handdator

Visa fullständig version : Inget händer med kroppen


Modlev
2011-09-09, 23:39
Hej!

Jag vet att det säkert Finns 1000 sånna här trådar men jag behöver hjälp.
Är en kille som e 15 år gammal, 164 cm och 55 kg.
Rör på mig varje dag och styrketränar 2 gånger I veckan. Försörker cykla när jag e där men inget händer med kroppen. Har problem med knän och fötter som gör så att jag inte kan springa. Är bland Dom starkare men ser inte ett dugg stark ut. Äter nyttigt, inget godis elr chips och undviker läsk.
Träningen känns meningslös..

Vad ska jag göra?! Skit desperat...

Jhe
2011-09-09, 23:44
Träna oftare, tyngre och efter ett beprövat träningsschema (finns massvis på forumet och på t.ex google). Utöver det kan du äta mer mat och sova tillräckligt varje natt.

Finns inte så många mer faktorer som är väldigt relevanta för styrke/muskelutveckling.

Pansartax
2011-09-10, 00:20
Ät så mycket mat i skolan så att du alltid är värst, dvs ser du någon som tar mer mat än dig så ät mer än honom, ta dubbla portioner och jättelass varje gång så slipper du hämta mat igen så spar du tid för att stå i kö. Gör det till en tävling och se dig själv som okrönt konung, när du lastar på med mat ska porslin spricka och brickor böjas och folk ska gå ner på sina bara knän.

Snåla inte med kolhydraterna, men är det en måltid rik på protein (Kyckling, kött e.t.c.) så ta full fokus på det först och främst. Är du osäker på om det är kyckling eller mald strumpa, fråga någon fet tant i förkläde om det här "Bygger bra biceps" och sen vifta pekandes mot maten, eller fråga bara lite snällt vad det är för käk.

Överhuvudtaget prata med mattanterna, spela intresserad och tacka alltid för maten. Glöm inte bort att stolt visa upp att du alltid äter upp det du tar, alla äldre tanter inom branchen älskar barn som äter mycket mat på samma sätt som en farmor älskar att proppa sina barnbarn fulla med kakor och bullar (Det är genetiskt att vilja föda sin nästkommande generation/avkomma). Att ha mattanterna som sina vänner är ovärderligt som ung byggare, om du hamnar på god fot kan du få rester från gårdagen som kanske har bättre makronutrienter än det som bjuds för tillfället.

Om någon säger åt dig att du "tar för många köttbullar i förhållande till potatis" (Ja, jag har personligen råkat ut för det här) fräs då som en vildkatt och gestikulera kraftigt, ingen kan säga åt dig hur du ska äta, vad du ska äta och hur mycket du ska äta det är din personliga ensak och rättighet.

Gå och lägg dig tidigt, även om det är häftigare att sitta uppe och spela World Of Warcraft eller förundrats över pubertetens magi.

Ge fingret åt idrottslärare och andra skojare som påstår att du inte ska köra tunga böj, de är lönnfeta och förtjänar inte din uppmärksamhet.

Utöka till 3 gånger i veckan istället för 2, om någon påstår att det är fel att träna mycket och tungt när man står i växten; Skicka iväg den här länken via mail så löser vi resten -> http://kolozzeum.com/forum/register.php

mini
2011-09-10, 01:30
Vad är det du vill ska hända med kroppen?

Maysan
2011-09-10, 01:54
Låter som om att du äter för lite protein och kolisar. Träna även styrketräning mera och undvik för mkt konditionsträning.

Om du har problem med dina fötter så tkr jag du bör fundera på att skaffa ilägg i skorna (ilägg är formade för just din fot!). Har du alltid haft problem med dina knän? Om ja, kolla med en läkarna. Det kan alt. vara slatter.

Att ha problem med knän i din ålder kan inte vara speciellt kul, så kolla upp vad som är felet..och gör det tidigt. Rehab.

Träna styrketräning 3-4ggr/veckan, du kan lägga till fler pass men 3-4 kan vara lagom för just dig.

Om du vill ha muskler, den formen du är ute efter så måste du ligga i som fan. Det ska göra ont (mentalt), du ska ha det jobbigt och pressa dig in i det sista. Det tar sin tid. Du är 16, tränar gym 2ggr/veckan, det låter som att det ska gå rätt så långsamt med din utveckling. Utöka träningen, resultaten kommer komma snabbare.

Köp proteinpulver, om du nu får i dig för lite protein. Ha dina träningspass jävligt strikt, missa inte en enda dag!

Du får äta godis, chips och läsk men försök att ligga på det underskott/överskott som du är ute efter. :thumbup:


När du är på gymmet, håll din fokus i topp under hela passet och dra inte ut på vilan för mkt. Småprata inte hela tiden. Din träning bör vara väldigt intensiv.


Nu är jag uppe lite väl sent, dax att sova och tagga till passet imorgon.

Lycka till med din framtida träning! :whipped:

Mvh
Maysan :devil:

Tacos
2011-09-10, 06:25
Kör du efter något styrkeprogram? Har du delat upp muskelgrupperna, eller kör du helkropp?

Jag tycker inte du skall lägga för stor vikt runt maten.
Äter du för mycket kommer du bara bli fet.

Försök bara att äta ordentligt varje gång du äter och ta gärna mycket av proteinkällan.

Finns det möjlighet att lägga in i alla fall ett pass styrketräning till i veckan (helst två)? Två gånger i veckan är nog kanske för lite om du vill bygga på dig och bli starkare. Det viktigaste är dock att du gör kvalitetstid av din tid på gymmet. Spelar ingen roll om du går på gymmet 7 dagar i veckan, om du bara "lallar" när du är där.

Skriv ner dina resultat vid varje pass, sedan försöker du alltid slå ditt senaste resultat på nästa pass. Det motiverar i alla fall mig, och är ett enkelt sätt att se ifall det går åt rätt håll med träningen.

Till sist skall du inte glömma bort att leva lite också. Du är ju "bara" 15 år. Vill du festa ibland så skall du göra det, vill du ha en "chipskväll" med polarna så skall du såklart ha det.

Träning (Träna ordentligt och regelbundet)
Kost (Ät dig mätt vid varje måltid, gärna mycket av proteinkällan)
Sömn (Försök och sov runt 8 timmar varje natt)
Motivation (Motivera dig genom att skriva ner resultat)
Tålamod (Försök ha lite tålamod. Resultaten kommer, jag lovar)

Ronn
2011-09-10, 07:16
Antar att du är ute efter mer massa inte mindre massa eftersom du endast väger 55kg, mindre fokus på kondition mer fokus på styrketräning ät lite mer, det som redan skrivits i tråden är mycket vettiga råd.

aijou
2011-09-10, 11:02
Hur länge har du tränat? Bygga muskler tar längre tid än vad de flesta (vanligt folk) tror. Annars är det bara att följa råden du fått här.

Sniggel
2011-09-10, 11:32
Så här tycker jag om jag modifierar Maysans inlägg

Låter som om att du äter för lite protein och kalorier. Träna även styrketräning mera och undvik för mkt konditionsträning.

Pansartax
2011-09-10, 18:01
*

Drick mjölk till maten också glömde jag säga, jag vet att det brukar finnas citronjuice eller nån sorts äppeldricka; Ge fan i det, det är för sitt-kissare och folk med alternativa sexualliteter.

Drick den gröna mjölken i mjölkbaren istället, se upp för den röda den får kan man få "man-boobs" av.

För vinnare -> http://www1.vasteras.se/nybyggeskolan/om-skolan/images/maltider-mjolk.jpg

Sniggel
2011-09-10, 18:18
Haha! Håller med om det mesta men känns onödigt att undvika "röd mjölk" (antar att du menar 3%-ig?) då extra kalorier kan vara välkommet om man har problem att äta tillräckligt för att få bra skjuts i träningen.

Pansartax
2011-09-10, 19:04
Jag brukar köra med lätt/mellan för att undvika fettet bara. Givetvis får han göra som han vill.

sinnez
2011-09-10, 21:15
Jag brukar köra med lätt/mellan för att undvika fettet bara. Givetvis får han göra som han vill.

För man blir fet av fett, eller?

Jokester
2011-09-10, 21:17
För man blir fet av fett, eller?

Nej, men man blir fet av för mycket kalorier och det är rätt stor skillnad i kalorimängd mellan den vanliga och mellan/lätt.

Sedan kan det ju vara så att man inte vill ha i sig så mycket fett av andra anledningar? Man kanske vill ha mer utrymme för kolhydrater exempelvis.

Pansartax
2011-09-10, 21:21
För man blir fet av fett, eller?

Jag gillar det old-school, dvs när det gäller styrka så vill jag ha kolisar och inte fett. I grund och botten handlar det om att tro på vad man gör.

Jag ber dig inte att lyssna eller tro på mig, men det är min syn på det hela.

http://maxstyrka.se/2010/10/intervju-med-starkeanders/

MAXstyrka: Vilken sort blir det? Jag antar att du inte kör lättmjölk eller minimjölk.

Starkeanders: Hahaha! Jo, jag har förr alltid kört med lättmjölk eftersom det annars skulle bli så stora mängder fett. Nu vill familjen ha mellanmjölk så jag har fått ge vika.

