handdator

Visa fullständig version : Ge mig 500kcal att äta


hajder
2003-12-23, 21:04
Jag har ett stort problem med maten!

Det enda jag kan laga är:
Skruvpasta med kyckling eller Skruvpasta med köttfärssås. Börjar bli väldigt less på det nu. Dessa rätter lagar jag bara 1 gång om dan, resten av dagen består av frukost och kanske mat från morsan. Blir pitabröd eller fullkornsbröd med salami/ost/messmör på emellan de "stora" målen.

Jag skulle behöva tips på annat man kan göra istället för pasta med kyckling, helst nåt som går att tillaga i samma tidsrymd (ca 20 min) så det går snabbt att göra efter att man kommit hem från skolan.

--------------------------------------------------

Nu till en annan sak.

Man brukar ha som regel att man ska äta ca 500 kcal per dag i en vecka för att gå upp 0,5 kg. Men går det bra att tex missa 500 kcal en dag och ta igen det nästa? Dvs att man äter 1000 kcal dan därpå.

Slutligen så skulle jag behöva länken där man kan beräkna sitt dagliga energibehov.

King Grub
2003-12-23, 21:15
Jag har inte tid just nu med några bra matidéer (gröt + ägg, kött, kyckling, tonfisk kanske?), men det två sista frågorna kan jag klämma in:

Man brukar ha som regel att man ska äta ca 500 kcal per dag i en vecka för att gå upp 0,5 kg. Men går det bra att tex missa 500 kcal en dag och ta igen det nästa? Dvs att man äter 1000 kcal dan därpå.

Kroppen kan inte klockan. Ett dygn är bara en bekväm tidsrymd att räkna med. Du kan räkna 3-dygnsperioder, veckor, eller vad du vill. Och det är 500 kcal MER än du gör av med, inte totalt. ;)

Slutligen så skulle jag behöva länken där man kan beräkna sitt dagliga energibehov.

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

hajder
2003-12-23, 21:22
Originally posted by King Grub
Jag har inte tid just nu med några bra matidéer (gröt + ägg, kött, kyckling, tonfisk kanske?), men det två sista frågorna kan jag klämma in:



Kroppen kan inte klockan. Ett dygn är bara en bekväm tidsrymd att räkna med. Du kan räkna 3-dygnsperioder, veckor, eller vad du vill. Och det är 500 kcal MER än du gör av med, inte totalt. ;)



http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

Ok..men då får du återkomma när du har mer tid :P. Tonfisk och nudlar brukar jag köra ibland, glömde o skriva det.

500 kcal mer än vad man gör av med, så var det. Men om kroppen inte kan klockan, hur vet den då att man har fått i sig 500kcal mer per dag i en vecka? Isf kan man ju sätta sig ner en dag och dra ner 3500 kcal :D..eller?

King Grub
2003-12-23, 21:25
Originally posted by hajder

500 kcal mer än vad man gör av med, så var det. Men om kroppen inte kan klockan, hur vet den då att man har fått i sig 500kcal mer per dag i en vecka? Isf kan man ju sätta sig ner en dag och dra ner 3500 kcal :D..eller?

Det vet den inte. Men så fort du har ätit cirka 7500 kcal mer än du gjort av med har du gått upp ett kilo, i teorin, oavsett hur lång tid det tar. Gör du det på en dag går du upp ett kilo fläsk den dagen.

hajder
2003-12-23, 21:33
Aha ok, tack!

Det finns sidor med GI-tabeller och annat. Men finns det någon tabell hur mycket kalorier mat eller en råvara innehåller? Enda jag har i huvvet är pizza med mycket cal.

King Grub
2003-12-23, 21:37
Originally posted by hajder
Aha ok, tack!

Det finns sidor med GI-tabeller och annat. Men finns det någon tabell hur mycket kalorier mat eller en råvara innehåller? Enda jag har i huvvet är pizza med mycket cal.

Oh ja.

http://www.slv.se/templatesSLV/ldb_search____6242.asp

hajder
2003-12-23, 21:44
wow..perfekt! Fick mitt behov till 2526 kcal en vanlig skoldag. Ska försöka pricka in maträtter som täcker 3000 kcal iaf.

Tack för hjälpen!

Nemesis
2003-12-23, 23:26
Köp en riskokare. Riset blir perfekt och tar ca en kvart :thumbup:

[ZipX]
2003-12-24, 11:43
och skyhögt GI ;)

MunsöHustla
2003-12-24, 16:00
Originally posted by Nemesis
Köp en riskokare. Riset blir perfekt och tar ca en kvart :thumbup:

ja och jasminris tar 10min och får bra mycket lägre GI så vad känner man på en riskokare?

hajder
2003-12-24, 21:01
Originally posted by Nemesis
Köp en riskokare. Riset blir perfekt och tar ca en kvart :thumbup:

Nej det är bra..morsan fixar ris, hon kan sånt :D. Pastan står jag för

MunsöHustla
2003-12-24, 21:23
Originally posted by hajder


Nej det är bra..morsan fixar ris, hon kan sånt :D. Pastan står jag för

Du har aldrig funderat på att lära dig laga mat? Är du inte helt dum i huvudet tar det dig typ 5 min att lära det som behövs för flertalet bra rätter.

King Grub
2003-12-24, 21:26
Kan man inte laga de enklaste maträtter är man nästan handikappad. :)

hajder
2003-12-24, 21:43
Originally posted by MunsöHustla


Du har aldrig funderat på att lära dig laga mat? Är du inte helt dum i huvudet tar det dig typ 5 min att lära det som behövs för flertalet bra rätter.

Tycker ris är svårt att tillaga.

