Visa fullständig version : Vägen till långvarig hälsosam kost?
mrbambocha
2011-09-09, 12:20
Vad har ni för tips och råd för en långvarig hälsosam kost?
Jag tycker det är lätt i början, men sen så tappar jag motivationen någonstans på vägen.
StarkaUlf
2011-09-09, 12:22
Beror på vad du menar med hälsosam?
mrbambocha
2011-09-09, 12:56
Jag är inte ute efter vad jag ska äta då det redan finns så mycket info om det.
Det jag är intresserad av är själva mindsetet till att hålla kosten.
Hur orkar ni laga mat hela tiden? Hur kan man göra det till något roligt istället för att se det som en börda?
Hur håller ni disciplinen under tuffa tider?
Vad är skillnaden på de som lyckas och de som inte lyckas?
young_george
2011-09-09, 13:05
Aldrig någonsin att jag skulle lägga massa tid på att laga "nyttig" mat, när jag genom att öka min energiåtgång kan göra den maten jag vill äta "nyttig" istället.
Min kost består av hamburgare, fyllda baguetter, rostbröd med ost/ägg, stora mängder mjölk samt omega3 och lite frukt här och där. Fungerar utmärkt i både viktuppgång och viktnedgång.
Reaper123
2011-09-09, 13:11
Jag lagar normalt alltid storkok, vilket gör att jag har en 4-8 portioner per tillagningstillfälle. Blir mycket enklare att planera sin dag om frysen/kylen är full med matlådor och man minimera risken för att gå till affären och köpa något "onyttigt"!
Brukar laga mat på lördagar & söndagar och har då x antal olika maträtter att välja mellan under kommande vecka! :D
Annars vetefan, svårt att följa ett kostschema hela sitt liv till punkt och prickat utan man får väl försöka göra det bästa av situationen!
Underlättar ju om man har ett högt kcal ut, för då får man äta mer mat. Men betyder ju inte att man per automatik håller sin vikt/går ner, för är ju fortfarande lika viktigt vad kcal in är!
Edit: Inser att mitt upplägg kan anses som ganska tråkigt och svårt att få det att fungera om man har fler i huset som vill ha mat, men funkar bra för mig i den situation jag är! :)
Pretorian
2011-09-09, 13:53
Jag lagar oftast mat vid två tillfällen (typ storkok) varje vecka som sen räcker till vardagarnas middag och luncher. Sen blir det annat på helgen.
Själv gillar jag att laga mat då jag vet vad det innehåller plus att jag kan bestämma smaken. Blir gott varje gång... nästan.
Har du något mål med din kost (och träning)?
mrbambocha
2011-09-09, 14:13
Sweet!
Storkok låter absolut som en bra ide.
Lagar ni samma mat hela tiden eller försöker ni lära er nått nytt då och då?
Än har jag inget mål med kosten förutom att börja äta nyttigare.
Jag kommer nog ta det ganska lugnt till en början. Vet inte varför, men för när jag slagit om min kost på en dag så har jag inte orkat hålla det ganska länge. Vet inte om det har med planering att göra / vaga mål? Vad kan man ha för mål med kosten? Att äta nyttigare säger ju inte så mycket.
Jag vet att kosten är nyckeln till allt. När jag har ordning på den så orkar jag ta tag i andra saker i livet, tex sätta igång och träna igen. Hörde från en polare att han sorterade upp maten hemma och satte upp bilder på heta och fula brudar inne i köket.
Varje gång han åt något nyttigt så kollade han på de heta brudarna som han kunde få, och varje gång han åt onyttigt så kollade han på vilka brudar han skulle få om han själv blev fet. Funkade för honom.
Har ni några liknande motivations tips? Typ tvinga sig själv att stå naken framför spegeln varje dag för att bli påmind om varför man ska äta rätt.
Pretorian
2011-09-09, 14:17
Njaa... jag brukar variera en hel del. Nya maträtter blir oftast till helgerna, alltså inte som storkok. Vardagarnas matlådor kan vara: (grovt förklarat)
Köttfärssås
Baconinlindad kycklingfilé
Laxwok med nudlar och grönsaker samt sötsur sås
Torsk med.. ahh den brukar bli ganska tråkig
Hamburgare
jag har fler rätter men just dessa går att variera tillräckligt tycker jag. Kolla lite enkla recept på A.. (det mest kända mejeriets webbplats) tex.
Eddie Vedder
2011-09-09, 14:24
Funkade för honom.
Hur många snygga brudar fick han tack vare den nyttiga kosten? :)
On topic: Jag tror du överdriver hur svårt det är. Ta en titt på forumet och se hur många äter, det är inte direkt mycket till matlagning. Man steker kött och kokar potatis och äter det. Man kokar ris och öppnar en burk tonfisk och kokar lite grönsaker etc.
