handdator

Visa fullständig version : 70-talist med hår på bröstet anstränger sig. (lite iaf.)


noob76
2011-09-08, 23:37
Innehåll :


1. Fakta
2. Historia
3. Mina mål
4. Övrigt


1. Fakta

Kön : Man
Född : 1975
Längd : 185 cm
Vikt i dag : ca 77 kilo
Total body fat i dag : ungefär 15%

2. Historia

Tränade lite på 90-talet , Hade, och har fortfarande en del vänner som tränade då varav vissa fortsatte och andra slutade av olika anledningar.
Ganska kul med de som hållt i gång i 20 år och fortfarande kör på !

Jag var inte så värst seriös på 90-talet utan tränade några år utan något direkt mål, läste Ove Rytters "Effektiv Bodybuilding"" och det var väll ungefär där jag satte ribban som högst.

Tappade intresset pga. jobb och studier... Ja ni vet hur det ofta är med prioriteringar.

Drabbades av allmänt dålig hälsa i slutet av 90-talet, diverse mystiska symptom som kom och gick. Bla. känselbortfall och dålig balans samt neurogen smärta och sömnsvårigheter.

Slutar helt träna och tillbringar mycket tid inomhus, är ibland sjukskriven i perioder från jobbet.

2005 : Får jag till slut diagnosen Multipel Skleros efter ett otal olika läkarbesök hos oengagerade läkare. Har väldigt lite fysisk aktivitet här rent allmänt men väger trots det under 80 kilo och är relativt smal.

2005-2008 : Tränar inget alls, orkar inte, Är delvis förlamat i höger kroppshalva, är svag i hela kroppen och har svårt att hålla balansen, har också tinnitus och lär mig mer om smärta än de flesta andra människor jag träffat trots att jag tillbringar mycket tid inlagd på neurologen.

2008 drabbas av en svår magkatarr där jag gör ett stort antal olika undersökningar förutom mina vanliga magnetröntgenundersökningar där jag i princip har klippkort och börjar bli polare med personalen.
Inget fel hittas och jag får slaskdiagnosen "IBS/kolon irritabile".

Börjar äta om kvällar och nätter för att hålla nere lite av den värsta magsmärtan och få någon sömn alls. Går upp i vikt relativt snabbt.

Brukar dra en hel 1 kilos lassagne då jag vaknar med smärtor om nätterna, en "del" kalorier.....

2009 Har vant mig vid kronisk magkatarr också.
Börjar äta något mindre , väger ungefär 100 kilo nu.
Får byta ut hela garderoben 2 gånger, köpa byxor i 7 pack och få rabatt i affären. Och nu skojjar jag inte.

2009 : Har högt blodtryck , det övre trycket är runt 140, har en vilopuls på ca 70 slag - Inte bra !

Börjar tröttna på att vara överviktig, försöker äta lite mindre och promenera 10 minuter varje dag vilket inte är så lätt eftersom jag är delvis förlamad.
Gör ett A4-ark med datum där jag bokför min vikt med början 2009-08-01 .
Köper en enkel våg som mäter fettprocenten i kroppen genom resistansmätning. Man matar in ålder/kön/längd och med hjälp av vikten och resistansen får vågen ett UNGEFÄRLIGT värde på fettprocenten.

Jag bokför detta varje fredag tillsammans med min vikt.
Jag äter nu ungefär 2500 kilokalorier per dygn.


2010 - Januari : Mår kanske något bättre, åker på 1 Veckas semester vilket blir ett jävla uppvaknande !

Första dagen jag kommer ut till hotellpoolen ser jag massor med människor som likt valrossar ligger på solstolar och enbart äter och dricker öl.
På kvällarna är det en stor buffe´det frossas av, jag är en av de som äter medelmåttigt gissningsvis runt 2500 kilokalorier per Buffetillfälle. Många äter mer. Jag ser mig själv som från åvan och förstår att JAG ÄR EN AV VALROSSARNA !

Jag vill bara åka hem , Jag väger runt 100 kilo och har inte fyllt i mitt A4-ark på några veckor för att jag är för fet och inte orkar äta mindre pga. olika anledningar.
http://i191.photobucket.com/albums/z320/buckshot2000_/kilon1.jpg

Det är en ren pina att vara på semester och veta att man är för fet för att vare sig kunna njuta av mat och dryck.

2010-Februari : Har något mindre magsmärtor och endast den vanliga neurogena smärtan med förlamning, försöker äta mindre och röra mig så gott det går. Får en ide´ om att börja träna.
Får en remiss till sjukgymnast som är van vid neurologiska sjukdomar.

Men nu är det ny regering och nya tider - Här skall SPARAS , i stället för att få gå hos sjukgymnasten regelbundet och träna får jag endast gå maximalt 10 gånger per år. maximalt. Alla inblandade inser det idiotiska då Multipel Skleros är en kronisk förlamande sjukdom man inte blir frisk från.

Jag gör dock det bästa av situationen och som ni ser på bilden här åvan lyckas jag på egen hand gå ner en del kilon.

2010-06-01 : Väger ca 90 kilo och vi åker 1 vecka på semester, jag känner mig betydligt lättare än för ett halvår sedan.
På semestern går jag av en slump in på hotellets gym och träffar där ett tyskt, jävligt vältränat par som jag pratar lite med. Kör ett lätt pass med 2 kilos hantlar och kommer ut till poolområdet en halvtimma senare och berättar där för min fru att "-Jag har börjat träna" , Hon skrattar lite och säger något i stil med " -Jaja vi får väll se hur länge det håller".
Jag är helt enkelt svinfet jämfört med det rippade tyska paret.

2010-Juli : fortsätter träna på så gott det går utan sjukgymnast.
Det är mycket nedskärningar på gång inom sjukvården, skattesänkningarna måste ju finansieras.

2011-januari : Kör på ganska engagerat, är nere på 88 kilo och det har varit stentufft. Har nu något lägre blodtryck !

http://i191.photobucket.com/albums/z320/buckshot2000_/kilon2.jpg

2011-Juni : är nere på runt 80-kilo och börjar förstå hur jävla fet jag egentligen var, mina 2 år gamla byxor är som tält. 20 kilo är en hel del.

Jag äter nu ca 2000 kilokalorier per dygn, väger all mat.

Bestämmer mig för att försöka komma i bra form till sommaren 2012 så att jag också kan njuta av en semester.
Sätter upp målet att nå 10,X% kroppsfett till vintern 2011 och sedan börja äta lite mer kalorier och försöka lägga på mig lite massa, det blir inte lättare med åren och jag är redan 35 och delvis förlamad samt har en del problem med kronisk neurogen smärta.

Enstämmigt hör jag från alla 40+ byggarpolare hur omöjligt det blivit att lägga på sig massa, 50+ arna talar dessutom om att de tappar kilon och styrka hur fan de än gör.

Så det är bara köra på, hålla käften och bita ihop om man vill ha något resultat. Det är endå ingen jävel som lyssnar om man skriker !


http://i191.photobucket.com/albums/z320/buckshot2000_/kilon3.jpg

Som Ni redan förstått har jag invägning varje fredag, sen äter jag lite skräp på Lördag. Annars är det bara köra på. Och hålla käften.

Jag kör mestadels med "silverhantlarna" och jag är troligtvis bland de absolut svagaste på gymet. Men jag har ganska stark vilja och är ganska målmedveten.

2011-08-26 : Väger in på 77,9 kilo och 14,9% kroppsfett enligt vågen som ger ett UNGEFÄRLIGT värde.

2011-09-02 Väger in på 77,3 kilo och 14,6% kroppsfett.


3. Mål

Mina mål har förändrats lite över tiden men det har iaf. ofta varit att gå ner i vikt så jag kan åka på semester utan att må dåligt över min övervikt, att få lite bättre styrka i kroppen, att få lägre blodtryck.




4. Övrigt

*Multipel Skleros är en neurologisk sjukdom som gör att nervtrådarna i kroppen fräts sönder, först trådarnas hölje (myelinet) sedan själva trådarna.
Sjukdomen är förlamande och ca 17 000 Svenskar har diagnosen.
Multipel Skleros är icke ärftligt och smittar inte, man kan se det som en skada på genuppsättningen en person har med sig från födseln. Det finns ingen medicin men det finns bromsmediciner som bromsar förlamningen.

noob76
2011-09-08, 23:47
Kan ju börja här med dagsformen i dag.

http://i191.photobucket.com/albums/z320/buckshot2000_/DSCN0701.jpg


Vägde nått på 77 kilo i morse, åt en del skräp i Lördags och tyvärr också lite i Fredags....
Ok jag är inte så jävla disciplinerad som jag själv vill tro. Å andra sidan är det första gången på flera veckor jag äter skräp 2 dagar i rad.

I morgon Fredag är det invägning, försökt köra på så gott jag kunnat i veckan. Eftersom jag har svårt att gå så kan jag inte bara ge mig ut och jogga som "vanligt folk" utan jag får välja de maskiner på gymet som är snällare, tex. sittcykel och löpband med stöd på sidorna så jag kan hålla mig i.

Vore jäkligt kul om jag kom ner under 77,3.

Sen är jag tacksam om folk respekterar att detta är MIN journal, att jag har åsikter om ditt och datt beror på att jag har empirisk erfarenhet av det jag talar om.
Så diskutera gärna Era politiska åsikter någon annanstans. tack.


När jag endå sitter här och skriver kan jag berätta lite om kosttillskott.
Jag tycker det är roligt att köpa och utvärdera olika produkter, här kan ni se lite av de produkter jag sista 2 åren testat :

http://i191.photobucket.com/albums/z320/buckshot2000_/snakeoil1.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z320/buckshot2000_/snakeoil2.jpg

Det enda jag tar just nu är en proteindrink direkt efter träningen, jag använder då proteinpulver utan sötningsmedel. Annars är det egentligen inga tillskott jag kan rekomendera såvida man inte direkt märker att man svarar på något.

Proteinpulver är iaf. det enda jag använder. Sen är det ju mat men det kommer vi till framöver om jag får några läsare av denna tråd !

Näe. dags att krasha ! Tyvärr har jag en jobbig period med feber,frossa och spasticitet så vi får se hur mycket sömn det blir men i morgon är det Triceps,axlar och bröst - Bara hålla käften och bita ihop !

Sen om MODERATOR skulle vilja vara snäll och flytta hela denna tråd till rätt AREA, jag gjorde fel och lade den i bilder den skall ju vara i journaler. SORRY.

shadowfire
2011-09-09, 00:54
intressant bakgrund och träningsgrund.
trevligt med fler sjuttiotalister på forumet - ska bli kul att följa dig!

Fishtank
2011-09-09, 06:54
Trevligt
Motiverande faktiskt
Blir nog första journalen jag följer

maqan
2011-09-09, 11:28
Ska bli spännande att följa din utveckling. Lycka till!

noob76
2011-09-09, 12:06
Vad roligt om jag kan motivera någon! Tack för intresset !


I dag är det Fredag så det var invägning i morse.
Vägde mig och fick : 76,9 kilo och 14,7% kroppsfett.

Jag var tvungen att väga mig två gånger för detta är första gången jag får en högre procent kroppsfett när jag tappat ett halvkilo i vikt. Känns lite surt men det är bara bita ihop.
Har under dagen funderat på vad det kan bero på, kanske väger inte vågen rätt det är ju trots allt en sån där enklare våg från en stormarknad och just kroppsfett är ju betydligt svårare att mäta än vikt.
Annars kan det vara så att min viktnedgång består av muskelmassa så jag har gått upp i fett fast eftersom jag är lika stark nu som för några veckor sedan är jag lite osäker på det.
Jag är iaf. glad att jag gick ner ett halvkilo. :)

Fredagar och runt helgerna är då jag kommer att uppdatera denna journal då jag har invägningen på fredagar och det är först då jag har någon ny information att skriva om. Som det ser ut nu iaf.

Akat0ra
2011-09-09, 14:03
Kommer definitivt att följas, lycka till!

Inge Enveten
2011-09-09, 14:56
Jag gillar din avatar. Har du en jur. kand. examen?

noob76
2011-09-12, 11:27
Oliver Cherek : Just de där är min Frus.

I går kände jag mig sliten och ganska trött på träningen så jag tar hel vilodag i dag och i morgon.

Vägde mig också i morse och fick då :
76,9 kilo och 14,5% kroppsfett

Tog det lite lugnare med skräpmat i helgen än förra helgen så till invägningen nu på Fredag har jag stora förhoppningar trots att det blir två vilodagar nu. återkommer med bild i till helgen !

noob76
2011-09-15, 20:34
Förlorad vecka, ungefär så har det blivit pga. att jag dels tog två välbehövliga vilodagar och i går var det dags för min månatliga intravenösa dos av bromsmedicinen Tysabri vilket gör att jag får ledsmärtor samt feber och allmänna biverkningar i ca 3 dagar.

Så hela Onsdag , i dag och i morgon fredag går bort som träningsdagar :-(
Medicinen är imunosuppresiv och det är bara att bita ihop.

Dock har jag gjort det bästa av situationen och ätit ganska vettigt med mycket långsamma kolhydrater från fullkornspasta och ris samt kyckling och nötfärs till det. Så jag känner mig rejält laddad inför Lördagen såvida inget oförutsett inträffar.

Har ätit ungefär 2100 Kilokalorier per dag i veckan så jag tror min vikt är stabil +- 2 hekto men det får vi se i morgon då det är invägning och Fredag !

Har jag tur orkar jag köra 200 kilokalorier på gymmet i morgon , men det får vi se.

noob76
2011-09-16, 12:12
Nu är det Fredag och invägning vågen visade :
76,8 kilo och 14,6% kroppsfett

Lite småtrist sista veckan men det var ganska exakt som förväntat, nu har jag knappt någon marginal kvar till den tänkta vikten som jag bestämt mig att ligga inom.

Nitrometan
2011-09-16, 13:55
Kul journal. Inspirerande att läsa.

Jättebra att du har fått bromsmedicin. En bekant var tvungen att vänta tills hon blev rullstolsburen innan hon fick bromsmedicin, men nu är hon tillbaka och jobbar heltid igen.

noob76
2011-09-22, 17:25
Nitrometan : Skandalöst och samhällsekonomiskt totalhaveri att inte låta svårt sjuka få sina mediciner, Att låta någon få medicin så att denna kan arbeta blir som regel alltid billigare och bättre än att denne skall ligga sängbunden med personlig assistent.




I morgon är det Fredag och invägning , blir spännande att se hur det går. Tappade en träningsdag mer än beräknat förra veckan men så är det ofta med mediciner att biverkningarna kan vara lite olika i styrka och längd så det är svårt att beräkna exakt hur man kommer att reagera.

I veckan har jag också gjort en fettmätning med kalipper och fick då resultatet 11,6% kroppsfett med kommentaren "en del hängig hud men det drar ihop sig".

Själv har jag lite svårt att tro på en så låg siffra men man får väll lite på mätningar som görs av tävlingsaktiva med mycket erfarenhet.

Jag fortsätter ivf. att försöka gå ner i fettmängd fram till 1a November precis som planerat.
I morgon tänkte jag ta en dagsformsbild , med lite tur kanske man ser någon skillnad sedan senaste bilden.

Doctor Snuggles
2011-09-22, 17:42
Du har konstiga gröna rutor i ansiktet. Du kanske gå och få det kollat.

noob76
2011-09-22, 21:49
Du har konstiga gröna rutor i ansiktet. Du kanske gå och få det kollat.

Tja det låter ju lite oroväckande när du lägger fram det sådär helt utan omsvep ! Men jag tror inte det e något farligt för jag har en polare som säger att han läst massor med tidningar där massor med folk har rutor för ansiktet ! ;)

noob76
2011-09-23, 17:21
Dagens invägning visade 76,1 kilo och 14,5% kroppsfett , känns helt ok.

Jag äter i runda slängar 1800 kilokalorier per dag om vardagarna och ungefär 3000 kilokalorier på Fredagen ELLER Lördagen.
I början när jag var som fetast gick det bra att äta 3000 kilokalorier per dag och vikten gick ner endå, så man ser tydligt hur kaloribehovet sjunker när man går ner 25 kilo.

Dagsformen sedan den förra bilden för 2 veckor sedan :

http://i191.photobucket.com/albums/z320/buckshot2000_/4eveckan.jpg

Känns iaf. inte som att det är ett oöverstigligt berg kvar när det gäller fettmängden.
Så jag fortsätter att fokusera på cardio fram till 1a November och sedan börjar det riktiga jobbet med att försöka bygga lite. Framförallt ben kommer det bli mycket av och det skall bli riktigt roligt !

noob76
2011-09-23, 20:56
Kvällens träningspass :

Rygg,Biceps,underarmar.

Rodd :
1x10 65kg
2x8 55kg
1x8 50kg

latsdrag framför haka med rak stång:
4x9 50kg

enhandsrodd med hantel horisontellt med bänk:
3x9 16,5kg
1x9 18,5kg

Stående bicepscurl med hantel:
3x4 13,5kg sen 3x4 11kg direkt efter

Stående bicepscurl med Z-stång
3x9 24,5kg

Sittande med underarm horisontellt med bänk och hantel (vet inte vad övningen heter)
2x9 8 kilo åvansidan underarm
2x9 8 kilo undersidan underarm

Sen orka ja inte mer. Det säger sig självt att en så här pass låg träningsintensitet inte riktigt räcker till att bygga muskler och jag skulle kunna skylla på kaloriunderskottet och på min sjukdom osv. men faktum är att jag skulle kunna tvinga mig till att göra 2 set extra på varje övning och det är troligtvis det som behövs om jag vill ha resultat.

Skall försöka ta med någon papperslapp eller så till gymmet och skriva upp vad jag kört direkt efter seten och sen sätta upp ett mål på tex :

"minst 3 övningar per muskelgrupp och minst 4 set per övning med minst 8 repetitioner i varje set"

Fast jag vet inte rent administrativt hur det skulle gå till, kanske får göra ett förtryckt A4-ark i word och sedan bara fylla i siffror i en ruta för antalet....
Jag har ju ganska svårt att hålla i pennor och skriva så det tar en jävla tid att skriva ner ett helt träningspass för hand.

noob76
2011-09-27, 19:58
Gårdagens träningspass började med omotivation och en ganska mycket trötthet i hela kroppen , vad som är hönan och ägget är alltid svårt att veta men efter några set i snedbänken steg motivationen och tröttheten mattades av :


reps : kilo

Snedbänk :


10x20
9x40
8x45
8x45
8x40

Peckdeck :
10x20
9x25
9x25
9x25

Hantelpress lätt sned bänk :
9x16
10x16
9x16
10x18,5
8x18,5

Stående vajerflyes:
10x10
10x20
10x23
9x23
10x20

Hantellyft sidan:
12x4
9x8
9x8

hantellyft fram :
10x6
9x7
10x7

Hantellyft sittande horisontellt , baksida axlar :

10x3
10x4
10x4
11x4

Axelpress hantlar:
10x11

Tricepspress pushdowns vajer stående rep:
10x15
10x25
12x35
10x35


Tricepspress pushdowns vajer stående Z-stång :

10x35
12x35
11x35
11x40


Inget höjdarpass men lika bra att bokföra något pass ibland så man kan titta tillbaka om några månader och se att man ökat i vikter.


Dagens pass , Lite mindre trötthet och det gick skapligt men inte ett av de bättre passen.

reps : kilo

Sittande rodd V-handtag:
10x30
10x50
9x65
11x60
10x60
10x55

Latsdrag framför haka:
10x30
9x45
9x55
10x50

Latsdrag bakom nacke :
10x40
9x45

Hantelrodd stående horisontellt över bänk, enhands :
10x16
10x18,5
10x21
11x21

Roddmaskin sittande Hi row :
10x25
8x35
8x35

Stående bicepscurl enhands hantel :
10x8
8x13,5
10x11

Stående bicepscurl Z-stång :
9x27
9x27
8x27
9x27

Sittande enhands preachercurl:
10x9
10x9
10x10

Hantelrull övre underarmar horisontellt över bänk hantel :
12x6
9x8
11x8

Hantelrull undre underarmar horisontellt över bänk hantel:
10x8
20x8

Hantelrull undre underarmar horisontellt över bänk med stång :
9x25
9x25
9x25

Att få ett pass svart på vitt blir för mig lite av ett uppvaknande , typ : "Kör jag verkligen så här jävla lite ?"

Jaja det finns möjlighet till stor uppsida !

noob76
2011-09-30, 12:00
Fredag och invägning : Vågen visade 76,4 Kilo och 18,8% Kroppsfett .

Tycker inte ett dugg synd om mig själv eftersom jag vet precis vad jag gjort för fel och vad jag kommer att ändra på.

Mitt upplägg hitintills har byggt på att jag äter ca 1800 kcal om vardagarna och kör en del cardio så underskottet per dag är ganska stort och jag har då kunnat äta en hel del extra om helgerna. Så jag brukar gå upp rejält Söndag-Tisdag och sen tappa det och lite extra. En sorts mina jojobantning kan man säga , fungerar utmärkt i början men är ingen hållbar strategi om man vill komma ner lägre i kroppsfett och definitivt inte om man nu äter gott på helgerna och sen INTE levererar i veckorna.

Tråkigt för mig men nu är all extra mat om helgerna indragen, bara träna och hålla käften som gäller. *I Love KVARG !*

Har ju haft en del sömnproblem denna vecka som gjort att förutom lite gymträning har det nästan inte blivit någon cardio alls mot det normala med kanske 20-50 minuter per dag. Och jag får kallt räkna med att det kan fortsätta så för min del så när många andra klarar att äta gott om helgerna och kompensera det i veckorna så gör jag det ibland inte och jag är uppenbarligen inte beredd att ta konsekvenserna av att äta gott om helgerna så det är bara att anpassa sig efter det.

Nu väger jag dessutom 0,6 kilo mer än planerat detta datum så jag har ju ingen somhelst marginal till några utsvävningar ens om jag skulle vilja.

Börjar nu i dag med dubbla cardiopass 4 dagar i veckan och skär ner på styrketräningen tills jag har gått ner allt jag skall. Det har visat sig vara ganska svårt att köra mycket styrketräning eftersom benen inte är tillgängliga för cardio i 2 dagar efteråt.
Så jag får äta kakan eller ha den kvar.

Tror att jag närmsta månad kör tre lätta gympass i veckan varav två dagar överkropp och en dag ben, benen blir eftersatta ( som om det skulle spela nån roll ;-) ) fast det får bli så för att kunna köra cardio nästan varje dag i veckan.

noob76
2011-09-30, 14:27
Oj, 14,8% kroppsfett skall det vara och inte 18,8. Fast läget är lika illa iaf.

:whipped: :whipped: :whipped: :whipped: :whipped:

Om det föresten är någon som har tankar om jag bör förändra min kost för att komma ner de sista % kroppsfett så är jag tacksam för förslag !

Jag äter mestadels ris och fullkornspasta som basmat och till det proteinkälla i form av kyckling,kalkon,tonfisk,nötkött eller griskött och oftast uppskurna grönsaker till det. Jag tänker mig att man kanske skulle skära ner på kolhydraterna lite. Jag steker som regel i vanligt smör i gjutgärnspanna och jag väger allt smör och räknar med det i kaloriintaget, iaf. så tror jag inte att jag får i mig för lite fett. ca 40-45 gram fett om dagen blir det.

noob76
2011-10-08, 16:39
I går var det Fredag och invägning men jag hade mycket på jobbet så jag hann inte uppdatera här men vågen visade :

76,0 Kilo och 14,5% kroppsfett.

I dag Lördag har jag precis gjort ytterligare en kalippermätning eftersom jag ville bli lite säkrare för jag tyckte inte jag gick ner nått i fett.

Mätningen visade 9,69% kroppsfett och jag har då i förtid nått mitt mål om att komma ner till 10,X% kroppsfett som jag satte upp i somras. Till saken hör ju den att jag DÅ trodde att man med 10,X% kroppsfett skulle se betydligt mer rippad ut och att det vore en bra start för att börja äta mer kalorier och träna lite hårdare fast jag är inte så nöjd rent visuellt med nuvarande resultat så jag tror att jag ändrar mitt slutmål till att komma ner till under 9% kroppsfett i stället. Troligtvis ännu lägre.

http://i191.photobucket.com/albums/z320/buckshot2000_/4_point.jpg

På bilden åvan ser ni mina 2 mätningar och jag har blivit lite starkare på sned bänk, sittande rodd, bicepscurl, axelpress och lite på triceps så jag har nog lagt på mig några gram muskler eftersom fettprocenten sjunkit men vikten är relativt stabil senaste månaden.

Sen har jag fått lite hjälp med kosten, inga stora förändringar förutom att flytta lite av kaloriintaget till INNAN träningspasset i stället för efter samt mer snabba kolhydrater EFTER träningen. Det är alltid värdefullt att som amatör diskutera sin kost med riktiga byggare som tävlat och vet vad som fungerar i praktiken även för oss som inte har som realistiskt mål att bli byggare !

Att den här vågen jag har som mäter fettprocent spelat ut sin roll får man väll konstatera. Men den fungerade bra de första 25 kilona men nu runt 10% kroppsfett fungerar den inte längre som tänkt.

När det gäller min vikt väger jag 0,8 kilo MER än planerat, men enligt den planen skulle jag inte lägga på mig några gram muskler alls och jag går ju ner i kroppsfett så man kan inte klaga.

noob76
2011-10-08, 17:04
Dagsformen 6e veckan efter att jag började ta bilder :

http://i191.photobucket.com/albums/z320/buckshot2000_/6e_veckan.jpg

Det är ju bara konstatera att tålamod är precis som många erfarna säger det absolut viktigaste tillsammans med att undvika skador. Även om man går ner i fettprocent och upp i vikter kan man inte förvänta sig något som direkt syns på bild...

Får se om ytterligare 2 veckor hur det ser ut. Förhoppningsvis har jag gått ner lite mer fett och kunnat öka lite i vikter men det är nog viktigt att man inte blir övermodig bara för det går bra en vecka.

noob76
2011-10-15, 12:48
Denna vecka har det varit bromsmedicin så träningen har blivit lidande och jag har nog bara kört 1 pass på hela veckan, iaf. så börjar biverkningarna släppa lite nu i dag Lördag så kan man slippa förkylningar och dylikt kan nog kommande veckor bli helt OK.

Helt klart finns det möjlighet till stor uppsida med små medel och den långsiktiga trenden är fett=ner och muskler=upp :-)

I går var det Fredag och invägning men jag hade mycket på jobbet så jag hann inte uppdatera här på förmiddagen men vågen visade :

76,0 Kilo och 14,3% kroppsfett, mao. inte hänt något alls på en vecka ungefär som förväntat.

Även om rena pass blivit lidande så har jag haft turen att få riktigt bra hjälp med tekniken och utförandet av både marklyft och knäböj från aktiva styrkelyftare som håller till på gymmet, meningen är att jag skall kunna köra lite tyngre framöver och då är det bra om tekniken sitter så skaderisken är minimerad. Skadad kan man ju bli oavsett - särskilt när man blivit lite äldre och dessutom har allmänna hälsoproblem.

Det finns ju många åsikter gällande styrkelyftsövningar och om de bygger massalika bra som något annat, jag har inte så mycket erfarenhet att jag kan uttala mig om det men att styrkelyftsövningarna är roliga att utföra är för mig tillräckligt för att lägga in lite styrkelyft i programmet - även om detta på sikt innebär utebliven muskeltillväst med 0,2% om året eller något i den stilen.

Ju roligare det är att träna desto mer kör man är min tanke "

noob76
2011-10-17, 21:37
Kvällens träningspass bjöd på personbästa i sned bänk.
Jag har senaste veckorna legat på 55,0 och kört 2 set med 8 reps i varje på 55,0 kilo , i dag vart det 57,5 kilo !

Med lite tur kanske jag kan gå upp till 60 kilo inom några månader, helt klart är det jävligt slitigt att gå upp i vikter då det skall göras på alla övningar, att öka i en övning känns betydligt enklare än att göra det i alla övningar och fortsätta att leverera konstant över tiden.

Axeaman
2011-10-17, 21:57
Fan inspirerande!

noob76
2011-10-18, 12:58
Fan inspirerande!

Det är ju inte direkt några tunga vikter jag kör med, än så länge, men har jag tur med hälsan och kan undvika skador så kanske man kunnat gå upp lite i vikt på samtliga övningar till efter jul hoppas jag. Alla har ju så olika förutsättningar.

noob76
2011-10-25, 18:07
Invägningen i Fredags visade : 75,6 kilo och 14,3% kroppsfett , vilket känns OK.
Har inte prioriterat att uppdatera journalen förens i dag då vi hade middagsgäster i helgen så fredagen och lördagen gick åt till att laga mat.

har också en period med sämre allmäntillstånd och som grädde på moset vill min läkare att jag eventuellt skall sluta med bromsmedicinen pga. att en av biverkningarna med bromsmedicinen är att man kan utveckla hjärnsjukdomen JC , jag vet inget om sjukdomen bara att den tydligen är värre än att bli förlamad av MS.

Så vi får se hur det blir framöver med träning, just nu har jag lämnat prover för att leta efter antikroppar för JC-virus och proverna är på väg till ett lab i Köpenhamn.
Ca 1 månad är väntetiden för att få veta resultatet.

noob76
2011-10-27, 19:42
I kväll vart det personligt rekord på sned bänk, 8 reps på 60 kilo och sedan 6 reps på 60 kilo. Känns helt ok med tanke på att jag varit ganska dålig i händerna sista veckan.

Nu skall jag försöka att ligga på 60 kilo utan att öka och fokusera mer på axelpress, rodd och biceps samt komma ihåg att ta med min kylväst ner till gymmet för att använda då jag kör dips. Västen väger ca 5 kilo så det blir en lagom extravikt.

noob76
2011-10-29, 10:23
75,5 kilo och 14,2% kroppsfett visade vågen i går. Nu blir det dock inte något mer kaloriräknande i helgen för mycket socialt ätande är inplanerat. Får se hur illa det blir till på Fredag och det hänger bokstavligen talat i luften att bli förkyld då alla i min bekantskapskrets varit förkylda sista veckorna. Jag är den enda som klarat mig konstigt nog fast jag brukar vara den som torskar dit först.

noob76
2011-11-29, 20:58
I dag var det första träningspasset efter 4 veckors förkylning, gick 100 kcal på löpband i långsam takt och kört sned bänk , rodd med v-handtag samt axelpress och lite biceps.

