Visa fullständig version : Hur hamna under 150g kolhydrater per dag?
donotwant
2011-09-08, 15:27
Jag försöker gå ner i vikt och därmed trappa ner rejält på kolhydratsintaget. Jag läste att man ska hålla sig under 200gram kolhydrater per dag, om man väger ungefär 90kg. Jag väger 95, men vill trappa ner ännu mer så tänkte att 150gram kolhydrater lät ok.
Frågan är väl hur tusan man ska lyckas med detta? Enligt lchf-metoden vill de ju att man ska ta in betydligt mindre än detta, de nämner rent allmänt 20gram kolhydrater per dag. Det är ju fan två klunkar från en yoghurt typ...
Hur ska man gå till väga? Vad för mat med mera är egentligen så kolhydratsfattig? :S
Eddie Vedder
2011-09-08, 15:29
Det är väl bara att läsa innehållsförteckningar? Kolla SLV:sdatabas så ser du ju. Kött, ägg, fisk, fågel, olja, grädde, ost, creme fráiche...
donotwant
2011-09-08, 15:39
Jo okej. Finns det inga färdiga scheman man kan hitta? Jag har jättedålig fantasi :/
StarkaUlf
2011-09-08, 15:42
Vad behöver man fantasi till?
Läs näringsvärdena på allt du stoppar i dig och räkna ut.
Kan ju använda dig av www.raknakalorier.se , dock är det inte 100% korrekt på allt.
Ät mer av kött, fisk, fågel, fläsk, ägg, en del mejeriprodukter etc.
Jo okej. Finns det inga färdiga scheman man kan hitta? Jag har jättedålig kunskap om mat :/
korrigerade lite :D ;)
det är ju busenkelt.
om man ska dricka yoggi och äta falukorv blir det desto svårare
bara att äta rena proteinkällor och fylla ut med grönsaker och någon enstaka potatis. och en rejäl klick bearnaise ;)
Jo okej. Finns det inga färdiga scheman man kan hitta? Jag har jättedålig fantasi :/
Kolla LCHF-bloggarna... finns en drös av dem.
donotwant
2011-09-08, 15:47
Ok.
Haha mm Pepz jag sitter ju faktiskt med en yoggi nu :D Får bli att slopa den då! Varför är falukorv så dåligt? På SLV står det ju att den innehåller jättefå kolhydrater :O 2.5 per 100gram!
Inge Enveten
2011-09-08, 15:47
Bara för att förtydliga, du kanske redan vet detta, men du kan äta 0 eller 10 g kolhydrat per dag och ändå inte gå ner i vikt samtidigt som du kan äta 250 g kolhydrat och gå ner i vikt.
I övrigt så tycker jag att ovanstående postare gett bra tips.
vicarious
2011-09-08, 15:51
Vem har satt gränsen 150 och varför? Låter helt plockat ur luften.
donotwant
2011-09-08, 15:56
Bara för att förtydliga, du kanske redan vet detta, men du kan äta 0 eller 10 g kolhydrat per dag och ändå inte gå ner i vikt samtidigt som du kan äta 250 g kolhydrat och gå ner i vikt.
Hehe jo vet det, men kolhydrater känns ändå som den farligaste boven man vill hålla sig borta ifrån!
Vem har satt gränsen 150 och varför? Låter helt plockat ur luften.
Stod 200g i den där body magazine ^^
donotwant
2011-09-08, 16:02
Sitter och lusläser forumet i hopp om att hitta något bra substitut till ris, pasta och potatis vilket jag normalt brukar käka men som inte är bra alls. Jag hade tänkt börja köra kyckling minst 3ggr/v och behöver därför något inspirerande att ha till. Att slänga på lite frysta grönsaker i stekpannan låter ju rimligt, men vad mer finns det annat än grönsaker?
kettlebellGuden
2011-09-08, 16:02
Hehe jo vet det, men kolhydrater känns ändå som den farligaste boven man vill hålla sig borta ifrån!
Galnaste jag har hört.
Annat än grönsaker? Vet du hur många olika sorters grönsaker det finns?
