handdator

Visa fullständig version : Träning av hjärnan


xlucasx
2011-09-09, 17:39
Har funderat en del kring det här med träning av hjärnan, alltifrån hur det fungerar till hur man kan försämra sina förutsättningar. Till exempel så läste jag i tidningen Axess att Internet förändrar hjärnans struktur, samt försämrar en del funktioner. Har dessvärre inte artikeln färskt i minne så jag kan inte förklara utförligare än så.

Upplever själv att jag var märkbart mycket kvickare och skarpare under tiden jag läste mycket böcker, löste sudoku, ägnade mig åt mycket löpning och tankenötter tex. Efter en sommar av inaktivitet både psykiskt och fysiskt upplever jag att all kvickhet i skallen är som bortblåst.

Upplever ni uppenbara skillnader i hjärnan efter regelbunden hjärngympa så att säga? Under inaktivitet, märker ni av några försämringar på fler plan än det ni inte tränar vid brist på hjärngympa?

Diskussion, egna upplevelser, skillnader under olika omständigheter samt teorier baserat på egna upplevelser vore kul att läsa. Dela gärna med er av era favoritaktiviteter att motionera hjärnan med, plus i kanten om det finns studier som visar på hur det påverkar hjärnan.

PRound
2011-09-09, 17:42
Transcendental Meditation, inte göra saker som skapar onödig belastning och tröttar ut sinnet. Leva i nuet, handla från hjärtat, inte hjärnan.

Alkro
2011-09-09, 17:46
Transcendental Meditation, inte göra saker som skapar onödig belastning och tröttar ut sinnet. Leva i nuet, handla från hjärtat, inte hjärnan.

Låter fint men är absolut inte konkret på något sätt. Att leva i nuet är en flumterm som enbart existerar för arter som inte minns eller kan tänka frammåt, t.ex. sniglar. Sniglar lever i nuet.

Det är bra för hjärnan att pröva nya aktiviteter som du aldrig prövat förut. Detta är en känd skyddsfaktor för att t.ex. förhindra utveckling av demens.

Tricklew
2011-09-09, 17:48
Låter fint men är absolut inte konkret på något sätt. Att leva i nuet är en flumterm som enbart existerar för arter som inte minns eller kan tänka frammåt, t.ex. sniglar. Sniglar lever i nuet.

Leva i nuet är så brett och vanligt allmänt att det nästan saknar mening. Beroende på vem som säger det och när, så innefattar det allt ifrån ens inställning till saker såsom, jobb, familjeliv mm, till att bara knarka och rappa om hoes.

LadyG
2011-09-09, 17:49
Jonglering!

http://www.jneurosci.org/content/28/28/7031.full

Finns säkert både nyare studier men det var den som fick mig att börja försöka lära mig.

Jag är inte säker men jag upplever att jag koncentrerar mig bättre på nya uppgifter om jag tar en liten paus och jonglerar en stund emellanåt. Om jag däremot håller på för länge blir jag trött i huvudet. Sen är jag inte så bra på det heller, men jag försöker och jobbar på saken :)

Alkro
2011-09-09, 17:49
Leva i nuet är så brett och vanligt allmänt att det nästan saknar mening. Beroende på vem som säger det och när, så innefattar det allt ifrån ens inställning till saker såsom, jobb, familjeliv mm, till att bara knarka och rappa om hoes.

Att leva i nuet skulle ju t.ex. kunna vara att köra in med en porsche i en bergvägg.

xlucasx
2011-09-09, 17:51
Tack för att du tog dig tid att svara PRound, men jag misstänker att Alkro är lite mer inne på min linje. Ett mer fysiologiskt perspektiv på det hela med egenupplevda erfarenheter, teorier och eventuella studier ligger närmre den riktning jag vill att tråden ska ta. Att handla från hjärtat är svårt att reda ut vad det egentligen innebär, särskilt för oss som inte är hemma på filosofi.

