handdator

Visa fullständig version : Laktosfri mjölk

Mell
2011-09-09, 11:43
Finns det några tänkbara nackdelar med att dricka laktosfri mjölk istället för vanlig? Ur näringssynpunkt och eventuell praktisk synpunkt, ex. att pannkakorna inte blir lika bra med laktosfri mjölk osv.

Jag har upptäckt att den laktosfria smakar precis lika bra, om inte bättre, i jämförelse med den vanliga samt att hållbarheten på arlas laktosfria mjölk ligger på drygt två månader. Jag har inga egentliga problem med att spjälka mjölksockret men dessa två tidigare nämnda egenskaper gör valet av mjölk för mig självklart. Jag blir dock fundersam om det kan finnas någon annan hake med det hela.

SiSenior
2011-09-09, 11:56
Om den smakar bättre ser jag inga som helst nackdelar, förutom det dyrare priset.

ost
2011-09-09, 12:56
Är själv laktosintollerant och hade DÖDAT för att kunna dricka vanlig mjölk! Godare och framförallt mycket billigare.

Kimkay
2011-09-09, 12:57
Tycker låglaktos-mjölken är sötare till smaken, vilket gör att det passar ypperligt som fluff-mjölk! :)

maRRtin
2011-09-09, 13:53
Tycker låglaktos-mjölken är sötare till smaken, vilket gör att det passar ypperligt som fluff-mjölk! :)
Nu var det iofs den laktosfria som diskuterades.

Eftersom den har så lång hållbarhet så har den såklart fått en kraftigare värmebehandling. Vilket skulle kunne ge ett sämre innehåll av vattenlösliga vitaminer. Men jag har tyvärr inga siffror som jämför den mjölk med vanlig lågpastörisering.
Men det är frågan om en väldigt kort tid, ett par sekunder, så skillnaden i näring är försumbar, säger vi.

Mell
2011-09-09, 18:08
Om skillnaden i näring är försumbar så varför har inte 'vanlig' mjölk fått samma behandling och därav långa hållbarhet? Kanske för att processen kostar lite pengar och mjölken blir därav dyrare?

Skulle vara skoj att få lite klarhet i detta :)

Sverker
2011-09-09, 18:27
En laktosfri mjölk klarar av högre pastöriseringstemperatur än vanlig mjölk med laktos. Högre pastöriseringestemp ger bättre hållbarhet på produkten.

Problemet är att laktosen är den känsliga delen i mjölk. Laktos reagerar med proteiner och ger bränd smak eller karameliserar som i messmör.

Eddie Vedder
2011-09-09, 18:59
Om skillnaden i näring är försumbar så varför har inte 'vanlig' mjölk fått samma behandling och därav långa hållbarhet? Kanske för att processen kostar lite pengar och mjölken blir därav dyrare?

Skulle vara skoj att få lite klarhet i detta :)

Klövermjölk är högpastöriserad i alla fall. Och även UHT-behandlad vanlig mjölk finns, men den säljer nog mycket dåligt för jag ser den sällan i butik. Men förmodligen är det en fråga om att det dels blir sämre näringsvärde och att processen är mer krävande.

Mell
2011-09-09, 19:04
Ahh, klövermjölk brukar jag köpa ibland, ja. Den säljer riktigt bra här på hemköp i linköping.

Rent smakmässigt går det nog att känna av högpastöriseringen dock.

Eddie Vedder
2011-09-09, 19:09
Rent smakmässigt går det nog att känna av högpastöriseringen dock.

Ja den smakar lite fetare faktiskt, dvs godare.:) Vi fick genomföra ett blindtest i Arlas innovationslaboratorium när jag var där på studiebesök förrförra året. Alla gissade att det var lättmjölk, mellanmjölk och standardmjölk men det var tre olika pastöriseringsgrader av mellanmjölk.

SeeYay
2011-09-09, 19:30
Smaktest i SVD
http://www.svd.se/mat-och-vin/svds-mjolktest_6162599.svd

De laktosfria sorterna hamnade långt ner i listan. :)

En av mina syster-döttrar är laktosintolerant, har smakat på hennes mjölk någon gång och tycker den smakar helt OK, men mycket sötare.

PS.
Mitt första inlägg. Men har hängt här på forumet i flera år (= flitig användare av sökfunktionen). :)

tntballe
2011-09-09, 20:21
Smaktest i SVD
http://www.svd.se/mat-och-vin/svds-mjolktest_6162599.svd

De laktosfria sorterna hamnade långt ner i listan. :)

Dom var ju inte ens med i testet?
Postat via en mobil enhet

whalle
2011-09-09, 21:28
Klövermjölk är högpastöriserad i alla fall. Och även UHT-behandlad vanlig mjölk finns, men den säljer nog mycket dåligt för jag ser den sällan i butik. Men förmodligen är det en fråga om att det dels blir sämre näringsvärde och att processen är mer krävande.

Här i stan säljs den lite överallt och jag tycker personligen om den bättre än arlas vanliga.

Man kanske skulle ta och ägna en dag med dåligt väder till att åka runt och leta reda på alla olika mjölksorter i stan och anordna ett mjölktest ^^

SeeYay
2011-09-09, 21:58
Dom var ju inte ens med i testet?
Postat via en mobil enhet

Hehe! Det har du rätt i! Skummade bara igenom testet och ögnade "laktosfri" längst ner i listan.