handdator

Visa fullständig version : "halva" knäböj


Theli
2011-09-08, 14:14
Om det redan finns tusen trådar i ämnet så får ni gärna skicka en länk.

Fick tipset på gymet, och det gör mig alltid skeptisk. (Speciellt när killen som gav det mest står och kör bicepscurls och stirrar på sig själv i spegeln).

Ger det någonting att köra halva knäböj, för att få in "viktvana"? Eller är det bättre att göra med bra djup, och göra små ökningar? Jag har hamnat på en platå och har svårt att komma vidare till tyngre vikter.

Doctor Snuggles
2011-09-08, 14:17
Ja, vad gäller viktvana och för att stärka leder o dyl så är det utmärkt.
Ibland har jag använt liknande för att trigga nervsystemet och "vakna upp" innan normala set.
Paul Anderson brukade köra partiella lyft med tung vikt, som progressivt blev djupare och djupare för varje pass, och på så sätt till slut klara vikten med fullt djup.

ceejay
2011-09-08, 14:19
onödigt. Det är inte tillräckligt motiverat att köra trots viktvana och att stärka leder, tycker jag då.

Hur ser ett böjpass ut för dig nu?

Theli
2011-09-08, 14:21
onödigt. Det är inte tillräckligt motiverat att köra trots viktvana och att stärka leder, tycker jag då.

Hur ser ett böjpass ut för dig nu?

Kör böj minst två ggr per vecka. En gång högrep, 15 - 20reps, 4 set. Och en gång lågrep, då blir det 5 x 5.

agazza
2011-09-08, 14:23
Har du passare?

bälte?

ceejay
2011-09-08, 14:26
vill du bli starkare i böj så kör lägre reps och skippa högrepspasset.

kör ett pass 5x5 och ett pass kanske 6x2-3

Theli
2011-09-08, 14:32
Har du passare?

bälte?

Väldigt sällan passare. Och har aldrig ens provat bälte.

vill du bli starkare i böj så kör lägre reps och skippa högrepspasset.

kör ett pass 5x5 och ett pass kanske 6x2-3

Tror du att högrepandet förstör för det andra? jag gillar verkligen att högrepa nämligen...

agazza
2011-09-08, 14:33
Väldigt sällan passare. Och har aldrig ens provat bälte.


Prova först bälte och fortsätt med djupa böj och kolla ifall du lyckas komma förbi din platå.

Funkar det inte riktigt så fixa en passare några veckor så du verkligen verkligen kan ta ut dig.

ceejay
2011-09-08, 14:36
Väldigt sällan passare. Och har aldrig ens provat bälte.



Tror du att högrepandet förstör för det andra? jag gillar verkligen att högrepa nämligen...

Det hjälper inte direkt din maxstyrka iaf. 1-3 reps är bäst för att bli stark(tycker och tror jag)

Theli
2011-09-08, 14:38
Tack för tipsen!

z_bumbi
2011-09-08, 14:40
Utan att veta mer om träningen är det omöjligt att ge några konkreta tips om förändringar av det du kör men halva böj, utgångar och avlyft ger viktvana och de hindrar ju inte heller att man kör sin vanliga träning om man kör det lite vettigt.

Fettecke
2011-09-08, 15:28
För min del tycker jag att partiella lyft funkar skitbra. jag använder ofta bänkar som "signal", gå ner tills man känner bänken, upp igen...

Kag märker det speciellt mycket vid högrepsträning (50-60 reps+), dagarna då jag har gjort flest reps på en "lätt" vikt så har jag böjt gristungt setet innan för att vänja kroppen vid en viss tyngd, sen tokdroppat vikt och reppat loss, känslan för kroppen att det ska vara tungt försvinner, och det känns mer naturligt att böja fler reps...

Placebo?, kanske... funkar det... JA! (för mig) =)

Sarwien
2011-09-08, 17:21
1-3 reps är bäst för att bli stark(tycker och tror jag)

Garanterat.

Theli
2011-09-09, 09:16
Jag går helt enkelt och raggar upp en passare. Kör lite mer lågrep, och provar att lura mig själv, med lite halvböj ibland.
Tack för tipsen.

ARMSTARK
2011-09-09, 09:42
Halva böj är ett utmärkt sätt att få fart på styrkan i alla små muskler som ska stabilisera kroppen när man lyfter riktigt tungt, + att det ger självförtroende så man inte blir rädd för vikten redan när man lyfter av stången. :thumbup:

r1kkie
2011-09-09, 09:49
Negativa reps kan vara ett bra sett att ta sig över en platå.