handdator

Visa fullständig version : Kroppsvikt och styrka


emil93
2011-09-07, 15:27
Alla väger olika och har självklart olika mål. Men vad är bra resultat i böj,mark och bänk med hänsyn till lyftarens vikt?
tex. en person på 60kg och bänkar 100kg låter ju mer imponerande än en kille på 80kg som bänkar samma.

så:
KV <65 (vad är imponerande vikt i de 3 stora för en sån kille/tjej?)
KV <75
KV85
osv

kanske finns någon "formel" som KV*x som ger vad ett imponerande resultat kan vara.
förstår att ett resultat kan vara olika imponerande med tanke på förutsättningar osv. men ett allmänt svar bara

Nashorn
2011-09-07, 15:29
3x böj
2x bänk
3.5x mark

Klarar du det är du helt ok oavsett kroppsvikt.

Rikard Jansson
2011-09-07, 15:31
Lol, lite väl höga där kanske Nashorn? ^^ Om man väger 100 ska man alltså totala mer än Mapa gjorde på RM?

emil93
2011-09-07, 15:31
3x böj
2x bänk
3.5x mark

Klarar du det är du helt ok oavsett kroppsvikt.

okej :) vet inte om jag tänker fel men det känns ju svårare för en kille på 50 kg att komma upp till 100 i bänk än en person på 70 som ska klara 140kg.. fast kanske inte. är ju iof gött mkt

Nashorn
2011-09-07, 15:33
Lol, lite väl höga där kanske Nashorn? ^^ Om man väger 100 ska man alltså totala mer än Mapa gjorde på RM?

Ja, om man gör det så är man bra. :)
Det är dock inget man klarar av efter 3 veckors tränings. *flex*

ceejay
2011-09-07, 15:34
kroppsvikt är intressant, men det är inte intressant utan att veta hur lång personen också är.

Jag väger 105kg och böjer förhoppningsvis 180 idag.
Det är väl inte så mycket i förhållande till vikten egentligen, men då kan jag ju skriva att jag inte är 180 lång utan strax över 200cm

elo_
2011-09-07, 15:37
okej :) vet inte om jag tänker fel men det känns ju svårare för en kille på 50 kg att komma upp till 100 i bänk än en person på 70 som ska klara 140kg.. fast kanske inte. är ju iof gött mkt

styrkan utvecklas inte linjärt i förhållande till kroppsvikten.
Hur pass många 100 kgs killar ser ni på gymmen som bänkar 200 kg?

Stefan J
2011-09-07, 15:42
okej :) vet inte om jag tänker fel men det känns ju svårare för en kille på 50 kg att komma upp till 100 i bänk än en person på 70 som ska klara 140kg.. fast kanske inte. är ju iof gött mkt

Det är mycket svårare för en person att bänka eller knäböja 200kg på 100kg kroppsvikt än det är för en 50kgs kille att bänka 100kg. Skulle du dra ut en människa 10ggr i alla riktningar hade tvärsnittsarean på muskeln ökat 100ggr men vikten 1000ggr. Du hade med andra ord blivit 100ggr starkare men 1000ggr tyngre. Du hade inte ens orkat gå.

Nu är inte styrkan inte enbart beroende av tvärsnittsarean av en muskel, men det är delvis en förklaring till varför styrkan relativt kroppsvikten sjunker ju tyngre människor eller djur är. Och därför tycker jag att det också är svårt att värdera lättviktares prestationer mot tungviktares. Det går absolut inte att stirra sig blind på något kroppsviktsförhållande i alla fall.

200kg i klass 83 är bättre än 215kg i klass +125. Men är 200kg i klass 83 bättre än 260kg i klass 120? Mjaee, där blir det genast svårare. Tittar man på kroppsviktsförhållanden så är den lätte killens resultat mycket bättre, men tittar man på vad som faktiskt görs av människor så kan jag inte med lätthet säga vilket som är bäst.

z_bumbi
2011-09-07, 15:51
kanske finns någon "formel" som KV*x som ger vad ett imponerande resultat kan vara.
förstår att ett resultat kan vara olika imponerande med tanke på förutsättningar osv. men ett allmänt svar bara

Det finns en formel som används för att kunna jämföra mellan viktklasser som heter Wilks formel.
http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/wilkscalc.htm

Så om du vill jämföra resultat i böj, bänk och mark för två personer så går det.

