handdator

Visa fullständig version : Vad gör militärpress till en basövning?


Lillleif
2011-09-08, 16:14
Ja, som topic lyder - vad gör militärpress till en basövning? Tar den inte först och främst på axlarna? Är det för att man blandar in en massa balanserande muskler?

lanzal
2011-09-08, 16:15
Traps, triceps, biceps, övre bröst..

Vissa mer än andra men men.

Jag tycker bara mark böj och bänk borde räknas som "basövningar".

z_bumbi
2011-09-08, 16:18
Antagligen därför att det inte finns någon allmän definition på basövningar utan det är en glidande skala beroende på vem du frågar. Personen ovan mig blir t ex antagligen upprörd när jag säger att jag ser benpress som en basövning...

Zibbe
2011-09-08, 16:21
Då jag inte har koll på några officiella kriterier för att något skall kunna få kallas för basövning så kallar jag i princip alla flerledsövningar med fria vikter för basövningar. Militärpress är ju en mer komplex övning än bänkpressen som tar på i princip alla pressmuskler och även ger en grym magträning om man "bryggar" lite blygsamt.

ceejay
2011-09-08, 16:26
Flerledsövning skulle jag tippa på

rooz
2011-09-08, 16:29
Flerledsövning skulle jag tippa på

This.

(I viss mån då förstås)

mattilainen
2011-09-08, 16:30
jag utgår från att basövningar är övningar där du använder mer av kroppen, alltså en så kallad flerledsövning.

Forqie
2011-09-08, 16:33
alltså jag tror en basövning kallas så för att den aktiverar flera leder, dvs är en flerledsövning

Upptaget
2011-09-08, 16:39
När vi ändå är inne på övningen och frågan har fått sitt svar.. Varför i helsike känner jag inte av något alls i axlarna i denna övning? jag får pump där latsen fäster, runt armhålan men axlarna känns det inget alls i.. Är helt slut i latsen och lite triceps när jag är klar.. Otroligt irriterande då jag senare kör pushdowns i cablecrossen för triceps och ska hålla överarmar i en fast position..

Tekniken är det inget fel på då jag kört övningen i snart 2 år och provat de tekniker som existerar på yt..

Min polare som jag tränat med i många år känner nästan inget alls i latsen utan han får pump och känner av i axlarna med denna övning..

Är jag mycket klenare i trapsen än axlarna eller vad är det frågan om..

Jhe
2011-09-08, 16:43
Traps, triceps, biceps, övre bröst..

Vissa mer än andra men men.

Jag tycker bara mark böj och bänk borde räknas som "basövningar".

Du glömde bålen, vad tycker du bänkpress har som militärpress saknar ? Om något borde militärpressen vara en basövning istället för bänkpressen om man skall välja en av dom.

Sheogorath
2011-09-08, 16:43
du glömde bålen, vad tycker du bänkpress har som militärpress saknar ? Om något borde militärpressen vara en basövning istället för bänkpressen om man skall välja en av dom.

+1

musen1
2011-09-08, 16:47
Då jag inte har koll på några officiella kriterier för att något skall kunna få kallas för basövning så kallar jag i princip alla flerledsövningar med fria vikter för basövningar. Militärpress är ju en mer komplex övning än bänkpressen som tar på i princip alla pressmuskler och även ger en grym magträning om man "bryggar" lite blygsamt.

Vad betyder brygga i detta sammanhang? Hur "bryggar" man? :)

young_george
2011-09-08, 17:23
Vad betyder brygga i detta sammanhang? Hur "bryggar" man? :)

En extension i ryggen kombinerat med en adduktion i skulderbladen skulle jag tro. Rätta mig gärna.

Stoltz
2011-09-08, 17:25
Antagligen därför att det inte finns någon allmän definition på basövningar utan det är en glidande skala beroende på vem du frågar. Personen ovan mig blir t ex antagligen upprörd när jag säger att jag ser benpress som en basövning...

Det får jag ändå hålla med på. Sen att det finns en viss fetish för knäböj på forumet är en annan sak ;)

musen1
2011-09-08, 17:40
En extension i ryggen kombinerat med en adduktion i skulderbladen skulle jag tro. Rätta mig gärna.

