanligt socker :) Har nu letat upp ett annat recept med betydligt högre andel socker kontra mjöl som jag utgår från nästa gång. :thumbup:

Sheogorath
2012-07-05, 17:11
Projekt chokladkokostoppar is ON.

Jokester
2012-07-05, 20:40
Hur går det med chocolate chip cookies experimentet? Har du provat ännu?

Sheogorath
2012-07-05, 21:21
Hur går det med chocolate chip cookies experimentet? Har du provat ännu?

Det ligger på vänt! Återkommer såklart när jag gjort det :)

Sheogorath
2012-07-05, 21:27
Kokostopparna blev för övrigt väldigt goda men jag ska testa en liten förändring först innan det blir recept-presentation.

Sheogorath
2012-07-11, 07:10
Nu skrinlägger jag projekt-blåbärs-muffins. Trixat med två olika recept och inte varit nöjd och jag tror inte att det är switchen från socker till druvsocker+sötningsmedel. Not enough bang for the buck. Mindes det som godare när jag var barn.

Next stop: kardemummamuffins med vaniljglasyr.

/Sheo, on the way to Lake Tjockness

Sheogorath
2012-07-11, 18:36
It's time for....chocolate chip cookies!

*begins to bake da cake*

krille93
2012-07-11, 18:57
Bilder tack :)

Sheogorath
2012-07-11, 19:53
Bilder tack :)

Pretty good för att vara första gången, va?

Sen är ju smaken det viktiga. Att få det att inte smaka glukos men samtidigt vara lika sött som socker är utmaningen. Vi får se om jag lyckades på första försöket. :)

http://i48.tinypic.com/2wr45sh.jpg

Fredriiik
2012-07-11, 20:09
Pretty good för att vara första gången, va?

Sen är ju smaken det viktiga. Att få det att inte smaka glukos men samtidigt vara lika sött som socker är utmaningen. Vi får se om jag lyckades på första försöket. :)

http://i48.tinypic.com/2wr45sh.jpg

fuck me så gott det ser ut! Recept tacke mycket om det smakar väl ;D

Sheogorath
2012-07-11, 20:14
fuck me så gott det ser ut! Recept tacke mycket om det smakar väl ;D

Blev lite skarpt med sockerfri mörk choklad så jag testar med sockerfri mjölkchoklad nästa gång. Ska ha i lite olja också tror jag, för mer klet, och mer druvsocker.

De blev goda och så men jag kräver mästerverk. :D

stajv
2012-07-11, 20:22
dom där två sista grejerna ser förbankat jäkla goda ut asså!*drool*

Sheogorath
2012-07-11, 20:30
dom där två sista grejerna ser förbankat jäkla goda ut asså!*drool*

De recepten som känns "färdiga" är banankaka (med och utan chokladfrosting), mjuk pepparkaka, kladdkaka (med och utan Tiramisu-frosting) och chokladkokostoppar. Jag håller på att sammanställa allt och när jag fått rätt på ett par recept till så drar jag ihop det i en samlad post. :thumbup:

Jokester
2012-07-11, 21:23
Ser bra ut men chocolate chip cookies ska vara vita med chokladbitar men det ser jävligt bra ut!

Fredriiik
2012-07-11, 21:31
De recepten som känns "färdiga" är banankaka (med och utan chokladfrosting), mjuk pepparkaka, kladdkaka (med och utan Tiramisu-frosting) och chokladkokostoppar. Jag håller på att sammanställa allt och när jag fått rätt på ett par recept till så drar jag ihop det i en samlad post. :thumbup:

ser fram emot den samlingen! Å kladdkakan speciellt ;D

Sheogorath
2012-07-12, 05:19
Ser bra ut men chocolate chip cookies ska vara vita med chokladbitar men det ser jävligt bra ut!

Det finns varianter. Det är bara att ta bort kakaon ur smeten. :)

Zizou
2012-07-12, 07:56
Bara av vad jag läst, så kanske en del tror att detta är något slags "nyttiga" recept med lite kalorier/mycket protein etc.
Men som jag har uppfattat det så är det helt enkelt vanliga ingredienser med smör, grädde, mjöl osv (som ett riktigt bakverk ska ha *drool* ), fast du försöker ersätta en stor del av sockret (sackarosen) mot druvsocker (glukos), för bättre/lättare upptagning för glykogenlagrena, right?

