handdator

Visa fullständig version : Från Halvfigur till Helfigur


arachnid
2011-09-08, 18:35
Tjena, här kommer en nybörjare till tanig piprensare som vill bli stor och stark.

Lite info:

ålder: 31
längd: 185
Vikt: 76 och ökande, målvikt 85-90 kg

denna första post kommer att bli lite historik o dyl ,fyller sedan på efterhand.

Har nu bestämt mig en gång för alla att sluta upp med att skylla på genetik och hög metabolism för min kropps brist på styrka och storlek.

Dock tillhör jag kategorin ectomorph eller hardgainer, om man nu ska tro de klassificeringarna.
själv tror jag mer på att man ser ut som man äter, och äter man för lite/dåligt så blir det därefter.

Började för tre veckor sedan med att lägga om dieten från kebab och pizza en gång om dagen till nyttig och bra mat i stora volymer 6 ggr om dagen.

Efter mycket kaloriplanering och räknande på hur mycket jag behöver kom jag fram till att jag måste trycka i mig ca 4000 kcal om dagen för att nå min målvikt till sista december och samtidigt lägga på mig muskelmassa.
Bryr mig inte alls om jag får lite fett på köpet, det vore tvärtom en ny och intressant upplevelse till att börja med.

Och det funkar uppenbarligen eftersom jag gått upp drygt 1 kg per vecka!
Väger nu mer än jag någonsin gjort, brukar annars pendla lite mellan 65-70 som mest. Som minst vägde jag i vuxen ålder 60 kg när jag studerade och levde på nudlar, mådde inte så bra kan jag säga.


Började träna för en vecka sedan enligt Stronglifts 5x5 då byggandet av styrka tilltalar mig mer än bara volymbyggande eller konditionsträning.
Lite volym kommer ju på köpet och konditionen är det nog inget fel på, då jag springer runt en massa på jobbet och sällan eller aldrig blir flåsig av att springa i trappor eller dylikt.

"exhibitionist" vore synd att kalla mig själv för, men jag lägger upp lite bilder då och då.

Utgångspunkten är inte vacker, men kan va intressant i sammanhanget ändå:

framsida (http://imageshack.us/photo/my-images/215/frontjvl.jpg/)

rygg (http://imageshack.us/photo/my-images/217/backhc.jpg/)

sida (http://imageshack.us/photo/my-images/263/sideei.jpg/)

kommer att lägga upp lite bilder då och då, varannan vecka eller så (om jag kommer ihåg)


Schemat ser ut som det brukar med det mest grundläggande:
Knäböj 5x5
bänkpress 5x5
stångrodd 5x5
**
Knäböj 5x5
militärpress 5x5
marklyft 1x5

Alternerande.
Ökar vikterna med 2,5 kilo varje pass (eller försöker iaf)

Första passet tog jag ut mig med för höga vikter, min dummer, och missade följande träning pga det.. *gah!*
Började om från början förra passet på rätt sätt istället.

Rapporter kommer löpande allteftersom.

Tack för mig så länge. :hbang:

arachnid
2011-09-08, 21:12
Dagens: "pass B"

benpress 22,5 5x5

militärpress 20kg
5x5
då jag alltid haft lite krångel med vänsteraxeln så märks det hur osymmetrisk styrkan i axlarna är. gick bra dock.

marklyft 40 kg:
1x5

Fick nån liten känning i höger höftled, hoppas att det var en engångsföreteelse.
ska försöka palla upp stången lite tills jag kör med större skivor, se om det hjälper.


p.s väldigt bra för mig att börja lågt så jag får in tekniken, märks väldigt väl när jag gör rätt.

arachnid
2011-09-13, 23:54
Så,ja tillbaks på spåret igen, var tvungen o skippa lördans träning pga magproblem som nu är över.

Morgonvikt 77,5 kg
skönt att se att jag inte tappade en massa, trots alla samtal i "porslinsluren"
och en bristande mängd mat. Dieten på topp igen nu.

Knäböj: 5x5 27,5 kg
Inga probs med knälederna så här långt, vilket känns otroligt bra, redan nu känns det att mina leder tajtas till från skrangligt och glappande till mer och mer stabilt.

Bänkpress: 5x5 25 kg
Subluxationen i vänsteraxeln som tonåring gör sig påmind, hoppas det rättar till sig allteftersom jag tränar, annars får jag köra stabilitetsträning hemma mellan passen.

Stångrodd: 5x5 35 kg
Allt bra så långt, kändes bra i alla leder.
Ser fram emot att öka på vikten.


Går långsamt framåt, är enormt frestande att börja lasta på vikter så man får anstränga sig mer..
Men det kommer ju så småningom, jag får se det här lätta som formträning och förberedelse.
Att nå mina mål skadefritt är prio ett.

arachnid
2012-09-20, 22:07
Okidoki, då provar vi det här igen då cofffee


Bristande motivation att pallra sig till gymmet och lite annat drog bort fokus från att rätta till mitt liv ett tag, men nu så har det blivit andra bulllar!


Kort kort info:

32 år
Nuvarande vikt: 67kg
längd: 185

Kör på SL 5x5 som tidigare.

Utgångspunkten ser ut som på bilderna.

arachnid
2012-09-20, 22:22
snabbspola framåt tre veckor och dagens pass:

Knäböj: 40 kg
militärpress: 27,5
mark : 55 kg

*bänk: 27,5 (förra passet)
*rodd: 37,5 (förra passet)

Det börjar kännas lite tungt i militärpressen nu, sista repetitionerna var kämpiga.


dagsform, knäppt lite slarvigt efter dagens pass:
tycker mig se lite förändring. känns mycket bättre i kroppen nu än innan iaf.

arachnid
2012-09-22, 19:48
Dagens:

Knäböj: 40kg

Bänk : 30kg

Rodd: 40 kg

böjen har jag fortfarande mer att öka i innan det blir jobbigt, just nu är det enda jobbiga att jag inte har ett rack (kör hemma i lägenheten), så jag gör en powerclean för att få upp vikten, hehe.
kan bli bekymmer när vikten ökar på senare, så får se om jag kan smälla ihop nåt.


