handdator

Visa fullständig version : Gym eller Kondition?


roundhouse
2011-09-10, 09:42
Jag har tänkt på en sak ganska länge nu, alltså riktiga fighters.. Behöver dem gym träning eller kondition mest? Eftersom man får ju i princip både styrke/uthållighet och kondition under ett tex ett pass Kickboxning. Men vad är det som behövs mest egentligen? Gym eller kondition? *flex*

kettlebellGuden
2011-09-10, 09:44
I den här frågan så är jag lagd väldigt mycket åt samma håll som Georges St. Pierre. dvs. fighters behöver inget av det.

http://www.bloodyelbow.com/2010/12/10/1867691/ufc-124-preview-georges-st-pierre-i-dont-believe-in-strength-and

Springer
2011-09-10, 09:47
"- Yeah, I lift weights for looks."

Som 99% av Kollo då? ;)

Pungis
2011-09-10, 09:47
editt

begt
2011-09-10, 09:49
Om man ska orka flera ronder så är kondition väldigt viktigt...

kettlebellGuden
2011-09-10, 09:50
Om man ska orka flera ronder så är kondition väldigt viktigt...

Det är ju just då vad GSP menar på inte alls är sant. effektiva rörelsemönster gör att du förbrukar minimalt men energi. Varför en kedjerökande tjockis med noll kondis kan äga alla i ringen.

grondahl
2011-09-10, 10:00
Man behöver styrka och koordination som fighter. Ett par av dagens hypade "funktionella" träningsredskap kommer ju från olika kampsporter. Ex bulgarian bag, clubbells och macebells.

GSP verkar gilla gymnastik, det är styrke och koordinationsträning om något.
http://sports.yahoo.com/mma/blog/cagewriter/post/Gymnastics-GSP-is-nearly-as-good-as-fighting-GSP?urn=mma-wp6518

Nästa grej kanske blir Ishi sashi aka stonelock.
h_cxeBd5yig

roundhouse
2011-09-10, 10:16
I den här frågan så är jag lagd väldigt mycket åt samma håll som Georges St. Pierre. dvs. fighters behöver inget av det.

http://www.bloodyelbow.com/2010/12/10/1867691/ufc-124-preview-georges-st-pierre-i-dont-believe-in-strength-and

Länken funkade inte :/ Men det är klart att fighters behöver kondition för att orka flera ronder, eller? Styrka borde man kunna få in med hjälp av höftvridning i slag och så, rätt teknik mycket styrka? :)

roundhouse
2011-09-10, 10:17
Man behöver styrka och koordination som fighter. Ett par av dagens hypade "funktionella" träningsredskap kommer ju från olika kampsporter. Ex bulgarian bag, clubbells och macebells.

GSP verkar gilla gymnastik, det är styrke och koordinationsträning om något.
http://sports.yahoo.com/mma/blog/cagewriter/post/Gymnastics-GSP-is-nearly-as-good-as-fighting-GSP?urn=mma-wp6518

Nästa grej kanske blir Ishi sashi aka stonelock.
h_cxeBd5yig

Oj jävlar, fan vad mäktigt!

kettlebellGuden
2011-09-10, 10:46
Annars kan man köra på Maxwell-varianten. Mest kroppsvikt, med lite komplement av externa vikter ibland.

Att träna knäböj, marklyft, bänk och satsa på maxstyrka verkar vara rejält slöseri med tid i sammanhanget.

hugok
2011-09-10, 11:51
Länken funkade inte :/ Men det är klart att fighters behöver kondition för att orka flera ronder, eller? Styrka borde man kunna få in med hjälp av höftvridning i slag och så, rätt teknik mycket styrka? :)

Det är klart att styrkan och konditionen spelar roll. Har två personer samma slagteknik men den ena är dubbelt så stark blir hans slag också dubbelt så hårt. Har två personer samma energisparförmåga men den ena har dubbelt så bra kondition kommer han kunna prestera bra dubbelt så länge.

greenfish
2011-09-10, 11:53
Varför ständigt alla dessa inlägg som berör samma fråga...