Så folk ska inte hoppas att det är några lågkalori-varianter eller så :)

Ser verkligen fram emot dessa recept, då det vankas viktuppgång. Speciellt dom dagar man kör cardio!

Riktigt kul att du tar dig tid att baka och utvärdera recept efter recept. Håller med om att det ska vara perfekt innan recept ges ut, annars är det ingen större mening.

Sheogorath
2012-07-12, 08:22
Bara av vad jag läst, så kanske en del tror att detta är något slags "nyttiga" recept med lite kalorier/mycket protein etc.
Men som jag har uppfattat det så är det helt enkelt vanliga ingredienser med smör, grädde, mjöl osv (som ett riktigt bakverk ska ha *drool* ), fast du försöker ersätta en stor del av sockret (sackarosen) mot druvsocker (glukos), för bättre/lättare upptagning för glykogenlagrena, right?

Så folk ska inte hoppas att det är några lågkalori-varianter eller så :)

Ser verkligen fram emot dessa recept, då det vankas viktuppgång. Speciellt dom dagar man kör cardio!

Riktigt kul att du tar dig tid att baka och utvärdera recept efter recept. Håller med om att det ska vara perfekt innan recept ges ut, annars är det ingen större mening.

Du har förstått det hela rätt. Det är inte bloggtjej-recept med krossade linfrön och Bake Pro som "smakar preciiiiiiiis som milkeshake!!!" (fast de egentligen smakar wellpapp) utan vanliga godsaker där jag får dem att smaka som vanligt fast utan sackaros. Att de är effektiva för att fylla på glykogen ser jag som en bisak (det är lätt att fixa med vanlig mat). Att man får i sig endast en obetydlig mängd fruktos är viktigare för mig. Viktuppgång på sötsaker utan att förfetta bukhålan onödigt mycket. :thumbup:

Sheogorath
2012-07-12, 16:50
Pretty good för att vara första gången, va?

Sen är ju smaken det viktiga. Att få det att inte smaka glukos men samtidigt vara lika sött som socker är utmaningen. Vi får se om jag lyckades på första försöket. :)

http://i48.tinypic.com/2wr45sh.jpg

Hmm... Jag dömde nog ut mitt första tappra försök lite för snabbt. Nu när de fått stå över natten i kylen var de jäkligt goda. Den mörka chokladen hade inte alls samma beska och sötman i kakan var mer framträdande.

Men nu köpte jag sockerfri mjölkchoklad på vägen hem så "why not". Lika bra att testa så vet jag hur båda funkar. Nu gäller det bara att hitta ett sätt att få dem sega som cookies ska vara, och inte åt torr-kaka-hållet. Antingen kan jag testa kortare tid i ugnen eller modifiera receptet. Choices, choices....

Sheogorath
2012-07-12, 18:22
Höhö. Mindre mjöl var ju rätt så fail. Tog 2,5 dl istället för 3,75 och kakorna flöt ut över plåten så att jag nu har en rätt stor, platt och fin kladdkaka.

Smaken bör gå att utvärdera bra, dock.

*show goes on*

Sheogorath
2012-07-12, 18:46
Första reflexioner om den senaste kreationen:

a) mörk choklad > mjölkchoklad
b) typ en halv dl druvsocker bör bytas ut mot Canderel-strö för mer balanserad sötma.

Men visst, allt ändrade sig för den andra kakan när den blivit nedkyld, så vi får se hur den här smakar imorgon. :)

Zizou
2012-07-13, 08:45
Ingen aning om det kan hjälpa, men för att göra den lite segare så kanske man kan tillsätta lite sirap? Finns ju glykossirap att köpa :) Som sagt, bara vild spekulation.

Sheogorath
2012-07-13, 21:38
Ingen aning om det kan hjälpa, men för att göra den lite segare så kanske man kan tillsätta lite sirap? Finns ju glykossirap att köpa :) Som sagt, bara vild spekulation.

