handdator

Visa fullständig version : Träna ben - överkropp växer?


Superm
2011-09-09, 13:23
Har läst några artiklar om hur benträning hjälper även överkroppen att växa. Benträning ska släppa ut växthormoner som hjälper överkropper växa.

Vad har ni för åsikter om detta och tror ni att det stämmer?

http://www.bodyrecomposition.com/research-review/physiological-elevation-of-endogenous-hormones-results-in-superior-strength-training-adaptations-research-review.html

http://shannonclark.hubpages.com/hub/Why-You-MUST-Do-Lower-Body-Workouts

http://www.emaxhealth.com/36/429.html

http://www.youtube.com/watch?v=rGvwXNyotdo

limenka
2011-09-09, 13:25
Jag tränar alltid armar efter 20 set ATGböj med stopp och maxningar i mark. Har 37cm i armkrets.

aijou
2011-09-09, 13:32
Har också hört det ett antal ggr (inte minst i andra trådar här på kolo) och jag tror definitivt att det stämmer. Dock så vet jag inte om det gör någon märkbar skillnad.

EDIT: Cred till din avatar Superm.

lanzal
2011-09-09, 13:38
För mig att Eddie och de kunniga sa att detta bara var en myt i princip, men ska bli kul att läsa tråden.

Paperbasket
2011-09-09, 13:45
http://traningslara.se/trana-benen-fore-armarna-for-battre-resultat/

chickenleg
2011-09-09, 13:45
För mig att Eddie och de kunniga sa att detta bara var en myt i princip, men ska bli kul att läsa tråden.

Har för mig att Guddi har skrivit de i den här artikelserien http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens/ Hittar dock inte i vilken artikel det står i för tillfället. Men har för mig om att de va en studie som jämförde en grupp som endast tränade armarna och en annan som tränade armarna och benen.

Paperbasket
2011-09-09, 13:46
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161269&highlight=armar+med+ben

Donkey Kong
2011-09-09, 14:11
Jag "testar" detta för närvarande, sen 3 veckor. Börjar alltid passet med squats 20reps @ 72 kilo.
Enligt legenden skall det vara såhär de tränade på 1920-talet, innan steroiderna "förstörde" alla träningsprogram. Grabbarna i slutet av 1800-talat lär ha varit bra mycket starkare än grabbarna nu, 200 år senare? :)

aijou
2011-09-09, 14:26
Jag "testar" detta för närvarande, sen 3 veckor. Börjar alltid passet med squats 20reps @ 72 kilo.
Enligt legenden skall det vara såhär de tränade på 1920-talet, innan steroiderna "förstörde" alla träningsprogram. Grabbarna i slutet av 1800-talat lär ha varit bra mycket starkare än grabbarna nu, 200 år senare? :)

Blir osäker på om du är ironisk eller inte. Men tror du det på riktigt så vill jag nog påstå att du har fel. :smash:
De som tävlar i styrkesporter idag är nog betydligt starkare än vad de var på 1800-talet.

Du får gärna motbevisa mig om du har källor som tyder på annat. :)

EDIT: Eller vad menar du med "Grabbarna förresten? :P

King Grub
2011-09-09, 14:27
grabbarna i slutet av 1800-talat lär ha varit bra mycket starkare än grabbarna nu, 200 år senare? :)

nä...

Doctor Snuggles
2011-09-09, 14:29
Jag får sämre resultat på överkroppen om jag tränar ben/underkropp hårt. Kräver mycket mer återhämtning för mig, som gör att jag kan träna överkroppen mindre ofta.
Däremot kan ett tungt set, långt ifrån fail, vara bra för att väcka nervsystemet.

Eddie Vedder
2011-09-09, 14:31
Har för mig att Guddi har skrivit de i den här artikelserien http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens/ Hittar dock inte i vilken artikel det står i för tillfället. Men har för mig om att de va en studie som jämförde en grupp som endast tränade armarna och en annan som tränade armarna och benen.

Paperbaskets länk är till en studie som publicerades efter Jacobs första text om hormonsvar från styrketräning och den diskuterade "spill-over-effekten". Vi har med lite om det i boken också och då har den senare studien inkluderats.

Någon myt är inte direkt, men den praktiska nyttan är svår att kvantifiera. Troligen ger det inte så mycket. Och som du läser i texten var både mätmetoden för muskeltillväxt lite konstig och benpasset innan var ganska rejält. Inget man genomför inför varenda discopass direkt. Det är väl i så fall om man skippar biceps på övriga veckan och väljer att lägga det på sitt benpass exempelvis.

Donkey Kong
2011-09-09, 15:11
aijou & King grub, mjo, lite på skämt är det nog, alltid kul att retas på fredagseftermiddagen! Men jag tror en standard bondgrabb 1800 var bra mycket starkare än en callcentersnubbe 2000? ;)

Sen längre tillbaks fanns ju ännu värre grabbar, bibeln (en obestridlig källa!)beskriver Samson, han slogs med lejon och grekerna talar om Atlas (atlasstenarna...), som bar himlen (världen) på sina axlar, det var stora grabbar, men å andra sidan hade många av dem gudablod i sina ådror och det är möjligen mer uttunnat idag?

