handdator

Visa fullständig version : Definition önskas - Vad är en basövning?


Nitrometan
2011-09-08, 16:49
När frågan dök upp i en annan tråd så tänkte jag att vi kanske kan utarbeta en definition här.

Det verkar saknas en vedertagen definition på vad som är en basövning.

De flesta verkar överens om att knäböj, bänkpress och marklyft är basövningar. Men är det de enda?

Är det alla flerledsövningar? Eller flerledsövningar med skivstång?

Vad är det som kännetecknar en basövning, vilka krav ska vi ställa?

Kort sagt - Vad är en basövning?

frong
2011-09-08, 16:54
Flerledsövning med skivstång tycker jag låter utmärkt

musen1
2011-09-08, 16:54
Bicepscurl i maskin är en basövning enligt mig.

Fjällbrynt
2011-09-08, 16:54
Jag skulle vilja säga att basövningar egentligen är ganska likställt med flerledsövningar.

stridis
2011-09-08, 17:01
chins och dips känns som basövningar, men de är ju faktiskt friviktövningar (ja, vikterna hänger ju i bältet) som involverar flera leder.

stridis
2011-09-08, 17:03
Jag skulle vilja säga att basövningar egentligen är ganska likställt med flerledsövningar.

Så kettlebellsquats är en basövning?

Lillleif
2011-09-08, 17:05
Så kettlebellsquats är en basövning?

Varför inte?

mattilainen
2011-09-08, 17:06
flerledsövning med skivstång? :=)

Oljeblixten
2011-09-08, 17:09
Flerledsövning där man kan hantera en relativt stor vikt?

Edit: Basövning tyder ju iofs att det är något grundläggande, jag säger flerledsövningar med stång.

stridis
2011-09-08, 17:09
flerledsövning med skivstång? :=)

Så du ser inte viktade chins och dips som basövning?:devil:

Spridis
2011-09-08, 17:10
Wikipedia: (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bas%C3%B6vning)
Basövning är en typ av övning inom styrketräning som till skillnad från isolerande övningar aktiverar ett stort antal muskler i kroppen.

MtotheM
2011-09-08, 17:18
Böj, Bänk, Mark. Inget mer IMO.

filmjölk
2011-09-08, 17:22
För att något skall kunna klassas som en basövning måste övningen uppfylla vissa kriterier.

1) Rörelsen skall tas ut över fler än en led
2) Rörelsen skall vara enkel att förstå, utföra och lära sig (svår att bemästra är irrelevant)
3) Rörelsen skall utföras utan redskap eller med fria vikter (ej i en maskin)
4) Rörelsen skall vara basen, grunden, av en övning, och inte en variant.


Så för att testa om en övning är en basövning går man efter ovanstående lista och matchar den mot kraven.

Vi kan ta några exempel så att ni förstår principen.

exempel 1. bicepscurl med stång, även om den stämmer in på flertalet av kriterierna faller den på det första kravet för att kallas en basövning. Rörelsen går över en led. Icke en basövning.

exempel 2. Incline hantelpress. Rörelsen tas ut över två leder, utförs med fria vikter och är enkel att lära sig, men det är en variant av basövningen vanlig jävla hantelpress, därför faller den på fjärde kriteriet. Inte en basövning.

exempel 3. Knäböj i smith. Rörelsen är enkel, går över två leder (knä och höft), men fallerar pga att den utförs i maskin.

exempel 4. stöt. Fallerar på att den är tekniskt svår och är två moment (vänd och överstöt) Inte en basövning.

Exempel på basövningar är bänkpress, hantelpress, militärpress, knäböj, armhävningar, pullups, marklyft.

((Inte bänkpress mot kloss, decline hantelpress, axelpress i maskin, wide stance kvartsböj mot låda, enarmsarmhävning, pullups med klapp, rumänska marklyft))


Förstår ni principen?

Stoltz
2011-09-08, 17:30
Wikipedia: (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bas%C3%B6vning)

Detta tycker jag säger allt faktiskt.

r1kkie
2011-09-08, 17:39
Frivändning? Eller är den för tekniskt komplicerad?

StarkaUlf
2011-09-08, 18:43
+1 på filmjölk :)

Matsa
2011-09-08, 18:47
Tas rörelsen ut över minst två leder och övningen spöar skiten ur dig så tycker jag att det är en basövning. Att inte räkna varianter på originalutförandet ser jag ingen praktisk mening med. Om någon pga skador eller dylikt behöver använda ett annat utförande men ändå får en snarlik effekt (smalbänk i stället för vanlig bänk pga axelproblem t.ex) så tycker jag nog fortfarande att han använder sig utav basövningar.

En variant av en basövning måste väl fortfarande vara en basövning? Vad är det annars?

filmjölk
2011-09-08, 18:48
.

En variant av en basövning måste väl fortfarande vara en basövning? Vad är det annars?

En variant av en basövning.

apfel
2011-09-08, 18:52
En variant av en basövning.
matsa trollade bort sig *cupid*

Rickard
2011-09-08, 19:06
Tänker man på var ordet kommer ifrån så blir det inte lika svårt. Det är ju en taskig översättning av compound movement.

Matsa
2011-09-08, 19:12
matsa trollade bort sig *cupid*

Nej, det gjorde jag inte. Det kan väl inte vara en variant på en basövning utan att vara en basövning? Det är som att säga att Toyota är en sorts bil, men inte en bil. En Enzo är en ferrarivariant men inte en ferrari. En kebabrulle är en variant på kebab men inte en kebab.

Om Filmjölk i stället hade sagt att t.ex snedbänk inte är bänkpress utan en variant på bänkpress så hade han haft rätt. Snedbänk tillhör underkategorin "bänkpressliknande övningar" och där är bänkpress ursprunget, originalet etc. Bägge tillhör dock kategorin basövningar.

Om man nu ska gå på Filmjölks linje, borde inte bänkpress ratas eftetsom någon i skivstängernas begynnelse förmodligen gjorde floorpress innan bänkpress "uppfanns".

Rickard
2011-09-08, 19:12
Frivändning? Eller är den för tekniskt komplicerad?

I allra högsta grad. Varför skulle vissa människors tillkortakommanden diskriminera en övning?

Det är ju nästan en komplett övning där man utför alla grundrörelser. Man drar något, genererar kraft från höften, man knäböjer något. Det enda man inte gör är att pressa något.

Matsa
2011-09-08, 19:12
Tänker man på var ordet kommer ifrån så blir det inte lika svårt. Det är ju en taskig översättning av compound movement.

Bra poäng.

filmjölk
2011-09-08, 20:21
Nej, det gjorde jag inte. Det kan väl inte vara en variant på en basövning utan att vara en basövning? Det är som att säga att Toyota är en sorts bil, men inte en bil. En Enzo är en ferrarivariant men inte en ferrari. En kebabrulle är en variant på kebab men inte en kebab.

Om Filmjölk i stället hade sagt att t.ex snedbänk inte är bänkpress utan en variant på bänkpress så hade han haft rätt. Snedbänk tillhör underkategorin "bänkpressliknande övningar" och där är bänkpress ursprunget, originalet etc. Bägge tillhör dock kategorin basövningar.

Om man nu ska gå på Filmjölks linje, borde inte bänkpress ratas eftetsom någon i skivstängernas begynnelse förmodligen gjorde floorpress innan bänkpress "uppfanns".

En traktor är ett fordon men inte en bil. Men nu var det övningar vi skulle diskutera och inte diverse liknelser.

Jag tycker att min egen definition är väldigt bra, och jag hade säkert kunnat skriva en ännu bättre om jag hade fått lust till det.

Såhär lyder din definition: "Tas rörelsen ut över minst två leder och övningen spöar skiten ur dig så tycker jag att det är en basövning"

Det kan man (också) leta många fel i om man vill och orkar. Det gör inte jag.


Förövrigt skulle inte jag vilja definiera en frivändning som en basövning, då den typiska utövaren av frivändningar på ett kommersiellt gym är av den funktionella typen som kör kettlebells, golfswingar i cable, tränar grunda enbensknäböjar på balansplatta och kör en trekvarts stretching, samt äter tre bananer efter träningen och jobbar som gympalärare. Detta diskvalificerar övningen helt.