Känner du för att springa? GÖR DET!
Känner du inte för att springa? GÖR DET INTE.....

kettlebellGuden
2011-09-10, 11:58
Det är klart att styrkan och konditionen spelar roll. Har två personer samma slagteknik men den ena är dubbelt så stark blir hans slag också dubbelt så hårt. Har två personer samma energisparförmåga men den ena har dubbelt så bra kondition kommer han kunna prestera bra dubbelt så länge.

dubbelt så stark är en rätt intressant grej i slag/spark-sammanhang. Kraftalstring för slag/spark är ju knappast att likna vid militärpress eller knäböj.

Effektivare rörelsemönster i hela kedjan gör en definitivt starkare i slag.. bättre timing inter- och intramuskulärt, inget som låser upp, etc. etc.

robbob
2011-09-10, 11:58
Som fighter behöver man först och främst öva upp sin skicklighet inom sin sport, sedan är det kondition som gäller och sist styrka.
Men tänk på att konditionsträningen måste anpassas till sporten, en fighter behöver inte samma träning som en maratonlöpare. Sedan är styrkeuthållighet viktigt.

Behovet av styrka styrs av sporten en thaiboxare, boxare behöver inte samma styrka som en brottare, grappler eller en som kör MMA.

Man får inte underskatta behovet av kondition för en sämre fighter med järnkondis kan vinna över en mycket skickligare motståndare när kondisen börjar ta slut.

robbob
2011-09-10, 12:02
Det är klart att styrkan och konditionen spelar roll. Har två personer samma slagteknik men den ena är dubbelt så stark blir hans slag också dubbelt så hårt. Har två personer samma energisparförmåga men den ena har dubbelt så bra kondition kommer han kunna prestera bra dubbelt så länge.

Överskatta inte behovet av styrka. Det krävs kondis för att orka med rond efter rond och snabbhet för att kunna sätta sina slag.
Överdriven maxstyrketräning kan påverka snabbheten negativt.
Skicklighet, kondis och snabbhet är mycket viktigare än styrka.

Det är inte vikten man tar i bänkpress som avgör slagstyrkan utan förmågan till snabba, explosiva och tekniska slag.

Pungis
2011-09-10, 12:04
Värst vad det generaliseras.
De är som att fråga "Behöver man styrka i bollsporter?"

Ja, i handboll.. Knappast i pingis

Precis som man behöver råstyrka i romersk brottning, men knappast i kickboxning...

grondahl
2011-09-10, 23:02
Ett tips är att kolla om det finns någon fysisk kravprofil från förbunden för ex kickboxning, thaiboxning eller liknande.

roundhouse
2011-09-11, 11:56
Ett tips är att kolla om det finns någon fysisk kravprofil från förbunden för ex kickboxning, thaiboxning eller liknande.

Okay, tackar.

GuztavJi
2011-09-11, 12:02
Jag har tänkt på en sak ganska länge nu, alltså riktiga fighters.. Behöver dem gym träning eller kondition mest? Eftersom man får ju i princip både styrke/uthållighet och kondition under ett tex ett pass Kickboxning. Men vad är det som behövs mest egentligen? Gym eller kondition? *flex*

Tränar ibland med min far på ett av militärernas gym här i Karlsborg, där finns det även en lokal precis bredvid där dom tränar MMA. Vad jag har sett och hört av dom så kör många crossfit, kan tänka mig att det är ett bra träningssätt för fighters. Kolla crossfit.com

roundhouse
2011-09-11, 12:14
Tränar ibland med min far på ett av militärernas gym här i Karlsborg, där finns det även en lokal precis bredvid där dom tränar MMA. Vad jag har sett och hört av dom så kör många crossfit, kan tänka mig att det är ett bra träningssätt för fighters. Kolla crossfit.com

Tack! Jag önskar att jag kunde köra MMA men det finns inte på Gotland :(

begt
2011-09-11, 16:13
Det är ju just då vad GSP menar på inte alls är sant. effektiva rörelsemönster gör att du förbrukar minimalt men energi. Varför en kedjerökande tjockis med noll kondis kan äga alla i ringen.

*Stunned* tror du verkligen på vad du skriver? en kedjerökande tjockis kan ju knappt gå upp för en backe. Hur ska en sån orka flera ronder?

z_bumbi
2011-09-11, 16:16
Tränar ibland med min far på ett av militärernas gym här i Karlsborg, där finns det även en lokal precis bredvid där dom tränar MMA. Vad jag har sett och hört av dom så kör många crossfit, kan tänka mig att det är ett bra träningssätt för fighters. Kolla crossfit.com

Har man ingen bättre metod så kan det funka men om man satsar på idrotten så är det smartare att skaffa ett träningsprogram som är mer lämpligt för idrott.