Magnus samuelsson:

http://www.youtube.com/watch?v=tfd_LQcBtlU&feature=player_detailpage#t=540s

sinnez
2011-09-10, 21:28
Jag gillar det old-school, dvs när det gäller styrka så vill jag ha kolisar och inte fett. I grund och botten handlar det om att tro på vad man gör.

Jag ber dig inte att lyssna eller tro på mig, men det är min syn på det hela.

Tyckte du formulera det på ett sätt som fick det att verka så bara, hur man väljer att fylla är självklart upp till en själv. Tycker personligen 3% mjölken är ypperlig vid bulk och dricker den alltid :)

Pansartax
2011-09-10, 21:36
Han är 15, ibland måste man formulera sig lite konstigt, vara fräck eller använda hippa ord för att nå ut, tror det kallas pedagogik.

Sniggel
2011-09-11, 08:19
Om problemet är delvis kalorierna (för få) är det ju givet att den 3%-iga ska väljas. Kolhydrater får han säkert i sig tillräckligt ändå om han börjar äta mer. Styrketräning kräver ju trots allt inte så himla mycket kolhydrater så man har större frihet att välja varifrån man får sina kalorier. Ett styrkepass på en timme kräver sällan så mycket som 100g kolhydrat och jag misstänker att han redan äter åtminstone det dubbla.

Sheogorath
2011-09-11, 08:33
Ät så mycket mat i skolan så att du alltid är värst, dvs ser du någon som tar mer mat än dig så ät mer än honom, ta dubbla portioner och jättelass varje gång så slipper du hämta mat igen så spar du tid för att stå i kö. Gör det till en tävling och se dig själv som okrönt konung, när du lastar på med mat ska porslin spricka och brickor böjas och folk ska gå ner på sina bara knän.

Snåla inte med kolhydraterna, men är det en måltid rik på protein (Kyckling, kött e.t.c.) så ta full fokus på det först och främst. Är du osäker på om det är kyckling eller mald strumpa, fråga någon fet tant i förkläde om det här "Bygger bra biceps" och sen vifta pekandes mot maten, eller fråga bara lite snällt vad det är för käk.

Överhuvudtaget prata med mattanterna, spela intresserad och tacka alltid för maten. Glöm inte bort att stolt visa upp att du alltid äter upp det du tar, alla äldre tanter inom branchen älskar barn som äter mycket mat på samma sätt som en farmor älskar att proppa sina barnbarn fulla med kakor och bullar (Det är genetiskt att vilja föda sin nästkommande generation/avkomma). Att ha mattanterna som sina vänner är ovärderligt som ung byggare, om du hamnar på god fot kan du få rester från gårdagen som kanske har bättre makronutrienter än det som bjuds för tillfället.

Om någon säger åt dig att du "tar för många köttbullar i förhållande till potatis" (Ja, jag har personligen råkat ut för det här) fräs då som en vildkatt och gestikulera kraftigt, ingen kan säga åt dig hur du ska äta, vad du ska äta och hur mycket du ska äta det är din personliga ensak och rättighet.

Gå och lägg dig tidigt, även om det är häftigare att sitta uppe och spela World Of Warcraft eller förundrats över pubertetens magi.

Ge fingret åt idrottslärare och andra skojare som påstår att du inte ska köra tunga böj, de är lönnfeta och förtjänar inte din uppmärksamhet.

Utöka till 3 gånger i veckan istället för 2, om någon påstår att det är fel att träna mycket och tungt när man står i växten; Skicka iväg den här länken via mail så löser vi resten -> http://kolozzeum.com/forum/register.php

:bow:

Tolkia
2011-09-11, 10:45
Obs. en sak, eftersom jag inte ser att någon tagit upp det tidigare:

TS, du är femton år, d.v.s. du är kroppsligt sett fortfarande ett barn, om än på väg ut ur barndomen. Jag vet inte vad du tittar på för kroppar som du vill likna, men de kroppar man ser på bild i tidningar, på TV etc. är ju väldigt sällan tonårspojkkroppar (i alla fall inte de man ser utan kläder). Det kommer att ta några år innan du fått en "vuxen" kropp fullt ut, hur mycket du än äter och tränar just nu. Hur snabbt det går och i vilken ålder man börjar se "tillräckligt" vuxen ut för att passera är väldigt olika och beror mycket på vilka gener man fått med sig i ryggsäcken.

Modlev
2011-09-11, 21:35
Tack för tipsen men bara för att vara tydlig, vill inte ha någon body-builder kropp utan en "snygg" o normal kropp som inte har en massa manboobs utstickande när man e på stranden. Satsar iaf till sommar att få en fastare och snyggare kropp.

Vad för träningsupplägg skulle ni rekommendera till mig om jag tränar minst 3 dar I veckan. Kör biceps o axlar med hantlar hemma.