handdator

Visa fullständig version : Hög andel kalorier från godis vid energibalans - farligt?

Goranga
2011-09-08, 21:26
Har de senaste två veckorna bestämt mig för att testa periodisk fasta vilket innebär att jag äter mellan kl 12 och 20 varje dag. Jag har ganska hög energiförbrukning (4000-6000 kcal) pga konditionsidrottande och för att få i mig de mängderna på 2-3 mål om dagen har jag fått fylla ut en hel del med godis i form av mjölkchoklad, gott & blandat, strösocker, oboy-pulver osv.

Grovt räknat består drygt hälften av energiintaget av nyttiga basvaror och resterande av godis. Jag ser till att hålla mig på energibalans men jag blir lite fundersam över om det verkligen är hälsosamt att få i sig så stora mängder energi från godis varje dag istället för "riktig" mat? Detta är alltså under förutsättning av jag redan har täckt behovet av vitaminer, mineraler etc vid baskosten.

Eddie Vedder
2011-09-08, 21:30
Om jag vore du skulle jag skippa IF och äta nyttigare istället. Även om du tränar så mycket tror jag inte att så mycket skräp är nyttigt faktiskt.

Rickard
2011-09-08, 21:33
Om jag vore du skulle jag skippa IF och äta nyttigare istället. Även om du tränar så mycket tror jag inte att så mycket skräp är nyttigt faktiskt.

Borde det inte vara så att ju större yttre påfrestningar kroppen utsätts för dess viktigare blir det att få i sig kvalitativ föda som inte utsätter kroppen för ytterligare stressfaktorer?

Goranga
2011-09-08, 21:34
Ok, största fördelen än så länge är att slippa behöva fixa frukost på morgonen. Däremot kommer, som sagt, drygt hälften av energin från mycket nyttiga källor så jag är helt säker på att alla näringsbehov redan är täckta. Frågan handlar mest om huruvida allt godis, kanske socker framförallt, är skadligt i längden även under energibalans. Kanske svårt att svara på...

Eddie Vedder
2011-09-08, 21:36
Ok, största fördelen än så länge är att slippa behöva fixa frukost på morgonen. Däremot kommer, som sagt, drygt hälften av energin från mycket nyttiga källor så jag är helt säker på att alla näringsbehov redan är täckta. Frågan handlar mest om huruvida allt godis, kanske socker framförallt, är skadligt i längden även under energibalans. Kanske svårt att svara på...

Jag pratar inte om näringen, den får du i dig. Jag tror helt enkelt inte att så mycket socker, även om energin förbrukas, är bra. Frukosten kan du ju antingen planera dagen innan eller bara köra på mackor med smör och leverpastej. Eller släng ihop en drink med grädde och proteinpulver.

Vill du skita i frukosten är ju det också okej men du behöver ju inte köra IF för det. Ät klockan 11 eller vad som helst.

Goranga
2011-09-08, 21:38
Jag pratar inte om näringen, den får du i dig. Jag tror helt enkelt inte att så mycket socker, även om energin förbrukas, är bra. Frukosten kan du ju antingen planera dagen innan eller bara köra på mackor med smör och leverpastej. Eller släng ihop en drink med grädde och proteinpulver.

Vill du skita i frukosten är ju det också okej men du behöver ju inte köra IF för det. Ät klockan 11 eller vad som helst.

Ah ok, det var det jag var inne på dvs om själva mängden socker per dag inte är bra och då är vi på samma plan... det känns inte helt rätt faktiskt. Får fundera igenom det här igen tror jag. Har iofs för mig att King Grub häller i sig rätt mycket onyttigheter varje dag utan att vara orolig.