*Stunned* tror du verkligen på vad du skriver? en kedjerökande tjockis kan ju knappt gå upp för en backe. Hur ska en sån orka flera ronder?

+1

roundhouse
2011-09-11, 16:18
Har man ingen bättre metod så kan det funka men om man satsar på idrotten så är det smartare att skaffa ett träningsprogram som är mer lämpligt för idrott.



+1


Haha kondition behövs för flera ronder :)

krellik
2011-09-11, 16:31
Styrka, kondition, rörlighet och arbetskapacitetsdrillar bör tränas som komplement om man satsar på att tävla i fullkontakt kampsport.

begt
2011-09-11, 16:38
Det finns en anledning till varför löpning är en av de grejerna nästan varenda boxare sysslar med...

mikaelj
2011-09-11, 17:40
Klart en tjockis utan kondition kan vinna matcher. Har sett det själv flera gånger.

roundhouse
2011-09-11, 18:27
Klart en tjockis utan kondition kan vinna matcher. Har sett det själv flera gånger.

Det har jag själv sett Live i Norrköping, jag vart imponerad.

begt
2011-09-12, 07:30
Klart en tjockis utan kondition kan vinna matcher. Har sett det själv flera gånger.

Knappast att det fungerar mot en snabb, smidig motståndare med rappa slag och som har bra flås. Om det inte blir en knockout eller något i ett tidigt skede. Boxningsträningen består till en rätt stor del av löpning faktiskt.

mikaelj
2011-09-12, 08:13
Teknik vinner alltid.
Postat via en mobil enhet

grondahl
2011-09-12, 08:17
Teknik vinner alltid.

Nej. Attribut kan uppväga sämre teknik.

robbob
2011-09-12, 08:28
Teknik vinner alltid.
Postat via en mobil enhet

Nä efter som att tekniken försämras efter som orken går ut. Det är en av anledningarna till att en bättre konditionerad men tekniskt sämre fighter kan vinna över tekniskt bättre fighter med dåligt flås.

mattilainen
2011-09-12, 08:32
jag tränar kampsport och personer med teknik behöver inte röra sig speciellt mycket. Om man då möter en person som inte har teknik men har kondition så kommer den personen INTE att vinna. Som sagt, personer med teknik vinner i 99/100 fall. Nu snackar jag inte om att båda har ganska bra teknik och den ena har bättre kondition än den andra, utan jag pratar om att den ena kan boxas medan den andra enbart kan springa.

robbob
2011-09-12, 08:35
jag tränar kampsport och personer med teknik behöver inte röra sig speciellt mycket. Om man då möter en person som inte har teknik men har kondition så kommer den personen INTE att vinna. Som sagt, personer med teknik vinner i 99/100 fall. Nu snackar jag inte om att båda har ganska bra teknik och den ena har bättre kondition än den andra, utan jag pratar om att den ena kan boxas medan den andra enbart kan springa.

Ja och då matchas de förhoppningsvis inte mot varandra. Förutsättningen att det ska vara intressant att diskutera vilka egenskaper som är till fördel är ju att båda kan fightas.

mikaelj
2011-09-12, 08:38
Ja och då matchas de förhoppningsvis inte mot varandra.

Det gör de visst.
Jag har helt okej teknik, bra kondition, men förlorar alltid mot någon med bättre teknik.
Stor skillnad på vad vi diskuterar och t ex löpning.
Samma sak gäller andra konditionssporter som är väldigt tekniska, som simning - utan teknik kan du ha all kondition i världen. Du kommer att bli totalt utklassad ändå.
Postat via en mobil enhet

roundhouse
2011-09-12, 11:52
Så man kan alltså säga att både teknik och kondition är viktigt.

mikaelj
2011-09-12, 11:55
Så man kan alltså säga att både teknik och kondition är viktigt.

Naturligtvis. Teknik är dock viktigast eftersom den är svårast att lära sig. Kondition är generellt en färskvara.

roundhouse
2011-09-12, 12:00
Naturligtvis. Teknik är dock viktigast eftersom den är svårast att lära sig. Kondition är generellt en färskvara.

Jo det har jag verkligen märkt. Teknik behöver man alltid öva på.

krellik
2011-09-12, 14:43
Kampsporter, speciellt i fullkontakt handlar i sin kärna om att ställa sig mot någon som har haft ungefär samma möjligheter som dig att förbereda sig inför matchen. Att man då skulle förutsätta att sin egen "teknik" ska vara så jävla mycket bättre än den andra att man inte behöver varken kondis eller styrka det finns ju inte i verkligheten, eller så är man arrogant av bara helvete.

Det finns dessutom en cutoff punkt som allt annat om hur snabbt man kan förbättra sin teknik, mindre valuta för investerad tid över en viss punkt. Är man då seriös kan man med en mindre tidsinsats får ut mer av den övrigt investerade tiden genom att lägga den på fysträning.

Dessutom är det få tekniker som inte behöver något fysiskt attribut, må det vara rörlighet, kraft, maxstryka eller uthållighet.

mikaelj
2011-09-12, 14:58
Min sparringkompis från när jag tränade är ~160 och inte särskilt stark, så jag kan i teorin hålla fast henne bara genom att muskla till det. Men i praktiken har hon så mycket bättre teknik att det inte funkar. Har mött samma sak med många som har varit mindre och klenare än mig själv, men istället duktigare.

Är mina observationer, från verkligheten, ett tecken på arrogans från något håll?

krellik
2011-09-12, 15:03
Min sparringkompis från när jag tränade är ~160 och inte särskilt stark, så jag kan i teorin hålla fast henne bara genom att muskla till det. Men i praktiken har hon så mycket bättre teknik att det inte funkar. Har mött samma sak med många som har varit mindre och klenare än mig själv, men istället duktigare.

Är mina observationer, från verkligheten, ett tecken på arrogans från något håll?

Om du skulle tävla och trodde att din teknik var så överlägsen att du inte behövde träna upp dina attribut så ja.

Som du beskriver det så uppenbarligen nej, uppenbarligen kan skicklighet övertrumfa attribut i många situationer, det finns även exempel på att är det för stor skillnad i attribut (tex styrka) så kan även rollen vara det omvända.

Ett sunt perspektiv om man är seriös är att tänka sig att för en lång fin jämn utvecklingskurva börja bygga både skicklighet och attribut tidigt. Supertalangen som kan dra ut folk åt alla håll och kanter på bara "skicklighet" och talang blir kanske lat och slarvar tidigt med tex konditionsträning och riskerar att straffas för det med tydlig stagnation i ett senare skede.

Medan en mindre talang som uppvisar disciplin i både tekniknötande och fysande ofta kan gå långt på detta.

mikaelj
2011-09-12, 15:04
Om du skulle tävla och trodde att din teknik var så överlägsen att du inte behövde träna upp dina attribut så ja.

Som du beskriver det så uppenbarligen nej, uppenbarligen kan skicklighet övertrumfa attribut i många situationer, det finns även exempel på att är det för stor skillnad i attribut (tex styrka) så kan även rollen vara det omvända.

Ett sunt perspektiv om man är seriös är att tänka sig att för en lång fin jämn utvecklingskurva börja bygga både skicklighet och attribut tidigt. Supertalangen som kan dra ut folk åt alla håll och kanter på bara "skicklighet" och talang blir kanske lat och slarvar tidigt med tex konditionsträning och riskerar att straffas för det med tydlig stagnation i ett senare skede.

Medan en mindre talang som uppvisar disciplin i både tekniknötande och fysande ofta kan gå långt på detta.

Min erfarenhet är ändå att fysträning är underordnat teknikträning. Det finns inget egenvärde i att hatta runt i 150 km/h på mattan, bara för att du kan.

Dessutom är jämförelsen felaktig: kondition är hyfsat grenspecifik. Att du fixar 10K på hyfsad tid betyder inte att du klarar av ett hårt sparringpass.

Määng
2011-09-12, 15:08
Jag tyckte iaf att jag presterade sämre i thaiboxningen medan jag var svag än när jag började träna och blev starkare. Kunde inte ta lika mycket stryk, blev tröttare i klinchen osv.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

krellik
2011-09-12, 15:09
Min erfarenhet är ändå att fysträning är underordnat teknikträning. Det finns inget egenvärde i att hatta runt i 150 km/h på mattan, bara för att du kan.

Inom vilken sport?

Grek rom? Behöver järnfysik, aldrig tränat med en grekrom brottare som inte varit kadavertränad.