Värt att testa! Jag ska göra ett "tredje gången gillt" imorgon som jag tror kommer bli perfekt, men om inte så testar jag med glykossirap.

Sheogorath
2012-07-18, 18:45
.
Sheo's "Double Chocolate" Chip Cookies

Stora sega amerikanska "chip cookies" men mörk choklad. Det tog väldigt många satser att nå perfektion men nu tror jag att jag har det. Är så nöjd att jag kan presentera receptet i alla fall. :thumbup:

150 g smör
3 dl druvsocker (t.ex. Dextropur)
1,5 dl sötningsströ (t.ex. Canderel)
1 ägg
1,5 tsk vaniljsocker (kan bytas ut mot kanske halva mängden vaniljpulver vid extrem fructosophobia)
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
2 msk kakao
100 g sockerfri mörk choklad (exempelvis ett paket Cloetta 72%)

Smält smöret. Rör ihop hälften av druvsockret med sötningsströ, ägg och vaniljsocker i en bunke. Vispa kraftigt samtidigt som smöret hälls i så att du får upp lite fluff i det hela; kör på några minuter på full fräs. Blanda sedan i resten av ingredienserna utom mjölet. Blanda till sist in mjölet, lite i taget, under omrörning (degkrokar på elvisp är absolut bäst). Slutresultatet ska bli som en ordentlig "fudge" som släpper från bunken. Till sist: grovhacka chokladen och blanda in i degen.

Nu kan det vara lagom att sätta ugnen på 175 grader och ta fram en plåt med bakplåtspapper.

Pressa samman cirka 10 lika stora klumpar. Lägg ut fem av dem på plåten och platta till dem så att de får önskad kakform. De kommer flyta ut en hel del i sidled så lämna mycket avstånd och ha god marginal på höjden från början. Man kan göra hela satsen på en panna men då kommer de att flyta samman lite i kanterna.

Grädda 8-10 min medelhögt till högt i ugnen. Ta ut dem men rör dem inte; de är helt mjuka. Lyft eventuellt över bakplåtspappret på ett galler. Kör in nästa sats. Efter att kakorna är färdiga får de svalna i rumstemperatur. Nu kan man såklart äta dem men de blir ännu godare om följande görs:

Klipp loss kakorna från plattan och lyft över papper+kaka i t.ex. matlådor. Stapla dem på varandra (det kommer finnas papper mellan varje kaka). Förvara i kylen under natten: ta sedan fram dem och låt dem få rumstemperatur igen. Resultat: önskad seghetsgrad.

Mycket text men ett av de enklaste recepten jag har. Ni måste prova. Vill man ha ljusa cookies skippar man bara kakaon. Ej testat då jag gillar choklad. :eating:

Sheogorath
2012-07-18, 18:45
Om du skulle lyckas göra chocolate chip cookies på ett bra sätt är du kung!

You got it, bro! *pm*

Zizou
2012-07-18, 19:23
*drool* Ska definitivt prövas. Lär säkert även ätas en bit av det som "raw cookie dough" ;)

Jokester
2012-07-19, 15:39
You got it, bro! *pm*

Grymt! Detta ska provas på söndag! :D

Sheogorath
2012-07-25, 19:29
Grymt! Detta ska provas på söndag! :D

Har en omgång inne i ugnen nu. Hur går det där borta? ;)

Jokester
2012-07-25, 21:10
Har en omgång inne i ugnen nu. Hur går det där borta? ;)

Jag gjorde faktiskt ett försök i söndags, men jag åt upp nästan hela smeten och gjorde 2 stora cookies, glömde ta bild dock. Förvånansvärt goda och hade jag inte vetat bättre så hade jag tagit de för helt vanliga cookies gjorda på socker. :)

Sheogorath
2012-07-25, 21:14
Jag gjorde faktiskt ett försök i söndags, men jag åt upp nästan hela smeten och gjorde 2 stora cookies, glömde ta bild dock. Förvånansvärt goda och hade jag inte vetat bättre så hade jag tagit de för helt vanliga cookies gjorda på socker. :)

Det bästa betyget ju! :thumbup:

Fredriiik
2012-08-28, 10:26
Hur går det med kladdkakan min herre? :D Ska nog se till att prova de där kakorna, nedrar i min låda vad goda de såg ut att vara :D

Sheogorath
2012-08-28, 10:33
Hur går det med kladdkakan min herre? :D Ska nog se till att prova de där kakorna, nedrar i min låda vad goda de såg ut att vara :D

Kladdkakan är förfinad till perfektion! Har jag inte lagt upp ett recept med Tiramisu-frosting någonstans?