Goranga
2011-09-08, 21:56
För den som är intresserad har jag hittat ett inlägg av King Grub som lugnar ner mig en aning (se nedan). Det var ett par år sedan, men jag hoppas att det stämmer fortfarande.

http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=3625831&highlight=h%F6genergi%2A#post3625831

En "nyttig" kost måste inte innehålla enbart livsmedel som anses "nyttiga". Tvärtom kan det vara direkt negativt för en högenergiförbrukare (t ex en tränande). För mycket fiber, för mycket att äta, osv. En högenergiförbrukare tjänar ofta på en bas med s k "nyttiga", oraffinerade livsmedel, men kan fylla ut med mer lättätna, mindre näringsrika och ofta godare matvaror.

Om man redan har täckt sitt behov av kostfiber och mikronäringsämnen, vad tjänar man då på att plåga i sig mer råris och segaste surdegsbrödet, "bara för att"? Ingenting. Då kan man precis lika gärna, kanske hellre, fylla ut med Skogaholmslimpa, om man behöver mer kolhydrat.

Har jag ätit 3000 kcal och täckt alla mina behov, men behöver 500 kcal till för att nå upp till vad jag behöver, äter jag ju mycket hellre 500 kcal chokladglass än 500 kcal torsk och broccoli. Och det är inte ett sämre val för träningen.

Ronn
2011-09-08, 22:01
Det är just socker som är direkt ohälsosamt i för stora mängder, men annars är det rätt har du fyllt dit basbehov behöver du inte tänka på att det ska vara "nyttigt", du skulle ju kunna fylla ut med chips t.ex. :)

Goranga
2011-09-08, 22:07
Det är just socker som är direkt ohälsosamt i för stora mängder, men annars är det rätt har du fyllt dit basbehov behöver du inte tänka på att det ska vara "nyttigt", du skulle ju kunna fylla ut med chips t.ex. :)
Blä, gillar inte chips =) Inga andra tips på godis som inte förstör levern osv? Det kan ju vara i flytande form också, vore faktiskt smidigare.

Ronn
2011-09-08, 22:12
Blä, gillar inte chips =) Inga andra tips på godis som inte förstör levern osv? Det kan ju vara i flytande form också, vore faktiskt smidigare.

Om det är just kalorier som du behöver så är det ju fett som ligger närmast, gräddglass är väl bra om du vill ha något sött, förhållandevis mycket volym, kalorier och inte så jävulskt mycket socker i förhållande till det. Annars pommes till maten och sådant som är fett, såser och så vidare.

Goranga
2011-09-08, 22:19
Om det är just kalorier som du behöver så är det ju fett som ligger närmast, gräddglass är väl bra om du vill ha något sött, förhållandevis mycket volym, kalorier och inte så jävulskt mycket socker i förhållande till det. Annars pommes till maten och sådant som är fett, såser och så vidare.
Ja, det är ju en variant, men du tror inte det kan påverka prestationsförmågan (och kroppssammansättningen) negativt att ha en så stor andel kalorier som kommer från fett? Det skulle i så fall bli att jag byter ut kanske 1500 kcal som i dagsläget kommer från kolhydrater mot fett.

Ristretto
2011-09-08, 22:26
Ja, det är ju en variant, men du tror inte det kan påverka prestationsförmågan (och kroppssammansättningen) negativt att ha en så stor andel kalorier som kommer från fett? Det skulle i så fall bli att jag byter ut kanske 1500 kcal som i dagsläget kommer från kolhydrater mot fett.

Du äter ju redan mycket fett eftersom du skriver att du ofta äter mycket mjölkchoklad.

Goranga
2011-09-08, 22:30
Du äter ju redan mycket fett eftersom du skriver att du ofta äter mycket mjölkchoklad.

Ja iofs, men frågan är om det i sig är bra och följdfrågan blir då om det är bra att äta ännu mer fett ovan på det?

Ristretto
2011-09-08, 22:32
Ja iofs, men frågan är om det i sig är bra och följdfrågan blir då om det är bra att äta ännu mer fett ovan på det?

Så du tänker fortsätta äta choklad och ändå äta mer fett? Jag trodde du ville dra ner på godiset och äta mat istället.

Att byta ut choklad mot någon vettigare fettkälla ser jag bara positiva saker med.