Jag åt precis köttfärs, potatis och broccoli. Jag kan laga mat och jag tycker det är kul men så länge jag äter själv har jag inga problem med den mest tråkiga och enformiga sortens mat. 5-6 ägg och potatis är min standardlunch exempelvis, knappast något jag skulle bjuda andra på men lagar jag bara till mig själv struntar jag ju i det. Se till att ha kokta ägg, kokta potäter, kokt ris, makrill i tomatsås, tonfisk och fiskbullar hemma. Där har du ju en bra start. Och frysta grönsaker, mjölk och havregryn är ju lämpligt exempelvis. Gröt tar 3-4 minuter i micro.
young_george
2011-09-09, 14:53
On topic: Jag tror du överdriver hur svårt det är. Ta en titt på forumet och se hur många äter, det är inte direkt mycket till matlagning. Man steker kött och kokar potatis och äter det. Man kokar ris och öppnar en burk tonfisk och kokar lite grönsaker etc.
Jag åt precis köttfärs, potatis och broccoli. Jag kan laga mat och jag tycker det är kul men så länge jag äter själv har jag inga problem med den mest tråkiga och enformiga sortens mat. 5-6 ägg och potatis är min standardlunch exempelvis, knappast något jag skulle bjuda andra på men lagar jag bara till mig själv struntar jag ju i det. Se till att ha kokta ägg, kokta potäter, kokt ris, makrill i tomatsås, tonfisk och fiskbullar hemma. Där har du ju en bra start. Och frysta grönsaker, mjölk och havregryn är ju lämpligt exempelvis. Gröt tar 3-4 minuter i micro.
Bra skrivet.
Eftersom mat har blivit (eller kanske alltid har varit) en sådan statusfråga så verkar det som att folk gärna krångla till det onödigt mycket och ge intrycket av att man måste äta speciellt tillagade ekologiska hoppbönor från Sydamerika för att vara nyttig.
Att folk klarar att leva på allt från "30 bananer om dagen" till LCHF visar vilket enormt spektra av mat som är människokänlig. Gör det inte svårare än vad det är.
Eddie Vedder
2011-09-09, 14:57
(eller kanske alltid har varit)
Oh ja. Vad man har möjlighet att äta/inte äta har i alla tider varit ett maktmedel och maten har alltid varit en statussymbol och en identitetsmarkör. Det är ingen slump att alla som vill identifiera sig som "byggaren" väljer att äta kvarg med FUN Light även om man kanske intalar sig att det enbart är ett val baserat på hur "opti" det är. Eller att man inbillar sig att havregrynsgröt är den nyttigaste av frukostar när det egentligen enbart handlar om socialt konstruerade normer av vad som passar sig när.
Men det är off topic så det skriker om det. :D
Pretorian
2011-09-09, 15:05
Vad kan man ha för mål med kosten? Att äta nyttigare säger ju inte så mycket.
Nää.. men om du tex är ute efter att gå ner i vikt så får du äta därefter. Samma sak om du vill gå upp i vikt. Det är lättare, tror jag, att ha ett sådant mål och sen justera kosten efter det. Det blir ju lite som med "snygg tjej/ful tjej".
Kan skriva under på det här. Visst ska det smaka gott, men man söker trots det mer praktiska lösningar vid singelmåltider (vilket iofs inte garanterar dålig smak).
Doctor Snuggles
2011-09-09, 16:34
En hälsosam kost är en kost som har 30% mindre energiprocent än en vanlig kost (someone had to say it). :D
Eddie Vedder
2011-09-09, 18:57
En hälsosam kost är en kost som har 30% mindre energiprocent än en vanlig kost (someone had to say it). :D
Ja för råttor, apor och maskar (someone had to comment). :D
Vägen till långvarig hälsosam kost?
Att se någon uppskatta maten man kokat ihop och bjuder på!
kettlebellGuden
2011-09-09, 19:03
Ja enformig mat är ju knappast något direkt ovanligt... mina dagar brukar bestå av några kg grönsaker + rotfrukter, och så något kg fisk eller fågel därtill. Med variationer på tillagningssätt och kombinationer. Plus gärna lite havregrynsgröt som är så jäfla gott.
Varför? För det är så jävla enkelt att slänga i 2-3 olika rotfrukter och en kalkon i lergrytan.
Går väl förståss att diskutera om det är nyttigt att värma upp kalkonen å så där.
Doctor Snuggles
2011-09-09, 19:08
Ja för råttor, apor och maskar (someone had to comment). :D
Nä, nä, finns studier som visar på positiva hälsomarkörer för människor, även om just specifikt inverkan på livslängd är förstås svårt att påvisa (someone had to set things straight).
I övrigt verkar det vettigt att undvika för mycket exogen AGE (bam! my favorite rears it's ugly head again).
