handdator

Visa fullständig version : Svett luktar ammoniak trots bulk


GymOLöp
2011-09-07, 19:25
Tjena!
Har ett problem, det är så att min svett nästan alltid luktar ammoniak nu för tiden. Detta ska tydligen bero på att kroppen bryter ned aminosyror för att använda som energi. Har kikat runt lite och man kan tydligen ofta drabbas av detta om man ligger på kcal-underskott. Det lustiga är att jag för tillfället bulkar, ligger på ca. 500 kcal överskott om dagen och äter även hyfsat mycket kolhydrater.

Vad sjutton kan detta bero på? Finns det några sjukdomar med detta som symptom?

Tack på förhand!

SiSenior
2011-09-07, 19:30
Vad innebär "hyfsat mycket kolhydrater"?

GymOLöp
2011-09-07, 19:34
Vad innebär "hyfsat mycket kolhydrater"?
Att jag äter vad jag anser vara normalt mycket kolhydrater. Müsli/bröd vid frukost/mellanmål, pasta/ris/potatis vid lunch och middag, allt detta i normala portioner.

Pjotor
2011-09-07, 19:40
Är det så att din svett luktar ammoniak även vid andra dieter?

GymOLöp
2011-09-07, 19:43
Rätta mig om jag har fel:

Ammoniaklukten kommer från nedbrytning av aminosyror(protein), vilket sker när kroppens glykogendepåer är tömda och det inte heller finns kolhydrater att bryta ned. Fett kan inte brytas ned vid för hög intensitet, det är en för långsam process, kroppen bryter då istället ned aminosyror.

Det jag inte får ihop är hur mina glykogendepåer från första början kan tömmas under ett vanligt gympass när jag ligger på energiöverskott, de borde väl vara helt fyllda innan passet även om jag så bara åt fett men låg på energiöverskott?

GymOLöp
2011-09-07, 19:45
Är det så att din svett luktar ammoniak även vid andra dieter?
Det vet jag inte riktigt då jag har legat på bulk ganska länge och även svettas ordentligt mer nu för tiden (större). Har aldrig märkt av detta innan iaf.

Pipharen
2011-09-07, 19:52
Är det inte ketoner som luktar aceton -> ammoniak doft?

GymOLöp
2011-09-07, 19:57
Är det inte ketoner som luktar aceton -> ammoniak doft?
Nej det är inte samma, ketoner bildas när kroppen brutit ned fett till energi :) Är helt säker på att det är ammoniaklukt --> nedbrutna aminosyror

Alkro
2011-09-07, 20:08
Aceton är en ketonkropp som enkelt uttryckt bildas vid svält.
Ammoniak bildas vid nedbrytande av aminosyror.

GymOLöp
2011-09-07, 20:18
Aceton är en ketonkropp som enkelt uttryckt bildas vid svält.
Ammoniak bildas vid nedbrytande av aminosyror.
Du kanske kan svara på om glykogendepåerna är fyllda vid energiöverskott även om man bara skulle äta fett? :)

Alkro
2011-09-07, 20:25
Du kanske kan svara på om glykogendepåerna är fyllda vid energiöverskott även om man bara skulle äta fett? :)

Det blir iallafall en ökad produktion av ketoner vid enbart fett som energikälla. Fett är uppbyggt av glycerol samt fettkedjor. Glycerol kan omvandlas till glukos som i sin tur kan omvandlas till glykogen. Denna process regleras av insulin. Högre insulinnivåer leder till ökad glykogeninlagring.

GymOLöp
2011-09-07, 20:37
Det blir iallafall en ökad produktion av ketoner vid enbart fett som energikälla. Fett är uppbyggt av glycerol samt fettkedjor. Glycerol kan omvandlas till glukos som i sin tur kan omvandlas till glykogen. Denna process regleras av insulin. Högre insulinnivåer leder till ökad glykogeninlagring.
Okej! Jag funderade mest på hur mitt glykogenlager kan tömmas under ett gympass på runt en timma, trots att jag ligger på energiöverskott, även om jag skulle äta lite kolhydrater (vilket jag inte tror jag gör).

mattilainen
2011-09-07, 20:39
det är högt proteinintag som gör att man luktar ammoniak. Det är nedbrytningen som sagt.

GymOLöp
2011-09-07, 20:44
det är högt proteinintag som gör att man luktar ammoniak. Det är nedbrytningen som sagt.
Men borde inte detta ske först när glykogendepåerna är tömda? Eller är jag ute och cyklar?

z_bumbi
2011-09-07, 20:53
Men borde inte detta ske först när glykogendepåerna är tömda? Eller är jag ute och cyklar?

Det är bara en liten andel av allt protein man äter som används för att bygga upp något, resten går åt som energi och om man äter mycket protein så blir det mer protein som går till energi.

GymOLöp
2011-09-07, 21:01
Det är bara en liten andel av allt protein man äter som används för att bygga upp något, resten går åt som energi och om man äter mycket protein så blir det mer protein som går till energi.

Detta hade jag ingen aning om, tack för klargörandet! Då kan alltså mitt problem hänvisas till högt proteinintag, som redan nämnts.

MtotheM
2011-09-07, 22:05
Hur mycket protein äter du och hur mycket väger du?

GymOLöp
2011-09-07, 22:29
Hur mycket protein äter du och hur mycket väger du?
Räknar inte exakt antal gram men runt 200-250 g uppskattningsvis. Väger knappt 90 kg.

mattilainen
2011-09-07, 22:30
då tror jag absolut på att det är därför. Kommer jag över 220- 250 g protein per dag så stinker jag :D

bra mått dock. Stinker jag, då ligger jag bra :D

GymOLöp
2011-09-07, 22:38
då tror jag absolut på att det är därför. Kommer jag över 220- 250 g protein per dag så stinker jag :D

bra mått dock. Stinker jag, då ligger jag bra :D

Jo det verkar som det. Vågar inte tänka på hur jag kommer lukta under deff med samma proteinintag men 1000 kcal mindre från kolhydrater och fett *gah!*

dyxeldoff
2011-09-08, 12:54
då tror jag absolut på att det är därför. Kommer jag över 220- 250 g protein per dag så stinker jag :D

bra mått dock. Stinker jag, då ligger jag bra :D

LOL nice viste inte att det var så lätt
nu fallar allt på platts ju
luktade som värst när jag under 4-5 dagar bara åt tonfisk =)

så man ska alltså lukta ganska äckligt det är det optimala

z_bumbi
2011-09-08, 12:56
Jo det verkar som det. Vågar inte tänka på hur jag kommer lukta under deff med samma proteinintag men 1000 kcal mindre från kolhydrater och fett *gah!*

Ingen större skillnad, mängden protein är ju den samma.

GymOLöp
2011-09-08, 16:50
Ingen större skillnad, mängden protein är ju den samma.
Men jag kommer väl använda ännu mer protein som energikälla om jag ligger på underskott --> mer ammoniak

z_bumbi
2011-09-08, 16:54
Men jag kommer väl använda ännu mer protein som energikälla om jag ligger på underskott --> mer ammoniak

Jag tvivlar på att det blir någon större ökning på den fronten.