Goranga
2011-09-08, 22:40
Så du tänker fortsätta äta choklad och ändå äta mer fett? Jag trodde du ville dra ner på godiset och äta mat istället.

Att byta ut choklad mot någon vettigare fettkälla ser jag bara positiva saker med.

Nja, problemet i dagsläget är att jag helt enkelt inte kan få i mig mer vanlig mat i magen utan att explodera. Försöker därför hitta lättillgänglig energi men nu har vi kommit fram till att min nuvarande lösning med kolhydratrikt godis inte är bra och att en överdriven mängd fett istället heller inte är bra. Svårt läge...

Fredrik_S
2011-09-08, 22:59
Du måste också tänka på vilken typ av energikälla du presterar bäst på. Förbrukar du 4000-6000 gissar jag på att du har någon form av träning där du vill fungera optimalt på.

Jag har en förbrukning på ca 5500 kcal och upplever absolut bäst funktion av en stor del kolhydrater(ca 75% av totala energiförbrukningen därifrån) från stärkelserika produkter som pasta vetemjöl cornflakes havregryn potatis samt sportdryck(maltodextrin). Fettrika produkter fungera inte alls lika bra för mig. Vetemjölsbaserat bröd som värms några sekunder i mikron och cornflakes med sylt är väldigt lättätet.
Om du äter socker så låt det vara en del av maten istället för en separat godispåse.

oracas
2011-09-08, 23:40
Om du äter socker så låt det vara en del av maten istället för en separat godispåse.

Säger inte att du har fel, men varför?

Vad gör skillnaden om han sötar maten med socker eller trycker lite lösgodis efteråt?

Fredrik_S
2011-09-08, 23:52
Säger inte att du har fel, men varför?

Vad gör skillnaden om han sötar maten med socker eller trycker lite lösgodis efteråt?

ingen skillnad

Det jag menar är att det är bättre att om man tex tänker äta 200 gram godis/socker så är det bättre att äta 50 gram fördelat på de fyra vanliga måltiderna. inte pga kaloriskillnad utan på grund av skillnad i känslan det ger i magen och i prestationsförmågan över dygnet

oracas
2011-09-08, 23:54
ingen skillnad

Det jag menar är att det är bättre att om man tex tänker äta 200 gram godis/socker så är det bättre att äta 50 gram fördelat på de fyra vanliga måltiderna. inte pga kaloriskillnad utan på grund av skillnad i känslan det ger i magen och i prestationsförmågan över dygnet

Ja men då är jag helt med dig :) Folk överlag är så rädda för godis, men har inga problem att häva i sig 1liter cola till middagen.

Ronn
2011-09-09, 05:01
Ja men då är jag helt med dig :) Folk överlag är så rädda för godis, men har inga problem att häva i sig 1liter cola till middagen.

Det handlar inte om att vara rädd, det handlar om att för stora mängder socker är dåligt för hälsan, det är just mängden som avgör. Så ja viss tanke hur mycket socker man stoppar i sig är befogad, men man behöver inte undvika det helt.

Sheogorath
2011-09-09, 05:44

För en given mängd godis, nej. Levern har ingen speciell depå för fruktos utan lagrar in både fruktos och glukos som glykogen. Ska man någon gång äta X g socker/fruktos så ska man göra det när levern är tömd på en del glykogen. Godis + normal, stärkelserik kost torde göra att levern väldigt snabbt ockuperas av glykogen från glukos så att den inte kan hantera fruktosen. Sen finns det ju andra aspekter: om man INTE har en given mängd socker att bolla med (äter fritt) kanske man äter betydligt mycket mindre godis om man tar det som efterrätt. Är man funtad så finns det en poäng.

Sverker
2011-09-09, 05:54
Rent fett eller kolhydrater är ungefär samma sak. Helt näringslöst. Mjölkfett har inte mer mikronäringsämnen än rent socker.