Är fortfarande ganska medtagen efter förkylningen men med lite tur är jag tillbaka om kanske 1 månad eller så till formen innan förkylningen. Vågen visar runt 77 kilo och styrkan har absolut gått ner.

noob76
2011-11-30, 22:30
Vikterna 2011-11-29

snebänk 2x8 40 kilo
v-rodd 2x8 40 kilo
axelpress hantlar 2x8 9 kilo
biceps hantel 2x8 8 kilo

Dagens pass var enbart 3x10 situps och 150 kcal på löpbandet.

Blir intressant att se hur lång tid det tar att komma tillbaka till nivån innan !

noob76
2011-12-01, 18:13
Dagens vikter :

snebänk 3x8 42,5 kilo
v-rodd 3x8 45 kilo
axelpress hantlar 3x8 9 kilo
biceps hantel 3x8 11 kilo

noob76
2011-12-04, 23:27
Dagens vikter :

knäböj 3x12 40 kilo
stående vadpress 3x12 25 kilo

270 kcal på löpbandet.

I dag var första gången på 5 veckor jag inte kände mig helt avliden timmarna efter träningspasset. Med lite tur är jag helt frisk till helgen och kanske kan jag till nyår komma tillbaka till formen innan förkylningen. Alltid surt att tappa styrka och gaina fett när man är motiverad men inte har möjlighet att träna pga. sjukdom.

noob76
2011-12-05, 18:16
Dagens vikter :

snebänk 3x8 45 kilo
v-rodd 1x8 50 kilo 2x8 55 kilo
stående tricepspress 3x9 35 kilo
axelpress hantlar 3x8 11 kilo
biceps z-stång 3x8 27 kilo

Bara äta, träna och hålla käften fast det är riktigt träligt att ligga så lågt i vikter.

Satsar på 47,5 i snebänk på Onsdag och 60 kilo i v-rodd samt lite mer i stående tricepspress.

noob76
2011-12-06, 23:20
Dagens pass vart 400 kcal på löpband och stepmaskin.

Får se om jag kör överkropp i morgon, har lite träningsvärk fortfarande.

noob76
2011-12-07, 19:13
Dagens 1a pass vart ca 300 kcal på löp och stepmaskinen.

2a passet blir 400 kcal.

noob76
2011-12-08, 18:26
Dagens vikter :

snebänk 1x8 47,5 kilo 2x8 48,5 kilo
v-rodd 3x8 55 kilo
stående tricepspress 3x10 40 kilo
axelpress hantlar 3x9 11 kilo
biceps z-stång 3x8 29,5 kilo

noob76
2011-12-09, 14:01
Dagens invägning var första invägningen på 5 veckor, 76,4 kilo.

1 kilo mer än för 5 veckor sedan och det är inte direkt muskelmassa. :-)

Skall komma ner till under 76 till nästa fredag.

noob76
2011-12-10, 18:46
Dagens 1a pass vart 500 kcal på löpband och stepmaskin.

noob76
2011-12-10, 22:58
Kvällens :

300 kcal stepmaskin

knäböj 3x9 45 kilo
stående vadpress 3x12 30 kilo

noob76
2011-12-11, 23:02
Kvällens :

snebänk 3x8 50 kilo <-- jävligt skönt att slippa jonglerandet med småvikterna och kunna köra på en jämn summa !

v-rodd 3x8 57 kilo <-- bör klara 60 jämt innan nyår !
stående tricepspress 3x11 45 kilo
axelpress hantlar 3x11 11 kilo <--- hoppas kunna gå upp till 13,5 snart !
biceps z-stång 3x8 30,5 kilo <-- här finns det faktiskt inte mycket kvar att ta av, ger 95% och blir ganska medtagen av ett pass. Här ligger jag iof. ganska nära de 37 kilona jag klarade precis innan mitt sjukdomsuppehåll.


I morgon Måndag är det dags för min medicin och statistiskt brukar det innebära 3 dagar med mer feber/frossa/huvudvärk/trötthet än normalt så det blir nog ingen träning förens tidigast Torsdag, Dock känner jag att jag verkligen behöver medicinen nu pga. att jag varit ganska dålig i höger hand sista dagarna med nedsatt styrka/känsel , med lite tur är det enbart en mindre inflammation.

noob76
2011-12-14, 16:07
Dagens : 500 kcal stepmaskin och löpband.

Att vågen skall visa under 76 kilo nu på Fredag får jag nog omrevidera, tror jag. Eftersom jag inte tränat alls Måndag-Tisdag, men med lite tur så.

Målet är satt till 8% kroppsfett den sista Januari och därefter äta lite mer i ett kvartal och bygga lite massa. Vet inte vart jag ligger i % just nu men skall göra en kalippermätning nu i mellandagarna och jobba utifrån den hela Januari.

Jag skulle ju inte bli förvånad om jag inte kommer ner till 8% men med tanka på mitt medicinska tillstånd samt min 5 veckors influensa under hela November får jag helt enkelt ändra lite på mitt mål och vara nöjd med att ha gjort det bästa av situationen.

andeem
2011-12-14, 16:50
Målet är satt till 8% kroppsfett den sista Januari /.../Nyfiken: Varför så lågt?

Intressant journal för övrigt. Kommer att följa.

noob76
2011-12-14, 19:22
Nyfiken: Varför så lågt?

Intressant journal för övrigt. Kommer att följa.

Jo vet inte om du läst den första sidan men tidigare så hade jag en 3 år lång maginflamation och jag åt då om nätterna för att hålla nere smärtan såp jag gick upp till 100 kilo och därför skulle jag vilja ha lite marginal nu innan jag börjar äta ordentligt igen så att jag inte går upp väldigt snabbt igen.

Men vi får se hur det går ! Jag är ganska motiverad och gör mitt bästa iaf.

noob76
2011-12-15, 19:18
Dagens :

300 kcal stepmaskin

knäböj 3x10 50 kilo <-- man känner verkligen att hela kardiosystemet får jobba !
stående vadpress 3x12 40 kilo <-- inga problem men jag smyger upp vikterna för att hålla nere träningsvärken litegrand.

Kan jag fortsätta med dessa ökningar procentuellt fram till början av Januari bör jag vara tillbaka på vikterna innan sjukdomsperioden.

Det vore bra om jag kunde köra i alla fall på normala "motionsvikter" till efter nyår, så att det händer något under mitt kommande ätarkvartal Februari-April.

Bra form till sommaren !? haha Glöm det ! , finns inte en chans i helvetet som det ser ut nu, möjligtvis till sommaren 2013. Jag tror folk är för optimistiska om vad de kan uträtta på ett halvår....

Jag kanske kunde legat på nivån "Svettig strandraggare" OM jag inte blivit sjuk, nu får jag nog rikta in mig på att inte vara lönnfet samt att vara lite mer vältränad än innan.

I morgon satsar jag på att gå upp i vikter på de flesta överkroppsövningar. Framförallt axlar skall jag klara 13,5 kilo och snebänk måste jag klara 51 kilo eller helst 52,5. !

noob76
2011-12-16, 22:26
I dag Fredag var det som vanligt invägning , vågen visade 76,0 ! känns riktigt skönt att ha tappat 0,4 kilo sedan förra Fredagen.

Dagens träningspass vart såhär :

snebänk 3x8 52,5 kilo <-- Fyfan vad tungt det var !
V-rodd 3x9 60 kilo
stående tricepspress 3x11 45 kilo
axelpress hantlar 3x10 13,5 kilo
biceps z-stång 3x8 32 kilo
Sned hantelpress 2x8 18,5 kilo

Upplevde passet som riktigt tungt, har inte mycket energi kvar i kroppen.
I morgon blir det vilodag och sedan cardio på Söndag om hälsan tillåter !

Har en jäkla träningsvärk i benen sedan i går men det går säkert över till på Söndag.

noob76
2011-12-19, 01:51
Lördag : Vilodag och träningsvärk

Söndag : 2 konditionspass om totalt 500kcal

Känner mig ganska tom på energi så i morgon kanske det blir till att försöka behålla vikterna jag står på i stället för att gå upp. Är å andra sidan mitt i natten så lite svårt att säga något om morgondagens energinivå....

noob76
2011-12-19, 17:32
Något förkyld och ingen träning i dag, får se hur det utvecklar sig.

Fick i dag mitt provsvar gällande JC-virus vilket var positivt så troligen kommer jag att sluta med min bromsmedicin ganska omgående så det är väldigt osäkert attt säga något om framtida möjligheter till träning.

Alternativet är att stå kvar på bromsmedicinering och riskera att dö i PML som är en hjärninfektion, å andra sidan kan man klara sig och inte drabbas av PML fast man bär på JC-viruset och tar bromsmedicinen tysabri.

ca 50% av alla Svenskar bär på JC-viruset.

Man kan säga att jag får välja mellan förlamning och att dö, jag kan inte undgå att se galghumorn i detta dilemma.

noob76
2012-01-16, 22:30
Denna förkylning verkade "bara" sitta i 28 dagar jämfört med den förra på ganska exakt 1 månad. får se dock om jag blir sjukare av dagens träningspass, kanske behöver jag bli 101% frisk för att kunna träna och inte som nu 98%.

En viss komik är det ju också att vara förkyld i längre perioder än vad jag är frisk.


Dagens lätta testpass :

2x8 40 kilo snebänk
2x8 8 kilo biceps hantel
2x8 30 kilo V-rodd
1x10 20 kilo knäböj

Illa illa, har 0 i motivation och tränar nu enbart för att bittert kunna hötta med näven till högre krafter och säga : -Vad var det jag sa ! , om jag skulle bli förkyld nu igen.

Övriga reflektioner är att jag inte längre alls kritiserar de som väljer att ta genvägar med otillåtna preparat eftersom man uppenbarligen KAN satsa 110% och drabbas otroligt hårt gång på gång på gång och då kan jag förstå de som väljer genvägar. Det är självklart inte aktuellt för mig med mitt underliggande hälsotillstånd. En annan tanke som slagit mig är varför folk som är fullt friska och kan träna hela tiden inte får bättre resultat, jag tycker faktiskt att det är uppriktigt konstigt hur många som går år efter år på gymmet och "alltid" är där utan att bli grova. Att bara kunna träna ett halvår utan större hälsoproblem vore en drömsituation för mig.

Aja, i morgon är det vilodag och kännaefterdag i fall jag skulle väntat ytterligare några dagar med träning eller om jag gjorde rätt som började i dag.

noob76
2012-01-17, 23:15
Märkte ingen påverkan pga. träning under dagen vilket jag firade med 100 kcal på stepmaskinen och lite situps.

Med lite tur kan jag köra hårdare i morgon.

noob76
2012-01-18, 18:55
2x9 45 kilo snebänk
2x9 11 kilo biceps hantel
2x9 40 kilo v-rodd
2x10 20 kilo knäböj
2x10 6 kilo axelflyes
2x10 20 kilo stående tricepspress

Bänken kändes riktigt tung men jag börjar känna mig relativt frisk nu, vi får se hur länge det håller i sig och det som är mitt mål är att komma upp 10% högre i vikter än den förra toppnivån tidigare i höstas.

I runda slängar 2x8 70 kilo i snebänk och 2x8 75 kilo i v-rodd är det jag siktar på, och att inte bli förkyld och att inte bli mer förlamad.

Aja det är bara att bita ihop och att jag börjar bli frisk firar jag med 150 kcal på löpband som jag går ner och kör nu på direkten !

noob76
2012-01-20, 01:50
2x10 30 kilo knäböj
1x10 25 kilo benspark
2x10 25 kilo vadpress stående
2x12 situps

150 kcal löpband

noob76
2012-01-20, 22:23
Endast 100 kcal stepmaskin i dag. Dagens invägning visade 77,4 kilo.

noob76
2012-01-21, 20:30
Dagens :

3x8 47,5 kilo snebänk
2x8 27 kilo biceps z-stång
3x8 55 kilo v-rodd
2x8 9 kilo axelpress
2x10 25 kilo stående tricepspress
2x8 18,5 kilo shrugs

Några underarmcurls på bänk med 8 kilos hantel, 8 st dips och några få axelflyes med 6 kilos hantlar.

Jag tror jag kan komma tillbaka lite snabbare denna gång än efter det förra sjukdomsfallet, kanske får jag lite "long time side effects" i form av ökad muskelmassa också under perioder av ingen träning vartefter tiden går ?

På Måndag är det dags för den sista injektionen så Måndag till Onsdag försvinner med största sannolikhet i form av feber och övriga biverkningar så jag får köra ben+mage i morgon.

noob76
2012-01-24, 01:53
igår :
3x10 40 kilo knäböj
2x10 25 kilo benspark
3x10 30 kilo vadpress stående
3x12 situps

Idag var det intravenös medicinering och ingen träning förutom byte av termostat i bilen och luftning av rak sexa utomhus i minusgrader, fy fan.

Hoppas komma tillbaka på torsdag med minst 47,5 kilo i snebänk!

noob76
2012-01-25, 18:41
Smygstartade lite lätt i dag då biverkningarna från medicinen var något mindre än vanligt.

330 kcal step/löpband
3x15 situps

Planerar överkropp i morgon. Hoppas klara något extra kilo på alla övningar sedan förra överkroppspasset.

andeem
2012-01-25, 19:14
Bra jobbat i motvinden!

noob76
2012-01-26, 15:27
Bra jobbat i motvinden!


Tack för uppmuntran !

noob76
2012-01-26, 17:50
Dagens :

2x8 50,0 kilo snebänk
3x8 28 kilo biceps z-stång
3x8 60 kilo v-rodd
3x8 11 kilo axelpress
3x9 40 kilo stående tricepspress
2x9 21 kilo shrugs
2x8 21 kilo Sned hantelpress

+ några få underarmscurls med stång rullande över handflatorna, 4 stycken pullups med egen kroppsvikt.

Passet började lite halvsegt för jag kände inte någon direkt "laddning", och det tog tvärstopp efter de två första seten i snebänk som förvisso är en ökning med 2,5 kilo sedan förra passet så jag får vara nöjd med vikten men är ganska missnöjd med att inte orka tre set. Kul att klara 50 kilo men det var precis på marginalen att det gick.

Annars var det ju bra ökningar överallt och jag får vara nöjd med passet, men egentligen är jag missnöjd som fan.
Man kan ju välja lite själv om man skall se det positiva eller det negativa här i livet ( eller båda ), och att kuka ur på den just nu viktigaste övningen har jag uppenbarligen lite svårt för för mig just nu.

Målet nästa pass är :

3x8 51 kilo snebänk.

Det vore bra om jag hade nån som passade i form av en träningskompis men min träningskompis är en sån som aldrig själv tar initiativet till träning, som man får tvinga och tjata på och trots att resultaten blir bra så faller han tillbaka till chips, TV och ointresse varje gång. Så jag orkar inte ringa och tjata och lägga tid på att samordna träningstider längre. Jag kan ju bara inte förstå folk som är fullt friska som INTE tränar, det är ju den bästa hälsoinvestering man kan göra tillsammans med att inte röka.

Aja, imorgon får det bli kondition och ett lättare benpass som det känns just nu.

noob76
2012-01-28, 22:06
27e vart det ingen träning pga. att jag somna så sent, feber osv.

Idag vart det 100 kcal första konditionspasset och 350 kcal på andra passet.