Självklart säger inte formeln allt men det finns inte så många andra sätt att få det något så när rätt.

mikaelj
2011-09-07, 16:30
2x - 1,5x - 2,5x är "förbi nybörjare".
Postat via en mobil enhet

flipp
2011-09-07, 16:51
3x böj
2x bänk
3.5x mark

Klarar du det är du helt ok oavsett kroppsvikt.
Beror helt på referensgrupp. Skulle säga att de siffrorna är överdrivet höga, speciellt för personer som väger mycket och är långa. Hur många personer på 190-200 cm med 100 kg kroppsvikt bänkar 200 kg rena? Inte många.

Nashorn
2011-09-07, 16:54
Beror helt på referensgrupp. Skulle säga att de siffrorna är överdrivet höga, speciellt för personer som väger mycket och är långa. Hur många personer på 190-200 cm med 100 kg kroppsvikt bänkar 200 kg rena? Inte många.

Han frågade efter vad som anses som imponerande resultat, varpå jag svarade vad jag ansåg. :cool:

McLR
2011-09-07, 17:14
3x böj
2x bänk
3.5x mark

Klarar du det är du helt ok oavsett kroppsvikt.
Fast nä

cero
2011-09-07, 17:15
Han frågade efter vad som anses som imponerande resultat, varpå jag svarade vad jag ansåg. :cool:

"så är du helt ok"

:D

Klarar du det förresten? Om inte, så måste du vara dålig.

creperiet
2011-09-07, 17:29
Det är mycket svårare för en person att bänka eller knäböja 200kg på 100kg kroppsvikt än det är för en 50kgs kille att bänka 100kg. Skulle du dra ut en människa 10ggr i alla riktningar hade tvärsnittsarean på muskeln ökat 100ggr men vikten 1000ggr. Du hade med andra ord blivit 100ggr starkare men 1000ggr tyngre. Du hade inte ens orkat gå.

Nu är inte styrkan inte enbart beroende av tvärsnittsarean av en muskel, men det är delvis en förklaring till varför styrkan relativt kroppsvikten sjunker ju tyngre människor eller djur är. Och därför tycker jag att det också är svårt att värdera lättviktares prestationer mot tungviktares. Det går absolut inte att stirra sig blind på något kroppsviktsförhållande i alla fall.

200kg i klass 83 är bättre än 215kg i klass +125. Men är 200kg i klass 83 bättre än 260kg i klass 120? Mjaee, där blir det genast svårare. Tittar man på kroppsviktsförhållanden så är den lätte killens resultat mycket bättre, men tittar man på vad som faktiskt görs av människor så kan jag inte med lätthet säga vilket som är bäst.

En annan faktor att ta med i beräkning är att man kan ha nytta av ett högre BMI vid framför allt bänk och böj där kroppen verkar stabiliserande på ett annat sätt än i mark, vilket komplicerar det hela ytterligare. Grövre bröstkorg -> kortare lyftväg, vätska och fett "utanpå" som ger lite stöd, osv, det finns hur mycket som helst om man ska jämföra person x vid lägre KV mot person x vid högre KV.

stridis
2011-09-07, 17:42
Lol, lite väl höga där kanske Nashorn? ^^ Om man väger 100 ska man alltså totala mer än Mapa gjorde på RM?

Nashorn-
O26eNVUw1fc

cirkelrak
2011-09-07, 17:50
http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html

Stefan J
2011-09-07, 18:07
En annan faktor att ta med i beräkning är att man kan ha nytta av ett högre BMI vid framför allt bänk och böj där kroppen verkar stabiliserande på ett annat sätt än i mark, vilket komplicerar det hela ytterligare. Grövre bröstkorg -> kortare lyftväg, vätska och fett "utanpå" som ger lite stöd, osv, det finns hur mycket som helst om man ska jämföra person x vid lägre KV mot person x vid högre KV.

Ja det finns jättemånga faktorer som man kan använda sig av för att framhäva eller förminska prestationer. De som tycker om att skylla på lyftväg i bänk glömmer att långa armar är en stor fördel i mark. Man kan börja räkna på hävstänger och vinklar och ha sig. Och hur smidiga folk är, deras teknik osv osv. Och så nämner du BMI. Och om man då ska ha med alla möjliga faktorer blir det en smula komplicerat. Så kroppsvikt och vikt som lyfts räcker bra för mig. Den som lyfter mest är starkast. Sedan kan det bli svårt att värdera prestationer mot varandra när kroppsviktsskillnaderna blir stora.