Bränner man 6000 kcal dagligen är levern anpassad för att hela tiden bilda glykogen och skicka ut glukos i blodet.
Nu är det inte så smart att trycka i sig allt för mycket fruktos på en gång men fördelat över flera måltider och mellanmål slinker det snabbt in i systemet.

Har man en energiförbrukning på 6000 kcal pga konditionsidrott bör man nog fundera på sitt intag av järn. Det finns fördelar med att öka sitt energiintag med billig köttfärs eller framdelskött till grytor.

Goranga
2011-09-09, 06:22
Rent fett eller kolhydrater är ungefär samma sak. Helt näringslöst. Mjölkfett har inte mer mikronäringsämnen än rent socker.

Bränner man 6000 kcal dagligen är levern anpassad för att hela tiden bilda glykogen och skicka ut glukos i blodet.
Nu är det inte så smart att trycka i sig allt för mycket fruktos på en gång men fördelat över flera måltider och mellanmål slinker det snabbt in i systemet.

Har man en energiförbrukning på 6000 kcal pga konditionsidrott bör man nog fundera på sitt intag av järn. Det finns fördelar med att öka sitt energiintag med billig köttfärs eller framdelskött till grytor.

Absoult, järnintaget är inga problem då jag äter mycket kyckling- och nötlever samt spenat eller grönkål varje dag. Ang. kolhydratintag: har jag förstått dig rätt om du menar att mitt nuvarande upplägg är ok (förutsatt att allt godis sprids ut mer under dagen) eftersom min lever borde vara inställd på att bilda glykogen?

Goranga
2011-09-09, 06:36
Ett förtydligande bara: jag bränner inte 6000 kcal dagligen utan ett par gånger i veckan. ungefär så här ser det ut:

må 4500
ti 6000
on 4500
to 6000
fr 4500
lö 4500
sö 2800

exor
2011-09-09, 12:37
Jag äter ca 200g kladdkaka + 3 dl vaniljglass vid 23 tiden dagligen. Går inte upp i vikt av det så varför sluta? :)

Bjern
2011-09-09, 13:10
Jag äter ca 200g kladdkaka + 3 dl vaniljglass vid 23 tiden dagligen. Går inte upp i vikt av det så varför sluta? :)

Kul för dig. Nu var frågan baserad på hur bra det är med massa socker ur hälsosynpunkt.

exor
2011-09-09, 13:19
Kul för dig. Nu var frågan baserad på hur bra det är med massa socker ur hälsosynpunkt.

Förmodligen finns det 100 andra saker som skulle vara bättre, men jag vill kunna njuta också. Men 1-2 gånger i veckan ska jag försöka gå ner till istället då detta bara är en överdrift.

Endorah
2011-09-09, 17:36
Är trött så får skylla på det om jag har fel, men känns som att TS vill tvinga fram de svar han vill höra... ursäkta om det inte alls stämmer ;) Brukar själv äta glass väldigt ofta, ett big pack kan ta slut på en vecka utan större problem.
Håller även med fredrik, kolhydrater funkar även mycket bättre än fett för mig. Blir piggare, mår bättre, presterar bättre, men förvärrar min milda acne mer, så måste tyvärr äta det med måtta.

Fredrik_S
2011-09-09, 21:03
Är trött så får skylla på det om jag har fel, men känns som att TS vill tvinga fram de svar han vill höra... ursäkta om det inte alls stämmer ;) Brukar själv äta glass väldigt ofta, ett big pack kan ta slut på en vecka utan större problem.
Håller även med fredrik, kolhydrater funkar även mycket bättre än fett för mig. Blir piggare, mår bättre, presterar bättre, men förvärrar min milda acne mer, så måste tyvärr äta det med måtta.

Nu är detta ingen tävling förståss(jo det är det, lite iaf.. hihihia) men ett bigpack är alltid slut inom en timme när jag köper det. Det är inte mer än ca 1500 kcal i ett helt paket bigpack. Att jämföra med tex en chokladkaka som är på 1100 kcal.
Kan man portionera ut glass över så lång tid som en vecka är det guld som godsak i viktminskningsyfte.