handdator

Visa fullständig version : Demokrati i skolorna.


Oljeblixten
2011-09-07, 15:56
God eftermiddag kära Kolo-användare.

Jag vet inte med alla, men de som har studerat på en folkhögskola vet säkert att det finns regler om att deras undervisning måste "genomsyras av demokrati" så uttrycker våra lärare det i alla fall. Inget fel i det, tvärt om jag tycker självklart att demokrati ska ingå i undervisningen, men det känns lite som ett hyckleri på våran skola i alla fall.

Inte på något allvarligt plan menmen.. Det som fick mig att börja fundera var att rektorn under ett måndagsmöte pratade om en artikel han läst i AB,Expressen, DN eller dylikt och 20-25% i en undersökning hade sagt att det kanske kunde vara bra med en stark ledare i Sverige,(Nej jag tycker inte att det skulle vara bra personligen) Men han går på om detta inför skolan och hur hemskt det är.

Men det känns ju lite fjantigt, vill man tycka att en stark ledare är bra så ska man väl få tycka det, eller?

Expo.se hade även en obligatorisk föreläsning som var dryga 3 timmar lång för hela skolan där det enda som tjatades om var hur mycket nazister som varit med i SD. BSS-Sverige demokraterna tror jag föreläsningen hette.

Vi ska även ha någon obligatoriskt tema-dag där vi ska lära oss hur onda SD är,(Jag röstade inte heller SD för er som undrar) Men jag tycker ändå att de har ju blivit inröstade på 100% demokratisk väg, så vad är problemet?

Samma sak med studeranderådet på skolan, detta råd ska fungera som ett språkrör för att varje klass ska kunna få ut sina åsikter, kritik och förslag till resten av skolan. Här var det tvunget att vara 1 man och 1 kvinna i våran klass var det 4st killar som var intresserade av att vara med och(tyvärr) inga tjejer, Så det resulterade i att det blev sex killar och två tjejer som är intresserade att ägna sig åt detta(Det är ju ändå en del jobb) medan 4 tjejer som är med är totalt ointresserade och helst vill ägna sig åt annat.

Nog är det tråkigt att inte fler tjejer vill ägna sig åt att försöka påverka skolmiljön osv, men är det verkligen rätt att tvinga in folk bara för att det ska vara jämnt könsfördelat?

Det känns lite som att skolan är intresserad av demokrati så länge det är precis lagom och inte går utanför normen av vad skolledningen tycker är bra.

Är deras så kallade demokratiska undervisningsformer verkligen demokratiska? jag tycker inte riktigt det är demokratiskt att ägna säg åt att "basha" politiska partier och skulle hellre ägna den tiden åt studier, även skolans generella inställning "att kvinnor inte vill ägna sig åt att påverka så vi måste tvinga dem" känns ju jävligt löjlig. Hur bra blir det på en skala om man tvingar någon att representera en grupp som har noll intresse för detta?

Jävlar vad skit jag snackar, men hoppas någon är intresserad av att läsa mitt "Jibberish"

Känns lite som att utbildning ang demokrati, ideologier osv är skitbra i skolan, men partipolitiken kanske borde lämnas utanför?

krellik
2011-09-07, 16:08
Är en sån här sak som är bra men som lätt går till överdrift. Som lärare har man en fostrande roll bland annat, så det är bra om unga människor efter x antal år i skolan kommer därifrån med någon form av känsla att man kan påverka sin omgivning och den demokrati som man lever i.

Men blir lätt flumm av det i värsta fall. Är även lite från klass till klass hur bra sådana här initiativ faller ut, något som faller ut bra i ett klassrum med 75% "små ljus" blir fjant och pankaka i huliganklassen 2 timmar senare.

Ibland kan det bli SM i att vara politiskt korrekt när det gäller sånt här. Rektorn går hurtig ut i personalrummet som består av en mängd nerarbetade människor med tidsbrist och ställer sig och vevar entusiastiskt om något han fått i sin email box eller från ett museibesök. Lärarna suckar och vrider på sig i stolarna och tänker på arbetsbördan i att ha betygssamtal om en vecka och att man inte har tid med fjantet. En och annan eldsjäl hejjar på rektorn. Sen genomdrivs initiativet efter varierande förmåga.

-Åsikter av en lärarstuderande, ej färdig lärare.