Jag har förresten inte sagt att jag inte kan laga mat, vet inte vad jag ska laga ba.

Ankarby
2003-12-24, 23:27
haha svårt att laga ris? ta 1l vatten släng i riset när det kokar, koka en kvart och slå av i durkslag precis som med pasta

Kungen
2003-12-25, 00:30
Koka paraboiled ris:
1 del ris
2 delar vatten
koka upp och låta småputtra på svag värme 20 min
klart

MunsöHustla
2003-12-25, 00:55
Originally posted by Ankarby
haha svårt att laga ris? ta 1l vatten släng i riset när det kokar, koka en kvart och slå av i durkslag precis som med pasta

öhh man brukar väl inte använda durkslag till ris? Vattnet har ju ändå kokat bort....

King Grub
2003-12-25, 07:27
Originally posted by MunsöHustla


öhh man brukar väl inte använda durkslag till ris? Vattnet har ju ändå kokat bort....

Man kan ta massor med vatten, så är man säker på att riset inte blir för torrt, och sedan hälla bort det överflödiga, när riset är färdigkokt.

Ankarby
2003-12-25, 09:44
Originally posted by MunsöHustla


öhh man brukar väl inte använda durkslag till ris? Vattnet har ju ändå kokat bort....

Varför krångla till det?
Öser på med vatten, slänger i riset och kokar vilt på 6.an i 10-15 minuter, sedan silar man bort vattnet och äter :eating:

MunsöHustla
2003-12-25, 13:11
Originally posted by Ankarby


Varför krångla till det?
Öser på med vatten, slänger i riset och kokar vilt på 6.an i 10-15 minuter, sedan silar man bort vattnet och äter :eating:

usch :eek: nåt sånt skulle aldrig passa en gourmand som mig...


(heter det gourmand föressten?)

owster
2003-12-25, 18:09
Är inte gourmand nån som gillar kvantitet, och gourmet nån som gillar kvalitet? Har för mig det

King Grub
2003-12-25, 18:15
Gourmand, gourmé eller gourmet betyder alla finsmakare, storätare och matkännare enligt SAOL.

YTS
2003-12-26, 22:42
Jag har gjort PR förut för min receptsamling, men eftersom du frågar efter recept på 500 kcal, så gå in på http://w1.300.telia.com/~u30010580/meramat.html
Där finns t.o.m. recept på en nyttig och god Paella Pan Pizza.

Yngve

Gammelyxan!
2003-12-28, 13:12
Originally posted by MunsöHustla


usch :eek: nåt sånt skulle aldrig passa en gourmand som mig...


(heter det gourmand föressten?)



förresten heter det väl ;):cool:

MunsöHustla
2003-12-28, 14:36
Originally posted by Gammelyxan!




förresten heter det väl ;):cool:

det har du alldeles rätt i.

hajder
2003-12-28, 15:55
Originally posted by YTS
Jag har gjort PR förut för min receptsamling, men eftersom du frågar efter recept på 500 kcal, så gå in på http://w1.300.telia.com/~u30010580/meramat.html
Där finns t.o.m. recept på en nyttig och god Paella Pan Pizza.

Yngve

Hehe ja dels..500 kcal MER. Mycket bra recept, speciellt mackorna, lär bli massor av dem :).

Har du flera recept med kaloririkare mat? Försökte leta mig fram men det var svårt att hitta på sidan. Tack!

YTS
2003-12-28, 21:17
Jag håller på att jobba med ett system för att öka energitätheten hos maten genom att välja en viss Fett E% utöver 20E%, t.ex. 25, 30 och 35 E% där man tillsätter extra mängd olja, t.ex. blandning olivolja - linfröolja.

Yngve

Thony
2003-12-29, 21:27
Mjölk ...

Eller ett par jordnötter :D

hajder
2003-12-29, 21:33
Originally posted by Thony
Mjölk ...

Eller ett par jordnötter :D
Hehe jo det åker ner en hel del jordnötter då och då =)

Thony
2003-12-30, 20:28
Jamen gott e det :D

Själv ska ja ner nu å :eating: kyckling med ris,.,:smokin:

Pez
2003-12-30, 20:47
Gourmand - Kvantitet.
Gourmet - kvalitet.

Sen skiter jag i vad SAOL säger, för såhär är det! :D

Hajder - klarar du att steka köttfärssås så kan du lika gärna göra chili con carne, same as above med tillägget bönor och mer kryddor typ.

Kött är simpelt, bara att steka - voila.
Med stirfry-såser kan du göra grytor med kyckling/kött bara genom en enkel burköppning.

/pez

Ingo
2003-12-30, 20:51
Originally posted by Pez
Gourmand - Kvantitet.
Gourmet - kvalitet.

Sen skiter jag i vad SAOL säger, för såhär är det! :D

Hajder - klarar du att steka köttfärssås så kan du lika gärna göra chili con carne, same as above med tillägget bönor och mer kryddor typ.

Kött är simpelt, bara att steka - voila.
Med stirfry-såser kan du göra grytor med kyckling/kött bara genom en enkel burköppning.

/pez

Glöm inte att dosera antalet bönor efter vad du hade tänkt ha för sociala kontakter det närmsta dygnet bara!

Sparrisen
2003-12-30, 23:06
Har man ont om tid och inte hinner med att laga mat, eller om man befinner sig långt hemifrån, så kan man ju alltid titta förbi närmaste kiosk eller mataffär och köpa en liter mjölk. En liter mellanmjölk ger ca 450 kcal och 35g protein - helt ok som mellanmål tillsammans med en banan etc. Allt för mindre än 7 kr! (Kan dock bli lite skvalpigt i magen...) :thumbup: