handdator

Visa fullständig version : Ang. att använda träplugg till vardagsrumsbord


regus
2011-09-08, 18:59
Hej bullen

Jag ska snickra ett vardagsrumsbord och bordskivan består av 4st 45x190mm reglar. Hade tänkt att fästa reglarna i varandra med träplugg. ha ett tre eller fästa fyra brädor med dimensionen 21x95 under, tvärs över reglarna med träplugg. Samt ha en "list" mellan bordsbenen med en dimension på 45xX som också fäst med träplugg.

Vilken tjocklek tror ni behövs på träpluggen?

hahavaffan
2011-09-08, 19:09
Träplugg+trälim då antar jag? Annars använde jag vinkeljärn för finsnickeri och små träskruvar till en konsol för min tv-bänk.

Ta de grövsta pluggarna du kan hitta, om du nu bara ska använda plugg. Sen, är jag trög som inte fattar hur bordet skall se ut? Antar att 45x190-reglarna ska bilda en stomme som en fyrkant, och sen 21x95-brädorna som bordsskiva typ?

regus
2011-09-08, 19:09
Det kanske heter sarg och inte list.

regus
2011-09-08, 19:13
Träplugg+trälim då antar jag? Annars använde jag vinkeljärn för finsnickeri och små träskruvar till en konsol för min tv-bänk.

Ta de grövsta pluggarna du kan hitta, om du nu bara ska använda plugg. Sen, är jag trög som inte fattar hur bordet skall se ut? Antar att 45x190-reglarna ska bilda en stomme som en fyrkant, och sen 21x95-brädorna som bordsskiva typ?

Precis, träplugg och trälim. Jag tänkte använda träskruv först men har inte använt bara träplugg förut. Det är mest för att det är roligt.

Nej, använder reglarna som bordskiva, 21x95 brädorna ska jag bara ha för att hjälpa till att hålla ihop reglarna. De sitter alltså på undersidan av bordet med några decimeters avstånd