handdator

Visa fullständig version : The texas method


GuztavJi
2011-09-08, 19:39
Tjena alla på Kolozzeum!
Jag är ny här och undrar om någon på Kolozzeum kör/har kört the texas method schemat på stronglifts.com och tycker att det funkar bra? Tänker främst ökning av styrka men även muskelmassa, det sista är dock inte livsviktigt.
Har "Pumpat" ;) på gymmet ca. 4 månader utan knäböj och marklyft och sen har jag kört SL 5x5 2,5 månader nu. Känner dock att det skulle vara skönt med något nytt nu och tänkte då på detta.
Är 16år, född -94.
Stats (sen jag började med SL)
Knäböj 40kg 5x5 - 102.5kg x1
Marklyft 50kg 5x5 - 120kg 5x5, 130kg x 1. ska testa 140kg imorgon.
Bänkpress 35kg 5x5 - 70kg x 1 lätt.
Skivstångsrodd 35kg 5x5 - 65kg 5x5
Militärpress 25kg 5x5 - 47,5kg 5x5

Så är det ett bra schema och tror ni att det skulle vara bra att byta till det, eller ska jag köra på SL 5x5 lite till kanske och sedan börja på Madcow?
Tack på förhand

JessB
2011-09-08, 21:44
Du har inte tränat så länge. Det är möjligt att du fortfarande kan få mer av SL 5x5. The Texas Method är ett beprövat program och det finns många som ökat bra med programmet. Har dock ingen personlig erfarenhet. Med det sagt skulle jag rekommendera en övergång till Madcow snarare än The Texas Method. Tunga böjar och tung mark på samma dag (för att inte nämna tung bänk mittemellan) i Texas Method är en anledning. När du når en viss nivå av styrka är det mycket möjligt att det tunga passet blir för mycket.

Madcow är ett minst lika beprövat program som jag av erfarenhet kan säga fungerar kanon. Om du tycker Texas Method verkar mer spännande, däremot, så kan du ju alltid testa och se om det passar dig.

Tjena alla på Kolozzeum!
Jag är ny här och undrar om någon på Kolozzeum kör/har kört the texas method schemat på stronglifts.com och tycker att det funkar bra? Tänker främst ökning av styrka men även muskelmassa, det sista är dock inte livsviktigt.
Har "Pumpat" ;) på gymmet ca. 4 månader utan knäböj och marklyft och sen har jag kört SL 5x5 2,5 månader nu. Känner dock att det skulle vara skönt med något nytt nu och tänkte då på detta.
Är 16år, född -94.
Stats (sen jag började med SL)
Knäböj 40kg 5x5 - 102.5kg x1
Marklyft 50kg 5x5 - 120kg 5x5, 130kg x 1. ska testa 140kg imorgon.
Bänkpress 35kg 5x5 - 70kg x 1 lätt.
Skivstångsrodd 35kg 5x5 - 65kg 5x5
Militärpress 25kg 5x5 - 47,5kg 5x5

Så är det ett bra schema och tror ni att det skulle vara bra att byta till det, eller ska jag köra på SL 5x5 lite till kanske och sedan börja på Madcow?
Tack på förhand

Pjotor
2011-09-09, 12:47
Texas Method är just en metod och inte ett färdigt program. Av den anledningen är det bättre att följa färdiga program där övningsval, ordning, set och reps är förutbestämda. Madcow 5*5 är ett finfint program.

Jag körde TM ett tag, men inte tillräckligt länge för att kunna utvärdera den.

GuztavJi
2011-09-10, 20:18
Madcow är ett minst lika beprövat program som jag av erfarenhet kan säga fungerar kanon. Om du tycker Texas Method verkar mer spännande, däremot, så kan du ju alltid testa och se om det passar dig.

Ja, det verkar kul då det känns lite annorlunda med chinsen och styrkevändningarna. Får helt enkelt köra Texas några månader och se hur det är :hbang:

Train4Gain
2011-12-05, 00:31
Efter att ha provat Texas Method under hösten (började i slutet av september) kan jag helt klart rekommendera detta schema. Den kritik som lagts fram har i regel orsakats av missförstånd angående schemaupplägg då alltför mycket fokus läggs på volympasset vilket i sin tur orsakar återhämtningssvårigheter och stagnerande resultat. Att som i Madcow låta volym och intensitetsökningarna hålla jämna steg fungerar inte i längden då volymen (ton per vecka) är avsevärt tyngre i TM. Det är därför rekommenderat att efterhand öka viktskillnaden mellan volymdag och intensitetsdag.

Efter att ha kört slut på SS-progressionen gick jag först vidare till Madcow Intermediate efter rekommendationer. Med detta program fick jag fem veckors oavbruten progression innan jag kände ett behov av en deload. Den något korta utvecklinstiden kan troligtvis skyllas på undermålig kosthållning. Jag kände dock ett behov att förändra något på nytt och hoppade därför på TM. I samband med detta införde jag styrkevändningar, en övning som jag för övrigt verkligen kan rekommendera, oberoende av schema.