Carcer
2011-09-08, 20:38
Jag skulle säga att det är övningar som bygger bra med styrka och massa på stora delar av kroppen tex knäböj, marklyft, militärpress, bänkpress och skivstångsrodd.
Och så tycker jag att det ska vara skivstångsövningar.

entropy
2011-09-08, 22:20
Varför i hela världen är det så viktigt att ha en definition av vad en basövning är?

Matsa
2011-09-08, 22:21
En traktor är ett fordon men inte en bil. Men nu var det övningar vi skulle diskutera och inte diverse liknelser.

Bägge är fordon, traktorn skulle närmare bestämt vara ett arbetsfordon antar jag. Sportbil och skåpbil är dock bägge bilar, fast det är sant att vi skulle diskutera övningar. Jag ser begreppet basövning som en ganska bred kategori och jag anser att det finns utrymme för att modifiera utförandet på en "ursprungsövning" utan att det slutar vara en basövning. Jag anser alltså att både frontböj och knäböj är basövningar, likaså både bänkpress och smalbänk. Jag ser ingen rimlig anledning till att sluta kalla en övning för basövning bara för att man ändrar utförandet inom rimliga gränser (fortfarande flerledsövning etc). Det lägger upp för förvirring. Vi säger till nybörjare att basövningar är bra, ska vi samtidigt hålla på med hårklyverier om att bara vissa flerledsövningar räknas som basövningar? Skit samma om det är frontböj eller knäböj de kör, så länge de böjer tycker jag det är bra.

Jag tycker att min egen definition är väldigt bra, och jag hade säkert kunnat skriva en ännu bättre om jag hade fått lust till det.

Såhär lyder din definition: "Tas rörelsen ut över minst två leder och övningen spöar skiten ur dig så tycker jag att det är en basövning"

Det kan man (också) leta många fel i om man vill och orkar. Det gör inte jag.


Så länge vi vet med oss att både din och min definition är ganska godtyckliga och inga sanningar på något vis så finns det väl egentligen ingen större vits med att tjafsa. Min definition är på tok för vag (och i ärlighetens namn rätt tramsig) och det är jag medveten om, din definition å andra sidan tycker jag är överdriven åt andra hållet. Än så länge tycker jag att Rickard har haft mest rätt i den här tråden, basövning = compound movement.

Nej, nu ska jag jobba om fyra timmar så godnatt... :sleep:

En ärans man
2011-09-08, 22:42
1) Rörelsen skall tas ut över fler än en led
2) Rörelsen skall vara enkel att förstå, utföra och lära sig (svår att bemästra är irrelevant)
3) Rörelsen skall utföras utan redskap eller med fria vikter (ej i en maskin)
4) Rörelsen skall vara basen, grunden, av en övning, och inte en variant.
Ingår bänkar där? Annars tycker jag:

5) Rörelsen ska utövas stående. Undantag: bänkpress och chins/pullups.

Deceiver85
2011-09-09, 00:05
Varför i hela världen är det så viktigt att ha en definition av vad en basövning är?
Ingen aning, men om det får folk att köra vissa övningar så visst, varför inte? För egen del nöjer jag mig med definitionen "fri flerledsövning".

Är det någon som har koll på varifrån begreppet "basövning" kommer ifrån? Kan tänka mig att det uppstod i samband med de första kommersiella gymmen som ville särskilja tävlingsmomenten inom SL och OL från nymodigheter som cable-cross, maskin-trololol och olika curlvarianter. Anyone?

BengtBurk
2011-09-09, 00:25
Ingår bänkar där? Annars tycker jag:

5) Rörelsen ska utövas stående. Undantag: bänkpress och chins/pullups.

En regel med undantag känns inte riktigt vattentät.

Oljeblixten
2011-09-09, 06:29
Ordet bas betyder för mig något grundläggande och ganska vitalt,(lite beroende på sammanhand så klart)

Så jag tippar på de grundläggande flerledsövningarna med det mest basic styrketräningshjälpmedel vi har: Stången.

Militärpress, bänkpress, stångrodd, marklyft, böj samt även chins och dips.

Dessa övningar är i princip det jag anser att man behöver för att bygga en bra grundfysik/grundstyrka, därav är dessa för mig basövningar.

BengtBurk
2011-09-09, 09:36
Oljeblixten har den bästa definitionen enligt mig!

Pansartax
2011-09-09, 09:45
När frågan dök upp i en annan tråd så tänkte jag att vi kanske kan utarbeta en definition här.

Det verkar saknas en vedertagen definition på vad som är en basövning.

De flesta verkar överens om att knäböj, bänkpress och marklyft är basövningar. Men är det de enda?

Är det alla flerledsövningar? Eller flerledsövningar med skivstång?

Vad är det som kännetecknar en basövning, vilka krav ska vi ställa?

Kort sagt - Vad är en basövning?

Det är en övning där man kan använda sig av mycket vikt.

stridis
2011-09-09, 09:50
Det är en övning där man kan använda sig av mycket vikt.

Barholds, conans wheel etc är då basövningar enligt dig. Tycker du att de är det eller inte?

Pansartax
2011-09-09, 09:53
Jag hade definitivt använt conans wheel som en basövning om jag hade tillgång till en sådan anordning; ja.

Farmers walk däremot kör jag varje vecka och titulerar den som bas för mitt underarmspass, antar att det var den typen av övningar du var ute efter?

Lord Humungus
2011-09-09, 09:59
En basövning tycker jag är inviduellt och är t.ex det man har som huvudövning i ett pass eller per kroppsdel och som man strävar efter att bli starkare i

kettlebellGuden
2011-09-09, 10:01
Ordet bas betyder för mig något grundläggande och ganska vitalt,(lite beroende på sammanhand så klart)

Så jag tippar på de grundläggande flerledsövningarna med det mest basic styrketräningshjälpmedel vi har: Stången.

Militärpress, bänkpress, stångrodd, marklyft, böj samt även chins och dips.

Dessa övningar är i princip det jag anser att man behöver för att bygga en bra grundfysik/grundstyrka, därav är dessa för mig basövningar.

Om man spånar vidare på det här med basic styrketräning så verkar det, för mig iaf, som "basövningar" egentligen borde röra sig om kroppsviktsträning.

raQblad
2011-09-09, 10:09
Filmjølk beskrev det ganska bra tyckte jag.

Nitrometan
2011-09-09, 10:59
Det är en övning där man kan använda sig av mycket vikt.

Ah. Vad är mycket vikt? Yoke-walks kan man ju komma upp i 350-400 kg, då kanske det är en basövning?

Backlift likadant, massor med vikt, men är det verkligen en basövning?

FJq0a9lVATI

http://6packlapadat.files.wordpress.com/2008/08/hepburn-doug-back-lift1.jpg

?

the_matsson
2011-09-09, 11:18
Det är en jäkla djungel, men generellt gillar jag att definera basövningar som övningar som ligger nära våra naturligaste rörelser: putta, dra, resa sig, hoppa, och plocka upp sak från marken.

kettlebellGuden
2011-09-09, 11:21
Det är en jäkla djungel, men generellt gillar jag att definera basövningar som övningar som ligger nära våra naturligaste rörelser: putta, dra, resa sig, hoppa, och plocka upp sak från marken.

Du glömde rörelsen "klicka på svara och skriva inlägg" :thumbup:

Nitrometan
2011-09-09, 11:53
Du glömde rörelsen "klicka på svara och skriva inlägg" :thumbup:

Kan den utföras med skivstång? :D

Pansartax
2011-09-09, 11:55
Ah. Vad är mycket vikt? Yoke-walks kan man ju komma upp i 350-400 kg, då kanske det är en basövning?

Jag omformulerar mig, en övning där man kan använda massvis med vikter med utrustning du kan finna på vilket gym som helst i Sverige. Det är ju trots allt en "bas"övning vi är ute efter och inte någon "extra"övning, yokes finns givetvis på många lokaler i landet men det är inte någon bas rent generellt.

När sats tar in Yoke då är det en basövning ;)

Alltså, man ska kunna promenera in på vilket gym som helst i Sverige och övriga världen som tagit sig rätten att kalla sig för ett "gym" och sen kunna hitta utrustning för vissa typer av övningar och den här utrustningen ska kunna hantera stora mängder vikt, dessa typer av övningar är då en basövning.