På svenska tack, vill gärna testa det om det stärker magen. :)

MasterChief
2011-09-08, 17:44
På svenska tack, vill gärna testa det om det stärker magen. :)

Brygga samt ihoptryckta skulderblad.

chickenleg
2011-09-08, 17:52
Brygga samt ihoptryckta skulderblad.

Att brygga under militärpress låter smärtsamt för ryggen.(?)

musen1
2011-09-08, 19:04
Men åt vilket håll? Ska jag böja mig frammåt, eller typ puta ut med magen som i bänkpress? Och det ska leda till att magen arbetar?

Pepz
2011-09-08, 19:07
Men åt vilket håll? Ska jag böja mig frammåt, eller typ puta ut med magen som i bänkpress? Och det ska leda till att magen arbetar?

nej gör inte det- stå rakt och fint till att börja med

Sheogorath
2011-09-08, 19:19
Håller mer Pepz. Det krävs att man aktiverar magen för att hålla upp kroppen. Det är när man tappar spänningen i bland annat rectus abdominis som man börjar svanka. Just i militärpress är det inte bra att svanka eftersom tyngdpunkten ligger bakom ländryggen när stången är ovan huvudet. Det sätter stor press på kotornas bakre delar. Det är inte som i knäböj och marklyft.

Pansartax
2011-09-08, 19:22
Ser det som en basövning för att man kan lasta på mycket vikt i den, isolationsövningar = mindre vikt = inte basövning.

RIchIII
2011-09-08, 19:26
Ser det som en basövning för att man kan lasta på mycket vikt i den, isolationsövningar = mindre vikt = inte basövning.

Och du kan ju lasta på mer vikt för att du aktiverar fler muskler.

Rolv
2011-09-08, 19:32
Traps, triceps, biceps, övre bröst..

Vissa mer än andra men men.

Jag tycker bara mark böj och bänk borde räknas som "basövningar".

Varför bänkpress, men inte militärpress?

Jo0oHaN
2011-09-08, 19:34
vet inte om någon sagt detta, men tror det kallas basövning för att det är en såkallad flerledsövning

Pepz
2011-09-08, 19:37
vet inte om någon sagt detta, men tror det kallas basövning för att det är en såkallad flerledsövning

åfan... jag som trodde att basövning= flerledsövning

ingen som håller med mig?

Pansartax
2011-09-08, 19:39
Och du kan ju lasta på mer vikt för att du aktiverar fler muskler.

No arguments here.

Eller vad ville du ha sagt med det? Jag förstod inte, var ju inte direkt så jag sa emot det sa bara vad som gör en basövning för mig.

RIchIII
2011-09-08, 19:49
No arguments here.

Eller vad ville du ha sagt med det? Jag förstod inte, var ju inte direkt så jag sa emot det sa bara vad som gör en basövning för mig.

och jag höll med dig, det jag ville ha sagt.

Spartansk
2011-09-08, 19:50
Ser det som en basövning för att man kan lasta på mycket vikt i den, isolationsövningar = mindre vikt = inte basövning.

Det vet jag inte om jag håller med om. Ta sittande vadpress till exempel, som jag (och de flesta, tror jag) ser som en utpräglad isolationsövning, men som man kan lassa på en jäkla massa vikt på.

ceejay
2011-09-08, 19:51
Det vet jag inte om jag håller med om. Ta sittande vadpress till exempel, som jag (och de flesta, tror jag) ser som en utpräglad isolationsövning, men som man kan lassa på en jäkla massa vikt på.

Vader är något utöver det vanliga. Jävla cp-muskel är vad det är.

RIchIII
2011-09-08, 19:53
Vader är något utöver det vanliga. Jävla cp-muskel är vad det är.

Håller med! kan bli sjukt stark i dem om man vill, men mycket mer än så händer inte. ivarje fall inte på mig;)

Spartansk
2011-09-08, 19:53
Vader är något utöver det vanliga. Jävla cp-muskel är vad det är.

Aja baja, man dissar inte något som stavas som efternamnet till en av huvudpersonerna i Star Wars.

