handdator

Visa fullständig version : Skilja på kolhydrater måltider och fett/protein måltider optimalt?

Redhaad
2011-09-08, 14:47
ja som rubriken säger.

Detta baserar jag på exakt ingenting men det var en kompis till mig som snackade om att genom att äta kolhydratermåltider för sig och protein och fett för sig:

T.ex.

Frukost: Havregrynsgröt

Lunch: Kyckling och nötter

sen innehåller ju havregrynsgröt en mindre andel fett och protein i sig och nötter [beroende på vilka man äter] lite kolhydrater men att skilja på det som i detta exempel ska motverka fettoxidation och muskelkatabolism ?

Tyckte det lät intressant iallafall!

Vad tror ni kolo ?

Eddie Vedder
2011-09-08, 14:49
Sluta lyssna på den kompisen.

Sniggel
2011-09-08, 14:49
Onödigt för det mesta. Inte första gången jag hört rekommendation att "aldrig" äta kolhydrater och fett i samma måltid (och då menas att om man har en del kolhydrater i, så får där inte vara mycket fett alls, och tvärtom). Detta för att insulin är ett fettinlagrande hormon och därför anser man att man blir fetare om kolhydraterna äts tillsammans med fett. Men det spelar ingen roll över ett dygn om makronutrientfördelningen är samma.

StarkaUlf
2011-09-08, 14:59
sluta lyssna på den kompisen.

+1 :p

Redhaad
2011-09-08, 15:03
Sluta lyssna på den kompisen.

hahahah xD +1000

Onödigt för det mesta. Inte första gången jag hört rekommendation att "aldrig" äta kolhydrater och fett i samma måltid (och då menas att om man har en del kolhydrater i, så får där inte vara mycket fett alls, och tvärtom). Detta för att insulin är ett fettinlagrande hormon och därför anser man att man blir fetare om kolhydraterna äts tillsammans med fett. Men det spelar ingen roll över ett dygn om makronutrientfördelningen är samma.

Okej du lämnar alltid intressant inlägg.

Jo just det där med insulin är ju överdrivet av många men lät väldrigt intressant. Så kort sagt skulle man kunna ha den fördelningen men bara se till att under dygnets få i sig sina kolhydrater så är de exakt skitsamma ? :)