Jag har varit på många gym där kettlebells inte finns, således är allting med kettlebells inte en basövning, jag har varit på ett gym där det inte funnits sittande vadpressmaskin alltså är inte sittande vadpressmaskin en basövning... och så vidare i all evighet tills du och jag båda kommer överrens om att någon sorts form av skivstång är den gemensamma nämnaren vi är ute efter, förstår du?

kettlebellGuden
2011-09-09, 11:58
Jag omformulerar mig, en övning där man kan använda massvis med vikter med utrustning du kan finna på vilket gym som helst i Sverige. Det är ju trotts allt en "bas"övning vi är ute efter och inte någon "extra"övning, yokes finns givetvis på många lokaler i landet men det är inte någon bas rent generellt.

När sats tar in Yoke då är det en basövning ;)

Med tanke på den uppsjö av gym som saknar böjställning och bänkpress-möjlighet så verkar det inte som en bra definition.

Pansartax
2011-09-09, 12:23
Finns det många gym som saknar möjlighet till bänk + skivstång? Behöver inte vara en speciell bänk-bänk.

Går att köra bänk liggandes på golvet också, även om det är knepigt. Jag har dock inte ens hört talas om ett gym som saknar bänkar överhuvudtaget, men har du det så säger jag att det är fullt möjligt att köra bänk på golvet.

Allt är en fråga om passare.

Samma med böj, behöver inte vara ett speciellt rack för det direkt.. går att få upp stången på ryggen ändå.

BengtBurk
2011-09-09, 13:00
Gym som finns på hotell utomlands brukar väl generellt inte ha en böjställning, bänk eller skivstänger ö.h.t.? Dessa gym brukar väl främst bestå av någon form av multigymmaskin, löpband och spinningcyklar? Det är åtminstone min erfarenhet.

Stoltz
2011-09-09, 13:01
Kan den utföras med skivstång? :D

Jag tror vi har hittat något nytt här :D Får ta med laptopen till gymmet och prova.

stridis
2011-09-09, 13:44
Gym som finns på hotell utomlands brukar väl generellt inte ha en böjställning, bänk eller skivstänger ö.h.t.? Dessa gym brukar väl främst bestå av någon form av multigymmaskin, löpband och spinningcyklar? Det är åtminstone min erfarenhet.

En tänkbar definition av gym: Ett träningsställe där basövningar kan utföras.;)

Pansartax
2011-09-09, 13:45
Gym som finns på hotell utomlands brukar väl generellt inte ha en böjställning, bänk eller skivstänger ö.h.t.? Dessa gym brukar väl främst bestå av någon form av multigymmaskin, löpband och spinningcyklar? Det är åtminstone min erfarenhet.

Brukar det inte ens finnas hantlar?

En ärans man
2011-09-09, 13:46
En regel med undantag känns inte riktigt vattentät. OK. Bort med bänken då.

Basövningar utförs stående.

Stoltz
2011-09-09, 13:52
Basövningar görs väl på medicinboll?

stridis
2011-09-09, 13:58
Basövningar görs väl på medicinboll?

Kungsfjäderbetvingande kan även utföras hängandes- batmanning.

BengtBurk
2011-09-09, 17:29
En tänkbar definition av gym: Ett träningsställe där basövningar kan utföras.;)

Bengtburk approves!

Brukar det inte ens finnas hantlar?

Inte på de gym jag sett.

krellik
2011-09-09, 18:07
Den här tråden visar ganska tydligt att det finns ingen rimlig definition som man kommer att kunna peka på som absolut sanning om vad en basövning är.

Vad majoriteten hävdar är en basövning hävdar jag är; knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress, dips, chins. Vissa skulle kanske även lägga till övningar som stångcurl, latsdrag, benpress, medan andra skulle hävda det är fel. Någon vill kanske lägga till styrkevändningar, andra tjaffsar kanske emot att det är för tekniskt krävande.

I min mening snarare än att hålla på och pilla fram och tillbaka om detta i evighet tycker jag en mer -praktisk- definition är; övningar som markant höjer en atlets maximala styrka, kraft och packar på muskelmassa som ogräs vid kaloriöverskott, detta ska då gälla för den stora massan tränande.
Ifall en övning uppnår åtminstone en av dessa eller helst flera så kvalar det in. Rena teknikövningar för en speciell sport eller något som ska "finslipa" musklerna med mindre vikter kvalar inte in.

Med denna lite vidare definition så kan en del saker slinka in som inte typiskt skulle betraktas som basövning, men vad gör detta om det är användbart? Den enda nackdelen som jag kan se är att blir begreppet vidare så kan det förvirra nybörjare angående vad de ska satsa på, men jag ser det inte som att begreppet basövning nödvändigtvis behöver betyda "nybörjarövning", utan snarare "basen i ens styrketräning". Man kanske är tvungen att välja latsdrag innan chins, man kanske är tvungen att köra lårcurl innan finnen, man kanske får börja med sittande rodd innan man ger sig på stångroddar och man får kanske börja med vanliga knäböj innan man ger sig på frontböj.

Bara mina 2 ören.

göteborg
2011-09-09, 18:19
Basen/grunden i träningen.

filmjölk
2011-09-09, 18:48
Basen/grunden i träningen.

Det är en annan approach som blir mer individuell. Är du styrkelyftare blir dina basövningar böj, bänk och mark, annat blir komplement. Vill du ha discots snyggaste överarmar överdimensionerade till resten av kroppen kanske triceps press runt huvudet och stångcurl är dina basövningar, och bänkpress blir en komplementsövning.

Pansartax
2011-09-09, 22:14
Bengtburk approves!



Inte på de gym jag sett.

Okej konstigt, jag har ju å andra sidan absolut ingen anledning som helst att tro på dig men om du har något sorts adress till det här gymmet du pratar om så skulle jag vara intresserad, kanske ska dra iväg ett mail bara för att.

qqq111
2013-10-06, 18:07
Förslag: basövningarna är övningarna i den gruppen av övningar som med minst antal element täcker in alla musklergrupper gemene gymmare vill öva (dvs inte typ ögonbrynsmuskeln).

mikaelj
2013-10-06, 18:11
Enklare att använda namnet "flerledsövningar" när man menar just så'na.

Jappse
2013-10-06, 18:32
Tycker att förklaringen på ett antal Engelska sidor talar sitt. Tycker nog att gemene man får bestämma lite själv vad som de anser vara basövning.

(Compound movements) Exercises that use more than one joint to complete. Squats are a compound movement since they use the hip and knee joints to complete.

http://www.musclenet.com/terms.html

Definition:
Compound exercises in weight training are those that involve more than one joint and muscle group. (See also isolation exercise.)

Examples are squats, deadlifts and chin-ups. For example, the squat involves the joints of the knee, hip and ankle, and the muscles of the upper and lower legs and buttocks.

Examples:
The workout program calls for several compound exercises, including the bent-over row, the pullups and the chest press.
http://weighttraining.about.com/od/glossary/g/compound.htm

xanton
2013-10-06, 18:36
Mark
Böj
Bänk
Militärpress
Chins
Pullups
Dips
Press bakom nacken

snelhest
2013-10-06, 19:00
Mark
böj
bänk
liggande tricepspress

pezrulezhaakon
2013-10-06, 19:23
Bicepscurl är ju en flerledsövning. Varför är inte det en basövning?? :)

mikaelj
2013-10-06, 19:26
Bicepscurl är ju en flerledsövning. Varför är inte det en basövning?? :)

Är det? Den går bara över en led som är uppenbar. Därav isolationsövning.

pezrulezhaakon
2013-10-06, 19:29
mikaelj

Jasså? Kolla var biceps utspringer.

Mart|n
2013-10-06, 19:31
mikaelj

Jasså? Kolla var biceps utspringer.

Jag förmodar att du svingar mycket.

pezrulezhaakon
2013-10-06, 19:33
Mart|n

Näpp, det gör jag inte. Biceps påverkar inte ryggen och baksida lår och rumpa..

mikaelj
2013-10-06, 19:37
mikaelj

Jasså? Kolla var biceps utspringer.

Jag går efter det som i folkmun brukar benämnas "led", snarare än något biomekaniskt onanerande. Det skulle nog de flesta som inte är du också göra.

pezrulezhaakon
2013-10-06, 19:41
mikaelj

Nevertheless.... Bicepscurls är en flerledsövning, då den klart och tydligt påverkar två leder.

mikaelj
2013-10-06, 19:42
mikaelj

Nevertheless.... Bicepscurls är en flerledsövning, då den klart och tydligt påverkar två leder.

