handdator

Visa fullständig version : Den ädla konsten att INTE framstå som ett pucko på div nätforum.


Piranha
2011-09-07, 15:35
Ja nu har vill kommit till avdelningen hur man bäst gör sig vän med internet och hur man undviker hamna i dålig dager genom irritera andra.




Först och främst att sätta topic på sitt inlägg:
Topic är det man generellt läser och sen beslutar sig för om tråden är värd att klicka in på, en bra sak är att hinta om innehållet i tråden så slipper 10k users öppna din tråd om bottenmete i yttre skärgården då topicen säger "HJÄLP SNABBT".

Lägg dina trådar i rätt avdelning:
Detta borde egentligen vara ganska enkelt, men ibland blir det fel ändå.
Ett inlägg om BCAA i SL avdelningen kan uppröra många pizza och hamburglarefantaster.

Ren kutym:
Om du hela tiden skapar trådar om "hjälp mig med val av dammsugare", "hjälp mig hitta till google.se", finns risken folk kommer tro du är mentalt handikappad istället för bara lat.
Du kommer antagligen bli flamad och häcklad.

Din posthistorik avslöjar dig:
Tänk på det.

Sökfunktionen:
Den verkar vara extremt komplicerad, för det dyker hela tiden upp trådar om samma nyheter, samma youtubeklipp, en enkel regel postar du klipp så kör bara en snabb sök och se om den redan ligger nånstans.
Ja så slipper du bli officiellt grillad.

Språkpoliserna:
Alla dessa akademiker som vänligen hjälper dig med det svenska språket, vänligt. Låt dem få egotrippen.

Lär dig särskilja styrkelyftare ifrån byggare:
Plugga termerna, slangen och uttrycken, ett misstag kan vara ödestiget.

Humor:
Kan mer eller mindre få alla ovanstående att förbises.




Fyll gärna på

MasterChief
2011-09-07, 15:38
Ger man sig in i leken får man banne mig leken tåla också.

ceejay
2011-09-07, 15:40
Ska man säga saker som sanningar ska man inte hänvisa till fitnessguru som källa

Deceiver85
2011-09-07, 15:41
Något som jag ständigt försöka tänka på, med blandat resultat:

Tänk efter innan du skriver.
Det är lätt att bli upprörd. Det är ännu lättare att bli dumförklarad.

Åsberg
2011-09-07, 15:41
Var saklig när du diskuterar. Det är tråkigt när man läser en intressant diskussion som från början handlar om katter men avslutas om andra världskriget. :)

musmatta
2011-09-07, 15:41
En sak som vore guld är att man promptas med resultat för liknande trådar innan man kan starta en ny. Eller finns det redan? Jag har inte märkt av det när jag postat.

Grahn
2011-09-07, 15:43
Var saklig när du diskuterar. Det är tråkigt när man läser en intressant diskussion som från början handlar om katter men avslutas om andra världskriget. :)

Är det inte en regel att alla trådar där delade meningar råder alltid slutar med jämförelse med man med fånig mustasch och andra världskriget? ;)

sabenada
2011-09-07, 16:33
ett misstag kan vara ödestiget.


Ödesdigert :)


Alla dessa akademiker som vänligen hjälper dig med det svenska språket, vänligt. Låt dem få egotrippen.


Tack.

Ponitus
2011-09-07, 16:35
Ska man säga saker som sanningar ska man inte hänvisa till fitnessguru som källa

:thumbup:

Fatalist
2011-09-07, 19:38
Använd inte paint till att ändra höjd:bredd-ration på dina spännisbilder för du kommer bli bustad.

tjabon
2011-09-07, 20:02
Piranhas nya avatar är inte att leka med ....:D

Annars:
Jag gillar topic som: " Öööööhh kolla!" , " Fyfan va´läskigt"

o.s.v.

Livankaret
2011-09-07, 20:16
Ja du Piranha styrde väl runt och spelade efterbliven första åren men du slutade ju som mod tillslut. :D

Se och lär alla andra.

Ristretto
2011-09-07, 20:19
Är man inte redan ett pucko om man reggar sig på ett nätforum?

stahlberg
2011-09-07, 21:44
Åsberg skriver att man ska diskutera sakligt, och tycks då mena att man ska hålla sig till trådens ämne.

Själv tycker jag att jag deltagit i många trådar som startat med ett visst ämne, som kunnat vara helt intressant, men som utvecklats till en ännu intressantare - och framförallt hetsigare - debatt med ett innehåll som mer eller mindre skiljer sig från trådens ursprungliga.

