handdator

Visa fullständig version : Mager Nötfärs 5%fett


GainoMax
2011-09-07, 19:49
Hej någon som vet vart man kan få tag i detta och vad priset brukar ligga på?

Sett det en gång i hela mitt liv på ica och skulle vilja ha ett par kilo i veckan någon som har tips?

King Grub
2011-09-07, 19:54
Du kan gå till vilken köttdisk som helst, välja ut en bit från magert kött och be slaktaren eller personalen i charkdisken att mala färs på den åt dig.

GainoMax
2011-09-07, 20:06
Du kan gå till vilken köttdisk som helst, välja ut en bit från magert kött och be slaktaren eller personalen i charkdisken att mala färs på den åt dig.

Låter välldigt krångligt och de känns dyrt i längden. Tror du att det etc går att förhandla med maxi eller citygross om att köpa ca 3kg färdig 5% färs som man kommer och hämtar 1gång i veckan?

Rickard
2011-09-07, 20:13
Låter välldigt krångligt och de känns dyrt i längden. Tror du att det etc går att förhandla med maxi eller citygross om att köpa ca 3kg färdig 5% färs som man kommer och hämtar 1gång i veckan?

Du måste inte ta ryggbiff och mala ner.
Sedan kan du ju alltid be dom ta in saker i sortimentet, innebär det inga större problem för dom så gör dom ofta det.

GainoMax
2011-09-07, 20:32
Du måste inte ta ryggbiff och mala ner.
Sedan kan du ju alltid be dom ta in saker i sortimentet, innebär det inga större problem för dom så gör dom ofta det.

Nej mala ner ryggbiff e ju inget planerat haha.

Vad finns de för billigt kött att mala ner då som har 5% eller mindre fett per 100g?

ErikHB
2011-09-07, 20:53
Nej mala ner ryggbiff e ju inget planerat haha.

Vad finns de för billigt kött att mala ner då som har 5% eller mindre fett per 100g?

Fransyska, Märgpipa, Nötbog mm

Hannya
2011-09-07, 21:02
Fransyska, Märgpipa, Nötbog mm

samt nötinnanlår (stor bit)

Fartman
2011-09-07, 21:18
Det brukar ligga runt 99kr/kg så det är ju inte direkt något budgetalternativ.

vicarious
2011-09-07, 21:19
Nej mala ner ryggbiff e ju inget planerat haha.

Vad finns de för billigt kött att mala ner då som har 5% eller mindre fett per 100g?

Innan och ytterlår, fransyska, nötbog.

GainoMax
2011-09-07, 21:44
Innan och ytterlår, fransyska, nötbog.

Ah det e ju ganska billigt fett och såg att dom var runt 3g fett 20-23g protein per 100g suveränt.

Är det jobbigt att mala ner själv etc 3kg?

vicarious
2011-09-08, 06:43
Ah det e ju ganska billigt fett och såg att dom var runt 3g fett 20-23g protein per 100g suveränt.

Är det jobbigt att mala ner själv etc 3kg?

Nej, inte om du har en köttkvarn.

Eddie Vedder
2011-09-08, 08:33
Ah det e ju ganska billigt fett och såg att dom var runt 3g fett 20-23g protein per 100g suveränt.

Är det jobbigt att mala ner själv etc 3kg?

Måste det malas då? Har du en fin köttbit är väl det gott också?

Pepz
2011-09-08, 08:40
Måste det malas då? Har du en fin köttbit är väl det gott också?

+1

gör sjömansbiff/kalops/dillkött/random gryta

innanlår går att steka hel i ugn eller göra tjälknöl på
(butikernas grillade rostbiff görs alltid på innanlår)

Scratch89
2011-09-08, 17:38
Du kan gå till vilken köttdisk som helst, välja ut en bit från magert kött och be slaktaren eller personalen i charkdisken att mala färs på den åt dig.

Finns sånt fortfarande kvar? Jag är ju i delikatessen/charken men vi har inte kvar någon köttkvarn, för det är för mycket jobb och kräver rätt så stora resurser. Kanske att ditt ICA/Coop satsar på just det. Vi har en jättefin delikatess istället. :)

Spridis
2011-09-08, 18:00
Stek färsen tills fettet blivit rinnande, sen är det bara att sila i ett durkslag och fettprocenten har minskat som genom ett trollslag!

