handdator

Visa fullständig version : Fråga ang Kreatin och Vassle


flowster
2011-09-09, 15:45
Hej!

Nu har jag inhandlat både kreatin och kolozzeums vassleprotein. Jag har dock några frågor jag hoppas ni kan besvara:

1) Vad är mest optimalt att inta Kreatined med? Vatten? Läste någonstans att dricka det med något "kolhydrat-innehålligt"?

2) Hur mycket vatten bör jag dricka? Och räknas övriga drycker såsom saft, läsk, juice?

3) Det står på baksidan att man bör inta 0,5dl vassle om dagen ocha tt man inte bör överskrida detta. Nu undrar jag om det finns någon som tar mer? Jag tex är tveksam till om jag får i mig tillräckligt med protein från maten. ÄR det farligt att ta mer? Helt onödigt? eller?

Tack på förhand

King Grub
2011-09-09, 15:48
1-2: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

3. Det finns ingen sådan maxrekommendation. Ta så mycket du vill per dag. Du kan basera större delen av ditt proteinintag på vassleprotein om du så skulle vilja. Det finns inga som helst belägg för påståenden att man inte bör överskrida 0.5 dl per dag; har jag aldrig hört förr och dumt lät det.

flowster
2011-09-09, 15:57
1-2: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

3. Det finns ingen sådan maxrekommendation. Ta så mycket du vill per dag. Du kan basera större delen av ditt proteinintag på vassleprotein om du så skulle vilja. Det finns inga som helst belägg för påståenden att man inte bör överskrida 0.5 dl per dag; har jag aldrig hört förr och dumt lät det.
Tack.

Däremot hittade jag inget gällande juice, saft, läsk och liknande. Jag dricker en hel del saft och juice, även läsk, och undrar om kreatinet binder den vätskan på samma sätt, lika lätt osv som vatten? Tex om man dricker 1 liter vatten och 0,5 L saft/juice om dagen?

Sedan är jag lite osäker på exakt hur mycket protein (vassle) jag behöver få i mig. Vet att jag läst någonstans om x gram / kg i vikt?

King Grub
2011-09-09, 15:59
1. All vätska räknas in i dagsintaget. Även kaffe, te osv.

2. Satsa på ett totalt intag, alla källor inräknade, på minst 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn. Det finns ingen speciell rekommendation för hur mycket av det som "skall" vara vassleprotein. 0 gram och uppåt, upp till dig. Vassleprotein är bara mjölkprotein, inget som du behöver ta speciell hänsyn till.

Pansartax
2011-09-09, 16:11
Det står på baksidan att man bör inta 0,5dl vassle om dagen ocha tt man inte bör överskrida detta.

Vad i helvete? På vilken baksida? Vilket företag eller vilka personer är det som sprider den här dyngan? Kan vara det värsta jag hört på 5 år.

Det är givetvis helt åt helvete fel, jag har mitt intag på ca 65-70% pulver och jag lever samt mår förhållandevis "bra".

flowster
2011-09-09, 16:33
1. All vätska räknas in i dagsintaget. Även kaffe, te osv.

2. Satsa på ett totalt intag, alla källor inräknade, på minst 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn. Det finns ingen speciell rekommendation för hur mycket av det som "skall" vara vassleprotein. 0 gram och uppåt, upp till dig. Vassleprotein är bara mjölkprotein, inget som du behöver ta speciell hänsyn till.

1. Ok tack!

2. DÅ bör jag få i mig ca 160g protein. Låter som ganska mycket... 1dl vassle är ca 35g protein om jag inte misstar mig.

0,5dl = 20g

per 100g är det 79g protein.

Känns som jag bör inta flera deciliter vassle om dagen?? *flex*

Vad i helvete? På vilken baksida? Vilket företag eller vilka personer är det som sprider den här dyngan? Kan vara det värsta jag hört på 5 år.

Det är givetvis helt åt helvete fel, jag har mitt intag på ca 65-70% pulver och jag lever samt mår förhållandevis "bra".
Jag kör med kolozzeums pure whey. Enligt baksidan ska doseringen vara 0,5dl och längre ner står det att rekommenderad dosering bör ej överskridas...

King Grub
2011-09-09, 16:38
Känns som jag bör inta flera deciliter vassle om dagen??

Beror på hur mycket protein du får från maten. Jag skulle tycka det var väldigt svårt att få i mig så lite som 160 gram protein från mat.

exevision
2011-09-09, 17:20
2. Satsa på ett totalt intag, alla källor inräknade, på minst 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn.

Och din rekommendation vid deff? Duger det att ligga på 2 då?

Pansartax
2011-09-09, 22:08
Och din rekommendation vid deff? Duger det att ligga på 2 då?

Något högre vid deff brukar man säga, [siffror tagna helt ur luften] 2,5 [/siffror tagna helt ur luften].

flowster: Det är per tillfälle och inte sett över hela dagen, jag utgår ifrån att det är för att de har köpt hela "Max 20 g åt gången" teroin, vilket man givetvis får göra om man nu vill det.

0,5 dl pulver = 21-23 g protein = vad som kittlar igång systemet.

qaws
2011-09-09, 22:36
3) Det står på baksidan att man bör inta 0,5dl vassle om dagen ocha tt man inte bör överskrida detta. Nu undrar jag om det finns någon som tar mer?
Om du är orolig så läs den engelska texten istället, då nämns ingen maxdos. :D