handdator

Visa fullständig version : Få bra bålstabilitet utan benen


hugok
2011-09-10, 16:29
Jag får inte träna tung benträning för tillfället och ett tag framöver pga skada. Benmuskelutvecklingen hade jag tänkt fixa genom lite bensparkar och lårcurls (belastar inte skadan) och med tiden lite mer byggaraktig stil på frontböj/knäböj med lägre vikt, högre reps mm. Men problemet är att jag vill behålla/stärka min bålstabilitet tills när jag får börja marka och böja tungt igen. Hur tränar man bäst bålstabiliteten om man inte får köra tunga böj och mark eller liknande. Känns som att diverse magövningar som situps och benlyft mm inte ger speciellt mycket stabilitet.

rooz
2011-09-10, 16:30
Plankan m vikt
Mapa Special

Honken
2011-09-10, 16:32
Ab wheel, viktad planka, front levers, walkouts, dragon flags ect.

Tolkia
2011-09-10, 16:35
Du bör nog precisera vad det rör sig om för skada för att kunna få användbara tips.

Mart|n
2011-09-10, 16:44
Liggande sidebends, dragonflags, hypertension.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

hugok
2011-09-10, 18:07
Tack för alla tips! Dragonflags verkar vara ett bra alternativ, om jag får till dom vill säga. Plankan med vikt kan jag nog börja med lite senare när jag läkt ihop bättre.

Du bör nog precisera vad det rör sig om för skada för att kunna få användbara tips.

Bruten fotled. Jag blir av med gipset på onsdag efter 6 veckor. Jag har ingen aning om hur mycket jag får belasta inom vilken tid, men jag är förberedd på det värsta.

Iron claw
2011-09-10, 18:49
Plankan m vikt
Mapa Special

mapa special??

rooz
2011-09-11, 06:25
mapa special??
Typ statisk bålrotation. Finns på ett youtube nära dig


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

hugok
2011-09-11, 10:17
Hittar den inte :(

robbob
2011-09-11, 10:23
L-sit är bra för bålstabilitet, men även armhävningar och svårare varianter av dessa. Handstående armhäningar tex kräver stark mage och rygg.

Crocker
2011-09-11, 10:28
Hittar den inte :(
Slutet av detta klipp. (http://www.youtube.com/watch?v=bNuZvMCT8w4&feature=channel_video_title) Har dock aldrig provat själv.

z_bumbi
2011-09-11, 10:33
Hittar den inte :(

Statiska "wood shops" är nog en något så när korrekt beskrivning. Eftersom du håller handtaget rakt framför dig så spelar det inte så enormt stor roll från vilket håll kabeln kommer även om viss variation kan ge olika effekt.

Om jag skulle föreslå några övning är det sittande axelpressar utan ryggstöd, rodd utan magstöd, ryggresningar, crounches. Plankan är nog svårt att få till att den blir så tung att det ger något eftersom du får köra den på knäna. Däremot kan du kanske köra år andra hållet t ex fäst låren under något och håll överkroppen rakt ut, se bara till att ha en väg ut t ex en bänk precis under som du landar på om du felberäknar tiden du orkar hålla.

Annars räcker det troligen med en upptrappning i samma takt som du får börja belasta foten och får tillbaka kontrollen av benmusklerna.

Tolkia
2011-09-11, 10:38
Statiska "wood shops" är nog en något så när korrekt beskrivning. Eftersom du håller handtaget rakt framför dig så spelar det inte så enormt stor roll från vilket håll kabeln kommer även om viss variation kan ge olika effekt.

Om jag skulle föreslå några övning är det sittande axelpressar utan ryggstöd, rodd utan magstöd, ryggresningar, crounches. Plankan är nog svårt att få till att den blir så tung att det ger något eftersom du får köra den på knäna. Däremot kan du kanske köra år andra hållet t ex fäst låren under något och håll överkroppen rakt ut, se bara till att ha en väg ut t ex en bänk precis under som du landar på om du felberäknar tiden du orkar hålla.

Annars räcker det troligen med en upptrappning i samma takt som du får börja belasta foten och får tillbaka kontrollen av benmusklerna.
Du är en klippa.

