handdator

Visa fullständig version : Hockeylag i flygkrasch - 42 döda


ceejay
2011-09-07, 15:01
Ishockeylag i flygkrasch i Ryssland
Svenske hockeyspelaren Stefan Liv spelar i det ryska Lokomotiv. Det är oklart om han fanns ombord på det störtade planet. Svenske hockeyspelaren Stefan Liv spelar i det ryska Lokomotiv. Det är oklart om han fanns ombord på det störtade planet. Foto: Jimmy Wixtröm Flygplanet var av typen Jak-42 som är en av de vanligaste i Ryssland och tar drygt 120 passagerare. Planen på bilden har inget med kraschen att göra. Flygplanet var av typen Jak-42 som är en av de vanligaste i Ryssland och tar drygt 120 passagerare. Planen på bilden har inget med kraschen att göra.

Det ryska hockeylaget Lokomotivs plan har kraschat i Ryssland.

42 av 44 ombord uppges ha omkommit.

I truppen finns svenske målvakten Stefan Liv. Det är oklart om han befunnit sig på planet.

Ett passagerarflygplan med hockeylaget Lokomotiv från Jaroslavl har kraschat omedelbart efter start och börjat brinna på väg upp från flygplatsen i Jaroslavl nordost om Moskva.

44 personer ska ha befunnit sig på planet, och minst två personer uppges ha överlevt kraschen. Uppgifterna varierar dock i ryska medier och är osäkra.

Av de 44 passagerarna ska åtta vara besättningsmän.

Preliminära uppgifter från de regionala transportmyndigheterna talar om två överlevande, rapporterar nyhetsbyrån Ria enligt TT.
Svensk målvakt i truppen

De övriga 36 passagerarna ska ha varit spelare, ledare och personal från ishockeylaget Lokomotiv från Jaroslavl på väg till Minsk, enligt Interfax. I truppen finns den svenske målvakten Stefan Liv, som i maj skrev på för klubben. Det finns inga uppgifter om han befunnit sig på planet vid kraschen.

– Jag har sökt honom (Liv) hela dagen men inte fått något svar, säger Livs agent Joakim Persson till hockeykanalen.se.

På svenska utrikesdepartementet har man ännu inte fått någon information om några svenskar är inblandade.

– Vi vet ännu inte om det är några svenskar inblandade, men vi jobbar på att få fram de uppgifterna, säger Linn Duvhammar på UD:s presstjänst.
Snabbt på plats

Planet ska ha kraschat två kilometer från flygplatsen, enligt ryska medier. Därför ska räddningstjänsten snabbt ha kunnat ta sig till platsen.

Flera vittnen ska ha sett planet störta, och de ger bilden av ett brinnande skrov som bara fallit ner till marken. Vid olycksplatsen fanns bara metall på marken och inget annat gick att urskilja.
Utländska spelare på planet

Utländska spelare ska ha funnits med på planet, enligt Interfax.

– Jag har fått uppgifter om åtminstone en överlevande spelare, säger ryska ishockeyförbundets ordförande Vladislav Tretjak till Life News.

Life News skriver att den överlevande är den 26-årige ryske anfallaren Alexander Galimov. Obekräftade uppgifter säger att en den andra överlevande är en flygvärdinna.

Förutom Stefan Liv har truppen namnkunniga spelare som slovaken Pavol Demitra, tyske Robert Dietrich, tjeckerna Jan Marek, Karel Rachunek och Josef Vasicek, vitryske Ruslan Salei och letten Karlis Skrastins.

Planet var på väg till Minsk där Lokomotiv på torsdag skulle premiärspela i ryska ligan KHL mot Dinamo Minsk.

Flygplanet var av typen Jak-42 som är en av de vanligaste i Ryssland och tar drygt 120 passagerare och tillhörde bolaget Jak Service

Stefan liv!

thunder
2011-09-07, 15:12
Eftersom agenten inte fått tag i Liv ser det väl inte så bra ut.

Tryman
2011-09-07, 15:12
Om jag har hört rätt så ska Galimov vara enda överlevande från krashen.

En riktigt tragisk händelse...

Akerhage
2011-09-07, 15:12
ojdå, hade varit sjukt ju, eller är ju sjukt i vilket fall som helst, men Stefan Liv är ju en soft snubbe!

ceejay
2011-09-07, 15:18
helt sjukt att ett lag bara kan försvinna sådär

rolf
2011-09-07, 15:20
helt sjukt att ett lag bara kan försvinna sådär

Lite svårt att greppa faktiskt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Marshall_University#1970_Football_team_airplane_cr ash

nmanradnävna
2011-09-07, 15:21
SHIT!!! Skulle vilja ha bekräftelse på vilka i laget som var med och dog på flyget. Jävlar vad sjukt det här är

"Pavol Demitra, tyske Robert Dietrich, tjeckerna Jan Marek, Karel Rachunek och Josef Vasicek, vitryske Ruslan Salei och letten Karlis Skrastins."