Väldigt oklart och otydligt.

Hur många vinklar som utgörs av av kroppens appendix ändras om du tittar på någon utföra en bicepscurl?

pezrulezhaakon
2013-10-06, 19:46
mikaelj

Hur många ser du göra en bicepscurl med stång, hantlar, rep, mm utan en del axelledsflektion?? (ej på scottbänk)

bertbert
2013-10-06, 20:20
mikaelj

Nevertheless.... Bicepscurls är en flerledsövning, då den klart och tydligt påverkar två leder.

Så kan det gå om man är en paragrafryttare och går in för att misstolka maximalt.

pezrulezhaakon
2013-10-06, 20:22
bertbert

Så det är jag som misstolkat? Intressant åskådning ...

bertbert
2013-10-06, 20:46
Bicepscurl är en enledsövning vilket de flesta begriper utan svårighet. Ja, jag är väl medveten om att biceps ena huvud utför flektion i axelleden. Huvudarbetet biceps utför är i huvudsak att flektera armbågsleden och supinera underarmen.

Således är bicepscurl en enledsövning. Till skillnad från exempelvis bänkpress eller knäböj.

Allt detta är du redan väl medveten om!!!

pezrulezhaakon
2013-10-06, 21:26
bertbert

Vad jag vill komma till är att en definition på en basövning är mer omfattande än att det bara är en flerledsövning, för annars kan i princip vadsomhelst vara en basövning.

bertbert
2013-10-07, 05:20
Då kanske det är mer konstruktivt att föreslå en sådan definition, istället för att snurra om att bicepscurl är en basövning, eller bara säga det från början?

Sheogorath
2013-10-07, 07:28
Ja men absolut, bicepscurl är en flerledsövnig på samma sätt som extra skitnödig enarms tricepspushdown med omvänd fattning är det eftersom caput longum går över axelleden, eller som benspark är en flerledsövning eftersom rectus femoris går över höftleden. Så är det.

mikaelj
2013-10-07, 07:50
Flervinkelsövning efterlyser jag. Sån där man ändrar gradantal på flera ställen. Då ingår inte benspark.

bertbert
2013-10-07, 08:01
Flervinkelsövning efterlyser jag. Sån där man ändrar gradantal på flera ställen. Då ingår inte benspark.

Tränar du med vinklar? Fniss. :d

Kvicksilver
2013-10-07, 08:04
Tränar du med vinklar? Fniss. :d

Hehe. Man ser ju många som byter vinkel på hela kroppen när dom "svingar" bicepscurl. :naughty:

bertbert
2013-10-07, 08:06
Jag tycker att basövningar är "stora" övningar som kan utgöra basen i ett träningsprogram. Kvalificerande till begreppet basövning är:

- Övningen går över flera leder (på ett relevant sätt)
- Övningen involverar stor belastning på något sätt
- Övningen duger för att utgöra en bas eller återkommande fundamenta i ett träningsprogram
- Övningen är ett moment i en idrott

Med andra ord betraktar jag givetvis böj, bänk, mark, press som basövningar. Men även frivändning, ryck, stöt, skivstångsrodd. Dessa är naturligtvis väldigt skivstångsinriktade.

Definitionen bör vara mer inklusiv än exklusiv och anpassad till utövaren.

För en girevik anser jag således att frivändning och stöt med kettlebells är basövningar.

filmjölk
2013-10-07, 08:20
Gammal tråd, men jag tar mig rätten att definiera vad en basövning är.

* Enkel att lära sig (skitsamma om den är svår att bemästra är skitsamma, så stfu)
* Utförs med skivstång eller kroppsvikt (stfu)
* Är grundformen av en övning och inte en variant av en övning (stfu)
* Går aktivt över mer än en led (stfu)
* Tillåter tung vikt (stfu)
* Utgör grunden i ett vettigt nybörjarprogram

Komplett lista på alla basövningar: Bänkpress, militärpress, pull-ups, stångrodd, marklyft, knäböj, armhävningar, dips.

Exempel på övningar som inte är basövningar: frivändningar (för svår), stöt (för svår, och det är två övningar i en), snedbänkpress (variant av bänkpress), hantelpress (variant av bänkpress), bicepscurl (en led...stfu!)

Sheogorath
2013-10-07, 08:22
Jag instämmer med filmjölk, i stort.

Kvicksilver
2013-10-07, 08:25
Gammal tråd, men jag tar mig rätten att definiera vad en basövning är.

* Enkel att lära sig (skitsamma om den är svår att bemästra är skitsamma, så stfu)
* Utförs med skivstång eller kroppsvikt (stfu)
* Är grundformen av en övning och inte en variant av en övning (stfu)
* Går aktivt över mer än en led (stfu)
* Tillåter tung vikt (stfu)
* Utgör grunden i ett vettigt nybörjarprogram

Komplett lista på alla basövningar: Bänkpress, militärpress, pull-ups, stångrodd, marklyft, knäböj, armhävningar, dips.

Exempel på övningar som inte är basövningar: frivändningar (för svår), stöt (för svår, och det är två övningar i en), snedbänkpress (variant av bänkpress), hantelpress (variant av bänkpress), bicepscurl (en led...stfu!)

Bra inlägg och att du poängterar att en övning som är svår att bemästra samtidigt kan vara enkel. Alla begriper principen bakom mark, bänk och böj. Att flytta vikten från en punkt till en annan. Att det sedan kan ta tid att få en fin teknik gör ju inte att övningen inte gör nytta eller att man ska undvika den... vilket många gör.

bertbert
2013-10-07, 08:36
Jag kan inte förstå varför en övnings svårighetsgrad hindrar den från att vara en basövning. IMHO är det viktigare att en övning är möjlig fundamenta i ett träningsprogram än dess eventuella svårighetsgrad att lära sig. Ryck och frivändningar är utmärkta fundamenta i träningsprogram, även om de tar tid att lära sig.

Vidare förekommer frivändningar eller liknande övningar ganska frekvent i program som är inriktade även till nybörjare. Starting strength t ex.

pezrulezhaakon
2013-10-07, 10:10
Jag skrev i en annan basövningstråd att en basövning är en övning som är eller liknar en fundamental rörelse. En rörelse som utmanar kroppens styrka, koordination och balans på samma gång. Därför blir det svårare att plocka in alla flerledsövningar där. En armhävning är mer av en basövning än en bänkpress eller bröstpress i maskin, osv..

svenbanan
2013-10-07, 11:12
Jag håller nog också med om filmjölks definition i stort. Dock tycker jag nog att "* Är grundformen av en övning och inte en variant av en övning (stfu)" inte behövs. Olika varianter på stångrodd, bänkpress eller knäböj borde alla kunna kallas basövning tycker jag. Så den kompletta listan anser jag inte vara komplett.

Framförallt tycker jag att styrkefrivändningar borde räknas till basövningarna. Det är inte mer komplicerat att lära sig denna övning än att lära sig knäböja.

Pez definition tycke rjag också är rätt bra. Problemet med den definitionen är att den tycks utesluta pullups/chins (pga kravet på att balansen ska utmanas).

Rikard Jansson
2013-10-07, 11:20
stångcurl

armbåge, handled

flerled

filmjölk
2013-10-07, 11:21
Jag håller nog också med om filmjölks definition i stort. Dock tycker jag nog att "* Är grundformen av en övning och inte en variant av en övning (stfu)" inte behövs. Olika varianter på stångrodd, bänkpress eller knäböj borde alla kunna kallas basövning tycker jag. Så den kompletta listan anser jag inte vara komplett.

Framförallt tycker jag att styrkefrivändningar borde räknas till basövningarna. Det är inte mer komplicerat att lära sig denna övning än att lära sig knäböja.

Pez definition tycke rjag också är rätt bra. Problemet med den definitionen är att den tycks utesluta pullups/chins (pga kravet på att balansen ska utmanas).

Frivändning tycker jag är för komplex, mindre nödvändig och en övning för explosivitet så jag vill inte kalla den en basövning. En viktig övning för idrott, absolut, men inte en basövning för styrketräning imho.

filmjölk
2013-10-07, 11:23
stångcurl

armbåge, handled

flerled

För att stångcurla behöver man oftast ta sig till gymmet och då kanske man kör bil. Stångcurl är därmed motorsport?

