handdator

Visa fullständig version : Kvalite, protein och kcal på olika kycklingmärken


nisse1976
2011-09-10, 06:04
1: När man köper kläder så är det framförallt märke och kvalite men betalar extra för när man väljer ett dyrare märke än ett billigare.
Hur är det med kycklingfile? Är det nån skillnad i kvalite om man betalar 100 kr/kg för svensk kycklingfile eller 50 kr/kg för ett utlänkst billigare märke? (Makronutrienter är ungefär samma)

2: Jag köpte billig kycklingfile på netto denna vecka. 20g protein, 0g kolhydrat, 1 g fett. kcal 78 (allt per hundra gram).
När man köper andra märken brukar det ligga på ca 100 vilket också stämmer mer när man räknar ihop kalorierna från de tre makrosarna.
Jag vet att protein kostar mer än andra makros att använda för kroppen, är det denna siffra (på proteinet) som skiljer när man räknat ut kcal per 100 gram? Eller hur kan 20g protein och 1g fett bli 78 kcal?

Ronn
2011-09-10, 07:09
Svarar i omvänd ordning. :)

Skillnaden hos tillverkare är hur mycket vatten och salt dom sprutar in i kycklingen, 20g protein 1g fett borde bli 89kcal så dom verkar ha räknat galet på något sätt, kanske en kombination av fryst/tinat men vet inte varför man skulle göra så. Skillnaden mellan svensk och utländsk kyckling borde ju vara risken för bakterier.

Analogen med kläder va lite lustig, jag tycker inte nödvändigtvis att man får bättre kvalitet för att det är dyrare, beror helt på tillverkaren, finns riktigt bra billiga märken och riktigt dåliga dyra märken och så vidare.