handdator

Visa fullständig version : Rugby VM 2011 i Nya Zeeland, 9 sept, öppningsceremonin!


nínían
2011-09-09, 20:50
Världsmästerskapet 2011 i rugby,

Om ni någon gång haft i tankarna att lära er mer om rugby så lär det här vara den ultimata chansen. Jag har alltid bytt kanal eller bläddrat vidare i tidningen när rugby kommer på tal; har aldrig brytt mig om sporten och aldrig haft intresse att lära mig - tills slumpen för en timme ledde mig till klippen nedan. [Ctrl+F]; sökord: rugby får inte en enda träff på aftonbladets sportsida. Inget ont om AB, men det visar hur svalt intresset är i sverige.

Öppningsceremonin nedan måste ni se. Passa på innan den ev. försvinner eftersom den tillhör någon tv-kanal i NZ. Den tar med er på en resa genom Nya Zeeland och dess natur, historia, invånare och nationalsport.

Rugby World Cup 2011 | Opening Ceremony | Vid 1 of 4 (HD)
5GkXpQhc51g

Haka Tamaki Herenga Waka - Rugby World Cup 2011 :hbang:
p13ghq5h_eM

Hayley Westenra - World In Union 2011 (Rugby World Cup Theme Song)[i]
F5ZR2R3NeBI

[I]En kort trailer om landet, sporten och kärleken till de två
4D20Ksgpsbw

z_bumbi
2011-09-09, 21:00
Jag upptäckte av en slump att tv10 sände idag och såg NZ utklassa Tonga (iofs såg jag bara första halvlek men det var klart redan då). Tyvärr verkar det inte som om de tänker sända alla matcherna.

häftig
2011-09-09, 21:05
Ruggigt bra initiativ. Själv tycker jag det är lite lustigt att sporten inte fått större inflytande i Sverige. Pool C tror jag kan bli intressant, med Irland, Australien, Ryssland, USA och Italien.

Herr Oberst
2011-09-09, 23:18
Själv tycker jag det är lite lustigt att sporten inte fått större inflytande i Sverige.

Tveksamt om planeten hade klarat det. Någon jämvikt måste det nog ändå vara.

Helt sanslöst vad denna sport betyder "där nere".
Mäktig invigning!

Exdiaq
2011-09-09, 23:41
Varför är det ofta lönnfeta män i medelåldern som gör sådant? De ser ut som ett gäng pårökta Telitubbies bara.

När The All Blacks gör sin Haka så kan det vara maffigt dock.

Exdiaq
2011-09-09, 23:46
Själv tycker jag det är lite lustigt att sporten inte fått större inflytande i Sverige.

Sverige är för för svenskt överlag, that's why. Krävs en viss mentalitet för att hålla på med rugby, aussie rules och amerikansk fotboll.

Men visst, jag hade gärna sett att fjollbolls-kulturen i Sverige blivit ersatt, även om det är av rugby eller aussie rules.

grondahl
2011-09-09, 23:58
Sverige är för för svenskt överlag, that's why. Krävs en viss mentalitet för att hålla på med rugby, aussie rules och amerikansk fotboll.

Men visst, jag hade gärna sett att fjollbolls-kulturen i Sverige blivit ersatt, även om det är av rugby eller aussie rules.

Sverige har hockey. Jag hatade hockey som ung men man måste ge dem kredd för inställningen iaf.

Exdiaq
2011-09-10, 00:31
Sverige har hockey. Jag hatade hockey som ung men man måste ge dem kredd för inställningen iaf.

Sant, men rugby, amerikansk fotboll och aussie rules spelar i "en liga högre" imho.

Rellos_87
2011-09-10, 03:19
Riktigt mäktigt! Någon som vet om det kommer sändas på TV eller om det streamas nånstans?

Arne Persson
2011-09-10, 06:30
Intressant att se nya Zeeländarna är stolta och exponerar sin ursprungsbefolkning jmf med andra länder exempelvis Sverige som ju knappast exponerar tex samerna i liknande utsträckning...

Virket i dessa rugbyspelare eller aussie rulesspelare är nog lite rejälare än tom american footballspelare med alla sina skydd.

CrazyJoeDavola
2011-09-10, 07:56
Visste inte att det var rugby VM, har inte sett någon reklam för det på viasat eller tv10. Men här finns tv tider. http://www.tv10.se/rugby-vm-avspark-f%C3%B6r-en-av-v%C3%A4rldens-st%C3%B6rsta-idrottsh%C3%A4ndelser

Lördag 10 september
10.15, TV10: Argentina–England

Detta måste ju bli en grym match, mycket "hat" mellan dessa länder.

häftig
2011-09-10, 08:26
Intressant att se nya Zeeländarna är stolta och exponerar sin ursprungsbefolkning jmf med andra länder exempelvis Sverige som ju knappast exponerar tex samerna i liknande utsträckning...

Virket i dessa rugbyspelare eller aussie rulesspelare är nog lite rejälare än tom american footballspelare med alla sina skydd.

Mauruierna är väl dock lite häftigare att exponera i Rugbysamanhang då de ofta är associerade med krig och krigskonster. Exempelvis Hakan som är en mauruisk krigsdans. Samerna är häftiga, men är nog inte riktigt lika skräckinjagande.

Loke
2011-09-10, 08:58
Virket i dessa rugbyspelare eller aussie rulesspelare är nog lite rejälare än tom american footballspelare med alla sina skydd.

Pff, jag tror inte herrn är så insatt... Man behöver bara kolla lite på sporterna för att inse att de spelas på rätt olika sätt och har olika typer av spelare. Skydd hjälper föga när den som tacklar har som enda uppgift i livet att vara stor och springa in i folk, så funkar inte rugby.

Mazr
2011-09-10, 09:04
Ska bli sjukt spännande att följa All Blacks i år <3

Fin första vinst mot Tonga.

Exdiaq
2011-09-10, 11:27
Intressant att se nya Zeeländarna är stolta och exponerar sin ursprungsbefolkning jmf med andra länder exempelvis Sverige som ju knappast exponerar tex samerna i liknande utsträckning...

Virket i dessa rugbyspelare eller aussie rulesspelare är nog lite rejälare än tom american footballspelare med alla sina skydd.

Nationalism/patriotism klingar inte bra i en tidsålder av individualism.

Njaa, am. fotboll är inte som rugby/aussie fast med skydd. Skulle man göra am. fotbolls-tacklingar i en rugby/aussie-match hade 95% av spelarna varit antingen döda eller invalider vid matchens slut. Skydd innebär inte att det känns som ett kuddkrig, det gör så att man överlever matchen.

Folk får säga vad de vill om det, men jag vet för jag har testat alla tre sporter.

dice
2011-09-10, 12:21
ett valdigt stort arligt aterkommande event har nere ar State of Origin, rugby ligan tar en paus mitt i och de basta spelarena fodda i Queensland spelar mot de basta spelarna fodda i New South Wales, i bast av tre matcher.

Det brukar vara sa har trevligt 84BN031cjb0.

Det finns tva sorters rugby har (rugby union/rugby league) och de ar hyffsat lika men Australian Football (AFL) ar inte jamforbart med rugby overhuvudtaget (mer an formen pa bollen).

Nitrometan
2011-09-10, 13:46
Hoppas det går bra för NZ nu!

De har inte vunnit sen 1987, då spelade på hemmaplan och nu är VM tillbaka i NZ.

All Blacks!

All Blacks!

All Blacks!

All Blacks!

Poxeman
2011-09-12, 10:39
Shit, detta hade jag helt glömt av.

Med tanke på vilket drag det var på en helt vanlig test-match nere i Aucks 2008 så lär det vara galet tryck under All Blacks matcher!

Nitrometan
2011-09-28, 11:24
Änsålänge leder iaf NZ sin grupp. Men det är en bit kvar till guldet.

Poxeman
2011-10-16, 09:10
Skön start för All-Blacks!

harald_hårfager
2011-10-16, 10:05
Som vanligt är det en "all-blacks" domare..

Herr Oberst
2011-10-16, 15:30
Som vanligt är det en "all-blacks" domare..

Idag hade det inte spelat någon roll. Wallabies hade ingen chans ändå.
Frankrike lär få det tufft nästa vecka

spoonchest
2011-10-16, 16:23
Manly, manly men i en manly manly dance off.
Det är ju kul att motståndarna bjuder upp, dem med!

8eGCsEQ15L4

Nitrometan
2011-10-17, 11:28
Som vanligt är det en "all-blacks" domare..

Han är sydafrikan. Eller vad menar du?

Tyckte han höll en bra nivå, de flesta domare i VM har varit bra. Några missar, men det får man räkna med.

Nitrometan
2011-10-17, 11:30
Idag hade det inte spelat någon roll. Wallabies hade ingen chans ändå.
Frankrike lär få det tufft nästa vecka

Frankrike har varit bra. Men All Blacks försvar lämnade inte många luckor.



All Blacks!


Nu är det dags för ett nyzeeländskt guld igen (1987 sist).

Poxeman
2011-10-21, 12:03
Ohohoo vilken helg vi har framför oss!
Australien kommer krossa Wales imorgon och sen hoppas jag på en tät final där All Blacks drar längsta strået på söndag!

Nitrometan
2011-10-21, 12:10
Ohohoo vilken helg vi har framför oss!
Australien kommer krossa Wales imorgon och sen hoppas jag på en tät final där All Blacks drar längsta strået på söndag!

Fast nu spelade Wales mot Australien idag (f.m. svensk tid).

18 - 21 blev det och Wallabies vann.


På söndag är det All Blacks!!!

Poxeman
2011-10-21, 12:30
Fast nu spelade Wales mot Australien idag (f.m. svensk tid).

18 - 21 blev det och Wallabies vann.


På söndag är det All Blacks!!!

Ah, fuck! Det hade jag helt missat. Lite märkligt spelschema kan jag tycka.
Nåja, söndag är ju den viktiga matchen iaf!

Nitrometan
2011-10-24, 10:29
Visst är det konstigt.

Men All Blacks vann iaf. 8-7 i den jämnaste finalen någonsin.

Nu har NZ två vinster och Frankrike har tre andraplatser.

Herr Oberst
2011-10-24, 22:39
En fråga är hur fan man kan hålla ett mästerskap i 8-9 veckor. Alltså hur fungerar det rent ekonomiskt. Att lagen skall hålla läger i Långtbortistan under så lång tid.

Rugbyspelare är inte direkt mångmiljonärer. Och förbunden kan ju inte bada i pengar heller.

ceejay
2011-10-24, 22:41
jag tror det ligger rätt mycket pengar på dessa nivåer

Herr Oberst
2011-10-24, 22:52
Visst, arrangemanget är gigantiskt och TV-pengarna stora. Men ändå, VM-spelet är aplångt och det borde kosta förbunden rätt mycket stålar. En del av spelarna är väl också vanliga knegare till vardags

Nitrometan
2011-10-25, 06:56
De som spelar på "VM-nivå" är heltidsproffs. De flesta av de länder som har kvalificerat sig till VM har bra ligor på hemmaplan.

Sen hålls ju VM bara vart fjärde år. Så de hinner samla pengar.

Men jag håller med om att det är ett lååååångt arrangemang. Spelschemat är delvis lagt med tanke på spelarna, matcherna sliter hårt och det är inte så många byten.