Bänkpressen känns bra och stabil, förvånande nog.
alltid trott att axlarna varit för klena för sånt, men tydligen var det mest tekniken det var fel på.

rodden var riktigt kämpig sista repetitionerna att få till med bra form.




Maten för dagen:
*
Lax med grovt ris
"sommargrönsaker"
BBQ sås

x2

* smoothie-shake-gainer pryl
glass
röd mjölk
jordnötssmör
en banan
proteinpulver

x2

kcal: förhoppningsvis tillräckligt, ny köksvåg behövs.

Ingen vidare aptit idag *spy*, sovit dåligt med.


Uppåt, framåt!

arachnid
2012-09-28, 01:33
Dagens!

Knäböj: 42,5

Militärpress: 30

marklyft: 60


Böjen kändes bra, tungt att hiva upp skrotet bakom axlarna bara.

kanske kan zercher squats vara ett alternativ sen?

Tog emot ordentligt i pressen på sista set, riktigt nära ett misslyckande där.

Mark kändes helt okej, vikterna börjar kännas av nu.

arachnid
2012-09-30, 01:03
Knäböj : 45

Bänkpress : 32,5

Rodd: 42,5



tog emot som faen i rodden, satte upp kameran så jag kunde kolla på formen, o den var inge vidare, ryggen såg ut som en ostbåge, trots att jag rätar ut så mycket som möjligt.

får stretcha baksida lår hädanefter så att jag kan hålla torso mer plant mot golvet, se om det hjälper.


Edit: äntligen fått hem lite mer pulver i form av en gainer, nytt kreatin mm, så nu ska väl vågen sluta gå neråt iallafall.

arachnid
2012-10-03, 23:15
Checkpoint!

KV: 68,9 kg
Fett % : 9,3%


Knäböj: 47,5

Militärpress: 32,5

Marklyft: 65

Nu gick det inte längre att hiva upp stången inför knäböjen, fick palla upp den.
Fått lite dåligt med sömn de senaste dagarna, så jag tog en extra vilodag.

Gainern jag skaffade var precis vad jag behövde, vikten har stabiliserats igen och börjat krypa sakta uppåt.

Så långt allt väl.

arachnid
2012-10-07, 19:56
Knäböj : 50 kg 5x5x5...*SNAP*...x5x5

Bänkpress: 35 kg

Rodd: 45 kg



knä:
Ajajaj, vet inte riktigt vad som hände, mer än att nåt spårade snett inne i vänsterknäet på en nedgång.
Möjligtvis lät jag knäet dippa inåt, eller hade foten lite fel vinklad.
Tror(hoppas) på att det hinner försvinna tills nästa böjpass..
5 minuters vila så var bara lite molande kvar, så jag kunde köra klart iaf.

"smärtan" är lokaliserad framsida knä under knäskålen, eller snarare i toppen av smalbenet, ingen svullnad.

Mina redan dåliga och skramliga leder har fått nog med stryk redan genom kampsporter och fäktning, m.m...

Bänk:
Allt bra, av någon anledning kändes det lättare denna gång än förra, trots större vikt.

Rodd:
Får fortfarande inte kläm på denna, känns som om jag inte aktiverar ryggen alls utan bara drar upp stången med underarmarna, otroligt onaturlig position, nästan så att benen i armarna skaver mot varandra i toppläget.
Det kanske bara känns som om det inte tar på ryggen, men gör det ändå?


Nåväl, vidare mot nya höjder!

arachnid
2012-10-10, 09:55
Knäböj: 52,5

militärpress: 35

Marklyft: 70 (Kroppsvikt)



Gick bra, pressen är jä*ligt seg fortfarande, men den går.

Nu har jag slut på vikter, 70 är allt jag kan skramla fram, så nästa passen lägger jag till ett eller flera reps istället.
Nästa månad blir det gymmet för min del, ska se om mina slöfockar till polare kan uppmuntras till att hänga med.

arachnid
2012-10-17, 00:24
Böj: 55

Bänk: 37,5

Rodd: 47,5


Heja mig. *flex*

Missat nästan en veckas träning pga mitt favvo-spel, Xcom.
Dålig ursäkt, men så är det, jag är svag för strategispel, teambaserade sådana speciellt.


Hittade en bra musikmix att träna till idag:
kTcqe062dxc

arachnid
2012-11-05, 03:13
Efter en smärre skada, en förkylning och lite annat tjafs så tog jag om senaste passet.

Böj: 55

Bänk: 37,5

Rodd: 47,5

arachnid
2012-11-07, 00:47
Sådärja, då är det gymmet hädanefter för mig.

böj: 57,5

Militärpress: 35 (fail på sista rep, sista set. *cry*)

Mark: 70 kg

arachnid
2012-11-09, 11:57
böj 60

bänk 40

Rodd 50


Kändes riktigt bra alltihop.

arachnid
2012-11-21, 11:56
böj : 62,5

Militärpress: 37,5 missade sista reppen, sista set, pga instabilitet i vänstra axeln.
Blir samma vikt ett par gånger till nu, mina axlar är och kommer att förbli problemområden verkar det som.

Mark: 75
Blev nästan lite yr.


Kändes lite sådär, har missat att både hålla igång träningen och slarvat med kosten.. skärpning..