Siktar på överkropp i morgon.

noob76
2012-01-29, 22:09
Sovit ganska illa sista veckan men tvingade mig ner och tänkte göra det bästa av situationen.

3x8 51 kilo snebänk
3x8 29,5 kilo biceps z-stång
3x8 62 kilo v-rodd
3x8 13,5 kilo axelpress
3x9 40 kilo stående tricepspress
2x8 21 kilo shrugs
2x8 30 kilo peckdeck

Var ganska trött under hela passet och de sista repsen i bänken gick på ren vilja.
Trots allt ett ok pass och det hade inte varit kul om jag inte klarat 3x8 på 51 kilo i snebänk. Med lite tur kanske sömnen fungerar bättre framöver.

I morgon kanske jag skall ta influensavaccinet då jag tillhör en riskgrupp, får se hur jag svarar på det. Jag brukar bli ganska dålig.

noob76
2012-01-30, 20:59
Tog influensavaccin i dag, får se hur jag reagerar på det.

Egentligen en månad för sent men jag har ju haft två månadslånga förkylningar sedan i oktober så det har inte riktigt funnits utrymme tidigare. Taktiskt som jag var körde jag ett litet konditionspass innan sprutan, 250 kcal stepmaskin.

Med lite tur kan jag köra ett benpass i morgon.

noob76
2012-01-31, 15:21
Mår relativt bra och körde ett benpass :

3x10 42,5 kilo knäböj
3x6 30 kilo benspark
3x10 35 kilo vadpress stående
3x12 situps

noob76
2012-02-04, 21:25
Bröd och skådespel (panem et circenses) , eller den mer aktuella tappningen i form av skattesänkningar och melodifestivalen är inget jag låter mig trollbindas av en lördagskväll.

Dagens 1a pass :

200 Kcal löpband , lite lätt ointresse och lite lätt svag feber.

Dagens 2a pass :

3x7 52,5 kilo snebänk
3x7 32 kilo biceps z-stång
3x8 63 kilo rodd v-handtag
1x8 6 kilo axelpress
3x10 45 kilo stående tricepspress
1x8 11 kilo shrugs
1x8 13,5 kilo biceps hantel

Några få axelflyes med hantel, lite underarmar och några få pullups.

Har just nu lite problem med vänster axel, fick hålla igen lite på vissa övningar.
Har haft vandrande smärta från axeln som kryper över i trapsen mot halsen om nätterna, troligtvis från ett ganska dåligt lyft på jobbet som just då kändes som en bra ide´ , men det var det inte. Får se vad som händer efter dagens pass, känner mig bättre i axeln än för 2 dagar sedan ivf. , vänster traps börjar jag förstå vara min mest skadebenägna kroppsdel - får köra relativt lätt med shrugs framöver.

noob76
2012-02-06, 21:26
Dagens :

3x10 45 kilo knäböj
3x8 30 kilo benspark
3x10 36,25 kilo vadpress stående
3x12 situps

med lite tur är axeln bättre i morgon och jag kan köra fullt ut på överkropp.

noob76
2012-02-07, 23:35
Idag kände jag mig lite halvtrött och tänkte nöja mig med att köra samma vikter som förra passet men av en slump så försvann 1,25 kilos vikterna precis framför näsan på mig så jag körde snebänk på 55 kilo i stället, gick helt ok !

Men nästa pass så får det bli ett lätt pass på samma vikter.


3x7 55 kilo snebänk
3x8 33 kilo biceps z-stång
3x8 65 kilo rodd v-handtag
3x8 11 kilo axelpress
3x11 45 kilo stående tricepspress
1x8 13,5 kilo shrugs
1x8 13,5 kilo biceps hantel
2x8 18,5 kilo hantelpress

Fortfarande lite dålig i vänster axel och trap men det blir sakta men säkert bättre och kör därför lite lättare på övningar som inte känns helt bra.

noob76
2012-02-10, 19:14
Gårdagens :

200 kcal löpband och något sätt med knäböj 50 kilo , benspark 30 kilo och lite vader.

Hade fortfarande träningsvärk kvar framförallt i mage och därför ett ganska lågintensivt pass. Nu siktar jag på ett kvällspass överkropp.

noob76
2012-02-11, 00:40
Kvällens :

3x8 55 kilo snebänk
3x8 33 kilo biceps z-stång
3x8 66 kilo rodd v-handtag
3x8 13,5 kilo axelpress
3x11 50 kilo stående tricepspress
2x8 13,5 kilo shrugs
1x7 16,0 kilo biceps hantel
2x10 18,5 kilo hantelpress
1x8 50 kilo latsdrag

Axel och traps ytterliggare lite bättre, fortfarande träningsvärk i magen men nu börjar det gå över.

Tror jag skall ta en period nu med bara 2 set per övning och försöka köra lite tungt, det börjar kännas "jobbigt" att gå ner på gymmet och ha så mycket att köra rent tidsmässigt.

From nästa pass så skall jag köra 3 veckor med ett lite mer decimerat schema och enbart fokusera på vikt. tänkte mig endast dessa basövningar :

snebänk
v-rodd
stående tricepspress
axelpress hantlar
biceps z-stång

Blir snabba pass, sen kan jag ta 5 minuter med lite underarmar, några shrugs och lite pullups.

Efter de tre veckorna tänkte jag gå tillbaka och köra lite mer komplexa pass from 1a mars.

noob76
2012-02-11, 00:42
Kvällens :

3x8 55 kilo snebänk
3x8 33 kilo biceps z-stång
3x8 66 kilo rodd v-handtag
3x8 13,5 kilo axelpress
3x11 50 kilo stående tricepspress
2x8 13,5 kilo shrugs
1x7 16,0 kilo biceps hantel
2x10 18,5 kilo hantelpress
1x8 50 kilo latsdrag

Axel och traps ytterliggare lite bättre, fortfarande träningsvärk i magen men nu börjar det gå över.

Tror jag skall ta en period nu med bara 2 set per övning och försöka köra lite tungt, det börjar kännas "jobbigt" att gå ner på gymmet och ha så mycket att köra rent tidsmässigt.
Känner att jag står lite på en platå.

From nästa pass så skall jag köra 3 veckor med ett lite mer decimerat schema och enbart fokusera på vikt. tänkte mig endast dessa basövningar :

snebänk
v-rodd
stående tricepspress
axelpress hantlar
biceps z-stång

Blir snabba pass, sen kan jag ta 5 minuter med lite underarmar, några shrugs och lite pullups.

Efter de tre veckorna tänkte jag gå tillbaka och köra lite mer komplexa pass from 1a mars.

noob76
2012-02-12, 22:50
Kvällens :

2x10 52,5 kilo knäböj
2x10 35 kilo benspark
2x10 40 kilo vadpress stående

noob76
2012-02-13, 21:41
Kvällens :

2x8 57,5 kilo snebänk
2x8 37 kilo biceps z-stång
2x8 68 kilo rodd v-handtag
2x8 16 kilo axelpress
2x10 55 kilo stående tricepspress

Låg på gränsen på alla övningar utom tricepspress så nästa pass får bli ett "komma-ikapp-pass" utan att gå upp i vikter.

Misstaget under detta pass var att köra lite fler övningar såsom lite shrugs, ett set bicepscurl, ett set med hantelpress osv. , energin fanns men det vore bättre att hålla sig till planen och kör få men tunga set fram till början av mars. Får vara lite mer disciplinerad nästa pass. Även om jag orkar köras mer så blir varje rep en stor extra påfrestning på nervsystemet och det kan vara skönt att inte köra stenhårt varje pass.

noob76
2012-02-15, 22:53
Dagens :

2x10 55 kilo knäböj
2x9 40 kilo benspark
2x10 50 kilo vadpress stående
3x12 situps

noob76
2012-02-16, 17:28
2x8 58,5 kilo snebänk
2x8 37,5 kilo biceps z-stång
2x8 70 kilo rodd v-handtag
2x9 16 kilo axelpress
2x10 57 kilo stående tricepspress

Det här passet skulle bli ett "komma-ikapp-pass" utan att gå upp i vikter men det kändes så jävla lealöst att köra på samma vikter som förra passet så jag var tvungen att gå upp lite bara för sakens skull.

Jag gillar verkligen 0,25 och 0,5 kilos viktskivorna, perfekt att ha när man vill göra "lite till" utan att anstränga sig, man kan både vara lat och göra framsteg på samma gång.

Tog det lugnt med övriga övningar utanför programmet i dag och jag tänker köra endast dessa övningar fram till början av Mars.

Nästa problem är ju Axelpressen, att hoppa till 18,5 blir lite väl tungt men om jag gör en 10a nästa pass på 16 kilo bör jag fixa kanske 7 reps på 18,8 kilo passet efter det.

Nu går inga övningar särskilt lätt längre utan jag får verkligen kämpa för varje kilo jag ökar belastningen med, men så är det nog för de flesta i min ålder, man får inget gratis längre.

noob76
2012-02-19, 00:05
500 kcal löpband/stepmaskin , några set knäböj,vadpress och benspark.

Ett lätt pass med fokus på att bränna lite kalorier.

noob76
2012-02-21, 16:09
igår :

500 kcal löpband/stepmaskin .

Hoppas få ett bra pass i kväll.

noob76
2012-02-21, 19:05
Skitpass.

Började med 59,5 kilo snebänk och orkade bara en 7a, kände mig allmänt orkeslös och oinspirerad.
Fick göra om passet lite från det vanliga och jag slutar from. i dag att köra få set med tunge reps och ökar i stället lite på antal set men sänker lite på vikt.
Får se hur det känns om några veckor.
Blir också att splitta ner överkroppspasset i två delar, annars blir det för jobbigt att köra hela överkroppen på ett enda pass.

Kvällens :

1x7 59,5kg snebänk
1x6 55kg snebänk
2x8 45kg snebänk

1x6 27kg z-stång biceps
4x6 32kg z-stång biceps

4x6 65kg rodd v-handtag

4x6 16 kg axelpress hantel

4x6 55kg stående tricepspress

4x6 dips

1x9 23kg sned hantelpress

3x8 9kg axelflyes

2x7 13,5kg bicepscurl

1x7 16kg bicepscurl

2x18 18,5kg shrugs

sunkigt pass som inte vart som planerat och massor att skriva, funderar på en tresplit enligt :

bröst-axlar-triceps
vader-framsida ben-baksida ben
vila
biceps-rygg-underarmar
vila


Bara allt pappersarbete att köra många övningar och hela överkroppen på en dag känns relativt betungande....

teo123
2012-02-21, 19:45
Väldigt inspirerande att du som har MS tränar och köttar på, vill se vad alla tjockisar har att skylla på när dom hör detta! ;)

Tips: Kolla med din läkare efter sativex! Våran allas favoritört på flaska - medicin för MS-patienter :)

noob76
2012-02-23, 14:29
Väldigt inspirerande att du som har MS tränar och köttar på, vill se vad alla tjockisar har att skylla på när dom hör detta! ;)

Tips: Kolla med din läkare efter sativex! Våran allas favoritört på flaska - medicin för MS-patienter :)

Tack för uppmuntran !

När det gäller sativex så har medicinen uppmärksammats i media sista månaderna och några tidningar skapade rubriker enligt:

"KNARK BLIR LAGLIGT !!!"

Svintöntigt eftersom man lär få dricka flera flaskor för att känna av något rus, dessutom så är alla smärtstillande som bygger på morfin mera "lagligt knark". Sativex är ju i form av en jätteliten sprayflaska , som näsdroppar ungefär.

Iaf. så har det varit möjligt ganska länge för MS-patienter att få sativex, bara det att endast neurologer kunnat skriva ut det efter särskild prövning, så är det med alla nya mediciner eftersom läkemedelsförsäkringen måste gälla och preparaten godkännas osv.

För egen del har jag just nu inte nytta av sativex eftersom jag dels försöker hålla nera alla mediciner till ett minimum samt inte har den problematik med spasticitet som många andra har, men jag skulle inte tveka att använda sativex om jag vart hjälpt av det.! I Kanada och många andra länder är det ganska vanligt att svårt sjuka människor använder cannabis i olika former mot just spasticitet och extrem smärta, förhoppningsvis kommer Sverige att sluta försöka bromsa utvecklingen. I grund och botten tror jag det handlar om att okunniga politiker/trångsynta människor uppfattar allt okonventionellt som skrämmande.

Näe, nu går jag ner och kör ben + mage !

noob76
2012-02-23, 19:28
Igår : 500 kcal löpband/stepmaskin

Idag :

set:reps:vikt

4x9 52,5 kilo knäböj
2x6 60 kilo knäböj

5x5 40 kilo benspark
2x10 30 kilo benspark

4x10 52,5 kilo vadpress stående

3x12 situps


120 kcal löpband, helt ok pass. Var lite trött i början pga. slarv med kosten då jag ätit för lite kolhydrater sista dagarna men det lossnade efter 10 minuter.

I morgon blir det vila och ladda inför Lördagen då det blir Rygg-biceps-underarmar.

noob76
2012-02-24, 00:44
minnesanteckning : efter mars, testa några veckor i april med att köra helkroppspass 2-3 dagar i veckan enligt överkropp lunch och ben kväll.

noob76
2012-02-26, 18:45
Dagens 1a pass : 500 kcal löpband /stepmaskin.

Skulle kört rygg-biceps-underarmar i går men pga. feber och träningsverk i benen som kröp sig på mitt i natten fick jag ta en ofrivillig vilodag i går så jag hoppas kunna köra ett pass nu i kväll.

noob76
2012-02-26, 21:33
Dagens 2a pass :

set:reps:vikt

1x7 27kg z-stång biceps
2x7 32kg z-stång biceps
2x7 34,5kg z-stång biceps
1x7 13,5 biceps
1x9 16,5-13,5 biceps , hälften på varje vikt ungefär.
1x8 13,5-9 biceps , hälften på varje vikt ungefär.l

1x7 65kg rodd v-handtag
2x7 70kg rodd v-handtag
1x7 45kg latsdrag
1x7 50kg latsdrag
1x7 55kg latsdrag
2x9 50kg iso lateral low row


4x7 17kg underarmscurl z-stång

Som avslut blir det några få pullups samt ett set rodd med v-handtag med 75 kilo ner till 25 kilo med 10 kilo viktsänkning var 4e reps, ett riktigt jävla tungt set jag starkt kan rekomendera ! , Dessutom är det lite kul att köra v-rodd på 75-25 kilo och verkligen köra step down till man inte orkar ett enda set *flex*

noob76
2012-02-28, 16:45
Dagens :

1x7 55kg snebänk
2x8 57,5kg snebänk

2x8 21kg sned hantelpress
1x6 23kg sned hantelpress
1x8 11kg hantelflyes
2x8 13,5kg hantelflyes

2x9 23,5kg shrugs

3x7 16 kg axelpress hantel
1x10 9kg axelflyes
2x9 10kg axelflyes

4x9 55kg stående tricepspress

Några få dips, lite baksida axlar med hantlar och några reps stående tricepspress med rep, några situps.

Allt gick lite sämre än förväntat förutom axlar som gick ganska dåligt pga lite ont i höger trap, sen hade jag bara ätit 2 ggr innan passet vilket brukar innebära lite sämre resultat. Men jag får väga det mot att köra ett lite bättre kvällspass och ha svårare att somna.....