Börja med att tugga dig igenom hela det färska utbudet och kom sedan tillbaks och fråga om nya tips. ;)
Inte bra alls? Och om du nu har fel då (vilket du har) tänk vad mycket bra saker du missar, god mat, bra energi och ork.
vicarious
2011-09-08, 16:07
Sitter och lusläser forumet i hopp om att hitta något bra substitut till ris, pasta och potatis vilket jag normalt brukar käka men som inte är bra alls. Jag hade tänkt börja köra kyckling minst 3ggr/v och behöver därför något inspirerande att ha till. Att slänga på lite frysta grönsaker i stekpannan låter ju rimligt, men vad mer finns det annat än grönsaker?
Såser i alla dess olika former. Antingen färdiga eller så gör du egna. Keso eller kvarg.
Grönsaker finns det som sagt extremt många olika du kan använda dig av.
Glöm inte hålla koll på kalorierna bara.. den lagen gäller även om man utesluter kolhydrater, hör och häpna :)
donotwant
2011-09-08, 16:11
Annat än grönsaker? Vet du hur många olika sorters grönsaker det finns?
Börja med att tugga dig igenom hela det färska utbudet och kom sedan tillbaks och fråga om nya tips. ;)
Men ris är ju tex jättegott till kyckling :| Borde väl finnas något liknande man bara inte upptäckt?
Men ris är ju tex jättegott till kyckling :| Borde väl finnas något liknande man bara inte upptäckt?
Du vill inte ha kolhydrater men du vill ha kolhydrater, get real son!
vicarious
2011-09-08, 16:13
Ät ris då och skit i någon påhittad siffra du läst i en tidningsartikel.
donotwant
2011-09-08, 16:13
Inte bra alls? Och om du nu har fel då (vilket du har) tänk vad mycket bra saker du missar, god mat, bra energi och ork.
I alla fall inte från ett kolhydratsperspektiv...
donotwant
2011-09-08, 16:17
Du vill inte ha kolhydrater men du vill ha kolhydrater, get real son!
Men shit, som quinoa till exempel. Det är FÄRRE kolhydrater där du vet. Kan du sluta kommentera om du ska vara nonchalant och bidra med skit.
Spelar ingen roll ifall du skär ner på kollisar eller inte, du går exakt lika mycket i vikt ändå... Förutom att du tappar vätska första 2 veckorna men det spelar ingen roll ifall du ändå kommer börja äta kolhydrater igen. Tänkte bara upplysa dig om detta :)
Inge Enveten
2011-09-08, 16:21
Vad gör du när nästa Bodynummer innehåller en artikel där fett är boven? Ska du byta diet då?
Men shit, som quinoa till exempel. Det är FÄRRE kolhydrater där du vet. Kan du sluta kommentera om du ska vara nonchalant och bidra med skit.
Det är ju inte nonchalant att konstatera läget, du ser ju vilka reaktioner du får till påståendet att kolhydrater skulle vara dåligt. Sen att du letar substitut gör det hela ännu galnare eftersom argumentet blir baserat på någon pseudovetenskaplig uppfattning.
Det är en helt annan sak att säga att man äter t.ex. LCHF för att man trivs med det.
mattilainen
2011-09-08, 16:27
varför ska du inte äta kolhydrater? Du verkar inte ha någon koll alls faktiskt.
folk som följer LCHF och har en anledning kan jag förstå men varför ska man tvinga sig till det när man faktiskt gillar ris/pasta? Du kan gå ner i vikt utan problem med kolhydrater, om det är det du vill uppnå.
Eddie Vedder
2011-09-08, 16:40
Stod 200g i den där body magazine ^^
Vilket nummer och vilken skribent?
Blomkål som mixas/hackas fint är ett rätt bra substitut.
Trashcan
2011-09-08, 17:28
Jisses hur svårt kan det vara? Ät mindre om du vill gå ner i vikt. Visst kan det vara så att många blir mindre mätta av kolhydrater än protein och fett, och då kan det vara bekvämt att dra ner på kolhydrater eftersom du fortfarande kan äta dig mätt och ändå hamna på lägre kalorier än annars.
Jag förstår dock inte varför folk är så jävla känsliga(för t ex hunger). Om du äter så att du är lite lite hungrig hela tiden så ska du se att du går ner i vikt. Spelar ingen roll vad du äter. I slutändan är det mängden kalorier kontra energin du gör av med som räknas och inget annat. Lycka till.
Kolhydratfattiga livsmedel är bland annat: Alla former av kött, fisk etc, nötter, oljor, mjölkprodukter och vissa grönsaker. Avokado är ju en klassiker t ex.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.