Jag menar det här ju fan nästan legender!! Undrar vilka av dom som var ombord på flyget?!

FinnPower
2011-09-07, 15:21
Jag läste just på en rysk nyhetstidningssida att bl.a. Liv och Demitra fanns bland de omkomna. Hela namnlistan fanns där.

Mycket tragiskt...!

nmanradnävna
2011-09-07, 15:23
Jag läste just på en rysk nyhetstidningssida att bl.a. Liv och Demitra fanns bland de omkomna. Hela namnlistan fanns där.

Mycket tragiskt...!

WHAT?!!?!?!?!? Fy fan

fy FAN Vad är det för ryska jävla pissplan som kraschar hela jävla tiden egentligen?

thunder
2011-09-07, 15:27
Nr24? http://lifenews.ru/news/68927

Deceiver85
2011-09-07, 15:27
Enligt Russia Today överlevde en spelare (Aleksandr Galimov) och en "flight engineer"...resten omkom.

http://rt.com/news/passenger-plane-russia-reports-005/

StarkaUlf
2011-09-07, 15:29
Jävligt tråkigt att läsa :(

R.I.P Lokomotiv

Akerhage
2011-09-07, 15:29
Fy fan vad det måste vara jobbigt att vara enda överlevande med efter en sådan här tragedi, går inte ens att föreställa sig!

davvvan
2011-09-07, 15:43
Oerhört tragiskt, man blir skakad av att läsa detta. Mina tankar går till deras familjer och hockeysupportrar världen över. RIP.

von huff
2011-09-07, 15:45
Helt sjukt!Kan ryssidioterna ingenting?

LadyG
2011-09-07, 15:53
Enligt de första preliminära uppgifterna har alltså samtliga spelare omkommit och de två överlevande lär vara besättningsmän.

- Alla i vårt A-lag var ombord på planet. Jag vet inte vad jag ska säga, sade Alexander Sachanov, presstalesman för Jaroslav innan han i en direktsänd tv-sändning bröt i gråt och inte kunde fortsätta intervjun.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ryskt-ishockeylag-i-flygkrasch_6450474.svd

Helt overkligt...

Bjern
2011-09-07, 15:58
Han är bekräftad död enligt rysk tidning.

porja
2011-09-07, 16:01
Inte sant!!! Jag lider med Stefan Livs famillj och vänner...!

En sak:
Åk aldrig till Ryssland och ta aldrig Ryska flygplan pga olycksrisken!

Carolinew
2011-09-07, 16:05
Nej fasen vad tragiskt :(

SiSenior
2011-09-07, 16:06
HV71:s gamla stolthet har idag gått i graven. Vila i frid Stefan.

JojjeG
2011-09-07, 16:14
Stefan Liv var ju min idol när jag spelade hockey när jag var liten! Minns hans hjälmar där han hade bilder på sina föräldrar! Hoppas han blir hedrad, vila i frid! :(

Jokester
2011-09-07, 16:27
Vila i frid Stefan.

HulkH
2011-09-07, 16:35
R.I.P Stefan :(

nmanradnävna
2011-09-07, 16:37
Ska bli jävligt intressant att höra vad de överlevande säger kommande veckan.. antagligen dag/dagar eftersom media kommer trycka mickar upp i nyllet på honom oavsett vad han går igenom för stunden.. eller om han nu blev så ordentligt skadad att det inte kommer gå att få ett ord ur han

egge
2011-09-07, 16:38
Enligt FB har även Galimov omkommit.

frozzon
2011-09-07, 16:39
http://www.youtube.com/watch?v=tIreATZTPSo

nmanradnävna
2011-09-07, 16:40
Enligt FB har även Galimov omkommit.

Såg precis en video där det sades att han var väldigt skadad.. Så det låter ju inte omöjligt direkt.. usch

Lär väl vara ett halvt mirakel att han överlevde så långt.. rysk björn

Jokester
2011-09-07, 16:45
Undrar hur Daniel Tjärnqvist i DIF mår. Han lämnade klubben för att komma till DIF i år och har säkerligen mist många vänner.

Sundqvist
2011-09-07, 16:55
Jävligt tråkigt, han bor 1 min från mig =)

Viktor_Balck
2011-09-07, 17:06
Jäklar va trist :(

SiSenior
2011-09-07, 17:08
Jävligt tråkigt, han bodde 1 min från mig =)

Fixed.

nmanradnävna
2011-09-07, 17:14
Jävligt tråkigt, han bodde 1 min från mig =(

Fixed.

Fixed.

Börje H
2011-09-07, 18:37
Fy faan alltså :(
En av mina absoluta favoritspelare genom alla tider. Även när han stått i motståndarmålet har man hållit en extratumme för han skulle prestera bra. Tror många många fans i haft liknande känslor för Stefan. Verkar ha varit en synnerligen ödmjuk och snäll människa. En gigantisk förlust.