Oljeblixten
2011-09-07, 16:14
Är en sån här sak som är bra men som lätt går till överdrift. Som lärare har man en fostrande roll bland annat, så det är bra om unga människor efter x antal år i skolan kommer därifrån med någon form av känsla att man kan påverka sin omgivning och den demokrati som man lever i.

Men blir lätt flumm av det i värsta fall. Är även lite från klass till klass hur bra sådana här initiativ faller ut, något som faller ut bra i ett klassrum med 75% "små ljus" blir fjant och pankaka i huliganklassen 2 timmar senare.

Ibland kan det bli SM i att vara politiskt korrekt när det gäller sånt här. Rektorn går hurtig ut i personalrummet som består av en mängd nerarbetade människor med tidsbrist och ställer sig och vevar entusiastiskt om något han fått i sin email box eller från ett museibesök. Lärarna suckar och vrider på sig i stolarna och tänker på arbetsbördan i att ha betygssamtal om en vecka och att man inte har tid med fjantet. En och annan eldsjäl hejjar på rektorn. Sen genomdrivs initiativet efter varierande förmåga.

-Åsikter av en lärarstuderande, ej färdig lärare.

Att jag är väldigt intresserad av detta är att jag nästa år söker in till lärarlinjen, och självklart har lärare en fostrande roll.

Jag tar gärna debatten och försöker övertyga människor ang politik eller vad det nu är, men att svenska skolan försöker få folk att inte rösta på ett parti eller att försöka intala folk att "De här partierna får ni rösta på kära barn" är ju bara fjantigt, såvida det inte är typ hitlers crazy ölparti eller stalins discodansliga om ni förstår vad jag menar. Att ha temadagar osv för att lära "vuxna människor" vad de ska rösta på tycker jag inte hör hemma i skolan överhuvudtaget.

krellik
2011-09-07, 16:16
Nä jag menade inte att det specifika exemplet var bra, mer allmänt flummande om denna aspekt i yrket.

Robbmeister
2011-09-07, 16:20
Expo.se hade även en obligatorisk föreläsning som var dryga 3 timmar lång för hela skolan där det enda som tjatades om var hur mycket nazister som varit med i SD. BSS-Sverige demokraterna tror jag föreläsningen hette.

Vi ska även ha någon obligatoriskt tema-dag där vi ska lära oss hur onda SD är,(Jag röstade inte heller SD för er som undrar) Men jag tycker ändå att de har ju blivit inröstade på 100% demokratisk väg, så vad är problemet?


Direkt när SD kommer på tal på t.ex samhällslektionerna börjar lärarna systematiskt att smutskasta dom (håller inte med SD om allt , möjligen att invandringen skulle begränsas). Tycker att det verkar vara lite diktatur känsla över grundskolan där ungarna blir indoktrierade med att dom måste ha vissa politiska åsikter , annars är dom onda nazister som bara vill ta kål på invandrarna och utrota den judiska bolshevismen !!!

proteinsynthesis
2011-09-07, 16:25
Kulturmarxismen är stark i Sverige

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Oljeblixten
2011-09-07, 16:25
Direkt när SD kommer på tal på t.ex samhällslektionerna börjar lärarna systematiskt att smutskasta dom (håller inte med SD om allt , möjligen att invandringen skulle begränsas). Tycker att det verkar vara lite diktatur känsla över grundskolan där ungarna blir indoktrierade med att dom måste ha vissa politiska åsikter , annars är dom onda nazister som bara vill ta kål på invandrarna och utrota den judiska bolshevismen !!!

Som sagt, jag kan inte säga att jag är ett SD-fan. Men det är ju direkt fjantigt att kalla SD för ett extremhöger parti, gör man det så bör man kanske se sig runt i världen lite enligt mig.

Men hur kan man som elev försöka påverka detta? jag försökte prata med min klassföreståndare om detta men hon blev förbannad och tyckte det jag sa var trams. Är inte syftet att utbilda folk till den grad att de på eget bevåg kan skaffa sig en vettig uppfattning av vad man vill rösta på?

Jag känner att det tar mycket energi med obligatoriska träffpunkter stup i kvarten, ska man gå direkt till rektorn? Vi blir hela tiden matade med att vi ska komma med kritik, men ger man någon typ av negativ kritik gentemot lärare osv blir de ju bara förbannade.

Wat do?!