LadyG:
Precis den typen av läsning jag var ute efter, att jonglering kunde vara positivt hade jag ingen aning om. Tack! :)

PRound
2011-09-09, 17:52
Låter fint men är absolut inte konkret på något sätt. Att leva i nuet är en flumterm som enbart existerar för arter som inte minns eller kan tänka frammåt, t.ex. sniglar. Sniglar lever i nuet.

Det är bra för hjärnan att pröva nya aktiviteter som du aldrig prövat förut. Detta är en känd skyddsfaktor för att t.ex. förhindra utveckling av demens.

Leva i nuet är så brett och vanligt allmänt att det nästan saknar mening. Beroende på vem som säger det och när, så innefattar det allt ifrån ens inställning till saker såsom, jobb, familjeliv mm, till att bara knarka och rappa om hoes.

:confused:

Jag menar inte att man ska skita totalt i framtiden och bara tro att det löser sig.

Det jag menar är att, du har inte kontroll över framtiden, och du kommer aldrig att ha det. Det som gills är det som händer nu och vad du gör NU. Om du sköter dig i nuet så kommer framtiden att gå lika bra. Detta har inget med "carpe diem" eller "fånga dagen" att göra.

stridis
2011-09-09, 18:07
Jonglering!

Jag är inte säker men jag upplever att jag koncentrerar mig bättre på nya uppgifter om jag tar en liten paus och jonglerar en stund emellanåt. Om jag däremot håller på för länge blir jag trött i huvudet. Sen är jag inte så bra på det heller, men jag försöker och jobbar på saken :)

Hur många klarar du av? Själv så har jag klarat av 4 bollar ganska hyfsat och köra lätta trick då.

spoonchest
2011-09-09, 18:08
Svåra saker är för hjärnan som vad tunga saker är för musklerna.

Doctor Snuggles
2011-09-09, 18:21
Det finns en del vetenskapligt stöd för att n-back träning ökar "fluid intelligence".
Jag har märkt en aning bättre förmåga att fokusera efter att tränat just n-back några dar. Även välmåendet och motivationen ökar. Har antagligen att göra med ökat tillgängligt dopamin, vilket också studier har visat att träning av arbetsminne verkar leda till.
http://en.wikipedia.org/wiki/N-back

Är särskilt intressant kanske för folk med ADHD.

Neurobics kan vara intressant också.
Samt de olika "brain training" programmen som finns på nätet, t.ex lumosity.

Doctor Snuggles
2011-09-09, 18:32
Leva i nuet är så brett och vanligt allmänt att det nästan saknar mening. Beroende på vem som säger det och när, så innefattar det allt ifrån ens inställning till saker såsom, jobb, familjeliv mm, till att bara knarka och rappa om hoes.

zen-hop ftw

kettlebellGuden
2011-09-09, 19:37
Saker att spana in... aktiviteter som får båda händer att jobba ihop (jonglering som tidigare nämnt t.ex.), speciellt där händerna jobbar tvärs över kroppen. Finns starka stöd i forskningen på att det är väldigt positivit för långvarig hjärnhälsa.

Konditionsträning är jäkligt bra det med. BDNF booster par excellence.

Och förstås att lära sig nya färdighter. Både när det gäller tankenötter (sudokus etc.) och som involverar kroppen (klättring t.ex.). Mer aktivering av hela nervsystemet är allmänt bra grejer.

Sen är det ju definitivt att du blir bättre på det du tränar. Tränar du på att internetta så ändras ditt nervsystem om till att vara bättre på det, helt klart :)

filmjölk
2011-09-09, 19:45
Tillaga och ät en måltid enbart med hjälp av "fel" hand.

Doctor Snuggles
2011-09-09, 19:51
Tillaga och ät en måltid enbart med hjälp av "fel" hand.

Neurobics, som sagt.
Jag gör det ibland när jag utför tråkiga uppgifter, som att städa, tvätta o dyl. Typ använda fel hand, blunda, stå på balansplatta osv (lite bökigt att städa blundandes dock ;)).
När man blir frustrerad och det tar emot, då vet man att man gör "rätt". :D

mikaelj
2011-09-09, 23:07
Att leva i nuet betyder att man försöker se till saker för vad de är just nu och inte oroa sig för en tänkt framtid du faktiskt inte vet någonting om. Att inte stressa igenom din dag och längta efter framtiden, utan faktiskt uppleva varje sekund, varje minut, av ditt liv. Det börjar inte sen, det händer nu!

