handdator

Visa fullständig version : Vilka av följande träningskoncept har du testat?


filmjölk
2011-09-07, 08:11
Flervalspoll coming up soon.

J.V
2011-09-07, 08:17
Flervalspoll coming up soon.Gör det verkligen det?

filmjölk
2011-09-07, 08:21
Gör det verkligen det?

Japp:) tar tid att skriva 25 alternativ.

pialia
2011-09-07, 08:22
Finns inget tyngdlyftaralternativ :<

mini
2011-09-07, 08:23
Och vars är Sheiko?

J.V
2011-09-07, 08:23
Amen Sheiko'rå? Eller ser jag dåligt?

filmjölk
2011-09-07, 08:25
...Och vars är :)...det finns 25 alternativ. Testa själv att komma ihåg fler än så. Tyngdlyftning vat jag absolut inget om så har ingen aning om deras olika metoder. Men Sheiko borde vart med, sant. Glömde det.

J.V
2011-09-07, 08:29
Av dessa; bara Nautilusmetoden som jag blev påtvingad när jag började träna.

Sedan någon snabbis med Sheiko, Rolf100 (:D) och Börje H:s eminenta bänkpressprogram ett par omgångar. Men mest blir det push/pull/underkropp utan någon mer ambitiös planering.

Robbmeister
2011-09-07, 08:34
Har testat the Robbancoleman way ganska nyligt faktiskt , och det funkade faktiskt. +0.5 cm runt biceps på en månad. Dock så var det så otroligt tråkigt att träna så så jag slutade efter den månaden och gick tillbaka till vanlig hederlig tung styrketräning.

spoon
2011-09-07, 08:39
5/3/1 och MM2K har jag testat utan vidare resultat. Nu kör jag "norgeprogram" för det mesta.

Stefan J
2011-09-07, 08:41
Mjölk och bänk! Men det fanns inte, så det fick bli mjölk och böj :)

tntballe
2011-09-07, 08:57
Började med en vanlig 3split tagen från nån blaska, gick långt senare över till en 6split av Anders Graneheim, följt av max ot som var första programmet med lägre reps. Sedan test för att se hur diverse program känns, då blev det Sheiko, gvt, jwzrd och mm2k.
Och det jag fastnat för är överdrivendödsmaxtillsdugårsönderochomduinteärdopa dgerdetinget-programmet.

pialia
2011-09-07, 08:59
Mjölk och bänk! Men det fanns inte, så det fick bli mjölk och böj :)

Jag dricker mjölk och kör ofta knäböj, blir denna för mig med!

raQblad
2011-09-07, 09:01
Norgeprogram? Le fuck is that?

Men kryssade av det ændå. Det plus Nautilusmetoden, DC, 5/3/1 och HST.

pialia
2011-09-07, 09:03
Norgeprogram? Le fuck is that?

Men kryssade av det ændå. Det plus Nautilusmetoden, DC, 5/3/1 och HST.

Norgeprogram, är inte det "mengdtrening" eller nåt sånt? :-D Vet att det är några SLare på klubben som kör nåt sånt.

edit: this: Mengdetrening (www.styrkeloft.no/files/treningsprogram/Mengdetrening.xls), tror jag.

filmjölk
2011-09-07, 09:22
Norgeprogram? Le fuck is that?

.

Det vet jag inte, men det verkar intressant:) Annars på Kolozzeum (Stället utifrån jag formar hela min världsbild) verkar folk i gemen vara väldigt intresserade av metoder utvecklade i en öststat under kommunistisk regi eller metoder med coola engelska förkortningar från USA så att metode(r/n) från ett så Svenssonaktigt tråkigt vaniljland som Norge får uppmärksamhet är ett tydligt trendbrott och ytterst intressant, rent revolutionerande.

z_bumbi
2011-09-07, 09:24
Det vet jag inte, men det verkar intressant:) Annars på Kolozzeum (Stället utifrån jag formar hela min världsbild) verkar folk i gemen vara väldigt intresserade av metoder utvecklade i en öststat under kommunistisk regi eller metoder med coola engelska förkortningar från USA så att metode(r/n) från ett så Svenssonaktigt tråkigt vaniljland som Norge får uppmärksamhet är ett tydligt trendbrott och ytterst intressant, rent revolutionerande.

Tränaren som skrivit det är från en öststat under kommunistisk regim.

Nitrometan
2011-09-07, 09:29
Det vet jag inte, men det verkar intressant:) Annars på Kolozzeum (Stället utifrån jag formar hela min världsbild) verkar folk i gemen vara väldigt intresserade av metoder utvecklade i en öststat under kommunistisk regi eller metoder med coola engelska förkortningar från USA så att metode(r/n) från ett så Svenssonaktigt tråkigt vaniljland som Norge får uppmärksamhet är ett tydligt trendbrott och ytterst intressant, rent revolutionerande.

Tränaren som skrivit det är från en öststat under kommunistisk regim.

Dessutom är Norge "den sista sovjetstaten". ;)

Rahf
2011-09-07, 09:31
Testat en massa olika saker, just nu är det Max-OT som prövas. Efter det så blir det nog till att testa Sheiko.

raQblad
2011-09-07, 09:33
Det vet jag inte, men det verkar intressant:) Annars på Kolozzeum (Stället utifrån jag formar hela min världsbild) verkar folk i gemen vara väldigt intresserade av metoder utvecklade i en öststat under kommunistisk regi eller metoder med coola engelska förkortningar från USA så att metode(r/n) från ett så Svenssonaktigt tråkigt vaniljland som Norge får uppmärksamhet är ett tydligt trendbrott och ytterst intressant, rent revolutionerande.

Tränaren som skrivit det är från en öststat under kommunistisk regim.Jag trodde du menade Myo-reps. Har aldrig hørt talas om den andra varianten.

Galningen
2011-09-07, 09:34
Googla mengdetrening, har i alla fall för mig att det är vad som åsyftas då man pratar om norgeprogram.

hurril
2011-09-07, 09:43
I typ den här ordningen:
1. Något helkroppshärj av Henry Bergström i hans gröna kompendium.
2. Eget som byggde vidare (läs: lade till)
3. Andreas Cahlings ninjavolymträningsprogram
4. Yates-inspirerat
5. Coleman-inspirerat med halvkroppspass av två olika varianter, 3-5x5 per övning
6. Westside:ish
7. Sheiko (29, 30, 31, 32)
8. Egna övningar och mall, Sheiko-bas
9. Sheiko (cms/ms ett gäng vändor)
10. Mengdetrening, Vidarekomna (Norgeprogrammen)
11. Mer volym, någon övningsförändring och excentrisk träning i Vidarekomna-basen
12. Eget med norge-inspiration, excentrisk träning
13. RTS efter eget huvud
14. Tränad av Mike Tuchscherer

spoon
2011-09-07, 09:54
I
14. Tränad av Mike Tuchscherer

Hur fungerar det, skriver ni schema tillsammans eller skriver han schema till dig?

En lång radda scheman du hade kört :) Vad var bra och vad var anus?

Leifallan
2011-09-07, 09:55
Är "norgemetoden" myoreps eller? Sedan undrar jag hur PFT, Öjebymetoden och Albatross funkar.

rooz
2011-09-07, 09:59
GVT, The robban way, Sheiko (31, 40, Pre-comp) MM2k, sl 5x5.

Bra resultat av : SL 5x5, Sheiko (31)

ceejay
2011-09-07, 10:02
vet inte direkt vad de flesta där går ut på, men säkert glidit in på någon pga att det liknar.

hurril
2011-09-07, 10:21
Hur fungerar det, skriver ni schema tillsammans eller skriver han schema till dig?

En lång radda scheman du hade kört :) Vad var bra och vad var anus?

Efter en inledande fas med ett långt frågeformulär om ens bakgrund, tidigare och nuvarande skador, målsättning osv så sätter han en mall. Under träningens gång sedan så justeras den utifrån utveckling och kontinuerliga filmer på ens lyft så att han kan se svagheter och styrkor.

En gång i halvåret går vi igenom hela (resten) av året och det närmaste halvåret för att gå igenom prioriteringar (vilken tävling är #1, när missar jag pass, etc). En gång inför varje tävling går vi igenom närmast följande detaljplan och sen är det bara att köra på.

Utöver det mailar vi fram och åter minst en gång i veckan men ibland varje dag.


Alla scheman har lärt mig något och jag har (väldigt) många gånger gått igenom hela vägen från början för att omvärdera lärdomar och erfarenheter. En förändring har ofta handlat om att jag sett, hört eller läst om något som verkar fungera för andra. Först försöker jag bränna fram några teser om vad det är (eller skulle kunna vara) som är så fiffigt. Ibland leder det fram i att jag testar och lär mig något (att det fungerar [och hur], eller att det inte fungerar).

De saker som står ut är, typ:
1. Yates-perioden lärde mig att fokusera kraft och verkligen dynga på hårt i varje repetition, samt muskelkontroll.
2. Coleman-perioden lärde mig att man ökar, rejält!, i muskelmassa av att dels träna tungt men skippa failure och dels träna igenom kroppen minst 2x i veckan. Även hur pass effektivt det är med de större övningarna. Här fick jag även för första gången smaka överträningen sura rönnbär.
3. Sheiko-perioden lärde mig att man kan träna ännu mer än jag visste och göra utmärkta resultat så. Och hur det känns att vara så utmattad att en tupplur 1 minut efter sista settet, jävlart mitt på flaket.
4. Norgeperioden var mycket i samma stil med delar som var så överjävliga att inget kan beskriva det. Superset kronlyft, vanliga mark från golvet... det är oöverträffat för min del fortfarande i brun smak.
5. RTS direkt från början visat att man kan träna ännu tyngre, mer och oftare och få ännu mer resultat; samt vikten av att lista ut exakt vilka övningar (och följd) som just jag (eller en tänkt lyftare) gagnas av.
6. Att bli tränad är rätt rejält annorlunda på flera sätt än att träna sig själv. Det är svårt att träna sig själv på "hög" nivå men det är även svårt att bli tränad (tycker jag). Många gånger får man bara sitta still i båten och acceptera att man inte alltid vet eller förstår varför man ska göra si eller så; ett förtroende behövs.

Jag har överlag en positiv syn på min träningsbakgrund i det att jag inte tycker att jag gjort något som slösat tid på ett program i religionens namn. Många roar sig gärna med lögner om att de bara tränat en kvart eftersom det bara är det senaste de tränar som de tror på. Trots att de upprepat samma resa så många gånger innan och bränt all sin trovärdighet. Ni vet säkert vilken kategori tränande jag menar.

hurril
2011-09-07, 10:23
Är "norgemetoden" myoreps eller? Sedan undrar jag hur PFT, Öjebymetoden och Albatross funkar.

Nej. "Norgemetoden" - om någon sådan finns - innebär för oss vanliga svenssons att träna något av de av Dietmar Wolf skrivna program som finns online. Mannen som ligger bakom (större delen av?) Norges fina resultat i SL på senare år och världens kanske bästa SL-tränare?

frogmachine
2011-09-07, 10:27
"vanlig" tung träning blandad me TuT 2/3 eller 1/4 reps har jag alltid kört

Mantus
2011-09-07, 10:31
1999-2002. Tränade efter de gamla hederliga planscherna med övningsval från sjuttiotalet som förespråkade 3x10 på varje övning som hängde från gymnastiksalsgymmets väggar. Bröst och rygg två gånger i veckan. Armar fyra gånger i veckan, ben....jag tränade ju ändå en hel del kondition så det behövdes inte.

2002-2006 Körde efter olika splitprogram jag sett från B&K. Ben....nja, jag tränade ändå en hel del kondition... Började träna ben 2004 då ett ex (dåvarande flickvän) påpekade att jag såg ut som en stork (skam är en rätt bra drivkraft).

2006-2008 Halvkroppspass, Bartholinspirerade

2009 Helkroppspass

2010-2011 Sheiko, Sheiko med tillägg, eget program Sheikoinspirerat.

2012?

spoon
2011-09-07, 10:34
Intressanta tankar hurril. Jag har också gått över till att bli tränad och det känns lite konstigt. Tror dock modellen som dom kör med i Norge har sina fördelar. Det är helt enkelt bra att ha en tränare som ser på träningen objektivt och utifrån. Nackdelen kan väl vara att jag inte alltid reflekterar över vad det är som jag gör. Dietmar Wolf har gjort ett jättejobb för Norsk SL och det kommer bli intressant att se vad som händer när dom duktiga juniorerna blir seniorer.

olle lindblad
2011-09-07, 10:52
Jag saknar static contraction training.:D

filmjölk
2011-09-07, 11:48
Jag saknar static contraction training.:D

Jag saknar den med, samt Kaatsu, sheiko (som tidigare påpekats), bartollprogram, program från Ove Rytters "Effektiv kroppsbyggning" (eller vad den nu heter) och säkert 25 till.

Så jag ber om ursäkt för att jag missat en hel hög. men en poll har 25 alternativ, och jag skrev tråden direkt från skallen, skulle kanske forskat lite innat. Återigen, sorry.

Rikard Jansson
2011-09-07, 11:48
Om yatesinspirerad betyder det jag tror så är det väl det

Deceiver85
2011-09-07, 11:57
2005-2007 : Trololol
2007-2009 : 5x5
2009-2010 : WSB
2010-2011 : RTS

olle lindblad
2011-09-07, 11:59
Jag saknar den med, samt Kaatsu, sheiko (som tidigare påpekats), bartollprogram, program från Ove Rytters "Effektiv kroppsbyggning" (eller vad den nu heter) och säkert 25 till.

Så jag ber om ursäkt för att jag missat en hel hög. men en poll har 25 alternativ, och jag skrev tråden direkt från skallen, skulle kanske forskat lite innat. Återigen, sorry.
Jag som aldrig gjort en poll visste inte ens att det var begränsat till 25 alternativ. :em:

Silencer
2011-09-07, 12:12
Lyle McDonalds bulkprogram då?

Leifallan
2011-09-07, 12:42
Smolovs böjprogram då?

hurril
2011-09-07, 12:43
Vad är syftet med frågor om saker som inte är med i pollen? Vill ni veta om någon här testat dem eller vill ni berätta om egna erfarenheter?

Silencer
2011-09-07, 13:03
Jag tycker mer att listan verkar vara gjord på måfå, dvs. att det finns obskyra program men saknas mer kända. Men jag bryr mig inte egentligen.

On topic så är Arnoldprogrammet det värsta skit jag testat. Överträning deluxe.

Max OT gör väl det det ska. HIT också. Tycker det är lite samma sak.

HST lovade mycket men levde inte upp till någonting, mer än att man aldrig var sliten.

Anledningen till att jag tar upp Lyles program är för att det gett mig bäst resultat.

filmjölk
2011-09-07, 13:13
Jag tycker mer att listan verkar vara gjord på måfå, dvs. att det finns obskyra program men saknas mer kända. Men jag bryr mig inte egentligen.



Gör då själv en till poll med kända program utan obsyra program:thumbup:

z_bumbi
2011-09-07, 13:13
Jag saknar static contraction training.:D

Lyle McDonalds bulkprogram då?

Smolovs böjprogram då?

Jag tycker mer att listan verkar vara gjord på måfå, dvs. att det finns obskyra program men saknas mer kända. Men jag bryr mig inte egentligen.

Smolov är ganska känt men i övrigt så känns det ganska så jämnt mellan de uppradade och några av de mer okända som redan står i pollen. Vissa hemsnickrade program finns det iofs men då något så när kända från kolozzeum om än inte från övriga världen.

olle lindblad
2011-09-07, 13:27
Vad är syftet med frågor om saker som inte är med i pollen? Vill ni veta om någon här testat dem eller vill ni berätta om egna erfarenheter?

Jag blev mest nyfiken på varför inte static contraction inte var med när PFT var det. (fast jag antar att PFT hade större genomslag) Jag vill gärna höra om folks erfarenheter om det finns några, även om det inte var den primära avsikten med frågan.

Doctor Snuggles
2011-09-07, 13:28
Static Contraction Training rawks.

Ristretto
2011-09-07, 13:39
RPT saknar jag...:)

MasterChief
2011-09-07, 14:43
Jag har mest kört alla varianter av HIT som uppfunnits. Allt från gammal Nautilus (jettejobbigt faktiskt), till Mentzer, Superslow, Yates osv.

Jag har fått de resultat jag önskat och det är styrketräning som passar mitt kynne och övriga träning (cykel, rodd).

De gånger jag uppnått bäst resultat är när jag helt enkelt har fullständigt fokuserat på att bli starkare och struntat i konditionsträning. Inget äter upp styrkeresultaten bättre än 12 timmar på cykeln per vecka.

Från att varit en insnöad HIT-fanatiker har jag väl krypit till korset och insett att jag knappt vet ett skvatt om styrketräning. Det enda jag vet är att en viss typ av HIT ger mig de resultat jag vill ha (sedan skulle de kanske gått snabbare med andra varianter). Det är att ligga runt 80kg i bra form och där jag lätt kan hantera min kroppsvikt. Jag har som mest vägt 95kg och var ganska stark (typ 15 år sedan) men det var inget för mig. Det som fick mig att uppnå den vikten var att jag under lång tid inte ägnade mig åt konditionsträning och var totalt dedikerad till hårda intensiva styrkepass med basövningar. Rätt basic helt enkelt.

agazza
2011-09-07, 14:59
HIT
MAX-OT
5x5
5/3/1
z bumbi

och många variationer därimellan.

hugok
2011-09-07, 17:06
Mina favoritprogram är Sheiko och Ehrling Wahlgrens armprogram.

Någon som kan säga några ord om RobbanColemanway? Jag hade tänkt teste det snart.