Manta
2011-09-07, 16:31
Vilken utbildning har lärare egentligen för att lära ut demokrati?

krellik
2011-09-07, 16:34
Vilken utbildning har lärare egentligen för att lära ut demokrati?

En lärarutbildning förhopningsvis, de olika aspekterna av denna utbildningen tar upp detta i olika utsträckning.

Det finns ingen standardiserad "obligatorisk demokrati för lärare" kurs så vitt jag vett. Även fast jag är lite osäker på hur det ser ut med nya lärarutbildningen.

Loke
2011-09-07, 16:41
Jag tycker också det är lite löjligt med den där undersökningen. Det är klart det finns fördelar med en stark ledare, det måste ju alla förstå. Odemokratiska delar är ju nödvändiga för att någon form av demokrati ska kunna existera.

Och ja, studieråd är BS. Det är möjligt att de har en viss funktion, men de har inget med demokrati att göra. Om något är det ju ett exempel på hur många diktaturer fungerar: Representanter väljs, men det är inte hos dessa den riktiga makten ligger.

I det sammanhanget blir det ironiskt med en rektor som kritiserar ungdomars tendens att uppskatta starkare ledare. Han borde jubla, de blev precis som han uppfostrat dem :P

Manta
2011-09-07, 16:47
En lärarutbildning förhopningsvis, de olika aspekterna av denna utbildningen tar upp detta i olika utsträckning.

Det säger ju inte mycket. Till vilken utsträckning? För mig är demokrati komplicerat både från ett juridiskt och filosofiskt perspektiv. Innan man försöker instifta en demokratisk process i en skola med syfta att lär ut demokrati gäller det ju att man har god förståelse för dessa aspekter, annars blir det lätt väldigt fel.

Osten80
2011-09-07, 16:55
Att ledorden för skolans verksamhet stavas åsiktsstyrning och konformism är knappast något nytt. Väldigt trist och vidrigt, men en verklighet sedan lång tid tillbaka och helt och hållet accepterat på samhällsnivå.
Att ta fighten med de som redan är stenhårt inkörda ger oftast inte mycket mer än det sår i pannan du kommer att få av att ha dunkat huvudet i väggen alltför många gånger. Du kommer med största säkerhet inte lyckas med att få till någon större förändring av just den skolan du nu går på.

Satsa i stället på att påverka personer som ännu inte är förlorade och som det ännu finns lite hopp för. Då kanske det finns lite hopp om att framtiden kan komma att gå i en annan riktning. Det mest troliga är väl dock att även du kommer att krypa till korset när det trycket blir för stort för att orka med.
Det är inte lätt att ifrågasätta normer, och ännu svårare och mer ensamt att faktiskt kunna leva utanför dem.

Oljeblixten
2011-09-07, 17:01
Ja det är ju ganska svårt att lära gamla hundar nya tricks, men hur kan man som lärare eller vad som förövrigt hela tiden uppmana till att man ska ifrågasätta osv för att sedan hålla för öronen och dra en "BLALBALB CANT HEAR YOU" avrundat med "käften och sätt dig på din plats unge". Man kan ju inte må bra av detta?

Denna "Kom med kritik, men bara om du håller med mig" inställning måste bort ur skolorna, inte konstigt att folk skiter i skolan och inte är motiverade till studier då man blir behandlad som ett dagisbarn.

MVH Oljan som sitter och vrålar i datastolen. *mini

hugok
2011-09-07, 17:20
Jag känner igen fenomenet starkt från när jag gick i gymnasiet. Men då trodde jag att det bara var våran skola som var marxistisk. Diverse olika "obligatoriska" moment som slösade bort studietid. Nej tacka vet jag högskolan, 100 gånger bättre (visserligen 100 gånger jobbigare också).

dupper
2011-09-07, 17:24
Jag känner igen fenomenet starkt från när jag gick i gymnasiet. Men då trodde jag att det bara var våran skola som var marxistisk. Diverse olika "obligatoriska" moment som slösade bort studietid. Nej tacka vet jag högskolan, 100 gånger bättre (visserligen 100 gånger jobbigare också).

Folkhögskolor är väldigt vänsterinfluerade vad jag har hört och sett. TS exempel visar ju på en tydlig extrem jämställdhet, vilket i mina och många andras ögon skapar mer problem än det löser.

hugok
2011-09-07, 19:14
Folkhögskolor är väldigt vänsterinfluerade vad jag har hört och sett. TS exempel visar ju på en tydlig extrem jämställdhet, vilket i mina och många andras ögon skapar mer problem än det löser.