Boxning/thaiboxning? Aldrig tränat med en framgångsrik thaiboxare eller boxare som inte har kondis till att hålla tempo i ringen.

MMA, behöver definitivt vara hårt fysad för att hävda sig.

Det lilla jag tränat med framgånsrika judokillar så är de bra fysade med.

Att hålla på och hävda saker som att "fys är underordnat teknik" blir lite bakvänt, har man ingen teknik alls så kan man fysa tills grisar flyger, man komer inte applicera styrkan och konditionen på rätt rörelsebanor och det blir eldande för kråkorna, det är ju uppenbarligen en symbios relation och för tävlande behövs båda. Tränar man adepter i en fullkontakt disciplin är det rent av omoraliskt att inte framhålla detta.

Edit: Jag har inte sagt något om hur den specifika fysträningen ska ske. Det är en egen tråd.

mikaelj
2011-09-12, 15:11
Sportjujutsu, d v s närmast MMA. Det är en en väldigt teknisk kampsport dock, precis som judo, snarare än boxning/thaiboxning/shootfighting/etc.

XFy0GXz4B04

Bara för att du har tränat med personer som har kondition betyder det inte att det inte finns såna som med lätthet vinner matcher utan att ha särskilt bra kondition.

krellik
2011-09-12, 15:16
Sportjujutsu, d v s närmast MMA. Det är en en väldigt teknisk kampsport dock, precis som judo, snarare än boxning/thaiboxning/shootfighting/etc.

Bara för att du har tränat med personer som har kondition betyder det inte att det inte finns såna som med lätthet vinner matcher utan att ha särskilt bra kondition.

Finns en del kravprofiler för vad som krävs för tex judo, boxning, brottning, även börjat ta fram lite för thaiboxning.

All evidens talar tydligt språk att fysisk kapacitet är viktigt i denna typen av fullkontakt sport.

Sportjujutsu kan jag ej utalla mig om, att jämföra det med mma tycker jag dock är att gå lite långt.

Edit: Jag har redan sagt i en tidigare post att riktiga talanger kan oftast vinna matcher med mycket lite möda i början, som sagt finns det klar risk för stagnation just för att många talanger brukar vara lite lata. De som inser att för att nå sin yttersta topp behövs en 110% insats för att nå dit är de som verkligen går långt.
Någon som inte är talang behöver kanske både fysträning och 3 gånger så mycket tekniknötande för att nå dit talangen är naturligt utan nämnvärd träning, hur applicerar man det i verkligheten? Jo man tänker sig att man ska ta sin träning så långt som möjligt utifrån sin ambition och sina förutsättningar.

WHITEFOLKS
2011-09-12, 15:17
Om du sparrar och liknande så får du väl iofs mycket grenspecifik kondition på köpet.

Du kan träna teknik och få kondition på köpet (nån sorts matchträning) men det är svårt att träna kondition och får teknik på köpet.

mikaelj
2011-09-12, 15:18
Om du sparrar och liknande så får du väl iofs mycket grenspecifik kondition på köpet.

Du kan träna teknik och få kondition på köpet (nån sorts matchträning) men det är svårt att träna kondition och får teknik på köpet.

Precis!

krellik
2011-09-12, 15:26
Säckträning, mitsar, sparring, intensiva sparringdrillar, intensivt drillande, etc är guld just för att det ger väldigt mycket valuta för pengarna (både teknik och fys).

Investerar man säg 5 timmar träningstid i veckan så är det rimligtvis som amatör atlet här som man får ut det mesta av träningen.

Lägger man en betydligt större träningsdos så kommer man få "diminishing return" alltså mindre utbyte av den investerade tiden efter en viss punkt (man kan bara sparra kvalitativt x antal timmar, köra en viss drill x antal timmar i veckan osv), det är här man får ut mer från specifik extra fysträning på någon fysisk kvallitet man är svag i.

Men även en nybörjare kan få ut av extra fysträning, att lägga in lite jogging om man är i för dålig kondition kan vara en genvägg till att få ut mer av träningen i träningslokalen. Detta är speciellt relevant om man vet att man bara har 2 pass tex i veckan och man inte utan vidare kan öka den träningstiden, jogging vid sidan kan då göra att man snabbare kan hålla bra tempo genom träningen istället för att stå och flåsa och tycka livet suger efter några drillar.

z_bumbi
2011-09-12, 16:21
+1 på allt som krellik skrivit i tråden.