Edit: Jag vet egentligen inte varför jag skrev det här som svar på ditt inlägg. Jag skulle svara något helt annat, tror att det började med att jag irriterade mig på att du antydde (eller jag tolkade det så) att marklyft är en bättre värdemätare för styrka än någon annan gren, men så blev det ett par tankehopp och goddag yxskaft över mitt svar. Så det kan bli! Nåja, alla dagar är inte bra dagar, behöver nog nanna kudde :)

Nashorn
2011-09-07, 18:09
Fast nä

Ok. Du anser att det är en dålig prestation.

"så är du helt ok"

:D

Klarar du det förresten? Om inte, så måste du vara dålig.

Nej klarar det inte än, jag är dålig.

pejo
2011-09-07, 21:31
3x böj
2x bänk
3.5x mark

Klarar du det är du helt ok oavsett kroppsvikt.
3xkv i böj är ju bra mycket bättre än 2xKV i bänk. Jag gissar att vi inte har någon här på forumet som gör 3xKV i böj (med godkänt styrkelyftsdjup). Men 2xKV i bänk finns det nog en hel del som gör. Det finns nog en del som gör 3.5xKV i mark också (Per Paananen t ex).

creperiet
2011-09-07, 21:53
Ja det finns jättemånga faktorer som man kan använda sig av för att framhäva eller förminska prestationer. De som tycker om att skylla på lyftväg i bänk glömmer att långa armar är en stor fördel i mark. Man kan börja räkna på hävstänger och vinklar och ha sig. Och hur smidiga folk är, deras teknik osv osv. Och så nämner du BMI. Och om man då ska ha med alla möjliga faktorer blir det en smula komplicerat. Så kroppsvikt och vikt som lyfts räcker bra för mig. Den som lyfter mest är starkast. Sedan kan det bli svårt att värdera prestationer mot varandra när kroppsviktsskillnaderna blir stora.

Edit: Jag vet egentligen inte varför jag skrev det här som svar på ditt inlägg. Jag skulle svara något helt annat, tror att det började med att jag irriterade mig på att du antydde (eller jag tolkade det så) att marklyft är en bättre värdemätare för styrka än någon annan gren, men så blev det ett par tankehopp och goddag yxskaft över mitt svar. Så det kan bli! Nåja, alla dagar är inte bra dagar, behöver nog nanna kudde :)

Nej, som du kom fram till var det inte det jag antydde.:) Och jag tycker inte heller att det mest optimala vore att ta fram en formel som tar hänsyn till alla påverkande variabler, den blir något helt enormt... sjuk. Möjligtvis skulle man kunna ta med kroppslängden, men går man längre än så blir det redan krångligare än det borde vara.

zydar
2011-09-08, 09:12
okej :) vet inte om jag tänker fel men det känns ju svårare för en kille på 50 kg att komma upp till 100 i bänk än en person på 70 som ska klara 140kg.. fast kanske inte. är ju iof gött mkt


Tvärtom...Lättare för en 50kg kille att marka 100kg än för en 100kg kille att marka 200. De som lyfter mest till förhållande till kroppsvikten är väldigt korta killar.

emil93
2011-09-08, 10:15
Tvärtom...Lättare för en 50kg kille att marka 100kg än för en 100kg kille att marka 200. De som lyfter mest till förhållande till kroppsvikten är väldigt korta killar.

jo... men säg att killen på 50kg är 190 lång (överdrivet) och killen på 100kg är 175cm. är det fortfarande så att 50 kg killen borde klara det lättare då?

Rahf
2011-09-08, 10:19
Vad MikaelJ sa. 2xböj, 1.5xbänk, 2.5xmark. Då anser jag nog att man kan klassas som en stark karl/kvinna. Fan då är det inte så jättelångt kvar för en själv då :D.

Morrris
2011-09-08, 10:25
Vad MikaelJ sa. 2xböj, 1.5xbänk, 2.5xmark. Då anser jag nog att man kan klassas som en stark karl/kvinna. Fan då är det inte så jättelångt kvar för en själv då :D.

Samma krav för män och kvinnor?

emil93
2011-09-08, 10:26
Vad MikaelJ sa. 2xböj, 1.5xbänk, 2.5xmark. Då anser jag nog att man kan klassas som en stark karl/kvinna. Fan då är det inte så jättelångt kvar för en själv då :D.
haha, samma är, frågan är bara om man ska deffa eller kämpa hårdare ;)
svårt val, nej

oracas
2011-09-08, 10:43
Samma krav för män och kvinnor?

Annars vore det väl inte ett jämställt samhälle?