Alkro
2011-09-09, 15:21
aijou & King grub, mjo, lite på skämt är det nog, alltid kul att retas på fredagseftermiddagen! Men jag tror en standard bondgrabb 1800 var bra mycket starkare än en callcentersnubbe 2000? ;)

Sen längre tillbaks fanns ju ännu värre grabbar, bibeln (en obestridlig källa!)beskriver Samson, han slogs med lejon och grekerna talar om Atlas (atlasstenarna...), som bar himlen (världen) på sina axlar, det var stora grabbar, men å andra sidan hade många av dem gudablod i sina ådror och det är möjligen mer uttunnat idag?

En bondgrabb i Sverige på 1800-talet hade nog ungefär samma fysik som en bondgrabb i Somalia idag.

hugok
2011-09-09, 16:10
Jag tror att det är påhitt. Jag tränar för närvarande inte benen alls pga skada och har sällan ökat så bra i bänk och överkroppsmassa som nu. Jag har mer energi över till överkroppspassen helt enkelt.

frong
2011-09-09, 16:13
aijou & King grub, mjo, lite på skämt är det nog, alltid kul att retas på fredagseftermiddagen! Men jag tror en standard bondgrabb 1800 var bra mycket starkare än en callcentersnubbe 2000? ;)

Sen längre tillbaks fanns ju ännu värre grabbar, bibeln (en obestridlig källa!)beskriver Samson, han slogs med lejon och grekerna talar om Atlas (atlasstenarna...), som bar himlen (världen) på sina axlar, det var stora grabbar, men å andra sidan hade många av dem gudablod i sina ådror och det är möjligen mer uttunnat idag?

Callcentersnubbe? Varför inte jämföra bondgrabben med en bodybuilder? Ungefär lika idiotiskt.

Eddie Vedder
2011-09-09, 16:15
En bondgrabb i Sverige på 1800-talet hade nog ungefär samma fysik som en bondgrabb i Somalia idag.

+1

Att tro att fattiga bönder på 17-1800-talet var starka och friska män med hälsan på topp är lika naivt som att tro att alla under antiken hade fysik som hur man "avbildat" stora män på statyerna.

Silencer
2011-09-09, 17:41
Förslitningsskador, undervikt och dålig hållning hej.

Fast i Conan har jag sett att om man knuffar ett hjul i många år så blir man grov.

Eddie Vedder
2011-09-09, 18:51
Förslitningsskador, undervikt och dålig hållning hej.

Nog för att Max von Sydow är en fantastisk skådespelare men även hans fysik bidrog nog till rollen som Karl-Oskar. :D

filmjölk
2011-09-09, 18:52
Ett tag var detta väl så allmänt känt att även de mest inbitna broscience discobyggarna stod och knäböjde runt om på gymmen i landet? (Iaf jag :/ )

hugok
2011-09-09, 19:03
Ett tag var detta väl så allmänt känt att även de mest inbitna broscience discobyggarna stod och knäböjde runt om på gymmen i landet? (Iaf jag :/ )

Så började jag ta min benträning seriöst i alla fall :) En riktigt bra myt som säkert fått många att bruka allvar med böjen.

Doctor Snuggles
2011-09-09, 19:12
+1

Att tro att fattiga bönder på 17-1800-talet var starka och friska män med hälsan på topp är lika naivt som att tro att alla under antiken hade fysik som hur man "avbildat" stora män på statyerna.

De var nog redigt starka, särskilt i händer, jämfört medelsvensson idag iaf.
Oavsett fysik.

luderlasse
2011-09-09, 19:24
De studier som är gjorda, inom vilken tidsrymd är dom gjorda? Man kan ju tänka sig att någon som tränar 5-10 år kanske får något bättre resultat på överkroppen om han kör ben med...

Eddie Vedder
2011-09-09, 19:26
De studier som är gjorda, inom vilken tidsrymd är dom gjorda? Man kan ju tänka sig att någon som tränar 5-10 år kanske får något bättre resultat på överkroppen om han kör ben med...

Du har ena länken i tråden. Här är den andra med fler studier:

http://traningslara.se/hojning-av-anabola-hormon-genom-styrketraning/

chickenleg
2011-09-09, 20:11
Paperbaskets länk är till en studie som publicerades efter Jacobs första text om hormonsvar från styrketräning och den diskuterade "spill-over-effekten". Vi har med lite om det i boken också och då har den senare studien inkluderats.

Någon myt är inte direkt, men den praktiska nyttan är svår att kvantifiera. Troligen ger det inte så mycket. Och som du läser i texten var både mätmetoden för muskeltillväxt lite konstig och benpasset innan var ganska rejält. Inget man genomför inför varenda discopass direkt. Det är väl i så fall om man skippar biceps på övriga veckan och väljer att lägga det på sitt benpass exempelvis.

Tack för svaret.

Nu blir det att sträckläsa eran bok under helgen, efter en vecka med på tok för mycket i skolan!

aijou
2011-09-09, 20:49
Tack för svaret.

Nu blir det att sträckläsa eran bok under helgen, efter en vecka med på tok för mycket i skolan!

Komme bli en intressant och lärorik helg för din del. :thumbup:

BIGHAL
2011-09-11, 16:35
Jag "testar" detta för närvarande, sen 3 veckor. Börjar alltid passet med squats 20reps @ 72 kilo.
Enligt legenden skall det vara såhär de tränade på 1920-talet, innan steroiderna "förstörde" alla träningsprogram. Grabbarna i slutet av 1800-talat lär ha varit bra mycket starkare än grabbarna nu, 200 år senare? :)

Jodu......... tjena!!:smash: