handdator

Visa fullständig version : Påverkan på hjärt- och lungkapacitet, uthållighet & styrka hos unga idrottsmän


King Grub
2011-09-07, 11:43
The purpose of this study was to investigate the influence of additional resistance training on cardiorespiratory endurance in young (15.8±0.8 yrs) male basketball players. Experimental group subjects (n=23) trained twice per week for 12 weeks using a variety of general free-weight and machine exercises designed for strength acquisition, beside ongoing regular basketball training program. Control group subject (n=23) participated only in basketball training program. Oxygen uptake (VO2max) and related gas exchange measures were determined continuously during maximal exercise test using an automated cardiopulmonary exercise system. Muscle power of the extensors and flexors was measured by a specific computerized tensiometer. Results from the experimental group (VO2max 51.6 ± 5.7 ml.min-1.kg-1 pre vs. 50.9±5.4 ml.min-1.kg-1 post resistance training) showed no change (p>0.05) in cardiorespiratory endurance, while muscle strength and power of main muscle groups increased significantly. These data demonstrate no negative cardiorespiratory performance effects on adding resistance training to ongoing regular training program in young athletes.

Acta Physiol Hung. 2011 Sep;98(3):305-12. Influence of resistance training on cardiorespiratory endurance and muscle power and strength in young athletes.

the_matsson
2011-09-07, 15:24
Där ser man. Jag hade faktiskt förväntat mig en ökning av VO2max hos testgruppen. Helt baserat på mina erfarenheter gör styrketräning en väldig skillnad på konditionen jämfört med ingen träning alls.

Förklaringen kanske ligger i att dessa herrar redan har en ganska hög nivå av syreupptagning, och styrketräningen inte är tillräckligt för att öka den ännu mer?

EDIT: Tittade en gång till på deras siffror. Även för att vara i deras ålder har de faktiskt en jädrans bra syreupptagning!

flipp
2011-09-07, 16:41
Där ser man. Jag hade faktiskt förväntat mig en ökning av VO2max hos testgruppen. Helt baserat på mina erfarenheter gör styrketräning en väldig skillnad på konditionen jämfört med ingen träning alls.

Förklaringen kanske ligger i att dessa herrar redan har en ganska hög nivå av syreupptagning, och styrketräningen inte är tillräckligt för att öka den ännu mer?

EDIT: Tittade en gång till på deras siffror. Även för att vara i deras ålder har de faktiskt en jädrans bra syreupptagning!
Ja, precis. Om de spelar basket regelbundet har de redan en bra grundkondition. Regelbunden bollsport (i hög intensitet) gör antagligen mycket mer för syreupptagningsförmågan än styrketräning. Jag antar att styrketräning primärt kan höja VO2max lite för otränade individer.