J.V
2011-09-08, 18:15
Finns sånt fortfarande kvar? Jag är ju i delikatessen/charken men vi har inte kvar någon köttkvarn, för det är för mycket jobb och kräver rätt så stora resurser. Kanske att ditt ICA/Coop satsar på just det. Vi har en jättefin delikatess istället.Det är väl många, åtminstone större ICA och Coop, som har butiksmalen färs? Då kan det ju inte vara några problem, även om man får betala några kronor för det.

Welli
2011-09-08, 18:39
Men hallå, 99kr/kg när det finns nötfärs 10% för 69kr/kg eller mindre. Äter ni inget annat som innehåller fett om dagarna? Dra ner lite på det fettet istället för att betala sjuka priser för saker som smakar, nåja, lika.

GainoMax
2011-09-08, 18:41
Men hallå, 99kr/kg när det finns nötfärs 10% för 69kr/kg eller mindre. Äter ni inget annat som innehåller fett om dagarna? Dra ner lite på det fettet istället för att betala sjuka priser för saker som smakar, nåja, lika.

Men hallå, vill du stoppa i dig 10%ig nötfärs dagligen varsegod men jag tänker inte göra det.


Fö så har jag pratat med icamaxi och dom kan fixa fram 3kg i veckan till mig som bara är att hämta när jag storhandlar men väntar bara på svar om pris. Annars kör daladeli hem 5% eller mindre nötfärs 20kg minst måste man beställa för 70kr kg vilket jag anser e ett bra pris men dom har inte svarat på om dom kör från dalarna till stockholm ännu :D så detta löser sig nog.

Welli
2011-09-08, 18:43
Men hallå? vill du stoppa i dig 10%ig nötfärs dagligen varsegod men jag tänker inte göra det.

Hur mycket färs äter du om dagen? Hur mycket fett får du i dig och från vad?

GainoMax
2011-09-08, 18:46
Hur mycket färs äter du om dagen? Hur mycket fett får du i dig och från vad?

Äter 500g färs 500g kyckling 250g äggvita sen shake efter gymet som proteinkällor varje dag. Försöker bara att få i mig det mesta fettet från avocado och äggulor och inte från fettigt kött...

Welli
2011-09-08, 18:48
Äter 500g färs 500g kyckling 250g äggvita sen shake efter gymet som proteinkällor varje dag. Försöker bara att få i mig det mesta fettet från avocado och äggulor och inte från fettigt kött...

Va? 250g äggvita innehåller väl inte många äggulor?

vicarious
2011-09-08, 19:05
Men hallå, 99kr/kg när det finns nötfärs 10% för 69kr/kg eller mindre. Äter ni inget annat som innehåller fett om dagarna? Dra ner lite på det fettet istället för att betala sjuka priser för saker som smakar, nåja, lika.

+1. Snacka om att göra det krångligt för sig. 500g 10%-ig färs ger maximalt 50g fett (kan vara mindre). Enligt det du skriver så verkar din kost vara rätt fettsnål i övrigt så jag ser verkligen inte problemet.

Welli
2011-09-08, 19:07
+1. Snacka om att göra det krångligt för sig. 500g 10%-ig färs ger maximalt 50g fett (kan vara mindre). Enligt det du skriver så verkar din kost vara rätt fettsnål i övrigt så jag ser verkligen inte problemet.

Precis. Om han nu inte käkar flera kg avocado så borde 10%igt till och med vara att föredra.

Pepz
2011-09-08, 19:08
Äter 500g färs 500g kyckling 250g äggvita sen shake efter gymet som proteinkällor varje dag. Försöker bara att få i mig det mesta fettet från avocado och äggulor och inte från fettigt kött...

vad är det för fel på fettet från kött?

vicarious
2011-09-08, 19:09
vad är det för fel på fettet från kött?

dötsfett.

Eddie Vedder
2011-09-08, 19:10
vad är det för fel på fettet från kött?

Gainomax verkar tyvärr ha en skev bild på mat, det har han visat i många trådar. Konstiga idéer om nyttigt/onyttigt.

Rickard
2011-09-08, 19:29
Rätt intressant sätt att se på fett. Speciellt då fettet från kött nog får ses som snäppet bättre än det från ägg. Och avocado.

Spridis
2011-09-08, 19:37
Lite OT angående bland annat uppmätt fettmängd i färs. (http://www.norrkoping.se/bo-miljo/miljo/rapporter/Axelrapport.pdf)

Eddie Vedder
2011-09-08, 19:38
Rätt intressant sätt att se på fett. Speciellt då fettet från kött nog får ses som snäppet bättre än det från ägg. Och avocado.