Ja det är möjligt, jag har aldrig gått på en folkhögskola och kan därför inte uttala mej. Men Lunds tekniska högskola där jag går har jag ingen aning om vart dom står politiskt och det är precis så det ska vara :)

stahlberg
2011-09-07, 22:19
Din skola har en ganska skenhelig form av demokrati om skolledningen försöker styra vad eleverna ska tycka och tänka. Det stämmer ändå in på det jag tidigare sagt om skolan i en tråd om någons bror som inte ville gå dit : i skolan lär man sig inte att tänka vare sig mångsidigt eller kritiskt.

stahlberg
2011-09-07, 22:32
Med demokrati menar man väl för övrigt ändå inte att ledarskap saknas. Tvärtom finns det ledare i en demokrati. De flestaa ledare är mer eller mindre starka, t.ex för att de blivit ledare tack vare envishet, beslustamhet, hårt arbete och (förhoppningsvis) lämplighet.

I en liten grupp - t.ex en skolklass - finns ett antal medlemmar, av vilka en fungerar som ledare : läraren. Läraren är formell ledare, utsedd för att han har behörighet till det. Förstås skadar det inte om han också är kompetent på riktigt. Förutom den formella ledaren finns ofta en eller flera informella ledare : de elever de övriga eleverna lyssnar på.

Den formella ledaren kan vara auktoritär eller demokratisk. Också en demokratisk ledare är fortfarande den som bestämmer, fastän han tar övriga gruppmedlemmars åsikter i beaktande när han gör det. Och det måste väl ses som en stor fördel om den demokratiske ledaren är en stark person som lyckas hålla i sitt ledarskap och leda gruppen och de enskilda medlemmarna till de mål man (förhoppningsvis) ställt upp.

Oljeblixten
2011-09-08, 06:49
Jag känner fortfarande att jag vill få lärarna att inse att de framställer sig själva som ganska korkade då de vägrar ta kritik angående undervisningsformer etc, inte för att vara taskig eller ifrågasätta deras jobb, utan för att jag tycker det är fel och det gör många andra också.

Eftersom man på folkhögskolor får ett omdöme som är baserat på mer än bara studierna vill man ju inte jiddra för mycket heller, men hur kan man få dem att förstå att de är lite fel ute? namnlista? en rebellallians som störtar dödsstjärnan? De verkar ju inte kunna ta till sig vänlig kritik så att...

Och ja, för mig har demokrati ledare, men där ska ledaren ta andra åsikter än sina egna i beaktning.

Musselbank
2011-09-08, 07:52
... Denna "Kom med kritik, men bara om du håller med mig" inställning måste bort ur skolorna, inte konstigt att folk skiter i skolan och inte är motiverade till studier då man blir behandlad som ett dagisbarn.

Faktum är att även förskolan har omfattande demokratiska ambitioner:

Förskolan ska sträva efter att varje barn
• utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet
att påverka sin situation,

• utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom
att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande.

Eddie Vedder
2011-09-08, 09:03
Ordet "demokrati" utan närmare definition är ett fullständigt tomt ord. Det säger verkligen ingenting om man inte förtydligar vad man menar med demokrati. Fråga en grupp människor, 100 personer, om de tycker demokrati är bra och be dom ge svaret i skriftform (så de törs säga nej om de inte tycker att det är bra). Med all sannolikhet svarar en övervägande majoritet ja. Be sedan alla skriva vad demokrati är. Helt plötsligt lär du ha 100 olika beskrivningar av ett och samma fenomen som alla (?) precis var överens om att det är bra. Ett så kallat "paraplybegrepp".

Onåd
2011-09-08, 11:24
Jag gick en folkhögskolekurs för många år sedan. Det var jag, 15 kompisar och en övervintrad hippie som... samordnare (inte lärare då det är odemokratiskt och förtryckande).

Den ”demokratiska processen” upptog 2/3 av den schemalagda tiden, resten spenderades åt matlagning, fika, ”mårundor” (varje morgon och skulle ta det tid som behövdes) och en enstaka timme i veckan föreläsning av någon gäst vi i demokratisk anda gemensamt bjudit in.