Vila i frid.

http://oldadmin.svenskafans.com/UserFiles/Image/Hockeyzon/trekronor/Bronsmatchen2009/match8.jpg

Linnet
2011-09-07, 18:52
Fy faan alltså :(
En av mina absoluta favoritspelare genom alla tider. Även när han stått i motståndarmålet har man hållit en extratumme för han skulle prestera bra. Tror många många fans i haft liknande känslor för Stefan. Verkar ha varit en synnerligen ödmjuk och snäll människa. En gigantisk förlust.

Vila i frid.

http://oldadmin.svenskafans.com/UserFiles/Image/Hockeyzon/trekronor/Bronsmatchen2009/match8.jpg

Ja, trots att han mer eller mindre på egen hand snodde min klubb på en SM-titel hade man alltid respekt för honom.

victor_n
2011-09-07, 19:04
Vila i Frid.

Så hemskt. Och sen att även andra gamla legender omkom i samma olycka gör detta till en enligt mig största sport-tragedier någonsin. *cry*

Lavesson
2011-09-08, 00:53
Vila i frid stefan, du var en riktigt bra hockeymålvakt!

Gabriel Forslund
2011-09-08, 02:02
http://isabelboltenstern.com/wp-content/uploads/2011/09/lokomotivyaroslavl.png
:E

ekmanc
2011-09-08, 02:07
Känns helt sjukt att ett helt lag bara är borta...

Tråkigt med Stefan men även storheter som Rachunek, Skrastins, Salei, Kiryukhin, Marek och Vasicek.

Barstar
2011-09-08, 07:37
Väldigt tragiskt. Sverige har förlorat en av våra största idrottsprofiler. vila i frid Stefan. Mina tankar finns hos hans familj.

vicarious
2011-09-08, 07:54
Vila i frid.

yooii
2011-09-08, 08:16
Det börjar sjunka in nu. Riktigt hemskt detta.
Alla mina tankar till de anhöriga.

raQblad
2011-09-08, 08:29
Ofattbart. Vila i frid.

Hoppas KHL inte væljer att bara køra på med matchprogrammet, utan tar en liten time-out. Tænker fræmst på bla Petrasek som ska spela idag.

yooii
2011-09-08, 09:20
Ofattbart. Vila i frid.

Hoppas KHL inte væljer att bara køra på med matchprogrammet, utan tar en liten time-out. Tænker fræmst på bla Petrasek som ska spela idag.
De hade planer på att köra igång redan idag men utan några som helt kringarrangemang.

De valde dock att fortsätta spelschemat som vanligt från och med måndag. Det verkar rätt vettigt.

Snobbe
2011-09-08, 09:26
Nu har jag bara läst detta på aftonbladet så hur detta stämmer eller inte har ja ingen aning om. Men enligt aftonbladet så ska 9 av 180 plan som totalt tillverkats ha kraschat. Det måste ju vara en otroligt stor siffra för plan generellt för jag antar att de flesta planen inte har en 5% chans att någongång krascha?

Även enligt aftonbladet så ska planen inte vara tillåtna att användas inom EU iaf och serien håller på att skrotas...

Otroligt tråkigt det som hände och jag hoppas verkligen att planen/bolagen som jag flyger med har bättre kontroller än vad dessa plan verkar ha haft. Även fast jag inte vet med säkerhet om detta var pilotens misstag eller själva planet.

raQblad
2011-09-08, 10:33
Nu har jag bara läst detta på aftonbladet så hur detta stämmer eller inte har ja ingen aning om. Men enligt aftonbladet så ska 9 av 180 plan som totalt tillverkats ha kraschat. Det måste ju vara en otroligt stor siffra för plan generellt för jag antar att de flesta planen inte har en 5% chans att någongång krascha?

Även enligt aftonbladet så ska planen inte vara tillåtna att användas inom EU iaf och serien håller på att skrotas...

Otroligt tråkigt det som hände och jag hoppas verkligen att planen/bolagen som jag flyger med har bättre kontroller än vad dessa plan verkar ha haft. Även fast jag inte vet med säkerhet om detta var pilotens misstag eller själva planet.Ryssland ær inte direkt kænda før sin flygsækerhet. De andra lænder som flyger samma typ av plan ær gamla Jugoslavien, Kuba och diverse afrikanska stater som Nigeria och Kongo. Flyget ær bannlyst i EU och USA. Det sæger væl det mesta, egentligen.

Deceiver85
2011-09-12, 10:59
http://cdnstatic.expressen.se/polopoly/bilder/2011/09/12/1.2557273TS1315812565941_defaultImage.jpg

...och så voro dom alla döda. Alexander Galimov, 26, överlevde flygkraschen med svåra brännskador som tyvärr blev för svåra och han har nu avlidit.

http://hockey.expressen.se/nyheter/1.2557253/galimov-dod-avled-efter-skadorna

stikkan18
2011-09-12, 15:49
Tråkiga nyheter det här :(

Stefan Liv var för övrigt en favorit.