Fredriiik
2012-08-28, 11:19
Kladdkakan är förfinad till perfektion! Har jag inte lagt upp ett recept med Tiramisu-frosting någonstans?

Inte sen du senast skrev att det var en kladdkaka på g iaf två sidor bak :)
Eller har du lagt det i någon annan tråd kanske?

Fishtank
2012-08-28, 11:47
Inte sen du senast skrev att det var en kladdkaka på g iaf två sidor bak :)
Eller har du lagt det i någon annan tråd kanske?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5500366&postcount=47

Sheogorath
2012-08-28, 11:57
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5500366&postcount=47

Dubbel sats på 200 grader, medelhögt till högt i ugnen, i rund hög form blir absolut bäst. Tar ut den precis innan mitten på toppen hunnit sätta sig (runt 17 min tror jag det var). Den blir precis lika god som vanlig kladdkaka på socker och med Tiramisu-frostingen och grädde blir den godare än någon annan kladdkaka jag ätit. =)

Fredriiik
2012-08-28, 12:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5500366&postcount=47

Dubbel sats på 200 grader, medelhögt till högt i ugnen, i rund hög form blir absolut bäst. Tar ut den precis innan mitten på toppen hunnit sätta sig (runt 17 min tror jag det var). Den blir precis lika god som vanlig kladdkaka på socker och med Tiramisu-frostingen och grädde blir den godare än någon annan kladdkaka jag ätit. =)

Bugar å bockar boys!

Bjern
2012-08-29, 12:24
Dubbel sats på 200 grader, medelhögt till högt i ugnen, i rund hög form blir absolut bäst. Tar ut den precis innan mitten på toppen hunnit sätta sig (runt 17 min tror jag det var). Den blir precis lika god som vanlig kladdkaka på socker och med Tiramisu-frostingen och grädde blir den godare än någon annan kladdkaka jag ätit. =)

Recept på frostingen? :)

Sheogorath
2012-08-29, 12:26
Recept på frostingen? :)

Slänger upp det ikväll! Receptet har förfinats sedan det skrevs in i tråden.

Bjern
2012-08-29, 13:41
Slänger upp det ikväll! Receptet har förfinats sedan det skrevs in i tråden.

Askalas! Tänkte göra kladdisen i helgen.

Sheogorath
2012-08-29, 18:04
Chokladfrosting à la Sheo

Så det räcker och blir över till en full plåt muffins, eller en dubbel sats kladdkaka.

150 g sockerfri mörk choklad ~70%
25 g smör
1 dl druvsocker
1 dl Canderel sötningsströ
2 msk kakao
1 dl grädde

Smält chokladen tillsammans med smöret på på låg värme, det är viktigt för smaken att chokladen inte bränner vid. Ta bort från plattan. Bland ner druvsocker, strö, grädde och kakao, gärna i den ordningen.

Smaksätt med t.ex. 20 droppar Tiramisu-essens från Borgeby Kryddgård. Den fungerar fint naturell också och passar bäst så till muffins. Till kladdkakan är den bäst med essens i, tycker jag. Men såklart inget krav.

Bjern
2012-08-30, 19:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5500366&postcount=47

Dubbel sats på 200 grader, medelhögt till högt i ugnen, i rund hög form blir absolut bäst. Tar ut den precis innan mitten på toppen hunnit sätta sig (runt 17 min tror jag det var). Den blir precis lika god som vanlig kladdkaka på socker och med Tiramisu-frostingen och grädde blir den godare än någon annan kladdkaka jag ätit. =)

Dubbel sats av angivna ingredienser?

6dl druvsocker
4 ägg osv?

