handdator

Visa fullständig version : Tryck/pump och trött i triceps vid ryggträning.


Heine
2011-09-07, 22:34
Jag har på den senaste tiden börjat känna att mina triceps blir slitna (och till viss mån även mina axlar) på ryggpassen. Detta fenomen är nytt för mig och det känns lite märkligt då jag bara vill träna triceps på mitt bröst/axlar/triceps-pass. (kör klassisk 3-split, drag/press). Vad kan det bero på?

Idag körde jag t.ex. följande ryggövningar:

Chins
Marklyft
Skivstångsrodd
Sittande rodd
Baksida axlar (omvänd pec-deck)

Kan konstatera att redan efter chinsen så kände jag mig lite småsliten i triceps. Även vid marklyftet och skivstångsrodden kände jag av detta. Jag misstänker att det är den excentriska fasen som tar på triceps? Kan det vara att jag kör för långsam excentrisk fas? Jag vill helst inte överträna mina arma triceps och tar tacksamt mot tips eller synpunkter på detta.

Arnoldski
2011-09-07, 22:43
Den excentriska fasen tar på samma muskler som den koncentriska. Förutsatt att det inte är failure så är enda skillnaden att du tar i lite mindre då och låter gravitationen sakta vinna. Bara för att armarna rör sig ifrån dig i den negativa fasen av en rodd innebär ju inte det att du puttar stången framåt, eller hur?
Vad som är den egentliga orsaken törs jag inte gissa.

Heine
2011-09-07, 23:12
Den excentriska fasen tar på samma muskler som den koncentriska. Förutsatt att det inte är failure så är enda skillnaden att du tar i lite mindre då och låter gravitationen sakta vinna. Bara för att armarna rör sig ifrån dig i den negativa fasen av en rodd innebär ju inte det att du puttar stången framåt, eller hur?
Vad som är den egentliga orsaken törs jag inte gissa.

Ja du har såklart helt rätt i det du skriver om att den excentriska fasen jobbar med samma muskler som den koncentriska. Det är dock vid den excentriska fasen som jag känner "kontakt" med triceps i vissa ryggövningar, speciellt vid chins. Jag har ökat en del (både i vikter och massa) på triceps på sista tiden så det kanske bara är känslan av den ökade massan som spelar mig ett spratt.

Ponitus
2011-09-07, 23:26
Jag har ett liknande "problem". Jag får pump i biceps när jag kör triceps. Lustigt.

Fernicus
2011-09-08, 00:54
Jag brukar få lite mjölksyra i triceps i omvända flyes/omv pecdec, men inte annars :o

ARMSTARK
2011-09-08, 07:18
Det troligaste skälet är, tror jag, är att du trycker fram armbågarna och får en liten triceps-push-down tendens.
Sitter man väldigt rakt i latsdrag övningar och håller armbågarna bakåt/sidorna blir belastningen mer på ryggen. Det samma i chinns.
I rodd övningar ska man svanka och hålla axlarna bakåt.

En teori.

dyxeldoff
2011-09-08, 12:47
Jag brukar få lite mjölksyra i triceps i omvända flyes/omv pecdec, men inte annars :o

kan det hända att man kopplar in långa huvudet där lite??