handdator

Visa fullständig version : Ojämna axlar, olika höjd.


Paperbasket
2011-09-10, 20:03
Jag undrar om någon sitter inne på tips och ideer på vad det är som kan ha gjort att mina axlar är ojämna.

Står jag helt vanligt syns det knapps men om jag sätter mig och kör sittande hantelpress så är min ena sida betydligt högre upp än min vänstra.

Jag vet inte om jag är så bra på att få fram hur det ser ut så gjorde en professionell bild i paint med..

83334

Sheogorath
2011-09-10, 20:08
Jag undrar om någon sitter inne på tips och ideer på vad det är som kan ha gjort att mina axlar är ojämna.

Står jag helt vanligt syns det knapps men om jag sätter mig och kör sittande hantelpress så är min ena sida betydligt högre upp än min vänstra.

Jag vet inte om jag är så bra på att få fram hur det ser ut så gjorde en professionell bild i paint med..

83334

Du kan börja med att kolla på olika referenspunkter:


Är armbågarna lika högt från golvet?
Är armbågarna lika långt bak/fram i förhållande till ansiktet?
Sträcker du ut armbågarna lika mycket i pressen?
Håller du ena axeln närmare örat?

...osv. Ser du något avvikande går du ner på en vikt som är tillräckligt låg för att du ska kunna korrigera de här sakerna. Visar det sig att du håller alla vinklar symmetriskt måste det betyda att du har olika långa armar. Är det så, så är det så. Men förmodligen har du inte ett symmetriskt utförande och det beror på att du ställt lederna olika hö/vä, på grund av dålig vana och/eller muskulära obalanser (som bara kräver lägre viktval).

Paperbasket
2011-09-10, 20:13
Hmm, ska kolla upp det där nästa gång jag kör. Mina tankar har inte tagit mig så lång än. Tack ska du ha!

Om det skulle visa sig att jag haft lederna olika ställt etc, är det lättare att korrigera detta i sig smithen då? Tänker att med hantlar så kan man fuska mer med vinklar än smithen känns det som.

Eller ja, en amatörmässig tanke.

Sheogorath
2011-09-10, 20:31
Hmm, ska kolla upp det där nästa gång jag kör. Mina tankar har inte tagit mig så lång än. Tack ska du ha!

Om det skulle visa sig att jag haft lederna olika ställt etc, är det lättare att korrigera detta i sig smithen då? Tänker att med hantlar så kan man fuska mer med vinklar än smithen känns det som.

Eller ja, en amatörmässig tanke.

Jag hade rekommenderat fri stång. Eftersom den är lång och smal (:D) är det väldigt lätt att se att man åtminstone har händerna på samma höjd (stången kommer vara i linje med golvet) och då har man bara axlar och armbågar att fokusera på. I smithen kanske man kan få en jämn press rent estetiskt men det är fullt möjligt att du pressar 60% med din starkaste sida. Försöker du det med fri stång kommer du direkt att se att stången inte håller linje med golvet. Den kommer börja luta.

Paperbasket
2011-09-10, 20:35
Aaah, det är ju sant. Det tänkte jag inte på. Suveränt. Tack för hjälpen på kvällskvisten. Det uppskattas. Ska som sagt ta och kolla ovanstående punkter du skrev samt pröva med fri stång. Lång och smal.. =)

Cheers.

Gald
2011-09-10, 20:36
Tycker jag har liknande som dig, fast jag har dock problem med vänster axel och har haft det länge ser ut som att den ena e högre än den andra när ja sitter ner ser halvt missbildat ut. Ska gå till vårdcentralen och se va dem säger kanske kan återkomma i denna tråden med svar om jag kommer ihåg.

sinnez
2011-09-10, 21:24
Lider lite av samma åkomma, syns mest när man ska köra en latsspread eller liknande. Har sne rygg så det kan vara det du har ju. Bara at gå till vårdcentralen eller liknande och kolla upp de

guitarguy
2011-09-10, 23:10
Har samma sak, jag har dock även framåt, dvs att min högra axel är framåt roterad. Tips är att du kollar upp de för detta har satt sig hemskt nu, smärta strålar från höger skulderblad upp i nacken. Tror detta beror på att mina skuldror inte kommer överens när det gäller belastning!