Sheogorath
2012-09-15, 17:46
Dubbel sats av angivna ingredienser?

6dl druvsocker
4 ägg osv?

(jag har svarat "ja" på den här frågan när Bjern PM:ade).

Kan man få en recension, Bjern? ;)

Bjern
2012-09-15, 19:21
(jag har svarat "ja" på den här frågan när Bjern PM:ade).

Kan man få en recension, Bjern? ;)

Absolut.

Smakmässigt så kan jag absolut likna den vid en riktig kladdkaka, konsistensen blev dock inget vidare. Jag har gjort 2st till kladdkakor efter denna också utan lyckat resultat när det gäller konsistensen, så det beror troligen på sättet jag bakar kakan på och inte denna kaka specifikt.

Rekommenderas! :)

Sheogorath
2012-09-15, 19:22
Absolut.

Smakmässigt så kan jag absolut likna den vid en riktig kladdkaka, konsistensen blev dock inget vidare. Jag har gjort 2st till kladdkakor efter denna också utan lyckat resultat när det gäller konsistensen, så det beror troligen på sättet jag bakar kakan på och inte denna kaka specifikt.

Rekommenderas! :)

Man får experimentera med höjden på kakan i formen, placeringen i ugnen, hur länge man har den inne, temperatur etc. Mina rekommendationer gäller för min ugn!

Zizou
2012-09-15, 19:40
Nu står jag i valet och kvalet till nästa konditionsdag. Dina cookies, eller kladdkakan? Vilken skulle du valt? ;)

Sheogorath
2012-09-15, 19:42
Nu står jag i valet och kvalet till nästa konditionsdag. Dina cookies, eller kladdkakan? Vilken skulle du valt? ;)

Jag gillar nog båda lika mycket. Om du kan låta kakorna stå över en natt i kylen så att de blir hårda hade jag valt kakorna, om du promt måste äta det direkt efter tillagning hade jag valt den varma kladdkakan med riktigt kall grädde. De e najs!

Zizou
2012-09-15, 19:46
Jag gillar nog båda lika mycket. Om du kan låta kakorna stå över en natt i kylen så att de blir hårda hade jag valt kakorna, om du promt måste äta det direkt efter tillagning hade jag valt den varma kladdkakan med riktigt kall grädde. De e najs!

Then cookies it is! Återkommer med resultat (blir dock inte förrän nästa helg).

Zizou
2012-09-21, 07:58
Inte haft tid över till att göra cookiesarna tyvärr, men kommer istället att köra en halv sats på kladdkakan imorgon, då jag bara har en liten form att köra i (18 cm i diameter) :) återkommer med resultat, nu ska man först inhandla dextropur och smör!

Funderar mest på hur länge man bör korta ner tiden, eller om det ens behövs. Får väl gå på känsla ;)

Sheogorath
2012-09-21, 19:00
Inte haft tid över till att göra cookiesarna tyvärr, men kommer istället att köra en halv sats på kladdkakan imorgon, då jag bara har en liten form att köra i (18 cm i diameter) :) återkommer med resultat, nu ska man först inhandla dextropur och smör!

Funderar mest på hur länge man bör korta ner tiden, eller om det ens behövs. Får väl gå på känsla ;)

Skaka den lite och se hur fast den är. När den fortfarande är lite lös endast mitt uppe på toppen i en liten plätt tycker jag den blir perfekt om man sen tar ut den och låter den svalna av lite i rumstemperatur.

Zizou
2012-09-21, 20:31
Körde 15 minuter i ugnen, verkar ha blivit riktigt bra! Tog en liten bit nu medans den var varm, lagomt kladdig och go. Tror den kommer sätta sig ännu bättre när den får stå i kylen tills imorgon kväll *drool*
Blev ju dock en väldigt liten kladdkaka, då jag halverade mängden (tog aningen mindre druvsocker dock)
Nu tog jag mig även friheten att väga och räkna innehållsvärdet, så det blev tillslut;

~890 kcal.
~13g protein
~99g kolhydrat
~48g fett

Nu längtar jag redan tills imorgon kväll. *popcorn*

Så stor tummen upp till den här, Sheo! :) Du har lyckats riktigt bra med receptet!

