handdator

Visa fullständig version : Ett tips om du gillar hamburgare


Nutrid
2011-09-07, 15:19
Halloj. Tänkte bara dela med mig av en sjukt god och kcal fattig måltid när det kommer till hamburgare med bröd. I det här fallet är det vegburgare men jag kan garantera er alla som inte provat denna hamburgare att den smakar minst lika gott som vilket annat hamburgarkött du köper.

Den enda nackdelen är att det kostar cirka 50 kronor för 4 st vegburgare (en förpackning).

http://www.lantmannen-unibake.com/sv/Sweden/Produkter1/Dagligvaruhandel/Grovt-Hamburgerbrod-8-pack/ <- 2st (4 halvor) ~ 260 kcal

http://www.halsanskok.se/produkt.php?page=56 <- 2x Veghamburgare = 252 kcal.

Totalt: 512 kcal + eventuell ketchup/sallad. Till detta så dricker jag ofta Fun light tropical fruits.

Mums! *flex*

MasterChief
2011-09-07, 15:34
I det här fallet är det vegburgare men jag kan garantera er alla som inte provat denna hamburgare att den smakar minst lika gott som vilket annat hamburgarkött du köper.



Haha, eehhh...nää inte direkt.

Jo, jag har ätit dem ett antal gånger eftersom jag varit vegetarian i flera år.


Men visst, tipset i sig är det inget fel på. Men är dessa veggoburgare så mycket bättre än egenmald köttfärs av bra kött?

Ingredienser:

Sojaprotein (60%), rehydrerat vete-/hveteprotein (17%), lök, vegetabilisk olja, äggvite-/eggehvitepulver, salt (1,8%), jäst/gjær, maltodextrin, ärt-/ertefiber, stärkelse/stivelse, aromer, maltextrakt (korn/bygg), stabiliseringsmedel (natriumalginat, guarkärnmjöl/guargummi), lökpulver, vitlökspulver, kryddor, dextrose.
Kan innehålla spår av sesam. Kraftigt saltat

Ronn
2011-09-07, 15:50
Jag brukar göra egna burgare på 10% nötkött, billigt, gott, bra mängd protein, brukar bli i runda slängar 450-500kcal för en 170grammare, är mest brödet som står för kalorierna.

Annars generellt så tycket jag att det är kombinationen hamburgare med pommes som man brukar sukta efter, bara hamburgare brukar inte ge samma njutelse, men då skjuter ju kcal i höjden också. ;)

StarkaUlf
2011-09-07, 16:10
Halloj. Tänkte bara dela med mig av en sjukt god och kcal fattig måltid när det kommer till hamburgare med bröd. I det här fallet är det vegburgare men jag kan garantera er alla som inte provat denna hamburgare att den smakar minst lika gott som vilket annat hamburgarkött du köper.

Den enda nackdelen är att det kostar cirka 50 kronor för 4 st vegburgare (en förpackning).

http://www.lantmannen-unibake.com/sv/Sweden/Produkter1/Dagligvaruhandel/Grovt-Hamburgerbrod-8-pack/ <- 2st (4 halvor) ~ 260 kcal

http://www.halsanskok.se/produkt.php?page=56 <- 2x Veghamburgare = 252 kcal.

Totalt: 512 kcal + eventuell ketchup/sallad. Till detta så dricker jag ofta Fun light tropical fruits.

Mums! *flex*

Varför har du valt grovt hamburgerbröd istället för vanligt? Smakar ju extremt mycket sämre. :/

Tvivlar på att många icke-vegetarian tycker att dom smakar likadant/lika gott som vanliga hamburgare.

Nutrid
2011-09-07, 16:23
Varför har du valt grovt hamburgerbröd istället för vanligt? Smakar ju extremt mycket sämre. :/

Tvivlar på att många icke-vegetarian tycker att dom smakar likadant/lika gott som vanliga hamburgare.

För att jag håller mig mättare betydligt längre än med vitt hamburgarbröd + att det är godare i min mening.

Test själv så får du se. Smaken är som baken men enligt mig så smakar de lika gott om inte godare, no lies.

eiri
2011-09-07, 16:41
mm grova hamburgare och speciellt korvbröden e grymt mycket godare :)

Eddie Vedder
2011-09-07, 18:38
För att jag håller mig mättare betydligt längre än med vitt hamburgarbröd

Inte jag i alla fall. Vitt bröd och fullkornsbröd är båda bröd och således gör de mig lika hungrig båda två. Och dessutom vill jag undvika mer fibrer än de jag redan får i mig så jag föredrar alltid vitt bröd.

Kul att du tipsar men jag avstår för egen del. Vegburgare ser jag ingen som helst fördel med om man nu ändå äter kött, inte är de nyttigare, de smakar inte lika gott och dyrt är det väl också?

bertbert
2011-09-07, 18:47
Satan vilken besvikelse när man klickar på denna tråd!!!! :furious:

Nutrid
2011-09-07, 18:49
Inte jag i alla fall. Vitt bröd och fullkornsbröd är båda bröd och således gör de mig lika hungrig båda två. Och dessutom vill jag undvika mer fibrer än de jag redan får i mig så jag föredrar alltid vitt bröd.

Kul att du tipsar men jag avstår för egen del. Vegburgare ser jag ingen som helst fördel med om man nu ändå äter kött, inte är de nyttigare, de smakar inte lika gott och dyrt är det väl också?

Ok och för mig är det tvärtom på alla plan förutom att jag håller med om att dessa hamburgare är dyra.

Ganymedes
2011-09-07, 18:55
You lost me at vego...

anton2000
2011-09-07, 19:59
Satan vilken besvikelse när man klickar på denna tråd!!!! :furious:

+1. Här hade man förväntat sig något hamburgarrecept som skulle öka livskvaliteten, men istället är det något hippe-skit. *gah!*

Eddie Vedder
2011-09-07, 20:16
Ok och för mig är det tvärtom på alla plan förutom att jag håller med om att dessa hamburgare är dyra.

På vilket sätt är de nyttigare?