Hur är det med PF?
mrbambocha
2011-09-12, 07:53
Var nyttig att höra att man inte behöver krångla till det så mycket.
Gått bra de senaste dagarna. Vart ganska lätt och slänga ihop lite grejer
Nu fokuserar jag på att "uppskatta maten man kokat ihop" och laga storkok, tills jag lärt mig lite mer näringslära.
Här är dagens första mellanmål. (Avocado och keso på mackan)
Tillagningstid: 3min
http://www.freeimagehosting.net/t/dbb6d.jpg (http://www.freeimagehosting.net/dbb6d)
Och lunch (Hade inte vart fel med en sås, men vet inte hur man gör)
Tillagningstid: 15 min
http://www.freeimagehosting.net/t/a66f2.jpg (http://www.freeimagehosting.net/a66f2)
Tack för råden!
Pretorian
2011-09-12, 08:33
Med creme-fraiche kan du göra en hel del såser. Till kyckling eller lax kan det passa med lite dijon-senap i och citron. Vill du göra den lite lättare kan du ta hälften cf och hälften lätt kesella. En hemmagjord guacamole fungerar till det mesta.
Eddie Vedder
2011-09-12, 08:36
(Hade inte vart fel med en sås, men vet inte hur man gör)
Vispgrädde + kryddor. :) Att hacka ner purjolök, gul lök, i med lite senap och ost etc. gör det ju godare. Att lägga upp massa kycklingfiléer eller köttbitar i en form och sedan hälla ost, grädde, creme fraiche, lök, champinjoner med mera över det är också enkelt.
Eller så köper du färdiga såser. :)
Vispgrädde + kryddor. :) Att hacka ner purjolök, gul lök, i med lite senap och ost etc. gör det ju godare. Att lägga upp massa kycklingfiléer eller köttbitar i en form och sedan hälla ost, grädde, creme fraiche, lök, champinjoner med mera över det är också enkelt.
Eller så köper du färdiga såser. :)
Kan tipsa om milda extra 4% om du vill äta lite mer sås utan att kcal ska dra iväg, den smakar bra och blir kanon med kryddor. Kan rekommendera att blanda den med hummerfond till laxen. Men som Eddie skriver, äkta grädde slår allt.
Läs allt på www.perfekthalsa.se så har du ditt svar: paleo med extra mättat fett och lite mer carbs från sötpotatis.
Doctor Snuggles
2011-09-12, 13:58
Läs allt på www.perfekthalsa.se så har du ditt svar: paleo med extra mättat fett och lite mer carbs från sötpotatis.
Ja, tänk vad enkelt det kan vara. Fast: Nej.
Att ingen har sagt det....
Skaffa en sambo!
1. Ni kan dela upp matlagningen så du ibland inte behöver lägga en sekund på matlagning.
2. När du lagar mat så kommer det vara mycket mer motiverande att även laga till någon annan.
3. Alla kommer från olika mattraditioner, så chansen att du provar något nytt som du gillar är rätt stor.
4. Allt detta funkar bara när man kommer över den värsta nykära perioden, för initialt så går många upp (läs och och vinkvällar)
Det beror väl lite på hur man ser en nyttig kosthållning också. För mig är det viktigaste att jag inte ligger på överskott och då käkar jag så gott som vad som helst (förutom kaloribomber som pizza, Mcdonalds hamburgare/frites och godis).
Tränar man på det så är det ju ännu mindre att hålla koll på då du ändå förbränner en del.
För mig blev det mycket lättare att äta bra och hålla motivationen uppe när jag lärde mig om näringslära. Hur mycket, vad, och varför kroppen behöver bra mat.
Men den största anledningen till att jag klarar av att äta bra och rätt mängd i längden beror nog på att jag vägt och räknat ut kcal, protein, kolhydrat, fett, på nästan alla maträtter jag lagar, och lagt in det i ett register i datorn.
Så varje dag markerar jag maträtterna jag vill äta och drar över dom till ett tomt dokument, sen plussar ihop kcal, protein, osv.
Ser man då t ex att man ätit 50 g fett och 100 g protein fram till eftermiddagen, kan man lägga dit ett mål tonfisk till kvällsmat istället för köttbullar, så blir det mer protein och mindre fett.
Jag har även lagt in mellanmål som ostkaka, mackor med ägg, och nästan allt jag äter. Det jag inte lagt in har jag lärt mig uppskatta ganska bra så det blir rätt ändå.
Det kanske låter jobbigt, men nya maträtter lägger jag in i datorn medan pastan kokar eller liknande, och samma sak med "matschemat" för dagen/nästa dag.
Det tar kanske 3-10 minuter per dag, men ger väldigt mycket och gör det enklare att äta bra i längden, iaf för mig.
Detta gör det också lättare att äta rätt mängd mat, då man får det "på papper" att man äter ca 90 g fett i bara 1 pizza, och dom dagarna ofta får i sig dubbel mängd fett än vanligt.