Sheogorath
2012-09-22, 14:56
Tack! Ja den är riktigt fin. =)

Nästa grej om du verkligen vill orgasmera smaklökarna är att köpa tiramisu-essens från Borgeby Kryddgård och göra chokladfrostingen också. Dränka in hela kakan i ett tjockt lager och sen äta den med grädde. Eller så skippar du frostingen och smaksätter grädden med essensen (den något snabbare varianten ;)).

Zizou
2012-09-22, 20:58
Tack! Ja den är riktigt fin. =)

Nästa grej om du verkligen vill orgasmera smaklökarna är att köpa tiramisu-essens från Borgeby Kryddgård och göra chokladfrostingen också. Dränka in hela kakan i ett tjockt lager och sen äta den med grädde. Eller så skippar du frostingen och smaksätter grädden med essensen (den något snabbare varianten ;)).

Det lät inte helt fel! Måste definitivt testa med frosting någon gång.
Kladdkakan blev förövrigt så god så att jag var tvungen att äta upp hela ikväll, trots att man redan täckt upp dagens intag innan den. Att den fick stå över natten i kylen gjorde den så grymt god och härlig!
Ger den bättre betyg än Frödinges, och då är det ändå min favorit ;) Så jag antar att jag har en ny favorit här.

Kommer bli ett återkommande bakverk på konditionsdagar.

Sheogorath
2012-09-23, 05:35
Det lät inte helt fel! Måste definitivt testa med frosting någon gång.
Kladdkakan blev förövrigt så god så att jag var tvungen att äta upp hela ikväll, trots att man redan täckt upp dagens intag innan den. Att den fick stå över natten i kylen gjorde den så grymt god och härlig!
Ger den bättre betyg än Frödinges, och då är det ändå min favorit ;) Så jag antar att jag har en ny favorit här.

Kommer bli ett återkommande bakverk på konditionsdagar.

Ett bra betyg! Flickvännen kallar min variant med tiramisu-frosting för "den godaste kladdkakan i världen" och har väl kanske inte referenser nog för ett sådant starkt uttalande men jämför ändå med vanlig kladdkaka med After Eight-granering. ;)

Sheogorath
2012-12-25, 11:28
Mjuk pepparkaka med apelsinmarmelad

3 ägg
3 dl druvsocker
2 dl vispgrädde
3 dl vetemjöl
1 dl lättsockrad apelsinmarmelad (variant med sötningsmedel går förstås också bra)
50 g smält smör
2 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
1 tsk kanel
1 krm nejlika
1 tsk ingefära

1. Sätt ugnen på 200°.
2. Bröa en 1,5 l form (rapsolja blir bättre än smör!).
3. Vispa ägg och druvsocker riktigt pösigt.
3. Tillsätt marmelad och grädde, häll i smör under omrörning. Blanda ihop allt varsamt. Se till att marmeladen fördelar sig jämt, den hamnar lätt på botten under de vispade äggen.
4. Blanda samman mjöl, bakpulver och kryddor i en skål. Blanda ner i äggen mm. Se till att få en jämn smet. Häll ner i formen.
5. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min. Täck eventuellt formen med metallfolie om kakan blir mörk mot slutet av gräddningen. Låt den svalna i formen innan den stjälps upp.

Låt vila i 1-2 dygn för bästa smak.

Bump! Lägg till ~1 dl Canderel till druvsockret för bästa smak!

Sheogorath
2013-12-20, 17:14
Mjuk pepparkaka med apelsinmarmelad

3 ägg
3 dl druvsocker
1,5 dl sötningsströ, typ Canderel

1 dl lättsockrad apelsinmarmelad (variant med sötningsmedel går förstås också bra)
50 g smält smör
2 dl vispgrädde

3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 krm nejlika

1. Vispa ägg, druvsocker och sötningsströ riktigt pösigt. Någon typ av mixer/bakmaskin rekommenderas för snabbast resultat.
2. Tillsätt och vispa ner marmeladen i smeten. Fördela sedan i grädden, sist smöret under ytterligare vispning. Se till att marmeladen fördelar sig jämt, den hamnar lätt på botten.
3. Sätt ugnen på 200°.
4. Bröa en 1,5 l form (rapsolja blir bättre än smör!).
5. Blanda samman resterande torrvaror (mjöl, bakpulver och kryddor) i en skål. Blanda ner i äggen mm. Se till att få en jämn smet. Bakmaskin med degkrokar går smidigast. Häll ner i formen.
6. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min. Låt den svalna i formen innan den stjälps upp.