Ett enkelt sätt är att djupandas, genom näsan, och räkna till 20, en siffra per andetag, utan att tankarna hamnar på något annat mellan varje . Det kan ta några veckor. När du har nått dit har du blivit bättre på att leva i nuet eftersom du har lärt dig att inte fästa dig vid skräptankar, men det räcker med en eller två gånger för att förstå vad jag menar.

Rahf
2011-09-09, 23:27
Om vi säger så här:

Går du omkring och målar upp scenarion för hur du ska gå tillväga gällande att få tjejen du träffade förra veckan mer intresserad av dig, ja då lever du inte i nuet. Det är också att uttrycka de känslor man känner i just den stunden, samt vara öppen och mottagande för hur andra människor påverkar en.

De som har svårt för att göra det brukar kalla det för flum. Själv blev jag en mognare och ärligare människa efter att ha 'upptäckt' det.

LadyG
2011-09-09, 23:31
Hur många klarar du av? Själv så har jag klarat av 4 bollar ganska hyfsat och köra lätta trick då.

4? Kör du fountain då eller? För kör man cascade är det 3 eller 5 som gäller väl?

Jag håller mig till 3 bollars cascade, det räcker gott än så länge och känner jag för mer utmaning räcker det att byta från mina nybörjarbollar till sambons bollar, de är tyngre och fastare, jättesvåra att jonglera med! :D

mikaelj
2011-09-09, 23:33
4? Två towers då eller? För kör man cascade är det 3 eller 5 som gäller väl?

Jag håller mig till 3 bollars cascade, det räcker gott än så länge och känner jag för mer utmaning räcker det att byta från mina nybörjarbollar till sambons bollar, de är tyngre och fastare, jättesvåra att jonglera med! :D

DING Ding! Chalmers-uttryck för att någon säger något som kan, eller bör, ha sexuell anspelning

LadyG
2011-09-09, 23:42
DING Ding! Chalmers-uttryck för att någon säger något som kan, eller bör, ha sexuell anspelning

:D Ja hur skulle jag annars försöka förklara de intrikata problemen runt jonglering? :D

grondahl
2011-09-09, 23:47
Fem bollar är ungefär dubbelt (eller mer) så svårt som fyra bollar. Sitter inte Mill´s Mess, Burke´s Barrage, Boston mess (eller cherry picker) eller kanske Rubenstein´s revenge flytande (samt såklart three ball shower) så finns det ingen direkt anledning att gå på fler bollar. Mill´s mess är den trevligaste cascaden.

LadyG
2011-09-09, 23:50
Fem bollar är ungefär dubbelt (eller mer) så svårt som fyra bollar. Sitter inte Mill´s Mess, Burke´s Barrage, Boston mess (eller cherry picker) eller kanske Rubenstein´s revenge flytande (samt såklart three ball shower) så finns det ingen direkt anledning att gå på fler bollar. Mill´s mess är den trevligaste cascaden.

Ja herre gud jag har sett en rubensteins revenge, blivit förvirrad av den och imponerad, men det är det närmaste jag kommit en sån. Det enda som imponerat mer på mig är kontaktjonglering, de som kan göra det snyggt är grymt skickliga.

xlucasx
2011-09-09, 23:54
Jongleringsbollar kommer att införskaffas, om det är lika beroendeframkallande att syssla med som rubiks kub så ligger mitt sociala liv farligt till i några veckor. ;)

grondahl
2011-09-09, 23:56
Rubensteins revenge är grym, men Mill´s Mess har ett väldigt fint flöde. Tre bolls shower (eller är det flash) är dock grunden för fem bollar, kunna kasta tre bollar från ena handen där den första landar efter att första handen är tom (och sen kunna kasta tillbaka).