Rikard Jansson
2013-10-07, 11:24
För att stångcurla behöver man oftast ta sig till gymmet och då kanske man kör bil. Stångcurl är därmed motorsport?

man kan även utföra den i böjracket, och då kan det utvecklas till kampsport.

pezrulezhaakon
2013-10-07, 11:27
svenbanan

Chins/pullups är en slamkrypare. Inte helt en basövning, men mer basövning än latsdrag i en maskin.

pezrulezhaakon
2013-10-07, 11:29
filmjölk

Stående bicepscurl med hantlar eller stång är definitivt en basövning. Sittande koncentrationscurl i ex scottbänken är det inte.

filmjölk
2013-10-07, 11:40
filmjölk

Stående bicepscurl med hantlar eller stång är definitivt en basövning. Sittande koncentrationscurl i ex scottbänken är det inte.

nej. Det är en bicepsövning. Bicepsövningar är inte basövningar man baserar styrketräning på, utan något man kör utöver basövningar för att få större och starkare biceps.

pezrulezhaakon
2013-10-07, 11:44
filmjölk

Så en stående bicepscurl påverkar inget annat i kroppen då?

svenbanan
2013-10-07, 11:48
Frivändnigar kan mycket väl vara en av grundbultarna i ett simpictiskt styrketräningsprogram, tex Starting Strength.

svenbanan
2013-10-07, 11:49
svenbanan

Chins/pullups är en slamkrypare. Inte helt en basövning,

filmjölk

Stående bicepscurl med hantlar eller stång är definitivt en basövning.

Tycker du verkligen att stångcurl är mer av en basövning än pullups?

pezrulezhaakon
2013-10-07, 11:51
svenbanan

Varför inte?
Det kräver ju mycket mer stabiliseringsarbete i en korrekt utförd stångcurl än i chins/pullups, eller hur?

filmjölk
2013-10-07, 11:54
filmjölk

Så en stående bicepscurl påverkar inget annat i kroppen då?

En lårcurl tar på mer än hamstrings, det är ändå ingen basövning.

pezrulezhaakon
2013-10-07, 11:55
filmjölk

Ja, visst. Men det är ingen balans och koordination.

filmjölk
2013-10-07, 12:03
filmjölk

Ja, visst. Men det är ingen balans och koordination.

Isåfall är Yoga en basövning, då det innehåller balans och koordination.

pezrulezhaakon
2013-10-07, 12:06
filmjölk

Nä, för det utmanar inte kroppens styrka tillräckligt.

svenbanan
2013-10-07, 13:36
Kommer man fram till att bicepscurl är en basövning så blir man nog tvungen att backa och kolla igenom definitionerna. För mig är det i alla fall uppenbart att stångcurl inte är en basövning.

Tror förresten inte din definition inkluderar stångcurl heller Pez. Stångcurl ställer väl inga särskilda krav på koordination...

pezrulezhaakon
2013-10-07, 13:38
svenbanan

Jo, visst gör det det. Koordination mellan rörelsen och stabiliteten vid en korrekt utförd övning.
Hur ska du annars kunna hålla överkroppen still oberoende av stångens position?

Vad skulle skillnaden då vara mellan stångcurl och militärpress?

svenbanan
2013-10-07, 13:48
svenbanan

Jo, visst gör det det. Koordination mellan rörelsen och stabiliteten vid en korrekt utförd övning.
Hur ska du annars kunna hålla överkroppen still oberoende av stångens position?

Vad skulle skillnaden då vara mellan stångcurl och militärpress?

Jag känner mig inte övertygad om att stabiliseringen är så mycket mer koordinationskrävande än att "spänn allt du har på baksidan så hårt det går, hela tiden, samtidigt som man flexar så hårt man kan över en enda led". Detta kanske förrändras då man är överjävligt stark i biceps och kan curla hundra pannor eller så. Inget jag vet nåt om... ;)

Militärpress är en betydligt mer komplex övning i mina ögon.

pezrulezhaakon
2013-10-07, 13:52
svenbanan

Det finns som sagt olika komplexitetsnivåer även inom basövningarna, eller hur?

"Spänn allt du har" är även det en nivå av koordination.

bertbert
2013-10-07, 13:55
Pez;
Press över huvudet är, liksom knäböj, frivändningar och marklyft (för att ta några exempel), ett utmärkt fundament i ett träningsprogram.

Handen på hjärtat, tycker du att bicepscurl med stång är något att planera sin träning kring? Är det ett fundament att stå på för vidare utveckling?

Ser du någon skillnad mellan bicepscurl och press över huvudet i detta sammanhang?

Alltidxx
2013-10-07, 13:57
Bicepscurl i maskin är en basövning enligt mig.
Exakt, eftersom jag baserar halva min träning på den övningen.

svenbanan
2013-10-07, 13:59
svenbanan

Det finns som sagt olika komplexitetsnivåer även inom basövningarna, eller hur?

"Spänn allt du har" är även det en nivå av koordination.

Jag kommer ignorera denna diskussion, eftersom jag inte tror att du själv tror på dina argument. Jag tror att du bara vill spela djävulens advokat (aka trolla)...

pezrulezhaakon
2013-10-07, 14:07
Svenbanan

Men bänkpress ska ses som en basövning? Är inte det godtyckligt?

Nej jag trollar definitivt inte. Tycker det är på sin plats att ifrågasätta dessa "sanningar" och definitioner.

pezrulezhaakon
2013-10-07, 14:13
bertbert

Du talar om en annan definition av basövning. En individuell anpassning. Jag snackar om övningarna som de är.

Det som skiljer övningarna åt i stort är rörelseplanet.

svenbanan
2013-10-07, 14:38
Svenbanan

Men bänkpress ska ses som en basövning? Är inte det godtyckligt?

Nej jag trollar definitivt inte. Tycker det är på sin plats att ifrågasätta dessa "sanningar" och definitioner.

Kunde visst inte hålla mig.

Varför är det godtyckligt att bänkpress ska anses vara en basövning?

Det är en komplex övning över flera leder som tränar massor av muskler på ett effektivt sätt. Ställer höga krav på koordination, och man kan hantera stora vikter med enkel utrustning. Jag tycker det låter som den perfekta basövningen.

Du tycker kanske att pec-dec är mer av en basövning?

pezrulezhaakon
2013-10-07, 15:03
Svenbanan

Hur mycket balans ger bänkpress för övriga kroppen, förutom koordinationen i axelpartiet? Nej, inga maskinövningar som håller balansen åt dig kan vara en basövning enligt definitionen.

bertbert
2013-10-07, 15:09
bertbert

Du talar om en annan definition av basövning. En individuell anpassning. Jag snackar om övningarna som de är.

Det som skiljer övningarna åt i stort är rörelseplanet.

Jag diskuterar kring min egen definition av basövning som jag föreslog tidigare i tråden. Jag tänker inte så mycket på individuell anpassning utan snarare på en övnings eventuella värde i ett träningsprogram/system, plus givetvis kraven att övningen ska vara "fundamenta". Ur denna synvinkel tycker jag det är absurt att se bicepscurl som en basövning .

Du får gärna delge oss din definition av "basövning", om du känner för det.

z_bumbi
2013-10-07, 15:30
Tre snabba kommentarer:

1 Övningar i maskiner kan självklart vara basövningar.

2 Vet man inte hur mycket mag, ben och röv balanserar i bänkpress så bör man ta en snabbkurs i övningen.

3 Jag har nästan helt övergett begreppet basövningar och kör istället med stora och små övningar, stora övningar tränar större delar av kroppen, mindre tränar mindre. Bänk är en typisk övning som tränar hela kroppen och därför är det en stor övning, bicepscurl tränar biceps och beroende på vettigt gung en del ländrygg etc och är därför en mindre.

pezrulezhaakon
2013-10-07, 15:40
bertbert

#86 ger jag en förenkling av "min" definition.

pezrulezhaakon
2013-10-07, 15:45
z_bumbi

Om du inte visste det så är den allra största delen av belastningen redan balanserad rakt igenom sin tyngdpunkt, och är inte linjärt relaterad med sin belastningsökning.

Matsa
2013-10-07, 15:54
Att klappa sig själv på ryggen är en flerledsövning, bra för rörligheten.

pezrulezhaakon
2013-10-07, 15:59
Matsa

Precis. Knasigt värre ;)

bertbert
2013-10-07, 16:00
Att skriva i den här tråden är ju också en slags basövning, det är definitivt en flerledsövning, kräver kanske inte så mycken styrka av det fysiska slaget men en hel del tålamod måhända?