När det gäller övningar där balansmomentet är krävande (någon rekommenderade handstående armhävningar, t.ex.) så tycker åtminstone jag att man skall ta det vackert innan man får belasta fullt ut. Att tippa från handstående eller bli hängande i någon konstig position kan mycket väl kasta en tillbaka till ruta ett igen, och det vill man oftast INTE när man precis sluppit ur gipset.

robbob
2011-09-11, 11:13
Du är en klippa.

När det gäller övningar där balansmomentet är krävande (någon rekommenderade handstående armhävningar, t.ex.) så tycker åtminstone jag att man skall ta det vackert innan man får belasta fullt ut. Att tippa från handstående eller bli hängande i någon konstig position kan mycket väl kasta en tillbaka till ruta ett igen, och det vill man oftast INTE när man precis sluppit ur gipset.

Nä självklart ska man ta det lungt med handstående armhävningar o liknande. Man måste jobba sig dit, de är inga nybörjar övningar
. Min tanke när jag nämnde dem var snarare att visa att det finns svårare progressioner från armhävningar om de är för enkla för TS.

hugok
2011-09-11, 11:19
L-sit är bra för bålstabilitet, men även armhävningar och svårare varianter av dessa. Handstående armhäningar tex kräver stark mage och rygg.

Tack. L-sit ser ut att passa bra

Slutet av detta klipp. (http://www.youtube.com/watch?v=bNuZvMCT8w4&feature=channel_video_title) Har dock aldrig provat själv.

Tackar! Den blir bra.

Statiska "wood shops" är nog en något så när korrekt beskrivning. Eftersom du håller handtaget rakt framför dig så spelar det inte så enormt stor roll från vilket håll kabeln kommer även om viss variation kan ge olika effekt.

Om jag skulle föreslå några övning är det sittande axelpressar utan ryggstöd, rodd utan magstöd, ryggresningar, crounches. Plankan är nog svårt att få till att den blir så tung att det ger något eftersom du får köra den på knäna. Däremot kan du kanske köra år andra hållet t ex fäst låren under något och håll överkroppen rakt ut, se bara till att ha en väg ut t ex en bänk precis under som du landar på om du felberäknar tiden du orkar hålla.

Annars räcker det troligen med en upptrappning i samma takt som du får börja belasta foten och får tillbaka kontrollen av benmusklerna.

Tack det hade jag inte tänkt på hur mycket man kan få "på köpet" i dom vanliga övningarna.Plankan kan nog bli tal om efter ett tag när jag får belasta lite mer. Eller att jag har någon liten pall precis ovanför foten så att inte det drabbade området påverkas alls så kanske jag kan köra med rätt mycket extravikt?

Du är en klippa.

När det gäller övningar där balansmomentet är krävande (någon rekommenderade handstående armhävningar, t.ex.) så tycker åtminstone jag att man skall ta det vackert innan man får belasta fullt ut. Att tippa från handstående eller bli hängande i någon konstig position kan mycket väl kasta en tillbaka till ruta ett igen, och det vill man oftast INTE när man precis sluppit ur gipset.

Balansen är redan sjukt kass på mej så jag kommer definitivt inte att ta några risker. Som du säger är det sista jag vill att hamna på ruta ett igen. Skulle förmodligen komma in i någon depression om det hände :(

z_bumbi
2011-09-11, 11:40
Jag skulle akta mig för att göra speciallösningar då man oftast belastar kroppen som den inte är van och de delar som är begränsande kan då visa sig vara mycket begränsande men tyvärr först efter en tid. Dvs det går bra tills man får ont på ett nytt ställe och för att träna runt det så får man ont på nästa osv.

Plankan är inte heller någon superövning som inte går att ersätta så jag ser inte riktigt någon mening med att få in den i en modifieras variant.

tntballe
2011-09-11, 12:09
Tack. L-sit ser ut att passa bra



Tackar! Den blir bra.



Tack det hade jag inte tänkt på hur mycket man kan få "på köpet" i dom vanliga övningarna.Plankan kan nog bli tal om efter ett tag när jag får belasta lite mer. Eller att jag har någon liten pall precis ovanför foten så att inte det drabbade området påverkas alls så kanske jag kan köra med rätt mycket extravikt?



Ta då något runt eller med avrundad överdel och så låg det går utan att foten belastas. Det runda är så att du ska få ner knät utan att belasta smalbenet.
Postat via en mobil enhet