Det att en debatt utvecklas tycker jag iof inte är någon fara (även om jag själv ibland går till överdrift). Att vara saklig tycker jag är något annat, nämligen att diskutera ett ämne, en sak, istället för att gå till personangrepp. Det är förstås många gånger oerhört svårt att vara så lite elak som möjligt när andra dels inte tillför diskussionen något nytt i sak och dels lämnar sig vidöppna för elakheter.

Aight
2011-09-07, 21:53
Du glömde dödsstraff på särskrivningar!*gah!*

agazza
2011-09-07, 22:03
Ifall något någon skriver gör dig upprörd, ge dig själv lång tid att svara istället för att försöka unleasha the fucking fury.

Det leder till en bättre diskussion istället för ett flamewar.

tänk på alkolås på datorn.

Tricklew
2011-09-07, 22:07
unleasha the fucking fury.

Få saker är så tillfredställande som att unleasha the fucking fury dock.

stahlberg
2011-09-07, 22:07
Skulle det bli dödsstraff på felaktiga särskrivningar så skulle Sveriges befolkning halveras.

Det är på flera sätt komiskt att svenskarna behärskar sitt eget modersmål så dåligt, framförallt när det gäller stavning och ordkunskap. Det är en av flera orsaker till att jag gärna tittar på TV-programmet Vem vet mest i svensk TV. Då och då dyker det upp frågor som gäller svenska ord. Nu är förstås deltagarna i Vem vet mest inte några allvetare utan vanliga svenssons, men man roas ändå av somliga frågor. Idag var det en som inte visste att orden kollaboratör och quisling är synonymer, och förra veckan var det en som bommade på ordet autodidakt.

Ännu roligare är det att också uppgifter om finska orter, kändisar och t.om finska ords betydelse ibland dyker upp. Det är ännu roligare när svenskarna ska uttala finska ord, som de facto är helt ogermanska, än när de härmar mig och säger "Muminmamma" med finlandssvenskt tonfall.

Aight
2011-09-07, 22:15
Skulle det bli dödsstraff på felaktiga särskrivningar så skulle Sveriges befolkning halveras.

Det är på flera sätt komiskt att svenskarna behärskar sitt eget modersmål så dåligt, framförallt när det gäller stavning och ordkunskap. Det är en av flera orsaker till att jag gärna tittar på TV-programmet Vem vet mest i svensk TV. Då och då dyker det upp frågor som gäller svenska ord. Nu är förstås deltagarna i Vem vet mest inte några allvetare utan vanliga svenssons, men man roas ändå av somliga frågor. Idag var det en som inte visste att orden kollaboratör och quisling är synonymer, och förra veckan var det en som bommade på ordet autodidakt.

Ännu roligare är det att också uppgifter om finska orter, kändisar och t.om finska ords betydelse ibland dyker upp. Det är ännu roligare när svenskarna ska uttala finska ord, som de facto är helt ogermanska, än när de härmar mig och säger "Muminmamma" med finlandssvenskt tonfall.

Men någon måtta får det vara, "tyngd lyftar dräkt" och andra extremfall får ögonen att blöda!

agazza
2011-09-07, 22:17
Få saker är så tillfredställande som att unleasha the fucking fury dock.

det är därför du har ett W nu istället för ett vanligt :D

plus är det rätt så stämningsdödande i en diskussion med typ trance eller Jwzrd för då får man bara känna sig dålig efteråt

SteveMiller
2011-09-07, 22:22
Piranhas nya avatar är inte att leka med ....:D

o.s.v.

Känner igen bilden från en gammal poster som hängde i min fars gamla pojkrum hemma hos farmor... Det var en "pratbubbla" brevid med texten (vilken jäkla rökare!)

Oxe
2011-09-08, 12:17
Den ädla konsten borde jag vara att stå fram som ett rikspucko på ett ställe där de flesta har puckade åsikter

Att bumpa trådar som är år gamla är inte inräknat i detta isf är man bara efterblived

spoon
2011-09-08, 12:40
Ifall något någon skriver gör dig upprörd, ge dig själv lång tid att svara istället för att försöka unleasha the fucking fury.

Det leder till en bättre diskussion istället för ett flamewar.

tänk på alkolås på datorn.

Noooo tvärt om blir roligare så! UNLEASH THE FUCKING FURY :D

*popcorn*

Grotesk
2011-09-08, 12:49
Att bumpa trådar som är år gamla är inte inräknat i detta isf är man bara efterblived

Det var bättre förr!

kaer
2011-09-09, 09:20
Kontrollera
Läs igenom din text innan du klickar 'post'.


Byt nick
Ifall du har massa smutsig skit för dig på andra nätforum, ta ett annat nickname ifall du är lite känslig för att det kommer ut.