@Pez: Ja, jag läste din förkortade definition i #86, men lyckades förtränga den omedelbart efteråt, ber om ursäkt för olägenheten.

svenbanan
2013-10-07, 16:14
Svenbanan

Hur mycket balans ger bänkpress för övriga kroppen, förutom koordinationen i axelpartiet? Nej, inga maskinövningar som håller balansen åt dig kan vara en basövning enligt definitionen.

Är balans och stabilitet det överlägset viktigaste kriteriet, eller varför kommer du hela tiden tillbaka till detta?

Är knäböj på halv stabilitetsboll mer av en basövning än vanliga knäböj bara för att den ställer jättehöga krav på balans?

Jag tycker det viktigaste med basövningar är att rörelsen tas ut över flera leder. Detta leder väl i princip automatiskt till att det ställs högre krav på koordination än om rörelsen bara tas ut över en led, som i stångcurl. Dessutom medför ju flerledskravet oftast (alltid?) att fler än en muskel får träning; antingen som synergist eller som dynamsik stabilisator. Detta i samband med att det går att hantera (relativt) tunga vikter, så att berörda muskler kan tränas effektivt tycker jag känns som en bra start.

Jag tycker också det är bra om övningen kräver mycket av hela kroppen. Typ balans och stabilisering. Så övningar där man står upp blir då "bättre" än motsvarande övning sittande. Jämför militärpress med sittande ryggstödd axelpress. Militärpress tycker jag ska klassas som en basövning. Inte den sittande varianten. Just eftersom de i övrigt är likvärdiga, men i den sittande har man tagit bort en massa bålstabilisering.

Nog för att man i stångcurl måste stabilisera bålen en hel del. Men fortfarande tas rörelsen nästan enbart ut över en led.

Dessutom tycker jag nog inte det spelar så stor roll hur mycket stabiliseringsarbete som krävs i en övning kontra en annan övning, då de övningarna tränar helt olika muskler och helt olika rörelser. Jag tycker det blir mer relevant om man jämför rörelser som liknar varandra istället, och då kan sålla bort "onödiga" övningar.

z_bumbi
2013-10-07, 16:19
z_bumbi

Om du inte visste det så är den allra största delen av belastningen redan balanserad rakt igenom sin tyngdpunkt, och är inte linjärt relaterad med sin belastningsökning.

Vad har det med något jag har skrivit i tråden att göra?

tntballe
2013-10-07, 16:19
Bas, flerleds och blahablaha.
Böj och böjassistans, räcker inte det?

pezrulezhaakon
2013-10-07, 16:22
z_bumbi

Har du glömt vad du skrev i ditt förra inlägg om att man behöver gå snabbkurs....

z_bumbi
2013-10-07, 16:23
z_bumbi

Har du glömt vad du skrev i ditt förra inlägg om att man behöver gå snabbkurs....

Nej så vad har det du skrev med det att göra?

pezrulezhaakon
2013-10-07, 16:31
Svenbanan

"storheter" som styrka, koordination, balans och stabilitet, kan i många fall konkurrera med varandra. Om en övning kräver för stort krav på koordination och/eller balans så blir styrkedelen lidande. Därför faller vissa övningar eller utföranden utanför basövningsramen, utan att för den skull vara sämre.
Det blir ju en balansgång mellan dessa storheter.

pezrulezhaakon
2013-10-07, 16:38
z_bumbi

I din andra punkt vill du påvisa att resten av kroppens stabilisering är balansering, vilket är felaktigt. Du vill även med det påvisa att den stabiliseringen direkt skulle påverka stångens belastning, vilket också är felaktigt. Kroppens stabilisering håller bara kroppen stabil för att pressen ska kunna utföras. Det är en avgörande skillnad.

svenbanan
2013-10-07, 16:41
Svenbanan

"storheter" som styrka, koordination, balans och stabilitet, kan i många fall konkurrera med varandra. Om en övning kräver för stort krav på koordination och/eller balans så blir styrkedelen lidande. Därför faller vissa övningar eller utföranden utanför basövningsramen, utan att för den skull vara sämre.
Det blir ju en balansgång mellan dessa storheter.

Det är jag väl medveten om. Jag tycker det verkar som om du sätter balans allra högst upp på pidestalen. Vilket såklart var anledningen till min kommentar.

pezrulezhaakon
2013-10-07, 16:58
Svenbanan

Nej, inte högst. Möjligen lika högt som de andra storheterna om det ska falla inom "min" definition.

Eller ska vi slänga ordet basövning på samma sophög som ordet funktionell, och bara kalla det övning och träning? :)

svenbanan
2013-10-07, 17:08
Svenbanan

Nej, inte högst. Möjligen lika högt som de andra storheterna om det ska falla inom "min" definition.

Eller ska vi slänga ordet basövning på samma sophög som ordet funktionell, och bara kalla det övning och träning? :)

Om vi kommer fram till att stångcurl är en basövning så kan vi nog göra det ja. Men hittills verkar det bara varit du som kommit fram till detta.

pezrulezhaakon
2013-10-07, 18:11
Svenbanan

Isf är inte militärpress det heller.

bertbert
2013-10-07, 18:59
Svenbanan

Isf är inte militärpress det heller.

Jo; flera i tråden har dessutom anfört argument till varför.

wilhelmblomgren
2013-10-07, 19:02
Enligt mej så är basövnigar övningar som arbetar flera av våra stora muskelgrupper på samma gång.

svenbanan
2013-10-07, 19:02
Svenbanan

Isf är inte militärpress det heller.

Varför inte?

Flerledsövning som involverar en hel del muskler: Check
Möjlighet att lyfta tungt: Check
Ställer krav på balans och koordination: Check

Men visst den kanske inte är "riktigt lika basal" som bänkpress om det var det du menade.

filmjölk
2013-10-07, 20:30
Böj och böjassistans, räcker inte det?

om man vill ha bröst och bringa som en frukostflinga, inga lats, inga axlar och armar som sugrör räcker det finfint:ike

Bänk och pullups...räcker inte det?

tntballe
2013-10-07, 21:00
om man vill ha bröst och bringa som en frukostflinga, inga lats, inga axlar och armar som sugrör räcker det finfint:ike

Bänk och pullups...räcker inte det?

Inte om man använder sig av böjassistansövningen bänk.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

pezrulezhaakon
2013-10-07, 21:21
bertbert

Jo, för det är ju lite jobbigt att erkänna stångcurls som en flerledsövning, eftersom de gamla grekerna har benämnt den felaktigt som en enledsövning.

Samma kriterier.

pezrulezhaakon
2013-10-07, 21:23
svenbanan

Det är ju precis de militärpressen är. Det har jag inte sagt nåt annat om.
Jag jämför den övningen med stående stångcurl och lägger den i samma kategori eftersom kriterierna för en basövning uppfyllts.

Rikard Jansson
2013-10-07, 21:24
Jag vill förövrigt titulera bänkpress som den ultimata basövningen.

Triceps
Axlar
Bröst
Lats
Trapz
Glutes (åhjo, ni ska se mina!)
Erector Spinae
Hamstring

pezrulezhaakon
2013-10-07, 21:31
Rikard Jansson

Och hur många av de musklerna är direkt ansvariga för pressrörelsen?

Proxy
2013-10-07, 21:31
Jag vill förövrigt titulera bänkpress som den ultimata basövningen.

Triceps
Axlar
Bröst
Lats
Trapz
Glutes (åhjo, ni ska se mina!)
Erector Spinae
Hamstring

Byt ut mot push press och öka aktiveringen i samtliga muskler under axelhöjd! ;)

Push press är härmed den ultimata basövningen! Riktiga män behöver ingen bänk för att pressa.

bertbert
2013-10-08, 05:13
Eller ska vi slänga ordet basövning på samma sophög som ordet funktionell, och bara kalla det övning och träning? :)

bertbert
Jo, för det är ju lite jobbigt att erkänna stångcurls som en flerledsövning, eftersom de gamla grekerna har benämnt den felaktigt som en enledsövning.

Samma kriterier.