Shrugs kommer jag att lägga SIST i passet och köra ganska lätt, kanske 18,5 eller 21 kg så det inte krashar övriga axelövningar. Aja, det är bara bita ihop och köra på ! Helt värdelöst var ju inte passet men det hade varit kul att komma upp till 60+ kilo i snebänk, kanske skall köra lite på 60+ kilo nästa pass om jag har passning och så får det bli så många reps det blir helt enkelt.

noob76
2012-02-29, 23:18
Ingen träning i dag, pga för mycket träningsvärk i bröst och axlar. Tänkte köra ben och mage men hade inte riktigt energin + att jag var tvungen att vara på vissa platser vissa tider under hela dagen, detta omöjliggjorde också ett halvslappt benpass.

Hursomhelst så har jag precis förstått att jag börjar komma in på en riktigt dålig väg gällande missbruk av godis,bakelser och annan skräpmat.

I höstas vägde jag under 76 kilo och efter mina två långa sjukdomsperioder med förkylning var jag uppe i nästan 80 kilo, efter några veckors träning kom jag ner till 77 kilo men med minskad muskelmassa efter sjukdomsperioderna men nu har jag passerat 80 kilo med råge och min aptit för snask och bakelser börjar bli ett allvarligt problem.

Min tanke är att kunna ligga under 80 kilo ända fram till sommaren, vilket jag uppfattar som en normalvikt för en tränande på 185 centimeter. Fortsätter godismissbruket i denna takt kommer jag väga 85 till sommaren och då är det inte muskelmassa som står för uppgången.

Ett annat problem med godis och bakelser är att de på något sätt verkar "sänkande" och motivationsförstörande samt rentav antianabola, något skit är det i godis och skräpmat som gör att jag blir omotiverad att psykiskt ladda inför passen. Känner mig svagare efter konsumtion av onyttigheter - kanske är det sockret... aja, detta måste få ett lsut nu när 80 kilo passerats med råge. 80,3 kilo vägde jag i går morse....

Det är bara konstatera att eftersom jag vet att jag mår dåligt av skiten och endå fortsätter är jag antingen idiot, gravt förståndshandikappad och/eller missbrukare. Så här har det varit i 3-4 veckor nu och det brukar börja med att jag sover illa och endå inte skall träna den dagen så "då gör det inget med lite snask", vilket är riktigt jävla felaktigt. Ibland är sambon bortrest så jag inte "orkar" gör mat, utan stannar bilen vid den lokala pizzerian på väg hem, det är så smidigt att parkera där, sen blir det lätt en pizza och lite godis till avslut. Känslan senare efter en pizza, som denna kväll, är ungefär : halvtrött, oinspirerad, omotiverad, ointresserad, olustig mättnadskänsla i magen, något i skiten gör att jag mår dåligt så det är dags att sluta nu. Jag orkar inte äta skiten mer.

Jag skall börja skriva upp mitt kaloriintag här i journalen varje dag tills jag kommit ner till 77 kilo igen, kosta vad det kosta vill.

noob76
2012-03-01, 20:17
Dagens :

1x8 27kg z-stång biceps
1x8 32kg z-stång biceps
3x7 34,5kg z-stång biceps
1x8 13,5 biceps
1x8 16,5-->13,5 biceps , hälften på varje vikt ungefär.

1x8 70kg rodd v-handtag
2x8 72kg rodd v-handtag
1x8 50kg latsdrag
1x8 55kg latsdrag
1x9 50kg iso lateral low row
1x9 55kg iso lateral low row

2x7 26kg hantelrodd

hade tyvärr en tid att passa efter passet så jag hade gärna kört 5 minuter till och kört några fler set men ett ok pass iaf. , vart några få underarmscurlar annars inget övrigt.

Imorn blir det vilodag för då skall jag leka lantmätare på en tomt jag köpt för att i framtiden kunna leka stenhusbyggare, fast det ligger i framtiden och just nu fokuserar jag på nästa bröst-triceps-axlar samt på att äta ca 2000 kcal per dag, ätit 1540 kalorier i dag än så länge och kanske skall äta nått ihop med broccoli under kvällen. Kvargen är tyvärr slut men det får jag lösa i morgon.

noob76
2012-03-04, 20:06
Har sovit lite kass sista 2 dagarna pga. en granne som har sina lördagsbarn varannan helg och de lever fan om mornar och förmiddagar när jag gärna behöver sova om jag skall orka träna. De brukar inte låta så mycket men vissa helger är de ganska jobbiga, det är någon defekt med barnen eftersom de inte kan gå inomhus utan bara hoppa och springa. Kanske någon bokstavssjukdom ?

Å andra sidan blir de flesta barn ganska fuckedup om de stängs in i en liten lägenhet en hel helg, barn måste få vara ute och leka för att inte ackumulera för mycket energi. Hur de stackars satar har det som bor under denna granne vill jag inte veta då vi bor åvanför. Som tur är bor vi högst upp i huset i en hörnlägenhet så detta är vår enda granne.

Låg och slumrade rätt länge på dagen så efter dagens sysslor vart det så sent och jag försöker att inte köra hårda pass sent för då har jag extra svårt att somna, sen har jag en heldag på sjukhuset i morgon med magnetröntgen osv. , meningen är att dokumentera mina nuvarande hjärnskador och se om de blir värre nu när jag inte längre tar någon bromsmedicin. Det kan vara så att sjukdomen stannat upp vilket det ofta gör efter 5-10 år och jag har ju varit sjuk minst så länge. Men det får vi se och annars får jag kanske börja med min förra medicin igen.

Kvällens medvetet ganska lätta pass för att inte få sömnsvårigheter mer än vanligt :



2x6 60kg snebänk
1x8 45kg snebänk

2x8 21kg sned hantelpress
1x10 8kg hantelflyes

3x6 16 kg axelpress hantel
1x10 8kg axelflyes

4x8 45kg stående tricepspress

2x8 18,5kg shrugs


Den här nivån borde jag kunna ligga på också kvällspass utan att få svårt att somna, men vi får se. Meningen var ju att detta skulle blivit ett stenhårt pass i Fredags eller Lördags men det är bättre att köra ett lätt pass än att hoppa över helt om man ser till nettovinsten över en längre period.

Glömde att : I morgon blir naturligtvis ingen träning för jag brukar vara så himla trött efter en heldag på sjukhuset, just magnetröntgen är ganska tråkigt också eftersom man måste ligga helt stilla och det är svinkallt inne i röret man ligger i + att det låter något fruktansvärt. Så förhoppningsvis ett eftermiddagspass på Tisdag med rygg-biceps-underarmar.

noob76
2012-03-07, 22:45
Dagens :

1x8 72kg rodd v-handtag
2x8 74kg rodd v-handtag

1x8 50kg latsdrag
1x8 60kg latsdrag

1x9 55kg iso lateral low row
1x9 60kg iso lateral low row

1x8 27kg z-stång biceps
3x8 34,5kg z-stång biceps

2x8 13,5 bicepscurl
1x5 13,5 biceps koncentrationscurl

2x8 26kg hantelrodd

Ganska trött och dimmig innan jag kom ner på gymmet men det lossnade nästan direkt, lite låg intensitet och kanske skulle jag kört något mer set per muskelgrupp men jag har ju ökat lite i alla vikter eller reps så jag får vara relativt nöjd, nästa pass skall jag satsa på att gå upp till 75kg i V-rodd samt något litet i z-stång biceps, kanske vore 37 kilo bra för då blir det inte så jävla mycket jonglerande med småvikter.

Körde också några pliktskyldiga situps och lite underarmar.

Nu skall jag börja ladda inför nästa pass på Fredag, förra passet körde jag medvetet ganska lätt men nu hoppas jag klara lite fler reps på 60 kilo i snebänk samt några fler reps i axelpress men fortfarande med 16 kilo. Mina traps och axlar är inte helt 100% men de kan ju bli helt bra tills på Fredag.

noob76
2012-03-09, 23:00
Kvällens :

2x7 60kg snebänk
1x6 60kg snebänk

2x9 23kg sned hantelpress
1x8 23kg sned hantelpress

4x7 16 kg axelpress hantel

4x10 55kg stående pushdowns z-stång
2x10 20kg stående tricepspress rep

1x10 11kg hantelflyes bröst
2x10 13,5kg hantelflyes bröst

2x7 7kg axelflyes

2x8 18,5kg shrugs

Nu äntligen börjar jag komma tillbaka på samma nivå jag hade i Oktober förra året innan de långa förkylningarna, framförallt roligt att 60kg i snebänk ser ut att kunna bli min nya lägstanivå. Skall försöka jobba mig upp mot lite fler reps nästa pass och sedan 62,5kg. Ungefär vid 3x8 62,5kg är jeg med marginal tillbaka på mina tidigare högsta nivå. Något jag börjar märka av nu är att vidare utveckling i snebänk bromsas av triceps så jag får lägga till ytterligare någon tricepsövning.

Som avslut vart det 10 situps, Jag har lärt mig att lägga shrugsen sist i passet men axlar och traps är inte helt 100%, framförallt är det axelpress med händerna över huvudet som framkallar en känsla av massiv trötthet i vissa delar av vänster axel. Ligger lite å gränsen till att vidta någon åtgärd eller att få det undersökt av läkare, fast, det skulle säkert inte ge mer än någon ask med smärtstillande då intresset för FRISKVÅRD är extremt svagt hos vår Svenska läkarkår. Tyvärr.

Anatis87
2012-03-10, 03:39
Satan! Ren inspirationskälla! Keep it up, riktigt nice att läsa.:thumbup:

noob76
2012-03-11, 02:07
Satan! Ren inspirationskälla! Keep it up, riktigt nice att läsa.:thumbup:


Alltid kul om jag kan inspirera någon !


Dagens :

set:reps:vikt

4x8 62,5 kilo knäböj
2x10 50 kilo knäböj

3x6 35 kilo benspark

4x10 55 kilo vadpress stående


Bensparken gick dåligt och det beror på att jag var helt slut i benen, hade inget mer att ge då jag körde på knäböj relativt tungt och i snabbt tempo.
Knäböj bör jag kunna öka en hel del i eftersom jag kan köra nästan lika tungt i sned bänkpress som i knäböj fast benmusklerna är mycket större. Fast just i dag så låg mitt max på just 62,5kg , var helt slut efter det.

Hann inte göra några situps som jag brukar, har haft ganska mycket att göra sista tiden så jag har ofta en känsla av att jag borde vara någon annanstans när jag är på gymmet , du känner säkert igen känslan, men det hoppas jag kunna ändra på from. nästa vecka då det lättar upp lite.

noob76
2012-03-12, 14:46
Dagens 1a :

Rask promenad på morgonen, ca 3 kilometer. Skönt att det börjar bli + grader så man kan promenera ute utan att dö av köldskador, nu gäller det att ackumulera energi för att köra rygg+biceps+underarmar, och det snabbt innan gymmet blir fullt av måndagsrushen.

noob76
2012-03-12, 20:35
Dagens :

2x8 75kg rodd v-handtag
2x8 70kg rodd v-handtag

2x8 62kg latsdrag

1x9 65kg iso lateral low row
1x9 60kg iso lateral low row

1x8 27kg z-stång biceps
2x8 37kg z-stång biceps
1x8 32kg z-stång biceps

2x8 16 bicepscurl

1x8 26kg hantelrodd


Ok pass, inte mer. Kunde gjort lite mer men gjorde inte det pga. för mycket folk på gymmet, skulle gått ner 1 timma tidigare - minst ! Men det ordnar snart till sig när vårsolen kommer fram och alla skall grilla och dricka alkohol, då brukar det tunnas ut ordentligt. Ganska svag i händerna i dag, får se hur det utvecklar sig.

Fö. några situps och lite lätt underarmar samt lite kondition. Imorgon vilodag och ladda inför bröst-triceps-axlar.

noob76
2012-03-13, 19:58
Dagens 1a : Rask promenad på morgonen.

Skulle egentligen vara vilodag i dag då jag skall tillbringa morgondagen med att lasta ved och ta ner träd på tomten. Men som det känns nu är jag mer än tillräckligt förbannad för att köra ett lugnt bröst-triceps-axlar pass enligt tanken att denna månad får en högre lägstanivå sett till intensitet OM jag går ner nu och kör lite lätt.

noob76
2012-03-14, 00:24
Körde ett lätt pass med sned hantelpress 2x8 26 kilo, lite flyes på 10 kilo. Lite axelflyes med 8 kilo, baksida axlar. 3x8 dips. Ett väldigt lätt pass.

Oroande var dock att min vänstra axel känns lite halvkass fortfarande, om det inte läker ut på 2-3 veckor får jag uppsöka läkare. Gränsfall, tills dess får det bli väldigt lätt med axel och bröstövningar samt helt ta bort axelpress och sned bänkpress.

Lite tråkigt men när det gör lite halvont är det dumt att riskera, för en trasig axel blir aldrig hel. Det är bara naiva människor och någon enstaka med tur som efter en operation får en "ny" axel, talar man med kirurger handlar det som regel alltid om att göra det bästa av situationen och att låta patienten återfå en viss rörlighet och/eller en viss styrka.

Nu är ju inte jag intresserad av någonting som har ordet "viss" i sig, utan det är hela axelns funktionalitet jag behöver. Visst kan man träna bra och hårt med en mindre kronisk skada - men det är dumt att riskera.

I morgon blir en heldag som hobbyskogshuggare vilket ger lite alroundträning , sen tror jag faktiskt att jag skall ta flera dagar helt ledigt för första gången på 2 månader.

Detta för axelns skull samt att det säkerligen är bra med lite paus. så troligtvis tar jag ledigt ända fram till början av nästa vecka, dvs. ca 5 dagar.

noob76
2012-03-21, 19:03
Började smyga igång i dag med en rask promenad på morgonen. Har relativt liten aptit på mat när jag inte tränar så lite fysisk aktivitet är nästan ett måste för att jag skall ha lust att äta bra mat innan träningen.

Vänster axel är bättre men fortfarande inte helt 100%, har tid hos sjukgymnast på Fredag och det är väll där jag får börja.

Dagens vikt : 82 kilo, ungefär här går gränsen för vad jag kan kontrollera och tappa i fettmängd på några månader. Så när tjejen åt utemat i dag fick jag ris och kyckling. Självklart kaloriberäknat.

Har något sämre känsel i händerna än vanligt och skall kontakta doktorn angående att återuppta medicineringen med bromsmedicin.

Jag fick dock provsvar från MR i dag och det visade på en svag tillbakagång på MS-aktiva områden sedan 2004 och 2007, dock är det efter att denna MR gjordes som jag börjat känna mig lite sämre.

Ev. kan jag testa en annan bromsmedicin än den jag tog tidigare.

noob76
2012-03-22, 23:32
Rask promenad men lite kortare än vanligt då uppvärmningen av kroppen ger känselbortfall i flera timmar efteråt just nu.

Körde ett lätt benpass, några set knäböj på 50 kilo och lite benpress samt vadpress och benspark. Avslutade med situps, förhoppningen är att kunna köra lite hårdare när axeln är bättre.

noob76
2012-03-24, 18:07
Igår : sjukgymnasten undersökte axeln i 40 minuter och jag fick efter det ett rehabschema jag skall köra i 2 veckor för båda axlarna. Överansträngning var diagnosen samt att min hjälpmuskulatur i förhållande till axelns stora muskel är något underutvecklad. Mycket engagerad och duktig sjukgymnast.