Nja, det kan man inte heller säga tycker jag. Men det är okej fettkällor alla tre. och att värdera avokado och ägg som "nyttigt fett" och köttfett som direkt dåligt är ju bara fel helt enkelt. :)

Torwald
2011-09-08, 19:58
Lite OT angående bland annat uppmätt fettmängd i färs. (http://www.norrkoping.se/bo-miljo/miljo/rapporter/Axelrapport.pdf)

Verkade ju som om den påstådda fettmängden var ganska rätt, va? Bara ett paket 5%-färs testades, och det hade 4.5% uppmätt fetthalt.

thefishing
2011-09-08, 20:54
Beställde 6kg 5% nötfärs i charken på ICA och betalade 119kr/kg...

J.V
2011-09-08, 20:58
Beställde 6kg 5% nötfärs i charken på ICA och betalade 119kr/kg...Åh fifan, dyrt. Är det verkligen värt det?

Vore det inte bättre att invänta extrapriser eller köpa något annat kött och mala ner?

Rickard
2011-09-08, 21:02
Nja, det kan man inte heller säga tycker jag. Men det är okej fettkällor alla tre. och att värdera avokado och ägg som "nyttigt fett" och köttfett som direkt dåligt är ju bara fel helt enkelt. :)

Jag tog i lite där, att jämställa dom som fettkällor är dock en ganska rättvis jämförelse. Men om vi ska dra det till extremer och börja blanda in gräsbetat kött och sånt där, då tycker jag att fettet från kött lämnar dom andra bakom sig.

BLOSSA
2011-09-09, 14:38
Beställde 6kg 5% nötfärs i charken på ICA och betalade 119kr/kg...
Kött får kosta pengar om allt har skötts bra, nån som klappat kossan nån gång i mellanåt osv.....
Men 119kr/kg va sjuuuukt mycket stålar,sist jag malde ner o gjorde burgare anv jag högrev från scan (stod inget om nån klappat på dom men...) o betalade 59 kilot. Sikta på en bra hushålls ass som klarar mala bra så har du tjänat in de där stålarna ganska snabbt.Eller så gör du långkok på bitar, perfekt för matlådor en gryta blir bara bättre om den får stå.

qaws
2011-09-09, 22:01
Fransyska, Märgpipa, Nötbog mm

Vad är det för kött som leverantörerna/butikerna maler köttfärs av?

Ser att det är extrapris på både märgpipa & nötstek (av fransyska) på lokala butikerna, vad lämpar sig bäst och smakar som man är van vid?

Jag har inte fettnoja, men behöver räkna ungefärligt för kaloriunderskottet...

Grazzafukkinrazzi
2011-09-09, 22:38
Vad är det för kött som leverantörerna/butikerna maler köttfärs av?
Ser att det är extrapris på både märgpipa & nötstek (av fransyska) på lokala butikerna, vad lämpar sig bäst och smakar som man är van vid?

Jag har inte fettnoja, men behöver räkna ungefärligt för kaloriunderskottet...

Beror på vad det är för fett-% på köttfärsen.

Där jag jobbade skickade vi oftast nötbog eller högrev om det handlade om 5-7% beroende på hur vårat lager samt bäst före-datumen såg ut.

Nöt II:a om det handlade om 10% färs.

20% skickade vi aldrig iväg men det skulle i sådana fall varit Nöt III:a som används till hamburgare, korv osv.

dramodur
2011-09-09, 22:38
Vad är det för kött som leverantörerna/butikerna maler köttfärs av?

Ser att det är extrapris på både märgpipa & nötstek (av fransyska) på lokala butikerna, vad lämpar sig bäst och smakar som man är van vid?

Jag har inte fettnoja, men behöver räkna ungefärligt för kaloriunderskottet...

jag köpte faktiskt både och idag, ena gjorde jag hamburgerbiffar av (märgpipa) och fransyskan blev köttfärs på pizza. båda var goda

qaws
2011-09-09, 23:33
Beror på vad det är för fett-% på köttfärsen.

Där jag jobbade skickade vi oftast nötbog eller högrev om det handlade om 5-7% beroende på hur vårat lager samt bäst före-datumen såg ut.

Nöt II:a om det handlade om 10% färs.

20% skickade vi aldrig iväg men det skulle i sådana fall varit Nöt III:a som används till hamburgare, korv osv.