Pansartax
2011-09-08, 20:03
Det vet jag inte om jag håller med om. Ta sittande vadpress till exempel, som jag (och de flesta, tror jag) ser som en utpräglad isolationsövning, men som man kan lassa på en jäkla massa vikt på.

Vad tar du i en sittande vadpress då, 150 kg?

Pratar om den här typen av vadpress nu;

http://home.swipnet.se/atletklubben/Utrustning/SittandeVadpress.jpg

bertbert
2011-09-08, 20:13
åfan... jag som trodde att basövning= flerledsövning

ingen som håller med mig?

Jo. Och jag säger dessutom hellre flerledsövning, eftersom då slipper man tjafsa om vad som menas.

zeusden1
2011-09-08, 20:16
Vad tar du i en sittande vadpress då, 150 kg?

Pratar om den här typen av vadpress nu;

http://home.swipnet.se/atletklubben/Utrustning/SittandeVadpress.jpg

Jag är svag och reppar på 70kg där.

Pompere
2011-09-08, 21:13
Flerledsövningar. Stora muskelgrupper involveras. Bålstyrka inkopplad.

Rickard
2011-09-08, 21:15
Flerledsövningar. Stora muskelgrupper involveras. Bålstyrka inkopplad.

Om man ska definiera det så då kan ju nästan bänkpress börja diskuteras. :D

elo_
2011-09-08, 21:40
Om man ska definiera det så då kan ju nästan bänkpress börja diskuteras. :D

en redig brygga i bänken, med hårt bendriv så aktiverar en stor del av kroppen. Jag spänner i övrigt bålen hård när jag bänkar.

Pompere
2011-09-08, 21:42
Om man ska definiera det så då kan ju nästan bänkpress börja diskuteras. :D

en redig brygga i bänken, med hårt bendriv så aktiverar en stor del av kroppen. Jag spänner i övrigt bålen hård när jag bänkar.

This bro ^

jokem
2011-09-08, 22:08
Är inte basövningar bänk, böj och mark pga att man kan bygga upp en stabil muskelmassa på bara de 3 övningarna över hela kroppen (förutom vader/biceps) ? Eller jag kanske är ute och rider på hästar nu ?

Stefan J
2011-09-09, 07:08
Men åt vilket håll? Ska jag böja mig frammåt, eller typ puta ut med magen som i bänkpress? Och det ska leda till att magen arbetar?

Haha, nu är jag kanske lite morgonsur, men hur vore det om man tänkte lite innan man ställer frågor? Prova du att luta dig kraftigt framåt och samtidigt (gärna med lite vikt) lägga stången ovanför bröstkorgen i en militärpress. Eller ja, luta dig kraftigt framåt och gör övningen utan vikt så inser du nog att det måste vara fel :)

brauppa
2011-09-09, 11:29
När vi ändå är inne på övningen och frågan har fått sitt svar.. Varför i helsike känner jag inte av något alls i axlarna i denna övning? jag får pump där latsen fäster, runt armhålan men axlarna känns det inget alls i.. Är helt slut i latsen och lite triceps när jag är klar.. Otroligt irriterande då jag senare kör pushdowns i cablecrossen för triceps och ska hålla överarmar i en fast position..

Tekniken är det inget fel på då jag kört övningen i snart 2 år och provat de tekniker som existerar på yt..

Min polare som jag tränat med i många år känner nästan inget alls i latsen utan han får pump och känner av i axlarna med denna övning..

Är jag mycket klenare i trapsen än axlarna eller vad är det frågan om..

Något måste du ju göra fel, om du inte är skapt på så sätt att axlarna sitter där lats ska sitta och vise versa

Spartansk
2011-09-09, 17:05
Vad tar du i en sittande vadpress då, 150 kg?

Pratar om den här typen av vadpress nu;

http://home.swipnet.se/atletklubben/Utrustning/SittandeVadpress.jpg

Ja, vi pratar om en sån. Och jag har ingen aning om vad jag tar. Har aldrig prövat, haha. Bara antog att man skulle ta mycket, eftersom man tar så dj-a mycket i stående vadpress, vilket också var den övning jag tänkte ha som exempel först, vilket jag ångrade eftersom stående vadpress involverar bålen och därför med lite god vilja kan ses som en basövning.