Detta gör också det lättare att få i sig mat dom dagar man inte är hungrig eller känner sig omotiverad; ibland kanske man har tränat men ätit 500 kcal för lite mat på kvällen, då ser man det och tvingar i sig nåt, så känner man sig nöjd efteråt. Hade man inte hade nån koll på intaget skulle man nog tänkt "skit samma, det är nog tillräckligt".
Sen måste man komma ihåg att det gäller att äta bra över lång tid! Nästan allt som ger något positivt kräver att man sköter det över lång tid. Tänk inte att ditt mål är att sköta det 1 vecka, tänk att första målet är 6 månader, det går fortare än man tror när man kommit igång.
Ja, tänk vad enkelt det kan vara. Fast: Nej.
Vad menar du "fast nej"?
Eddie Vedder
2011-09-19, 08:56
Vad menar du "fast nej"?
Att den där bloggen som du beundrar kanske inte har alla svar på allt. Du länkar den friskt i massa olika trådar. Men vad gör den till en så magnifik källa framför andra?
Om man har något mål för hur man vill att kosten skall påverka ens utsende t.ex. viktnedgång kan det funka bra att ta före bilder och sätta upp. Sen bestämmer man ett datum när man skall ta efter bilderna. låter kanske löjligt men jag tycker det är motiverande.
Dessutom kan andras före och efter bilder vara bra att ha.
Ett annat trix jag har är att föra matdagbok. Då tänker man efter lite extra.
Tillräckligt stor, kall frys. Bra spis. Bra plats i köket. Bra färska råvaror, frukt och grönt är sällan en höjdare i Sverige mfl länder dessutom är det dyrt, anser jag. Men ni har andra fördelar som ost, mjölkprodukter och bröd. En stor packe med tanke utvalda kokböcker. En uppsätttning föraringsbehållare som inte är av plast. Min åsikt. Alltid rent i köket, ingen lämnad disk. Sen skall det nog börja rulla på.
Allt jag kan säga är att du borde vidga sina vyer. Många i tråden snackar om att göra det snabbt och enkelt, jag förespråkar det motsatta. Anledningen är att jag tycker att maten blir roligare när man faktiskt lagt ner lite tid. Inspiration är lätt att hitta, första bästa kokbok, slå upp random sida och välj det som ser gott ut. Laga. Profit.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Sant på det sista där Silveta. Tiden är det som krashat matlagningen. Det verkar som alla mest slänger i sig nån färdiglagad plastförpackning från megamaxi och går på barrunda hellre. När jag bodde i Sverige var vi många vänner som lagade mat tillsammans i stora grytor och liknande, sen bar vi i väg det nånstans i naturen eller åt på någon veranda sommartid åtminståne. At bjuda hem folk krävr också att man lagar maten bra. Nånstans i livet bör man lära sig det anser jag och det behöver inte betyda att man blivit gammal eller nåt. Bara ett annat sätt att äta och vara social på. Sverige har enorma kök och plats även i mindre lägenheter så det går. I vissa städer som Paris i ungdomsbostäder och mindre lägenheter t ex är det inte alltid lika lätt, där äter man så ofta ute.
En ärans man
2011-09-20, 21:54
* Låg energimängd
* Mycket frukt och grönsaker.
* Ät så obehandlad mat som möjligt.
* Ät omega 3.
Följer du ovanstående råd så äter du hälsosamt, såvida du inte gör något fullkomligt retarderat i övrigt.
Eddie Vedder
2011-09-21, 09:13
* Låg energimängd
* Mycket frukt och grönsaker.
* Ät så obehandlad mat som möjligt.
* Ät omega 3.
Följer du ovanstående råd så äter du hälsosamt, såvida du inte gör något fullkomligt retarderat i övrigt.
Den fetmarkerade är verkligen inte rätt. Jag kan hålla med om de övriga men inte den första. Jag tycker inte att FUN Light är nyttigare än smör, högrev, olivolja och nötter. Livsmedel med högt kaloriinnehåll per gram ska man inte undvika, bara anpassa mängden.
En ärans man
2011-09-21, 12:07
Den fetmarkerade är verkligen inte rätt. Jag kan hålla med om de övriga men inte den första. Jag tycker inte att FUN Light är nyttigare än smör, högrev, olivolja och nötter. Livsmedel med högt kaloriinnehåll per gram ska man inte undvika, bara anpassa mängden. Jag menade låg total energimängd. Det spelar givetvis ingen roll hur många kcal / viktenhet det man äter innehåller.
Springer
2011-09-21, 12:12
Kag har i alla fall andra hobbies än att laga mat. Visst, det är kul någon gång, men det finna så mycket annat man måste göra också. Träna, laga huset, fixa bilen, träffa barnen etc.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.