Låt vila i 1-2 dygn för bästa smak.

Bump! Julen är här och här är den upphottade varianten av min mjuka pepparkaka med apelsinmarmelad. Förtydligat lite i instruktionerna.

Peter Hansen
2013-12-21, 08:49
Dreglat igenom hela tråden nu... =D

Tänkte på en grej dock sheo, som du säkert redan tänkt på förstås. Du äter ju glukos för glukos är > fruktos vid bulk, men recepten innehåller ju väldigt mycket fett också. Borde det inte bli en rätt saftig fettinlagring av allt fett då men tanke på det du skrev om den hämmade fettoxidationen?

Sheogorath
2013-12-22, 17:28
Dreglat igenom hela tråden nu... =D

Tänkte på en grej dock sheo, som du säkert redan tänkt på förstås. Du äter ju glukos för glukos är > fruktos vid bulk, men recepten innehåller ju väldigt mycket fett också. Borde det inte bli en rätt saftig fettinlagring av allt fett då men tanke på det du skrev om den hämmade fettoxidationen?

Kroppen kommer hur som helst inte att förbränna mer muskelprotein än nödvändigt om det finns fria fettsyror och glukos att tillgå i blodet. På energibalans kommer fettförbränningen att motsvaras av fettinlagringen. På energiöverskott är ju resonemanget det samma som alltid: det är förmodligen en god idé att äta väldigt sparsamt med fett, men då blir maten lätt tråkig så det blir en avvägning man får göra. Står valet mellan tråkig, fettsnål mat och att ligga på energibalans mot lite fetare mat och ligga på energiöverskott så är nog alla överens om att energiöverskott är en mer anabol miljö för muskelmassa.

Mags
2014-02-15, 17:28
Vet att det inte är riktigt det här trådstarten handlar om, men hur förhåller du dig till frukt?

Jag undrar också om du kör samma resonemang/återhållsamhet kring laktos (galaktoset)? Jag kollade lite i en tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=6870213#post6870213) men disskussionen var väldigt teoretisk...

Sheogorath
2014-08-10, 19:38
Är i bulkartagen nu och blev sugen på att prova ut ett recept på chokladmuffins. Första försöket blev grymt snygga/aptitliga men jag har inte smakat dem än. Som vanligt återkommer jag med recept först när jag tycker att dom är perfekta.

http://i59.tinypic.com/9ux9hi.jpg

HerrLuta
2014-08-11, 13:26
Är i bulkartagen nu och blev sugen på att prova ut ett recept på chokladmuffins. Första försöket blev grymt snygga/aptitliga men jag har inte smakat dem än. Som vanligt återkommer jag med recept först när jag tycker att dom är perfekta.

http://i59.tinypic.com/9ux9hi.jpg

Ser ju otroligt lovande ut så kommer att invänta detta recept med spänning!

Sheogorath
2014-08-11, 13:35
Den här batchen blev lite för osöta och lite för torra (trots och på grund av att jag ökade druvsocker+sötningsmedel rejält jämfört med originalreceptet med socker!). Jag ska lägga till lite mer sötning och en eller två mosade baner i smeten och testa hur det blir.

AEB
2014-08-15, 23:35
Hör lite till och från att druvsocker ska vara dåligt då det höjer blodsockret, hur mycket tror du det "skadar" en aktiv person som tar druvsocker en stillasittande dag? Tänker eftersom att du verkar äta rätt mycket druvsocker och lobbar för att det skulle vara bättre än vanligt socker.

Vivaldi
2014-08-17, 14:26
Hatten av till kladdkakereceptet

Toppade min med Lidl's turkiska lightyoghurt, kokos och lite dulche de leche ... blev helt ok ;)