Var mest 10% jag tänkte på, så för en icke insatt, vad är nöt II:a?

jag köpte faktiskt både och idag, ena gjorde jag hamburgerbiffar av (märgpipa) och fransyskan blev köttfärs på pizza. båda var goda

Kanon, då kan jag testa vilket som, bara det finns något kvar i morgon.

Grazzafukkinrazzi
2011-09-10, 01:43
Var mest 10% jag tänkte på, så för en icke insatt, vad är nöt II:a?



Kanon, då kan jag testa vilket som, bara det finns något kvar i morgon.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Styckning_(n%C3%B6t)

Lite kortfattat :)

Sverker
2011-09-10, 05:14
Länken gav inget svar.

NötIII är fetare nötkött som används till fetare charkprodukter, precis som Grazzafukkinrazzi skriver.
NötII är precis som det står ovan en aningen magrare kött.

5% fett i köttfärs låter lite torrt. Vi har vant oss med den 10%-iga idag. Förr i tiden, på stenåldern, såldes fetare köttfärs i butikerna. Gjort av nötIII.

Grazzafukkinrazzi
2011-09-10, 12:02
Länken gav inget svar.

NötIII är fetare nötkött som används till fetare charkprodukter, precis som Grazzafukkinrazzi skriver.
NötII är precis som det står ovan en aningen magrare kött.

5% fett i köttfärs låter lite torrt. Vi har vant oss med den 10%-iga idag. Förr i tiden, på stenåldern, såldes fetare köttfärs i butikerna. Gjort av nötIII.

Det verkar vara något strul med slutparantesen på länken, om du som moderator kan fixa det lite fort bara så vore ju det fint.

Haha! Såg att euroshopper sålde köttfärs gjord på Nöt III:a, så nog finns det kvar alltid :D

Fartman
2011-09-10, 13:13
Någon annan än jag som märkt att den irländska 10%-färsen känns betydligt mindre fet än den svenska motsvarande. Alltså att när man steker den så blir pannan mycket mer flottig med svenska än den irländska, något jag antar visar att det innehåller mer fett.

eiri
2011-09-10, 13:19
Någon annan än jag som märkt att den irländska 10%-färsen känns betydligt mindre fet än den svenska motsvarande. Alltså att när man steker den så blir pannan mycket mer flottig med svenska än den irländska, något jag antar visar att det innehåller mer fett.

jo detta har jag med reagerat på, tycker den irländska smakar betydligt bättre med.

qaws
2011-09-10, 23:04
http://sv.wikipedia.org/wiki/Styckning_(n%C3%B6t)

Lite kortfattat :)

Tack, men jag var mer ute efter vilka köttbenämningar (som en vanlig konsument kan känna igen/hitta i butik).

Sen har det nog smugit in ett litet fel på Wikepedia, det står nöt III när de nog menar nöt II eftersom det är köttfärskött och innehåller 10%.

Se om den här länken fungerar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Styckning_%28n%C3%B6t%29

thefishing
2011-09-10, 23:21
Åh fifan, dyrt. Är det verkligen värt det?

Vore det inte bättre att invänta extrapriser eller köpa något annat kött och mala ner?



Jag använder det under deff en kortare tid,så ja det är värt det tycker jag...

qaws
2011-09-11, 23:52
jag köpte faktiskt både och idag, ena gjorde jag hamburgerbiffar av (märgpipa) och fransyskan blev köttfärs på pizza. båda var goda

Fanns bara märgpipa kvar, blev klart godkänd köttfärssås på det.

Barbastark
2012-06-11, 23:13
Nån som hittat 5%ig nötfärs i gbg?

Gober
2012-06-12, 05:40
Ica gott liv 5% finns i de flesta Ica. Ganska torrt men funkar när man köper det på kort datum för en 20a ;-)

Barbastark
2012-06-12, 05:43
Ica gott liv 5% finns i de flesta Ica. Ganska torrt men funkar när man köper det på kort datum för en 20a ;-)

Ok, det får vi kolla upp. Tackar!

Sheogorath
2012-06-12, 05:49
ICAs 5%iga använder jag mycket under bulk när jag håller nere på "basintaget" av fett p.g.a. alla fikor, resturangbesök mm. Den är helt OK i smaken. Fungerar bäst i grytor förstås. Paradoxalt nog brukar mina lunchlådor under deff vara mycket roligare p.g.a. den högre fetthalten. :D