Rent allmänt kan sägas att mer tid bör läggas på programmering och val av assistansövningar. Känner du att du börjar tappa formen i någon av basövningarna kan du på sikt åtgärda detta genom att införa någon/några assistansövningar. Håll dock allt till ett minimum, tre dagars styrketräning räcker långt och helst inte mer än 2-3 assistansövningar. Marklyft bör även utföras på intensitetsdagen då denna extremt krävande övning lätt blir övermäktig efter att ha kört 25 tunga böj.

Inser att tråden har några månader på nacken men jag tyckte ändå det kunde vara bra att ta upp dessa punkter då jag har haft mycket nytta av att följa TM-principen.

frong
2011-12-05, 14:06
ta bort

Bumb
2015-04-13, 23:32
Bump!

Någon mer med erfarenhet från TM?

BoBBoLoVe
2015-04-14, 15:47
Bump!

Någon mer med erfarenhet från TM?

Hej!

Jag har inte mycket erfarenhet av programmet men har kört det i ca 6 veckor nu. Började på 130 kg i böjen då det var där jag slutade efter att ha kört starting strength. Tycker personligen att TM är ett roligare upplägg då det inte är samma 3x5 varenda dag. Blev nyss sjuk så har varit borta från träningen i en vecka nu men sista fredagen jag körde så gjorde jag en 5:a på 145 kg i böjen så än så länge så har jag kunnat öka vikten varje fredag utan att missa en gång. Får se hur det går framöver, hoppas att jag kan fortsätta att mosa på då jag gärna vill kunna göra en singel på 180+ kg vid årets slut.

Om du är intresserad av programmet tycker jag du bör köpa Practical Programming for strength training (av Mark Rippetoe). Väldigt bra bok som går igenom olika varianter av programmet och det finns massor av info om vad man ska göra när man kört fast.

Skulle dock rekommendera att man verkligen kör skiten ur starting strength eller ett liknande program innnan då man kan göra ökningar oftare. Att missa ett pass för att försöka igen två dagar senare leder bara till ett par dagars fördröjning, missar man fredagen på TM så får man gott vänta en vecka till på att försöka med samma vikt (alternativt sänka repsen och fortsätta öka vikten).

SirreASDF
2015-11-16, 12:55
Bump! :)

Jag har efter mycket om och men slutat i the Texas Method även jag. Körde första volympasset idag, men på rätt lätta vikter för mig, speciellt i böjen, då jag vill vänja kroppen vid den högre volymen i böj, då jag tidigare fått problem med vaden när jag böjt ofta och mycket.

Problemet jag har är att jag har helt värdelös kondition.. Blir så in i h-vete andfådd av av att böja för 5 reps (Ja, så dåligt är det..) Om vi leker med tanken att jag vill få in konditionsträning utan att riskera att förstöra för min styrketräning, någon som har något förslag? Har tillgång till typ allt i maskinväg, roddmaskiner, spinningcyklar, crosstrainers, löpband, utomhuslöpning, step-masters, stakningsmaskiner (ellelr vad det kan tänkas heta? Som efterliknar att staka med stavar) etc. Vad tror ni?

Mina nuvarande 1rm är:
Böj: 130
Mark: 170
Bänk: 100

Tanken är att köra en mjukstart av TM nu fram till årsskiftet för att vänja mig vid volymen och sedan börja progressa ordentliga vikter i Januari, lite beroende på hur det känns.

@BoBBoLoVe: Håller du dig fortfarande till TM, hur har det gått för dig?

VoDaresVins
2015-11-16, 14:07
Problemet jag har är att jag har helt värdelös kondition.. Blir så in i h-vete andfådd av av att böja för 5 reps (Ja, så dåligt är det..) Om vi leker med tanken att jag vill få in konditionsträning utan att riskera att förstöra för min styrketräning, någon som har något förslag? Har tillgång till typ allt i maskinväg, roddmaskiner, spinningcyklar, crosstrainers, löpband, utomhuslöpning, step-masters, stakningsmaskiner (ellelr vad det kan tänkas heta? Som efterliknar att staka med stavar) etc. Vad tror ni?


I mina öron låter det som risken att konditionsträning skulle förstöra din styrketräning är minimal. Du har knappast som mål att växla från 0 till maratonlöpare. Jag gillar inte själv konditionsträning nåt vidare, men bara raska promenader eller cykla (spinningcykel inomhus) några gånger per vecka räcker för att hålla upp en nivå som jag tycker är ok. Satsa på nåt du kan tänka dig göra...för all framtid... istället för hard core back intervaller eller liknande som du ändå inte orkar hålla på med mera än nån vecka. Så funkar jag i alla fall.

SirreASDF
2015-11-16, 15:14
Ja nej, det jag tycker bäst om är spinning (eller cykla utomhus på sommaren då). Så lite lågintensiv spinning på mina vilodagar kanske skulle passa bra. :)

Jag är alltid så rädd att förstöra för min styrketräning och har använt det som ursäkt för att skippa konditionsträningen (A).

Tack för inputen