Tja, vad du gör just nu är exakt att slänga ordet basövning på sophögen. Om bicepscurl är en basövning är alla övningar en basövning. Och då är din definition av basövning sannerligen totalt värdelös.

pezrulezhaakon
2013-10-08, 05:59
bertbert

ISF är andras definition lika kass som min, även din.
Folk i allmänhet verkar inte förstå övningars likheter, fast de har olika namn.

bertbert
2013-10-08, 06:31
bertbert

ISF är andras definition lika kass som min, även din.
Folk i allmänhet verkar inte förstå övningars likheter, fast de har olika namn.

Jag ser att du antingen inte läst min definition eller inte förstått den. Det är helt ok.

pezrulezhaakon
2013-10-08, 08:08
bertbert

Din definition baserar sig på ett tycke om hur ett upplägg bör se ut, och vilka övningar som träningen ska centrera sig runt..

bertbert
2013-10-08, 09:05
Det verkar inte som vi kommer så mycket längre härifrån, pez.

pezrulezhaakon
2013-10-08, 09:21
bertbert

Sålänge det finns olika definitioner på träning så kommer det finnas en diskussion. Friskt och sunt tycker jag.

Rikard Jansson
2013-10-08, 11:03
Byt ut mot push press och öka aktiveringen i samtliga muskler under axelhöjd! ;)

Push press är härmed den ultimata basövningen! Riktiga män behöver ingen bänk för att pressa.

Pfft, push press är bara en övning man kör om man är för svag för att militärpressa och för kass för att stöta ;)

Proxy
2013-10-08, 11:12
Pfft, push press är bara en övning man kör om man är för svag för att militärpressa och för kass för att stöta

Då byter vi ut pressen mot stöt! :D Militärpress är för mesar som inte har explosivitet i benen.

svenbanan
2013-10-08, 11:15
svenbanan

Det är ju precis de militärpressen är. Det har jag inte sagt nåt annat om.
Jag jämför den övningen med stående stångcurl och lägger den i samma kategori eftersom kriterierna för en basövning uppfyllts.

Varför tycker du att stångcurl är en övning som går över fler leder?

Måste man curla upp stången så högt upp mot halsen att armbågarna pekar rakt fram? Jag skulle gissa att ganska många anser att rörelsen kan anses avslutad långt tidigare än så. Dvs rörelsen i axelleden är minimal och ganska obetydlig. I militärpress däremot tycker nog inte många att rörelsen ska vara mycket kortare än att stången i bottenläget är under hakan och i toppläget låser man i princip ut armbågarna. Dvs maximalt rörelseutslag i både axelleden och armbågsleden.

Eller är det kanske höftleden du pratar om, eftersom du var inne på stabilisering? Där sker ju ingen rörelse alls, så det faller ju helt.

pezrulezhaakon
2013-10-08, 11:40
svenbanan

Nej, det räcker med en vanlig curl upp till nyckelbenen. Då flekterar biceps axelleden. En lätt framåtföring av överarmen gör curlövningen mer effektiv, då biceps kontraheras mer. Detta utan att underarmarna hamnar i lod.
Upp över det är onödigt eftersom delta blir mer aktiv.

svenbanan
2013-10-08, 11:52
svenbanan

Nej, det räcker med en vanlig curl upp till nyckelbenen. Då flekterar biceps axelleden. En lätt framåtföring av överarmen gör curlövningen mer effektiv, då biceps kontraheras mer. Detta utan att underarmarna hamnar i lod.
Upp över det är onödigt eftersom delta blir mer aktiv.

Så du tycker på fullaste allvar att tre graders rörelse i axelleden i stångcurl är jämförbart med 180 graders rörelse i militärpress?

För det är väl därför du säger att de övningarna är jämförbara, eftersom bägge övningarna har lika mycket rörelseutslag i armbågen.

pezrulezhaakon
2013-10-08, 12:22
svenbanan

Båda övningarna faller inom ramen för en flerledsövning, och att det krävs koordination och stabilitet i båda.

Mer har jag inte jämfört dem.

svenbanan
2013-10-08, 13:24
svenbanan

Båda övningarna faller inom ramen för en flerledsövning, och att det krävs koordination och stabilitet i båda.

Mer har jag inte jämfört dem.

Jo, du har ju sagt att om militärpress kan klassas som basövning så måste även stångcurl räknas dit.

Problemet ligger i din definition av vad som är en flerledsövning. Jag ids inte förklara skillnaden igen, eftersom du helt uppenbart är väl medventen om den. Med den definitionen du har så blir i princip varenda övning en basövning, och hela begreppet blir meningslöst. Men det problemet får ju stå för dig.

Så länge du vidhåller samma "djävulens advokat" inställning är denna diskussion helt meningslös, så du får nog "tänka ett varv till".

pezrulezhaakon
2013-10-08, 13:51
Svenbanan

Nej, alla flerledsövningar är inte basövningar eftersom någon eller några av storheterna saknas eller påverkar övningen för lite. Alla leder räknas heller inte in, utan bara de lederna som de för övningen ansvariga musklerna påverkar.
Det är nog snarare du som verkar tro att koordination endast gäller stora rörelser. Koordination gäller ända från den allra största rörelsen till statisk stabilisering.

svenbanan
2013-10-08, 14:20
Svenbanan

Nej, alla flerledsövningar är inte basövningar eftersom någon eller några av storheterna saknas eller påverkar övningen för lite. Alla leder räknas heller inte in, utan bara de lederna som de för övningen ansvariga musklerna påverkar.
Det är nog snarare du som verkar tro att koordination endast gäller stora rörelser. Koordination gäller ända från den allra största rörelsen till statisk stabilisering.

Som sagt. Så länge du envisas med att stångcurl är en flerledsövning kommer denna diskussion inte längre. Men jag är ointresserad av att harva vidare.

pezrulezhaakon
2013-10-08, 15:23
Svenbanan

Då är det i detta fallet du som måste omvärdera dina anatomikunskaper. Biceps påverkar två leder.

pezrulezhaakon
2013-10-08, 15:36
Svenbanan och alla andra som bryr sig...

Stående curl med stång, hantlar, eller valfritt verktyg i CC blir en flerledsövning.
Koncentrationscurl i scottbänk blir en enledsövning.
Sittande benspark är en enledsövning för rectus femoris, medan knäböj för samma muskel är en flerledsövning.

bertbert
2013-10-08, 15:46
Pez. Möjligen har du missförstått hela tråden. Nitro frågar i ursprungsinlägget efter definitionen av en basövning. Du snöar in på... flerledsövningar med specialintresse: bicepscurl.

pezrulezhaakon
2013-10-08, 15:53
bertbert

Om du har missat "min" ursprungliga definition av en basövning så får du återvända dit igen!
Anledningen till flerledssnack är att de flesta andra tror att det är det enda kriteriet för en basövning. Har du missat det också?

svenbanan
2013-10-08, 16:13
bertbert

Om du har missat "min" ursprungliga definition av en basövning så får du återvända dit igen!
Anledningen till flerledssnack är att de flesta andra tror att det är det enda kriteriet för en basövning. Har du missat det också?

Jasså?

filmjölk
2013-10-08, 16:52
Enarms pushpress med kettlebell stående på Bosuboll är också en flerledsövning.

pezrulezhaakon
2013-10-08, 17:45
filmjölk

Jepp, men det gör inte övningen till en basövning.

pezrulezhaakon
2013-10-08, 17:46
Svenbanan

Precis.

bertbert
2013-10-08, 17:48
bertbert

Anledningen till flerledssnack är att de flesta andra tror att det är det enda kriteriet för en basövning. Har du missat det också?

Det är din teori. Min teori är att du tjatar om flerledssnack, det är bara du som hängt upp dig på flerledsövning. Du kallar för övrigt ändå bicepscurl för en basövning.

bertbert
2013-10-08, 17:53
Jomensåatte...

Enarms pushpress med kettlebell stående på Bosuboll är också en flerledsövning.

Nu ska vi titta på pez definition här...

Jag skrev i en annan basövningstråd att en basövning är en övning som är eller liknar en fundamental rörelse (1). En rörelse som utmanar kroppens styrka (2), koordination (3) och balans på samma gång (4). Därför blir det svårare att plocka in alla flerledsövningar där. (5) En armhävning är mer av en basövning än en bänkpress eller bröstpress i maskin, osv..

