handdator

Visa fullständig version : Spyfärdig efter varje benpass


hojje
2011-09-09, 16:36
Mina damer & herrar jag har stött på ett troligtvis ganska udda problem.

Jag kan inte träna ben. Varje benpass slutar i att jag tvingas sitta i omklädningsrummet spyfärdig efteråt.
Från början trodde jag det var slumpen, men efter fyra gånger irad under en ganska lång period så har jag börjat fundera.

Efter dagens pass som jag körde lite extra så ist för omklädningsrummet så slutade det på toaletten.*spy*

Käkar kretin för tillfället och är just nu i uppladdningsfasen samt har börjat dricka whey-80 2-3 dagligen.

Jag har börjat träna ben mer regelbundet, dock kör jag endast maskiner. Detta pga dålig teknik när det gäller benövningar som kräver fria vikter.
jag har haft "vilda" spekulationer och funderar på om det är någon maskin som "trycker" mot magen eller något liknande.

Antar att det finns någon förklaring och inte att min kropp säger nej till detta:whipped:

hojje
2011-09-09, 16:38
Har inga problem vid träning av andra muskelgrupper

Pungis
2011-09-09, 16:38
Började du med kreatin i samband med det?


Jag spyr av kreatin. Blire värre med kraftig ansträngning..

Robbmeister
2011-09-09, 16:41
Äter du mycket tätt inpå passet ?

SiSenior
2011-09-09, 16:47
Hur kan ett typiskt benpass se ut?

Kimkay
2011-09-09, 16:49
Mina damer & herrar jag har stött på ett troligtvis ganska udda problem.


Jag vet många som blir illamående av just benpass. Jag själv blir det ganska ofta, troligen beror det på att jag pushar mig extra hårt vid just de passen av någon anledning.

hojje
2011-09-09, 16:53
Började du med kreatin i samband med det?


Jag spyr av kreatin. Blire värre med kraftig ansträngning..

Började käka kreatin för tre dagar sen och spydde idag. Har läst att man kan bli dålig i magen av kreatin dock mådde jag illa efter benpassen innan också. Kanske borde skita i uppladdningsfasen, man tar ju 4ggr mer än man ska ta dag 6+

hojje
2011-09-09, 16:54
Äter du mycket tätt inpå passet ?

Idag åt jag ganska tätt inpå och drack en shake innan men maten var nog ialf nästan en timme innan.

hojje
2011-09-09, 16:58
Hur kan ett typiskt benpass se ut?

Vet inte va övningarna heter, är som sagt maskiner, men kör benpress och maskiner som tränar ovansida, undersida lår, vaderna osv. Jag kör ganska höga reps i jämförelse med andra muskelgrupper 15+ x 3

hojje
2011-09-09, 17:00
Jag vet många som blir illamående av just benpass. Jag själv blir det ganska ofta, troligen beror det på att jag pushar mig extra hårt vid just de passen av någon anledning.


Okej, ja. Googlade och hittade: "Illamående kan uppstå vid för stor bukpress (när du spänner bålens muskulatur ökar trycket inuti bukhålan och bröstkorgen)" men det står en hel hög med andra anledningar som kan leda till illamående.

JJOHANSSON
2011-09-09, 17:01
If it dosent hurt, you´re not doing it right!

Pungis
2011-09-09, 18:59
Prova att inte käka på 2-3h, och inta proteinet ~30 min före passet

Jag antar att du har koll på hur man bygger buktryck..

SiSenior
2011-09-09, 19:25
Svintung högrepträning nära failiure varje gång får mig att få illa under benpass. Samma typ av träning för de andra muskelgrupperna är däremot helt lugnt.

Eddie Vedder
2011-09-09, 20:12
Idag åt jag ganska tätt inpå och drack en shake innan men maten var nog ialf nästan en timme innan.

En timme är ju ingenting. Ät typ 4 timmar innan, det är mer lagom.

BALADEVA
2011-09-09, 20:20
Ändra dina mat vanor och ät inte så tätt intill passet.

z_bumbi
2011-09-09, 20:51
Hur länge vilar du om du kör 15 reps? Högreps med stora muskelgrupper kan orsaka illamående om man inte är van. Det kan det iofs även om man är van men då brukar man veta varför.

Rusk
2011-09-09, 21:13
1. Du äter för tätt inpå passet
2. Du andas fel
3. Benen är jobbiga att träna, kör du dom till failure eller väldigt många arbetsset så är det normalt att må illa.

Pjotor
2011-09-09, 22:50
Jag kan också bli illamående efter tunga böj- eller markset. Min teori är kombinationen av högt buktryck, stora mängder mjölksyra och akut syrebrist direkt efter setet.

hojje
2011-09-09, 23:03
Prova att inte käka på 2-3h, och inta proteinet ~30 min före passet

Jag antar att du har koll på hur man bygger buktryck..

Nej, faktiskt inte. Ingen koll alls.

hojje
2011-09-09, 23:11
1. Du äter för tätt inpå passet
2. Du andas fel
3. Benen är jobbiga att träna, kör du dom till failure eller väldigt många arbetsset så är det normalt att må illa.

Antar att du har rätt. Mycket att tänka på. körde extra hårt idag med många reps och kort vila. Dock har jag inte alla gånger käkat lika tätt inpå passet.
Intressant att det går så långt att man spyr. Har egentligen tänkt köra mage efter benpasset men det är en omöjlighet med detta illamående.

mikaelj
2011-09-09, 23:37
Jag blir illamående av Bodypump-liknande pass: högrep (3x16) till fail, helkropp och noll vila. Låter ungefär så som du tränar.

Det är något man kan arbeta upp tålighet för.

Pansartax
2011-09-09, 23:42
Låter som om du bygger benmuskler, fortsätt med det.