Alla beslut skulle självklart vara fattade genom konsensus. Rollen som ”underlättare” på de dagliga mötena efter mårundan (ordförande och dylikt är odemokratiskt) var roterande. Så även ”stödunderlättaren” vars uppgift var att se till att alla mådde bra och att ingen blev förtryckt eller utsatt för härskartekniker. Vi upprättade scheman för allt tänkbart och otänkbart, extra viktigt var förstås att arbetsuppgifterna i köket till största delen sköttes av männen.

Kursen avslutades med en ”utbildningsresa”. Närmare bestämt; vi åkte runt i Polen och Tjeckien med buss och söp. Det vill säga de nätter som inte spenderades med krissamtal pga konflikter i gruppen. Jag antar att vi hade för lite ”mårundor”.

Observera att inget av detta är överdrifter eller påhitt.

Leve (direkt)demokratin!

pragmatist
2011-09-08, 12:17
Ordet "demokrati" utan närmare definition är ett fullständigt tomt ord. Det säger verkligen ingenting om man inte förtydligar vad man menar med demokrati. Fråga en grupp människor, 100 personer, om de tycker demokrati är bra och be dom ge svaret i skriftform (så de törs säga nej om de inte tycker att det är bra). Med all sannolikhet svarar en övervägande majoritet ja. Be sedan alla skriva vad demokrati är. Helt plötsligt lär du ha 100 olika beskrivningar av ett och samma fenomen som alla (?) precis var överens om att det är bra. Ett så kallat "paraplybegrepp".

Jag tycker snarare att demokrati har en väldigt specifik betydelse, men som ingen verkar känna till, nämligen jämlikhet i politiskt inflytande. En beslutsprocess är demokratisk i den utsträckning som de som berörs av den kan utöva jämlikt inflytande över utfallet. Sen finns det många olika modeller för hur det där inflytandet ska omsättas i praktiken och man är oense om vad demokratin kräver, men grundidén är ganska klar trots allt.

Tyvärr används demokratibegreppet väldigt promiskuöst för att beteckna i stort sett allt man tycker är bra (frihet, jämlikhet, rättvisa, öppenhet, tolerans o.s.v.). Ofta säger man att något fördelas "demokratiskt" när man egentligen menar att alla får lika mycket, t.ex.

High1ander
2011-09-08, 12:37
Jag tycker snarare att demokrati har en väldigt specifik betydelse, men som ingen verkar känna till, nämligen jämlikhet i politiskt inflytande. En beslutsprocess är demokratisk i den utsträckning som de som berörs av den kan utöva jämlikt inflytande över utfallet. Sen finns det många olika modeller för hur det där inflytandet ska omsättas i praktiken och man är oense om vad demokratin kräver, men grundidén är ganska klar trots allt.

Tyvärr används demokratibegreppet väldigt promiskuöst för att beteckna i stort sett allt man tycker är bra (frihet, jämlikhet, rättvisa, öppenhet, tolerans o.s.v.). Ofta säger man att något fördelas "demokratiskt" när man egentligen menar att alla får lika mycket, t.ex.

Men inte ens "jämlikhet i politiskt inflytande" gäller, då t.ex. folk under 18 inte får rösta, och det anses generellt inte vara "odemokratiskt".

Demokrati är ett så odefinerat att det är helt sämst. Bara och kolla på de som ogillar SD pga. de tycker SD är odemokratiska, och sedan använder odemokratiska metoder mot SD. För mig är oftast just användandet av "demokrati" lika definerat som "rättvist". Att det finns en moralisk värdering i demokrati, men demokrati innebär bara att man måste vara man (icke slav) och Atenare. Tyvärr så är det ju så nu att folk säger "du är odemokratisk" och Svenssons tänker "Ojdå, demokrati är ju viktigt så om Herr Feminist Nazist säger Kommunist Borgaren är odemokratisk så är det dåligt".

I USA så är det lite samma sak som när någon anklagar någon för att vara "icke amerikansk". Du vill höja skatten, du är icke-amerikansk. Du vill sänka skatten, du är icke-amerikansk...

Eddie Vedder
2011-09-08, 14:24
Jag tycker snarare att demokrati har en väldigt specifik betydelse, men som ingen verkar känna till, nämligen jämlikhet i politiskt inflytande. En beslutsprocess är demokratisk i den utsträckning som de som berörs av den kan utöva jämlikt inflytande över utfallet. Sen finns det många olika modeller för hur det där inflytandet ska omsättas i praktiken och man är oense om vad demokratin kräver, men grundidén är ganska klar trots allt.