(De inlagda siffrorna är mina)

(1) Att pressa tunga föremål över huvudet är en fundamental rörelse. Check.
(2) Kommer att utmana armstyrka, axelstyrka, och bålen. Check.
(3) Mycket utmanande för koordination. Check.
(4) Mycket utmanande för balansen. Check.
(5) Ja, pushpress med KB är ju helt klart en flerledsövning, även om du i din definition är mycket oklar över om flerledsövning är ett krav. Check.

fJepp, men det gör inte övningen till en basövning.

Ja du, med din egen definition blir det en basövning. Tillbaka till ritbordet pez!

pezrulezhaakon
2013-10-08, 18:04
bertbert

BOSUBOLLEN i kettlebellsvarianten erbjuder för mycket obalans för att styrkan ska kunna utmanas tillräckligt.

Så vad kan vi göra för att förändra övningen mer mot en basövning?


Tillbaka till läsförståelsen bertbert.

Kom inte och skriv att jag skulle mena att bosubollvarianten skulle vara dålig på nåt sätt...

svenbanan
2013-10-08, 18:24
Svenbanan

Då är det i detta fallet du som måste omvärdera dina anatomikunskaper. Biceps påverkar två leder.

Bara för att biceps påverkar två leder betyder inte att bicepscurls är en flerledsövning. Jag har ju redan redogjort för skillnaden i rörelseutslag mellan curls och press. Det faktum att det bara är några grader rörelse i axelleden i stångcurl och att den lilla rörelsen inte heller tillför särskilt mycket till övningen i övrigt gör att det bara blir larvigt att kalla det för en flerledsövning.

bertbert
2013-10-08, 18:27
Så vad kan vi göra för att förändra övningen mer mot en basövning?

Vilka vi? Det är din definition som behöver filas på, tala för dig själv. Både undetecknads och filmjölks definition klarar sig från att inkludera både din favoritflerledsövning bicepscurl och bosubollkettlebellpushpress.

För övrigt tror jag inte man ska underskatta hur mycket någon kan pressa från en såndäringa boll givet grym teknik. Bara för att man inte har balansen kan man inte säga att övningen inte kräver stor styrka. Jfr t ex många övningar som gymnaster kör.

Tillbaka till läsförståelsen bertbert.

Den felas mig icke tackar som frågar.

Kom inte och skriv att jag skulle mena att bosubollvarianten skulle vara dålig på nåt sätt...

Ok. Du tycker alltså att det är en jättebra övning?

svenbanan
2013-10-08, 18:34
Svenbanan

Precis.

Vilka är dessa "de flesta" som tycks tro att en övning är en flerledsövning är det enda kriteriet för att en övning ska kunna kallas för basövning?

Om du till exempel skulle mena att jag är en av dessa så får du gärna citera vad jag skrivit som får dig att tro detta. Det är nämligen inte alls min uppfattning att det skulle vara det enda kriteriet.

pezrulezhaakon
2013-10-08, 18:38
bertbert

Det behövs inte filas något för att du inte fattat från början.

Du kan aldrig utmana styrkan lika mycket på en bosuboll som du kan göra ståendes på golvet.

Det är säkert en jättebra övning för de som är ute efter övningens effekter.

pezrulezhaakon
2013-10-08, 18:41
svenbanan

Du får gärna tycka det är larvigt. Övningsvarianten är en flerledsövning antingen du eller jag vill det eller inte.

Det är inte få som hävdar att dips, chins, latsdrag, bänkpress, sälrodd, hantelbänkpress, osv är fullgoda basövningar.

bertbert
2013-10-08, 18:49
Tillbaka till läsförståelsen bertbert.


Det behövs inte filas något för att du inte fattat från början.

Du glömde skriva att jag har undermåliga kunskaper i fysik och biomekanik när du ändå var igång. *slap*

Sheogorath
2013-10-08, 18:58
Du glömde skriva att jag har undermåliga kunskaper i fysik och biomekanik när du ändå var igång. *slap*

Ja men hallå du tycker ju att pullovers är en basövning för bröst? :laugh:

svenbanan
2013-10-08, 18:59
svenbanan

Du får gärna tycka det är larvigt. Övningsvarianten är en flerledsövning antingen du eller jag vill det eller inte.

Det är inte få som hävdar att dips, chins, latsdrag, bänkpress, sälrodd, hantelbänkpress, osv är fullgoda basövningar.

Du får gärna fortsätta kalla stångcurl för flerledsövning om du vill fortsätta in på samma återvändsgränd. Rent praktiskt är det dock helt uppenbart inte det.

Så om man anser bänkpress eller pullups är basövningar så anser du det bevisat att man anser att det enda kriteriet är att det ska vara flerledsövningar?

Suck vad döfött. Men man får gratulera till förtjänstfullt trollande.

bertbert
2013-10-08, 19:00
Ja men hallå du tycker ju att pullovers är en basövning för bröst? :laugh:

Arghahahahaaa! :laugh: :)

Sheogorath
2013-10-08, 19:01
arghahahahaaa! :laugh: :)

:d

pezrulezhaakon
2013-10-08, 19:13
svenbanan

Trollar?

Säg inte att du heller inte har förstått..

Jag har beskrivit att en basövning ska ha en mix av styrka, koordination och balans (bålstabilitet) för att falla inom ramen för en basövning.

Bänkpress och pullups har i princip endast två av de delarna i sig. Därför är de inte en basövning i den benämningen, utan att vara på något sätt dåliga övningar.
Är det så svårt att förstå?

Återvändsgränd? Nä inte för min del.

bertbert
2013-10-08, 19:17
Säg inte att du heller inte har förstått..
....
Är det så svårt att förstå?


När argumenten tryter är det ju lättare att gå till personangrepp...

pezrulezhaakon
2013-10-08, 19:18
bertbert

Personangrepp?

Jag har argumenten på min sida.

Förståelsen fattas på den andra.

svenbanan
2013-10-08, 19:20
svenbanan

Trollar?

Säg inte att du heller inte har förstått..

Jag har beskrivit att en basövning ska ha en mix av styrka, koordination och balans (bålstabilitet) för att falla inom ramen för en basövning.

Bänkpress och pullups har i princip endast två av de delarna i sig. Därför är de inte en basövning i den benämningen, utan att vara på något sätt dåliga övningar.
Är det så svårt att förstå?

Återvändsgränd? Nä inte för min del.

Om du tycker att bänkpress inte är en basövning, men stångcurl är det, och inte tycker att de definitionerna som leder till detta är en återvändsgränd så kan jag inte tolka det på annat sätt än att du trollar. Eller så är du helt enkelt inte så smart som du vill framstå som.

pezrulezhaakon
2013-10-08, 19:23
svenbanan

Jag kan inte ansvara eller hållas ansvarig för det du inte uppfattar och inte förstår.

Jag har inte avvikit från min definition någon gång i mitt argumenterande för densamma.

Om du tränar övriga kroppens stabilisering effektivare genom att ligga på en bänk, i jämförelse med att stå upp och hålla en belastning framför dig, så vet jag inte hur du får ihop det.

svenbanan
2013-10-08, 19:48
svenbanan

Jag kan inte ansvara eller hållas ansvarig för det du inte uppfattar och inte förstår.

Jag har inte avvikit från min definition någon gång i mitt argumenterande för densamma.

Om du tränar övriga kroppens stabilisering effektivare genom att ligga på en bänk, i jämförelse med att stå upp och hålla en belastning framför dig, så vet jag inte hur du får ihop det.

Jag tänker försöka igen att lägga ner mitt deltagande i denna tråd, eftersom jag inte tycker vi kommer nån vart. Om inte pajkastning är målet såklart.

Jag har väl redogjort för vad jag anser i själva frågan om basövningar, även om du verkar ha valt att vantolka det av nån anledning.

Om du inte tycker det är nåt problem med att definiera basövningar på ett sätt som exkluderar bänkpress och pullps, men inkluderar stångcurl, så slipper du. Jag har förstått din definition. Jag tycker bara den är behäftad med problem eftersom den inte sorterar övningarna på ett bra sätt.

pezrulezhaakon
2013-10-08, 19:58
svenbanan

Ok. Din åsikt är registrerad.

Jag har inget problem med något av det. Jag har nog mer "problem" med lösdrivande ogrundade utsagor till höger och vänster.
Ej ifrågasatta mantran som går i arv i träningsvärlden som upprepas, bara för att man hört något tillräckligt många gånger...

Det kan ge mig klåda..