Körde rygg,biceps och underarmar samt rehabövningarna, ett väldigt lätt träningspass och just nu är det omöjligt att bygga något men kanske behålla muskelmassa. Får se hur detta utvecklar sig, med lite tur är axeln bra om någon vecka.

idag : rask promenad.

noob76
2012-03-25, 23:46
Rehabövningar och lite lätt bröst,biceps,triceps,rygg och mage. Känns iaf. inte sämre i axeln, kanske något lite bättre.

Fick mitt träningsprogram på mail också, jättebra med bilder och tom. videosekvenser som visar vissa av övningarna !

I morgon vilodag.

noob76
2012-04-02, 21:01
Tog medicinen i Fredags, mådde lite bättre i dag och körde ett lätt pass med rehabövningarna och lite bröst,biceps,triceps,rygg och mage. Ytterligare något bättre i axeln.

Gjorde en kalippermätning i dag, låg på 13,08% , mätningen visade på lite ökad muskelmassa sedan förra mätningen. kanske stämmer, kanske inte. Skall ha ett lätt kaloriunderskott hela April-maj-juni , tänkte egentligen inte börja med det fören i maj men då jag haft så mycket hälsoproblem sista halvåret har min motivation att äta bra varit ganska dålig och jag har lite extra fläsk att bära på mot beräknat.

noob76
2012-04-06, 19:26
Lätt helkroppspass med fokus på rehabövningarna till axeln. Axeln känns nu så pass bra att det kan gå nästan en hel dag utan att jag känner av någon smärta.

Körde lite lätt, bicepscurl 13,5 kilo , sned hantelpress 13,5 kilo , rodd 50 kilo, knäböj 45 kilo, axelflyes 5 kilo och lite situps.

noob76
2012-04-10, 16:05
Dagens 1a : rask promenad i regnet och blåsten.

Dagens 2a: lätt helkroppspass på gymmet hos sjukgymnasten, vi gick igenom alla övningar jag brukar köra och kom fram till att jag kör bra rent tekniskt men jag är för snabb i den koncentriska rörelsefasen i alla övningar. Sedan är det några övningar där jag bör dra ihop skulderbladen mera.

Så detta skall jag förbättra.

noob76
2012-04-12, 20:26
igår :

rask promenad på morgonen , sedan ett lätt helkroppspass MEN lite tyngre än jag kört sista veckorna. Axeln börjar bli ytterligare bättre, känner mig till 80% återställd i axeln.

idag : heldag med träfällning, svintrött.

noob76
2012-04-13, 17:56
Ett lite tyngre helkroppspass. Körde med 60 kilo i V-rodd , enda vikten värd att nämna, dock har jag inte tappat lika mycket i styrka under de senaste veckornas axelproblem som under de två tidigare långa avbrotten pga. sjukdom. Börjar jobba på att komma tillbaka from i övermorgon. Får bygga vidare på rygg, biceps och triceps bör också bli ganska lätt att komma tillbaka på, axlar och bröst säkert svårare men jag körde lite axelpress med 13,5 kilos i dag och det nästan helt utan smärta.

noob76
2012-04-13, 18:16
Om jag skall sammanfatta orsakerna till varför jag fick min axelskada :




Jag har kört för snabbt i koncentrisk fas.

Jag har kört för lite axelövningar för de små "hjälpmusklerna" kring axeln.

Jag har en överrörlighet i lederna vilket lättare leder till skador.

Jag har kört 3-split och utsatt axlarna för stor ansträngning.

Jag har inte lyssnat på varningssignalerna när det började göra ont så smått

Jag har inte dragit ihop skulderbladen vid bröstövningar.




Så det jag aktivt nu skall göra är :

Köra långsammare i koncentrisk fas, köra övningar för axelns hjälpmuskulatur, återgå till helkroppspass största delen av året, lyssna på varningssignaler och ta det på allvar, dra ihop skulderbladen vid bröstövningar.

Kanske kan det hjälpa någon i liknande situation och på så sätt undvika axelskador, finns det intresse kan jag lägga ut videos på de axelövningar jag huvudsakligen kört som rehabövningar. Men jag måste då ladda upp dem till Youtube så det är en del jobb men om någon är intresserad så gör jag gärna det.

noob76
2012-04-14, 11:27
Promenad till och från gymmet, 120 kcal på stepmaskin.

noob76
2012-04-15, 09:54
Promenad till och från gymmet, 200 kcal på stepmaskin.

noob76
2012-04-15, 20:16
Dagens andra :

Börjar nästan likna ett riktigt pass igen !

V-rodd 60 kilo
Biceps z-stång 29,5 kilo
Stående tricepspress 50 kilo
Sned hantelpress 16 kilo
Axelpress 13,5 kilo
Benpress 100 kilo
benspark 30 kilo

Rehabövningar för axlar olika vikter.

Tar det fortfarande lugnt med axlar och bröst, dels för att jag tror det vara dessa övningar som varit mest skadeframkallande men också för att jag helt enkelt tappat mest styrka där. Sen har jag fortfarande en liten känning i vänster axel vid vissa övningar så det är dumt att utmana.

Jag har kört något extra set för varje muskelgrupp förutom de övningar listade åvan och det går faktiskt att hålla ner ett helkroppspass till under 1 timma om man lägger på ett kol, håller käften, och enbart kör en övning per muskelgrupp och kanske två övningar för någon muskelgrupp man prioriterar för tillfället.

noob76
2012-04-16, 11:05
Promenad till och från gymmet, 250 kcal på stepmaskin, var rätt tungt att köra de sista 100 kalorierna - men vem har sagt att träning skall vara lätt ? Börjar så sakta komma upp lite i engagemang och motivation.

noob76
2012-04-17, 10:12
4+ grader och regnblandat hagel gjorde att jag tog bilen till gymmet, körde 300 kcal stepmaskin. Vägde under 81 kilo i morse så jag tror jag har peakat och att det nu börjar vända ner sakta men säkert.

http://i191.photobucket.com/albums/z320/buckshot2000_/4point.jpg

Jag tänkte göra en ny kalippermätning om ca 1 vecka och förhoppningsvis har jag kommit ner under 13% då. Målet är att komma ner till under 10% innan sommaren och det bör inte vara några problem om jag kan undvika skador.

Jag kan starkt rekommendera alla som har mål att regelbundet göra kalippermätning, man får ju ett kvitto på hur det går och jag tycker detta hjälper till massor att veta vart man står, det är dessutom roligt att mäta saker.

noob76
2012-04-17, 15:53
Dagens andra :

Stående tricepspress 55 kilo
Sned hantelpress 16 kilo och ett set med 18,5 kilo
Biceps z-stång 31 kilo
Axelpress 13,5 kilo
shrugs 18,5 kilo
V-rodd 65 kilo

ungefär 3x8 på allt.


Körde också lite bicepscurl med 16 kilo, några dips och lite latsdrag på 50 kilo. Har lite känningar i vänster axel när jag kör axel och bröst så jag tar det fortsatt lugnt med de övningarna.

noob76
2012-04-18, 10:55
Dagens 1a, 420 kcal step och löpband.

Var +2 grader i morse så jag tog bilen till gymmet. I dag och i morgon blir det vila av hela kroppen och sedan hoppas jag på ett bra pass på Fredag ! Jag tror jag gör klokt i att lägga in 1-2 vilodagar såhär emellanåt innan axeln är 100%.

noob76
2012-04-20, 18:20
Dagens 1a, 500 kcal step och löpband.

noob76
2012-04-21, 08:47
Gårdagens andra :

Stående tricepspress 50 kilo
Sned hantelpress 18,5 kilo och ett set med 20 kilo
Biceps z-stång 29,5 kilo
Axelpress 13,5 kilo
shrugs 18,5 kilo
V-rodd 70 kilo

ungefär 2x8 på allt.

Var ganska trött och oengagerad då jag kom ner ganska sent till gymet, men i stället för att avstå passet som jag ibland tidigare gjort då utsikterna för ett bra pass ser dåliga ut så gjorde jag nu som jag bestämt att göra: Att försöka ha en så hög lägstanivå som möjligt ! Jag tror det ger mer på sikt att iaf. träna också de dåliga passen i stället för att helt avstå dem i väntan på ett bättre pass. Nu får vi se på Söndag hur det går.

noob76
2012-04-22, 19:02
Dagens pass :

3x8 70 kilo rodd v-handtag
3x10 50 kilo stående tricepspress
3x8 24 kilo hantelpress
3x9 32 kilo biceps z-stång
3x8 13,5 kilo axelpress
2x8 21 kilo shrugs

Ytterligare bättre i vänster axel men frestar inte på för mycket.

Körde också några få dips, lite bicepscurl hantel, lite underarmscurl och några latsdrag samt situps. Självklart fortsätter jag att köra mina rehabövningar för axlarna och det kommer jag att fortsätta med så länge jag tränar, att undvika skador är A och O ! Det är det absolut viktigaste inom träning, man kan göra många fel och endå få bra resultat på sikt förutsatt att man bara undviker skador och har kontinuiteten.

Beroende på hur axeln känns på tisdag kan jag antingen köra lätt eller om det känns bra börja lägga på lite vikt över dagens nivå. helt klart har jag mer att ge och det är axeln som sätter nivån.

noob76
2012-04-25, 17:37
Dagens pass :

2x8 70 kilo rodd v-handtag
1x8 75 kilo rodd v-handtag

3x12 55kilo stående tricepspress

2x8 24 kilo hantelpress
2x8 26 kilo hantelpress

3x8 32 kilo biceps z-stång

3x8 13,5 kilo axelpress

2x8 21 kilo shrugs

Körde också lite rehabövningar för axlarna.
Har inte känt av något mer med axeln så nu är det dags att börja höja intensiteten och det började jag med i dag genom att köra lite/mer tyngre än förra passet.

noob76
2012-04-26, 22:13
I dag tänkte jag inte träna alls då jag hade svårt att sova i natt pga. spasticitet i höger vastus lateralis, yttre benmuskel precis åvanför knäet.

Gick iaf. ner enligt devisen att det är bättre att träna ett halvkass pass än att sitta hemma.

Stepmaskin : 300 kcal.

3x10 45 kilo knäböj
3x8 35 kilo benspark
3x10 40 kilo vadpress stående
3x10 100 kilo benpress
2x12 situps

Jag har ju inte kört så mycket ben sista veckorna pga. dålig motivation så jag tog det ganska lätt och så var jag ju lite trött också. Men nu har jag en lägstanivå jag skall öka från.

Känner jag mig skaplig blir det överkropp i morgon annars en vilodag.

noob76
2012-04-27, 17:55
Dagens pass :

3x9 72 kilo rodd v-handtag

3x10 60kilo stående tricepspress

3x9 24 kilo hantelpress

3x9 33 kilo biceps z-stång

2x9 13,5 kilo axelpress
1x9 16 kilo axelpress

1x8 13,5 kilo shrugs

Körde också lite rehabövningar för axlarna, några dips och ett dropset v-rodd från 75 --> 40 kg samt några bicepscurl. Lite kul är att tjejerna på gymet kör lika tungt eller tyngre än vad jag gör !

Nu har jag iaf. börjat öka igen, 3e gången gillt sista halvåret så nu hoppas jag verkligen slippa längre förkylningar och skador på ett tag.

Jag tar lite lugnt med shrugs för i går kände jag av en lätt ansträngning i vänster trap efter passet. Så fort jag känner av en överansträngning i någon muskel så får nästa set med den muskeln bli väldigt lätt för att undvika skador hellre än att utmana och kanske inte kunna träna på ett tag.

Nu får det bli två vilodagar utan överkropp, kanske ben, annars bara kondition.

noob76
2012-04-30, 15:39
Dagens pass :

3x9 74 kilo rodd v-handtag

3x11 65kilo stående tricepspress

3x10 24 kilo hantelpress

3x9 34 kilo biceps z-stång

1x10 13,5 kilo axelpress
2x10 16 kilo axelpress

1x10 13,5 kilo shrugs

Ökat i allt utom shrugs sedan förra passet, hade lite känningar i vänster trap efter förra passet och då blir det direkt en lägre vikt på kommande pass för att undvika skador och så tänker jag fortsätta köra. Att fokusera på att undvika skador och att hellre köra långsiktigt med lite lägre vikter tror jag ger mer för oss äldre jämfört med att köra svintungt och ha skadeperioder emellanåt. Skador kan man ju tyvärr få oavsett hur försiktig man är.

Körde också lite rehabövningar för axlarna, lite lätt med latsdrag, några dips, några flyes, lite bicepscurl med 16 kiloshantlarna och några axelflyes samt två set baksida axlar med 5 kiloshantlarna. tar det fortfarande lite lugnt med bröst och axlar, och jag har faktiskt tappat så mycket styrka där att det inte finns mycket mer att ge även om axlarna vore 110% , så det blir till att arbeta sig upp.

Nästa pass funderar jag på att antingen köra ett exakt lika tungt pass som detta utan att öka något, eller att byta ut alla övningar för att få variation.

noob76
2012-05-01, 19:57
morgonens :

200 kcal stepmaskin


2x8 35 kilo benspark
2x10 25 kilo vadpress sittande
2x10 100 kilo benpress
2x12 situps

Upptäckte att jag skall ta min medicin i morgon så det fick bli ett jättelätt pass för att inte påfresta kroppen för mycket. Nu blir det vila i morgon och troligtvis i övermorgon också.

noob76
2012-05-06, 14:33
I Förrgår var jag fortfarande påverkad av medicinen så jag körde ett lätt pass med mina vanliga övningar enligt nedan :

1x9 75 kilo rodd v-handtag

1x10 60 kilo stående tricepspress

1x9 24 kilo hantelpress

1x9 33 kilo biceps z-stång

1x9 13,5 kilo axelpress

1x9 13,5 kilo shrugs

Sedan lade jag till, för att variera, följande :

1x10 13,5 kg bicepscurl
1x7 16 kg bicepscurl
1x10 11 kg concentrationscurl

2x10 dips

1x7 40 kg pecdec
1x8 35 kg pecdec

2x10 9 kg axelflyes

1x10 13,5 kg bröstflyes

1x10 50 kg iso lateral low row
2x10 65 kg iso lateral low row

Ett ganska kravlöst pass som jag inte skrev in förens i dag då jag hållt på och byggt om min datopr med nytt moderkort och CPU och lite mer grejor så jag har inte orkat.

Nu skall jag ladda närmsta 2 timmarna med lite mat här och försöka göra ett bra pass i kväll !

noob76
2012-05-06, 20:26
Kvällens pass :

3x9 75 kilo rodd v-handtag

3x10 67 kilo stående tricepspress

3x10 26 kilo hantelpress

3x9 34,5 kilo biceps z-stång

3x9 16 kilo axelpress

1x10 16 kilo shrugs


Helt OK pass med tanke på kaloriunderskottet *flex* !

Rodd var tungt kuken och 75 kilo är verkligen precis vad jag klarar nätt och jämt utan att fuska. Tricepspress tungt men inte lika tungt som rygg, allt annat precis så tungt jag orkade köra med en liten formpeak i kväll. Körde också några : bicepscurlar 16 kilo , lite latsdrag, några axelflyes och lite rehabövningar för axlarna.

Man kan säga att from. i dag är jag tillbaka på samma nivå som innan axelskadan men detta pass var tungt så som det känns nu får nästa pass bli lika tungt men inte tyngre. Fast det är svårt att sia om framtiden och kanske kan jag börja öka lite i vikter om 1-2 veckor.

I morgon har jag en jävla massa bilmekande att göra, bla. byta växellådsolja och massa med underredet så vi får se hur sugen jag är på ett benpass, skall försöka promenera lite iaf.

noob76
2012-05-08, 10:48
I går :

Promenad till och från gymet.
Stepmaskin : 420 kcal.

3x10 55 kilo knäböj
3x8 35 kilo benspark
3x10 50 kilo vadpress stående
3x12 situps

Hade sovit riktigt illa pga feber under natten, var först jävligt ambitiös och tänkte gå upp 08:00 och meka med bilen innan träningen men det slutade med att jag sov till 11:00. Somnade inte förens ca 04:00 på natten.

Sov lite bättre till i dag, har trots allt tänkt att träna i dag och dagens pass bli på gymet hos sjukgymnasten då jag har tid där 15:00 och det är sista gången jag besöker sjukgymnasten för min tidigare axelskada.

Jag skall gå igenom hur skadan uppkom och hur jag skall fortsätta för att inte få skador igen.

noob76
2012-05-08, 22:18
Dagens pass hos sjukgymnasten :

3x9 70 kilo rodd v-handtag

3x10 60 kilo stående tricepspress

2x9 24 kilo hantelpress

2x10 32 kilo biceps z-stång

2x10 13,5 kilo axelpress

1x10 16 kilo shrugs

Kände mig ganska trött både innan och under passet, två nätter på raken med dålig sömn sänker prestationsnivån och jag ville inte anstränga mig för mycket.

I morgon hoppas jag kunna meka bil en heldag och vila från träningen. Kanske får Torsdag också bli vilodag beroende på hur jag känner.

noob76
2012-05-10, 22:31
Kände mig för pigg för att bara slappa, som om det vore ett reellt alternativ när man arbetar, bygger hus och har 3 bilar som kräver evig tillsyn. :)

Körde 500 kcal på stepmaskin , köärde mycket intervaller.

noob76
2012-05-11, 11:51
Dagens 1a : 350 Kcal stepmaskin/löpband. Körde lite lite med flit för att inte ta ut mig för mycklet innan styrkepqasset om några timmar !

noob76
2012-05-11, 20:53
Dagens andra pass :


1x9 75 kilo rodd v-handtag
2x9 77 kilo rodd v-handtag

3x10 67 kilo stående tricepspress
3x10 68 kilo stående tricepspress

2x10 26 kilo hantelpress
1x9 26 kilo hantelpress

Det gick verkligen inte att göra en 10a på 26 kilo !
Här fick jag lite panik mitt i passet då både rygg och triceps ju gick riktigt bra.
Helt plötsligt kändes mitt A4-ark med med förra passets vikter jag alltid har med mig på gymmet som en belastning och som en källa till något obehagligt förknippat med tvång. Jag är ju så van att nästan alltid kunna köra minst det som står, iaf. så tänkte jag lite och kom på att jag ju faktiskt ligger på kaloriunderskott sedan ca 1 vecka och innan dess har jag legat på kaloribalans i ca 2 veckor så nu börjar jag känna av minskad energi.

Jag får hoppas det beror på det och inte på sjukdomen, sen märkte jag också att det är själva balansmusklerna i axlarna som gör en del av hantelpressandet svårt då det helt enkelt blir svår att hålla hantlöarna rakt upp i luften även om grundstyrkan i brösten finns där. ( nästan iaf. )

Så jag måste helt enkelt köra mer axlar med olika övningar för att kunna hantera tunga hantlar i sned hantelpress.

Jag tror jag skall lägga axlar först i passet nu och biceps, rygg och shrugs sist.


3x9 35 kilo biceps z-stång

3x10 16 kilo axelpress

2x10 16 kilo shrugs


Med tanke på kalloriunderskottet och paniksiootuationen mitt i passet så gick det riktigt bra och jag hämtade hem bra mot slutet, jag ökade i allt utom hantelpress från ett tidigare bra pass så jag får vara nöjd.

I morgon blir det lite stepmaskin på morgonen och sedan vila ( läs : meka bil ) och lite rejält med mat i morgon kväll och så skall jag försöka leverera ett bra pass på Söndag. Känner mig redan laddad !

noob76
2012-05-12, 16:15
Lunchpasset : 400 kcal step/löpmaskin , tog avsiktligt inte ut mig för att ha lite mer energi till passet i morgon. Sen bär vi ju alla på en rädsla för att vanlig konditionsträning skall förbränna musklerna och omforma kroppen till en spinkig och utsliten martonlöpare.

;)

Gjorde också en kalippermätning på gymet i dag och återkommer med bild på resultatet, nu skall jag boka bord och snart ta helg då det är min ätarkväll i kväll.

noob76
2012-05-13, 21:19
http://i191.photobucket.com/albums/z320/buckshot2000_/DSCN0862.jpg

Sista mätningen jag gjorde på gymmet igår.

Har gått ner lite i fettprocent , till 11,21% samt lagt på mig kanske något litet i muskelmassa då en övrig vikt på 71,3 kilo är mer än 70,8 och hela skillnaden lär inte vara vätska.

Tänker inte fira då jag vara sig är nöjd eller missnöjd, inget med siffrorna som överraskar.

Dagens pass :

Nu under kaloriunderskottet så har jag ändrat lite på ordningen av muskelgrupperna så att inte de sista släpar efter för mycket.
Kommer väll att ändra ordningen lite fram och tillbaka här under sommaren.



3x10 26 kilo hantelpress

3x10 77 kilo rodd v-handtag

3x11 68 kilo stående tricepspushdowns

1x10 16 kilo axelpress
1x7 18,5 kilo axelpress
2x9 16 kilo axelpress

2x10 16 kilo shrugs

3x8 37 kilo biceps z-stång

Ökade lite i en del övningar , Hantelpressen är tung, likaså rodd är svår att göra utan att fuska. Åt lite för dåligt i går för att få till ett superpass utan kolopriunderskottströtthet, åt mest socker och skit i stället för extra protein och kolhydrater. Som man sår... , över lag ett OK pass. Avslutade med lite rehabövningar, dips, bicepscurl, axelflyes och lite bröst med wire.

Passen tar längre och längre tid utan ordentligt med kolorier i kroppen, tiden flyter iväg utan att det händer nått, har lite svårt att hålla ner ett pass på under 1 timma totalt.

noob76
2012-05-14, 11:54
http://i191.photobucket.com/albums/z320/buckshot2000_/nybild-1.jpg
Här är bilden som försvann till inlägget.


Hade lite träningsvärk i axlar och bröst i morse, jag har ju inte kört hårdare än vanligt så kanske beror det på kaloriunderskottet, körde 500 kcal stepmaskin i morse. Ganska lagom.
Tror jag skall ta ledigt i morgon och bara köra lite kondition, känns som att det går åt lite extra vila under kaloriunderskott för att få någon kvalitet på de pass jag kör. Det är ju inget kul att komma ner till gymomet och känna sig "helt jävla färdig" redan efter 5 minuters träning.

noob76
2012-05-16, 21:02
3x11 70 kilo stående tricepspushdowns

2x9 78 kilo rodd v-handtag
1x10 73 kilo rodd v-handtag

2x10 26 kilo hantelpress
1x12 26 kilo hantelpress

1x10 16 kilo axelpress
1x7 18,5 kilo axelpress
1x8 18,5 kilo axelpress
1x10 13,5 kilo axelpress

3x10 16 kilo shrugs

2x9 37 kilo biceps z-stång
1x8 37 kilo biceps z-stång

Biceps var riktigt tungt som sista övning, sugigt att behöva ge sig och inte få till en trippelnia. Hantelpressen kändes helt ok och jag bör kunna öka där, problemet med hantelpressen är att få hantlarna från golvet till att kunna träna med dem. Man kanske får gå över mer till maskiner när hantlarna börjar bli tunga för att det helt enkelt är för jobbigt att hantera hantlar. Triceps tror jag jag tänker ligga kvar på ett tag och kanske öka lite i reps.

Frågan är hur mycket man kan fortsätta att öka under ett kaloriunderskott, kanske är det mycket psykologi som styr eller kanske kan man fortsätta att sakta öka ända ner till en viss procent kroppsfett där kroppen helt enkelt säger stop. Troligtvis är skaderisken mycket högre under kaloriunderskott så jag kommer att fortsätta vara vaksam på signaler och köra defensivt så fort något börjar göra ont. Man kan som bekant aldrig träna "ikapp" flera månaders träningsfrånvara pga. skada.

Körde också några reps : dips, bicepscurl, lastsdrag, axelflyes, bröstflyes och baksida axlar. Ett ganska bra pass. Nu gäller det att ladda inför Fredagen !

noob76
2012-05-18, 15:55
Igår : 500 kcal stepmaskin.

Sov dåligt till i dag så ingen träning i dag, endast ´lite kakor och glass. Men inte så mycket skräpkalorier att den nyttiga maten trängs ut. Får se hur det känns i morgon men planerar att äta ganska nyttigt då och träna om sömnen fungerar lite bättre.

noob76
2012-05-19, 18:53
tidigt kvällspass :

2x9 78 kilo rodd v-handtag
1x10 75 kilo rodd v-handtag

3x11 71 kilo stående tricepspushdowns

2x8 28,5 kilo hantelpress
1x10 26 kilo hantelpress

2x9 38 kilo biceps z-stång
1x8 37 kilo biceps z-stång

1x10 16 kilo axelpress
1x7 18,5 kilo axelpress
1x8 18,5 kilo axelpress

2x10 18,5 kilo shrugs

Körde också lite rehabövningar för axlarna, lite dips, bicepscurl, några latsdrag, lite axelflyes, baksida axlar och lite bröst med wire.

Var trött och däven innan passet pga. ätning av tårta timmarna innan, dra två tårtbitar och man bara sätter sig ner helt klubbad av sockershocken.

Tog ris och 2 glas cola innan passet och lite av en sån där "bli pigg" PWO, räckte för att kunna ta mig ner till gymmet och där var tröttheten som bortblåst kände mig dock allmänt sliten i leder och ledband nästan överallt.

Så det lutar åt att gå ner ett snäpp i vikt och i stället köra en klassisk 3-split och köra lite lättare men fler reps och set närmsta 2 veckorna. Jag tror det är rätt tid just nu att köra lite lättare. Den grove kan skratta, men för mig som klen börjar jag komma upp i så stora vikter att skaderisken känns högt påtaglig i både bröst, axlar och rygg. Kaloriunderskottet gör sitt till också.

Jag skulle kunnas köra såhär :

Rygg-Biceps-underarmar
vila
bröst-axlar-triceps
ben-mage

Får se hur det känns i övermorgon, i morgon hoppas jag köra kondition och ett lätt benpass.

noob76
2012-05-20, 11:22
Lunchpasset :

540 välbehövliga kcal på blandade konditionsmaskiner.

lite situps, vader, benspark och några set benpress på 120 kilo.

Fö. kan man ju ifrågasätta beteendet att äta massa kalorier en helg som man tvingas "träna bort" under veckan, särskilt om man inte ens uppskattar ätandet särskilt mycket. Det han handlar kanske om tristess, dvs. att jag äter för att jag har tråkigt eller liknande. Åt förvisso "bättre" än förra helgen men har börjat tappa suget lite på skräpföda och då är det onödigt att åka iväg och köpa massa skit som äts upp bara för att det finns.

Tror en limit på 2500 kcal vore bra också på ätardagarna, roligare än så är det helt enkelt inte att äta skräp.

noob76
2012-05-21, 11:38
Frukostpass : 300 välbehövliga kcal på stepmaskin, vägde 81,5 kilo på vågen i morse. !

Vad har jag egentligen ätit i helgen ?


Hoppas kunna träna tidig kväll innan mångagsrushen så jag körde bara 300 för att spara lite på energin. Nu är det arbete som gäller hela dagen innan nästa pass.

noob76
2012-05-21, 18:04
Eftermiddagspass :

Var helt oengagerad, känner av trötthet i leder och egentligen överallt. Lite som en mild förkylning. Detta är ett bra tillfälle att trappa ner och köra väldigt lätt och se om det är en förkylning eller om det beror på kaloriunderskottet eller kanske helt enkelt ett resultat av relativt hård träning under längre tid.

Körde ett väldigt lätt rygg + bicepspass , 70% av mina normala vikter samt 100 kcal stepmaskin.
Planerar att köra ett lika lätt bröst+triceps+axlar i morgon.

noob76
2012-05-22, 21:50
Kvällspasset :

Körde som planerat lugnt. Axlar,triceps och bröst. Några set per muiseklgrupp med kanskle 80% av mina vanliga vikter. Tänkte köra lugnare men var för pigg för det. Känner mig något mindre ansträngd i lederna.

Körde också lite biceps + rygg , två lätta set per muiskelgrupp trots att jag körde det igår. Jag tror inte alls att det är skadligt att köra samma muskel två dagar i rad såvida det är med låg intensitet.

Ganska skönt att bara gå ner på gymet och köra kravlöst, tror jag kör ett lugnt konditions/benpass i morgon och dagen efter det får det bli vila.

noob76
2012-05-27, 20:26
Igår :

Hela överkroppen på 90% av mina "vanliga" vikter.

Står och väger lite om jag skall gå tillbaka och satsa hårt eller om jag skall ligga kvar ett tag till på sparlåga och inte köra helt fullt.

Känner mig lite oengagerad i värmen och har mycket annan skit att stå i.

noob76
2012-05-28, 21:54
Kom ner lite lagom oengagerad och upptäckte att jag ibte hadfe någonb penna med mig så jag tänkte testa om jag inte kunde köra exakt det som stod på pappret jag hade med mig från förra passet. Så jag körde :

2x9 78 kilo rodd v-handtag
1x10 73 kilo rodd v-handtag

3x11 70 kilo stående tricepspushdowns

Ungefär här börjar jag bli ganska tuff och frotterar mig i tankar som "Det här kommer jag klara utan problem" eller "Jag får nästan hålla igen" eller "Känner mig bara starkare av att ha tagit det lugnt en vecka och ätit lite mycket med skräp".

Sen kör jag :

2x10 26 kilo hantelpress
1x12 26 kilo hantelpress

Och ungefär här tar det ganska stopp samt att jag får en stor smärta bakom vänster revben, känns ungefär som ett huggande håll, så då försöker jag mig på biceps och klöarar med näppe :

2x9 37 kilo biceps z-stång

Jag har förvisso ganska ont men jag känner också av att energin är slut och att det INTE heller denna gång fungerat att "vila sig i form"......