Loke
2011-09-08, 11:09
2x - 1,5x - 2,5x är "förbi nybörjare".
Postat via en mobil enhet

För någon som är skapligt lång är det rätt hårt. Vissa väger ju typ 100 kg utan att vara speciellt biffiga, och att bänka 150 kräver en hel del massa. Det blir inte mycket muskler över att knäböja 200 med.

Dessutom, jag räknade lite, med dina siffror och någon som väger precis under 83 kg så är man 20 kg från att kvala in på SM i klassisk styrkelyft. Väger man precis under 105 så kvalar man med ca 40 kg marginal. Nog för att kvalgränserna där är lågt satta och det är en smal sport, men du förstår ju själv hur orimligt det blir att kalla någon som kvalar in till SM för nybörjare.

Och tittar jag bara på mig själv: Jag har lite svårt att kalla mig själv nybörjare, jag tror de flesta skulle se det som nån sorts falsk ödmjukhet. Jag är i bästa fall snubblande nära din gräns för knäböj. För mark är jag typ 25 kg i från och bänk ska vi inte ens tala om (men det är iofs pga skador). Och då är jag ändå ganska kort. Visserligen är jag lite fet och tränar egentligen inte styrkelyft, men ändå, jag har faktiskt tränat rätt mycket. Så man undrar ju, når du själv upp till dessa förhållanden så du har perspektiv nog att bedöma svårigheten att nå dit?

Om dina siffror är med utrustning kan jag ha lite förståelse dock.

Morrris
2011-09-08, 11:18
Annars vore det väl inte ett jämställt samhälle?

Ja, just det. Glömde helt bort den allmänt vedertagna definitionen av "jämställt samhälle".

olle lindblad
2011-09-08, 11:25
3x böj
2x bänk
3.5x mark

Klarar du det är du helt ok oavsett kroppsvikt.
Självklart. Hurril som bara markar 3 x kv är rätt kass.

Henke1975
2011-09-08, 12:33
Han frågade efter vad som anses som imponerande resultat, varpå jag svarade vad jag ansåg. :cool:

Näää, du såg det du ville se....han frågade: Men vad är bra resultat i böj,mark och bänk med hänsyn till lyftarens vikt?

*kissass*

dyxeldoff
2011-09-08, 12:43
dead lift jesus kvalar inte in för okay alltså?

Landström
2011-09-08, 13:53
dead lift jesus kvalar inte in för okay alltså?

Inte ens nära. Fattas väl 125 kg eller nåt liknande. Det där med "gånger kroppsvikten" kan vi lägga i samma låda som katten pissar i.

kajjm
2011-09-08, 15:06
Du måste ju ha med personens längd också isåfall, det är ju en stor faktor på hur mkt du väger..


jag menar, vikten 60kg säger inte så himla mkt (nu är det ju dock relativt lite men om vi skulle säga 70kg), personen kan vara väldigt kort (1.60, kille) eller 1.80-1.90 och väldigt svag.

ceejay
2011-09-08, 15:07
undrar hur jag skulle se ut på 70kg....

Illustrerade mannen
2011-09-08, 15:20
Hmm...
Kv 70 kg
Längd 180 cm
Bänk 112,5 kg
Böj 150 (aldrig maxat riktigt)
Mark 185 kg

Ryck - aldrig testat
Stöt - aldrig testat
Chins/pullups - ca 20...

Stark? Ingen aning! Vad jämför jag med...*whatever*

emil93
2011-09-08, 17:49
Hmm...
Kv 70 kg
Längd 180 cm
Bänk 112,5 kg
Böj 150 (aldrig maxat riktigt)
Mark 185 kg

Ryck - aldrig testat
Stöt - aldrig testat
Chins/pullups - ca 20...

Stark? Ingen aning! Vad jämför jag med...*whatever*

det va de jag ville fråga folk. jag tycker du har ett bra resultat och du är mer än "okej" tränad. därför tycker jag "formlerna" där det är 2xKV på bänk osv som gäller är alldeles för högt satta. Iallafall på va JAG anser vara ett mer än "bra tränad" resultat.

Självklart(!!!) spelar längden in på vad ett impononerande resultat är, men hur ofta är det folk som frågar efter det på internet?

en formel där man tar (Längden i cm/3 + KV) kanske borde vara något ? :D (bänkpress)

stridis
2011-09-08, 17:52
Självklart(!!!) spelar längden in på vad ett impononerande resultat är, men hur ofta är det folk som frågar efter det på internet?


Det man vinner på karusellerna förlorar man i slänggungan, kortisar är inte imponerande i sig.