Tyvärr används demokratibegreppet väldigt promiskuöst för att beteckna i stort sett allt man tycker är bra (frihet, jämlikhet, rättvisa, öppenhet, tolerans o.s.v.). Ofta säger man att något fördelas "demokratiskt" när man egentligen menar att alla får lika mycket, t.ex.

"Jämlikhet i politiskt inflytande" är ju dock extremt tolkningsbart. För vem till att börja med? Och vissa skulle ju anse att det är ojämlika förutsättningar för inflytande beroende på tillgång till information, resurser för att propagera etc.

Så ja det används godtyckligt och därför menar jag att utan klar definition (mer detaljerad än bara "jämlikhet i politiskt inflytande") säger det ingenting och används enkelt för att det helt enkelt ska låta bra.

Asdf
2011-09-08, 15:00
Alla typer av ideologier har ju sina för och nackdelar. Det är uppenbart att den läraren du pratar om gärna vill outa sina egna ideologier/tyckanden som de rätta och inte egentligen ha någon saklig diskussion om ämnet i sig.

Mina egna första erfarenheter om ämnnet var när vi hade en demokratidag på vår gymnasieskola. De inbjudna ungdomspartierna var bland annat Ung Vänster och Kpml(r). Dock var SDU inte välkomna vilket fick mig att ifrågasätta detta i klassen. Eftersom min lärare visste jag var polack och hade erfarenheter av kommunisterna berättade hon att de från "högre ort" inte får tillåta SDU och det var inte de kunde göra något åt oavsett om det ska vara en demokratidag

stahlberg
2011-09-13, 08:18
Med demokrati menas förstås ursprungligen just det som någon skrev, jämlikhet beträffande polistiskt beslutande. Denna jämlikhet omfattar - som flera andra påpekat - bara vissa grupper av människor. I demokratins ursprungs"laand", det antika Grekland, hade man allmän rösträtt, som dock omfattade endast s.k "fria män".

Numera har vi i våra västerländska demokartier å ena sidan begränast demokratin till att gälla rösträtt i demokratiska val, där de röstande alltså ska utse vilka som ska bestämma. Å andra sidan har vi utökat rösträtten till att gälla alla människor i landet som är minst 18 år gamla. Att man skulle kunna styra ett land demokratiskt på annat sätt än att man väljer en grupp som bestämmer vore nog svårt. Att folket skulle rösta i alla frågor, stora som små, vore både dyrt och klumpigt, och skulle dessutom förutsätta att de människor som röstar skulle ha tid i att sätta sig in i ett stort antal frågor. Även om inte heller yrkespolitikerna alltid är så insatta så borde de åtminstone teoretiskt ha tid och möjlighet att hålla sig á jour i de frågor de ska besluta om, eftersom de är heltidpolitiker. Orsaken till att det finns en åldergräns är förstås den, att mycket små barn dels inte kan förstå de frågor röstningar gäller och dels är mycket lätta att påverka. Varför gränsen är just 18 år kan man förstås diskutera.

Man kan förstå att ett demokratiskt system måste jännas mer rättvist för de flesta människor än en diktatur. Därför har ordet "demokrati" fått en mycket positiv klang, som naturligtvis missbrukas av dem som har nytta av det.

Sedan har man överfört betdydelsen av begreppet till andra sammanhang, så att "demokrati" i en grupp snarast betyder att alla gruppmedlemmar har inflytande. Men att tro att demokrati i en grupp skulle betyda att gruppen saknar ledare tycker jag är helt befängt.

Asdf
2011-09-13, 08:54
Absolut demokrati förutsätter ju även konsensus vilket du enkelt kan se på youtube inte finns någonstans

Lite kuriosa så var det ju pga absolut demokrati som polen tappade sin storhetstid, något som senare här i sverige benämns som polsk riksdag ( fast man o ena sidan antingen menar bråk i kammaren eller absolut demokrati i dess rätta benämning)

pragmatist
2011-09-13, 08:58
16-åringar fick tydligen rösta i norska kommunalvalen häromdagen, ska bli kul att se hur det faller ut. Det är ju möjligt att om 50 år kommer vi tycka att det var absurt att inte barn fick rösta, på samma sätt som vi idag tycker det var absurt att kvinnor eller egendomslösa förr i tiden saknade rösträtt.