TÄnker ge upp och använda min smärta i revbenet som ursäkt för att runda av passet men just då släpper faktiskt smärtan, jag vet inte om det är MS-relaterat eller vad det var men jag fortsätter då med :

2x10 16 kilo axelpress
1x7 16 kilo axelpress

1x10 16 kilo shrugs

Inget höjdarpass fast nu är jag lite mer motivcerad att börja köra hårdare igen. Guld värt är att kunna bolla tankar med de tävlingsaktiva på gymet när man har problem av något slag.

noob76
2012-05-28, 21:57
Nästa pass känns lite enklare nu då jag ser en enkel öppning i att kunna öka i shrugs, axelpress samt biceps från dagens ganska låga nivå. rodd gick också förvånansvärt bra så om inte det enbart berodde på att det var första övningen så bör jag klara 3x9 på 80 kilo relativt snart.

noob76
2012-05-29, 12:38
Hade lite lagom ont i vänster rygg runt skulderbladet samt lite ont under revbenen på vänster sida under natten, kändes lite bättre när jag vaknade så det var bara att glömma smärtan och tvinga sig ner mot gymet. Körde 540 kcal stepmaskin på ren vilja.

Får se hur det utvecklar sig, är nog bara en enkel sträckning och lite lagom smärta är bara stärkande för psyket och karraktären.

noob76
2012-05-30, 16:18
Eftermiddagspasset :

3x9 80 kilo rodd v-handtag <-- *flex* EXTR3ME ! ! ! *flex*

3x11 72 kilo stående tricepspushdowns

1x9 28,5 kilo hantelpress
2x9 26 kilo hantelpress

2x9 37 kilo biceps z-stång
1x8 37 kilo biceps z-stång

2x9 16 kilo axelpress
1x7 18,5 kilo axelpress

1x10 16 kilo shrugs
1x10 18,5 kilo shrugs

Helt OK pass ! 80 kilo i v-rodd är en milstolpe, tror jag körde snudden tyngre på 90-talet men så här stark har jag inte varit de senaste 15 åren iaf. , biceps var tungt på slutet men det är bara att hålla käften och köra på !

Något som slog mig i dag var hur jävla många på gymet som inte kör tills de håller på att svimma, om jag kör ett bifcepspass utan att få yrsel och nästan falla ihop efter sista repetitionen blir jag ganska missnöjd, men det verkar vara få som verkligen tar ut sig fast de har mycket mer att ge.

Hantelpressen, jag kör alltid enbart lite sned, kommer jag nog inte öka på ett tag då jag observerade mig själv att FUSKA och inte gå ända ner till axelhöjd, så här skall jag först fokusera på att sluta fuska och börja köra striktare innan jag satsar på mera vikt, annars blir man en sån där tomte med drumstickarms som står och kastar upp 26 kilosarna i något som närmst liknar en bicepscurl.

På slutet vart det också ett set med : dips, highrow, bicepscurl och axelflyes.
Glömde dock köra rehabövningarna för axlarna så det får det bli nästa pass !

andeem
2012-05-31, 07:09
Man får gratulera! :thumbup:

noob76
2012-05-31, 13:30
andeem : tack för uppmuntran ! Kul att nån läser min journal !

Lunchpasset :

Benpress 3x9 110 kilo
Benspark 3x9 30 kilo
vader lite blandade övningar runt 50 kilo och lite mer.

Körde också ett lätt set med 9 reps triceps,biceps,rygg,bröst och axlar, jag tycker det känns bra att väldigt lätt aktivera de muskler jag körde i går. Behöver inte vara några tunga vikter utan bara så man får igång blodcirkulationen. typ 10 kilo bicepscurl , 55 kilo rodd - nått i den stilen.

Körde också 250 kcal stepmaskin , de sista 50 var riktigt tunga.
Och nu har jag 30 minuter på mig att diska innan tjejen kommer hem annars tar det hus i helvete, mina ursäkter har helt enkelt tagit slut så det är bara bita ihop.

noob76
2012-06-01, 20:50
Lunchpasset :

Skulle köra kondition men kom på att jag ju glömt köra mage i går, så det fick bli ett mixpass.
500 kcal på stepmaskin med avbrott för 2x10 situps var 100e kcal, lagom lunchpass.

I morgon hoppas jag köra överkropp.

noob76
2012-06-02, 21:56
Eftermiddagspasset :


3x9 81 kilo rodd v-handtag

1x9 28,5 kilo hantelpress
1x9 26 kilo hantelpress
1x10 26 kilo hantelpress

3x11 73 kilo stående tricepspushdowns

2x9 37 kilo biceps z-stång
1x10 37 kilo biceps z-stång

2x9 16 kilo axelpress
1x7 18,5 kilo axelpress

1x10 16 kilo shrugs
1x10 21 kilo shrugs

Bra pass ! Hade mer att ge på slutet men tyvärr en tid att passa, kändes inte kul men jag körde 1 set dips och 1 set bicepscurl innan jag gick hem iaf. , ökade ju en del sedan förra passet. Rodd börjar bli riktigt tungt, får nog satsa på att ligga kvar och inte på att öka på ett tag, hantelpressen lyckades jag nu köra utan att fuska, tricepspushdowns börjar bli riktigt tungt och fick ge allt sista setet. Biceps var också tungt och efter andra setet var jag säker på att inte orka en 9:a sista setet, men vilade 1 minut extra och orkade en 10:a !

I morgon hoppas jag köra kondition och ben samt kanske mage om jag inte har träningsvärk i magen. Skönt att vara över 80 kilo på rodden ! Oroar mig lite för biceps, det är helt enkelt så jävla tungt med 37 kilo...... får kanske lägga in lite obligatoriska tunga curls för att tvinga kroppen till tillväxt.

noob76
2012-06-03, 13:20
lunchpasset :

530 kcal stepmaskin/löpband , glömde helt bort att jag skulle köra ben ! Men likabra det för jag var ganska trött och hade ingen jättelust till något annat än att få kalorierna klart.

I morgon är det dags för medicin så jag planerar att ta rast Måndag-Tisdag-Onsdag och smyga igång eller köra hårt på Torsdag. Kanske orkar jag köra lite lätt kondition på Onsdag beroende på biverkningarna. Känner ju lite allmänt av kaloriunderskottet, har inget jätteunderskott men ligger på kanske 250 kcal i underskott per dag.

noob76
2012-06-05, 19:18
Ganska dassig i dag, hade ett ärende ner till gymet så jag körde 100 kcal på löpband, tog ca 20 minuter, men det kändes roligare än att inte köra. Får se hur det känns i morgon.

noob76
2012-06-06, 11:09
Vaknade och noterade att jag inte var död. Således beslutade jag snabbt att gå ner och köra lite lätt.

310 kcal på step och löpband.

Gjorde också ett lätt set med hantelpress,tricepspushdowns och rodd samt några situps. Jag är som bekant förespråkare för att belasta en muskel ofta under kort tid, planerar att köra ett rejält pass i morgon.

noob76
2012-06-07, 15:36
Eftermiddagspasset :

Sov lite halvdåligt, hade en del trötthet kvar i kroppen samt någon sorts smärta i höger vadmuskel. Kan vara från spasticitet under natten eller från i går då jag mekade bil i lite lustiga ställningar. får se hur det känns i morgon.


2x9 81 kilo rodd v-handtag
1x9 82 kilo rodd v-handtag

2x9 28,5 kilo hantelpress
1x9 26 kilo hantelpress

3x11 73 kilo stående tricepspushdowns

2x8 38 kilo biceps z-stång
1x10 38 kilo biceps z-stång

1x9 16 kilo axelpress
1x9 18,5 kilo axelpress
1x7 18,5 kilo axelpress

2x10 21 kilo shrugs

Sista axelsetet tog det tvärslut halvvägs upp efter 7 reps, tricepspushdowns var ganska tungt, hantelpress också tungt. Egentligen allt tungt utom Shrugs.
Har ju ett litet kaloriunderskott och det börjar göra sig påmint. Körde också lite extra dips,axelflyes,hantelpress,bbicepscurl och high row.

noob76
2012-06-07, 15:41
Som det känns nu så kommer detta bli en kamp för att kunna ligga kvar på åvan vikter + en liten ökning.

Men om 2-3 veckor tror jag att jag kommer vara lite svagare och då skall jag börja äta två gånger innan varje träningspass och dopa mig med sånt där "bli pigg pulver" med koffein och lite mixade kemikalier innan passen,kanske kan det ge något. Jag har redan köpt en burk med något mirakelpulver så vi får se hur det fungerar, jag brukar ju inte svara särskilt bra på mirakelpulver de få gånger jag testat.

noob76
2012-06-09, 19:44
Kvällspasset :


3x9 82 kilo rodd v-handtag

2x9 28,5 kilo hantelpress
1x9 26 kilo hantelpress

3x11 73 kilo stående tricepspushdowns

3x9 38 kilo biceps z-stång

1x9 18,5 kilo axelpress
1x7 18,5 kilo axelpress
1x9 18,5 kilo axelpress

2x10 21 kilo shrugs


Ganska bra pass, det som gick kass var axelpress. Efter passet hängde jag på mig en kedja och körde lite dips som Branch Warren i "Train insane" - Man vill väll vara grym !? Sen vart det lite pecdec,axelflyes,bicepscurl och lite highrow för ryggen.

Det jag skulle vilja fixa nu är att få ihop hantelpressen och axelpressen så jag klarar minst 3x9 på 28,5 resp. 18,5.

Har fortfarande lite ont i höger vad, dock lite bättre än i förrgår och i går. kanske kan köra ben i morgon. tanken är att köra en köra en 5-split under 2 veckor nångång framöver här om kanske 2-3 veckor och då måste jag ha lite mer vana av att träna benen annars kommer jag inte kunna gå/sova efter ett stenhårt benpass.

noob76
2012-06-09, 21:36
Satt precis och kollade lite mer på Branch Warren i "Train insane" och min sambo frågar om jag också skall köra med kedjor, sen utspelar sig följande konversation :

-Jag var precis nere och körde med kedja.
-Näe ! Är inte du lite tanig för att köra med kedjor !?
-NEJ, Det är jag som är GRYM och alla andra som är töntiga !

Man behöver inte vara grofv för att köra hårt är mitt motto !

Mass-Tech
2012-06-10, 14:15
Alla Battle For The Olympia rockar.

noob76
2012-06-10, 16:21
Mass-Tech : Jo jag har koll på de andra trådarna också, Cutler är dock lite speciell tycker jag dels för hans tidigare trackrecord och för att han är 39 nu, det skall nog väldigt mycket till för att hans karriär inte skall få ett snabbt slut.

noob76
2012-06-11, 20:04
Dagens :

ganska låg energinivå.

3x7 150 kilo benpress
3x10 35 kilo benspark
1x10 50 kilo vadpress

Är fortfarande inte helt 100% i höger vad så tog det superlugnt. Framöver har jag tänkt att köra 2-3 veckor med en 4-split där varje muskel endast får ett träningstillfälle per vecka. Detta för att variera enligt :

dag

1. träning
2. träning
3. vila
4. träning
5. träning
6. vila
7. vila

Jag måste mao. härda upp benen ordentligt för skulle jag nu ge mig på att köra enbart tex. benspark under ett pass skulle jag vara död dagen efter, känns lite som att också biceps skulle bli en köttig oformlig massa av ett pass där jag enbart kör biceps. Så nu behöver jag öka intensiteten lite på benen närmsta 2-3 veckorna för att kunna fortsätta att gå och inte bli sängliggande i en vecka av ett riktigt benpass. Jag kör ju ganska ynkliga benpass nu.

Mass-Tech
2012-06-11, 21:01
Alla Battle For The Olympia rockar.

Mass-Tech : Jo jag har koll på de andra trådarna också, Cutler är dock lite speciell tycker jag dels för hans tidigare trackrecord och för att han är 39 nu, det skall nog väldigt mycket till för att hans karriär inte skall få ett snabbt slut.

Sorry bro, det var meningen att jag skulle svara i den här tråden http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=185178

noob76
2012-06-11, 21:27
Ah ok, är de filmerna lätta att få tag i ?

noob76
2012-06-12, 19:41
Funderade lite i natt på att ändra till en 4 split och köra varje muskel endast 1 gång per vecka och kom fram till att situationen blir lite konstig om jag måste träna för att orka ändra träningsprogram. Så jag beslöt att börja redan i dag med 4-split !

Mitt nya program, som jag tänkt köra ca 3 veckor som det ser ut nu :

Dag 1 : Rygg, vader
Dag 2 : Bröst, mage
Dag 3 : vila
Dag 4 : Biceps, axlar
Dag 5 : Triceps, ben

Jag började i dag med Dag 4, bara för att benen känns lite träningsvärkiga och jag körde ju mage i går.

Dagens pass :

Dopade mig med något "bli pigg pulver" som heter Big Bang, det har en viss uppiggande effekt helt klart men är säkert inte särskilt nyttigt.
Bicepseen kändes redan efter de första repsen som vattenballonger fyllda med cornflakes som krasade sönder vid varje rep. Lossnade lite efter ett tag. Troligtvis hade jag behövt en dag extra vila inför detta pass.




3x9 38 kilo biceps z-stång
3x7 18,5 kilo bicepscurl stående

3x9 18,5 kilo axelpress
3x9 9 kilo hantelflyes

2x10 21 kilo shrugs

3x9 16 kilo bicepscurl sittande

2x9 25 kilo curls kabelmaskin

2x10 6 kilo framåtböjda hantellyft åt sidan axlar

3x9 8 kilo hantellyft framåt

2x9 10 kilo kabellyft åt sidan


ok pass, kände lite att det tog slut på övningar och att alla bicepsövningar är "likadana" men att jag inte hade lust att göra fler biceps z-stång. Det vart ett ganska ostrukturerat pass då jag inte hade med mig papper och penna samt ej bestämt vad exakt jag skulle köra för övningar. Skall skriva ner alla övningar och ta med på papper till nästa pass.

noob76
2012-06-13, 13:14
Somnade ganska sent efter 1000 pissningar, sov länge och hade kvar lite träningsvärk i benen samt en del trötthet i överkroppen. Det blir inget ben-triceps i dag men jag körde rask promenad 5 kilometer när jag vaknade.

När tiden för återhämtning börjar bli längre och man inte känner sig helt 100% tror jag det är en signal på att kroppen behöver mer vila, så kanske blir det under flera dagar nu. Får se hur det känns i morgon.

noob76
2012-06-14, 13:12
Förmiddagspasset : 5 kilometer rask promenad.

Fortfarande lite slitna ben samt märker av betydligt längre återhämtningstid i axlar+biceps, får se hur jag kör i dag. om jag kör. Vill ju inte ha ett träningsprogram där jag känner mig så sliten efter varje pass att jag behöver vila 2-3 dagar innan nästa pass. Å andra sidan är ju det ett kvitto på att man kört hårt. Får fundera lite närmsta timman på hur jag skall göra.

noob76
2012-06-14, 17:50
Eftermiddagspass :

3x11 73 kilo stående tricepspushdowns
2x10 27 kilo tricepspress z-stång

3x8 dips

3x10 40 kilo omvänd tricepspushdowns

3x10 45 kilo tricepspushdowns med rep

1x10 100 kilo benpress
2x10 35 kilo benspark

Fortfarande lite träningsvärk i benen, får försöka spara dem om jag skall kunna fortsätta med promenader. Sakta men säkert bör det dock vara möjligt att nå en sådan nivå med benen så de inte påverkas av konditionsträning i någon större utsträckning. Ser ut som mycket vila de närmsta 2 dagarna innan rygg-vader.

Blir intressant att utvärdera detta program om ca 3 veckor. Kan bli både bra och dåligt.

noob76
2012-06-14, 22:29
kvällspasset : 2 kilometer rask promenad.

andeem
2012-08-23, 09:25
Vart tog du vägen?