BALADEVA
2011-09-08, 18:22
"Styrka" är väldigt subjektivt. Personligen så kan jag inte anse mig själv stark innan jag kan bänka 200 x 10, böjja 300 x 6 , marka 363 x 8 även 15+ pullups med dödhäng,1.7 på under 8 min m.m. Sen vad en annan person tycker är "starkt" lär nog skilja enormt mycket.

rooz
2011-09-08, 18:22
Det blir ju svårare desto längre man är, och jag är ju bara 197.
Väger man 60, är 155 så blir det ju lättare..

ceejay
2011-09-08, 18:23
Det blir ju svårare desto längre man är, och jag är ju bara 197.
Väger man 60, är 155 så blir det ju lättare..

äh längden spelar ingen roll! Nu deffar vi ned till 60kg och kvalar till SM!

rooz
2011-09-08, 18:24
äh längden spelar ingen roll! Nu deffar vi ned till 60kg och kvalar till SM!
Haha*cupid*

apfel
2011-09-08, 18:45
Jag har alltid varit en svag, liten snubbe.
kanske tillför mina resultat lite grann iallfall då ni ofta tar upp oss kortisar som exempel.

kv: 63

Bänk:72,5
Böj: 100
Mark:120

filmjölk
2011-09-08, 18:59
Jag tycker att man hellre bör värdera styrkeprestationer efter lyftväg än kroppsvikt.

Personligen tycker jag att det är mer imponerande om en långskånksdrasut med aparmar på 190cm 130kg bänkar 170kg än om en kubformad 160cm 90kg med korta krumma armar bänkar 170.


Mina egna blygsamma resultat i dagsläget (178cm 107kg) är 140 i böj, 147,5kg i fu bänk med 3s stopp, och 190 i mark. På 20kg mindre (fett) gjorde jag ungefär samma, fast 20kg mer i mark)

apfel
2011-09-08, 19:02
Jag tycker att man hellre bör värdera styrkeprestationer efter lyftväg än kroppsvikt.

Personligen tycker jag att det är mer imponerande om en långskånksdrasut med aparmar på 190cm 130kg bänkar 170kg än om en kubformad 160cm 90kg med korta krumma armar bänkar 170.

rätta mig om jag har fel men blir inte hävstångskraften större för längre personer i lyft som mark och böj?

filmjölk
2011-09-08, 19:06
rätta mig om jag har fel men blir inte hävstångskraften större för längre personer i lyft som mark och böj?

Det vet jag ingenting om, men långa personer brukar väl generellt vara bra i mark och lite sämre i böj. Men lyftvägen blir längre. Det är en stor skillnad i mina ögon på en kort person som drar sumo-mark så att stången lättar 2dm från marken och en lång som står smalt och drar en hel jäkla meter.

apfel
2011-09-08, 19:10
Det vet jag ingenting om, men långa personer brukar väl generellt vara bra i mark och lite sämre i böj. Men lyftvägen blir längre. Det är en stor skillnad i mina ögon på en kort person som drar sumo-mark så att stången lättar 2dm från marken och en lång som står smalt och drar en hel jäkla meter.

det är just det här jag menar, har för mig att den långa lyftvägen kompenseras med att hävstångskraften ökar. men som sagt är inget proffs och någon som faktiskt är det får gärna uttala sig.

legoknekten
2011-09-08, 19:38
Tänker jag fel om att korta människor brukar ha kortare armar och således inte behöver ha lika lång lyftväg i bänk medans långa drar fördel i mark?

Zaqwer
2011-09-08, 19:44
Tänker jag fel om att korta människor brukar ha kortare armar och således inte behöver ha lika lång lyftväg i bänk medans långa drar fördel i mark?

En lång persons axlar sitter ju högre upp så även om armarna är längre är det ju inte säkert att lyftvägen i mark blir kortare.

rooz
2011-09-09, 07:11
Tänker jag fel om att korta människor brukar ha kortare armar och således inte behöver ha lika lång lyftväg i bänk medans långa drar fördel i mark?
Är du -175 lär du inte ha några storkben.

hidden
2011-09-09, 07:32
175cm och väger 95kg. Det blir svårt för mig att uppnå dom där "gånger kv" -.-'

Morrris
2011-09-09, 08:09
Är du -175 lär du inte ha några storkben.

Är du +175 lär du inte ha bröstkorg som en duva. Sorry, du kan få ett handikapp, men inte båda. ;)

rooz
2011-09-09, 08:11
Är du +175 lär du inte ha bröstkorg som en duva. Sorry, du kan få ett handikapp, men inte båda. ;)

Hur lång är en genomsnittlig världsmästare i bänk? Inte 190+ iaf...