handdator

Visa fullständig version : Hjälp!!! Nybliven mamma vill komma igång med träningen


angelica1981n
2011-09-07, 08:02
Hej!

Jag skulle behöva hjälp att komma igång med träningen...nu snackar vi rivstart!!
Innan jag blev gravid vägde jag 55kg och hade synliga konturer,tränade 5-6ggr/v.
Fick barn nu i juni och nu väger jag 65kg,jag är 167cm lång.
Efter en mkt komplicerad förlossning har jag inte kunnat träna och får börja med lättare vikter och ta det lugnt med att springa.

Jag skulle behöva hjälp med att lägga upp kost och träning för att bli av med mina 10kg,vill trivas med min kropp igen.

Finns det nån vänlig själ som vill hjälpa mig med råd och tips????

Tack :)

CharlieBB
2011-09-07, 08:08
Varsegod (http://www.kolozzeum.com/forum/search.php).

Robbmeister
2011-09-07, 08:10
Räkna kalorier och se till att du hamnar på ungefär 500-1000 kcal underskott per dag , ät proteinrikt och träna styrketräning.

Gör du allt det så är det sedan bara en tidsfråga innan du nått ditt mål :)

mini
2011-09-07, 08:18
Räkna kalorier och se till att du hamnar på ungefär 500-1000 kcal underskott per dag , ät proteinrikt och träna styrketräning.

Gör du allt det så är det sedan bara en tidsfråga innan du nått ditt mål :)

Detta råd ger du till en som ev ammar och har genomgått en komplicerad förlossning bara sådär?

mini
2011-09-07, 08:21
Ammar du?
Hur mår kroppen idag?
Känner du att du har tid med träning? Får du sova på nätterna, har du någon som tar hand om barnet så du kan få tid att komma ifrån för träning och i så fall hur ofta?

Robbmeister
2011-09-07, 08:25
Detta råd ger du till en som ev ammar och har genomgått en komplicerad förlossning bara sådär?

Ojdå , tänkte inte på det :D

angelica1981n
2011-09-07, 08:29
Jag ammade bara 1a månaden och har gått hos sjukgymnast,när jag var där igår sa hon att jag kan börja träna om ett par veckor,fast jag får inte springa än på ett tag.
Jag mår mkt bättre nu än va ja gjorde för ca 2v sen,men som sagt..måste börja med lättare vikter så jag inte belastar bäckenbotten för mkt nu i början.

Lilleman vaknar oftast 1 gång per natt så jag får mina tim sömn :)
Och min sambo är hemma vid 13tiden varje dag så då kan jag åka och träna :)

mini
2011-09-07, 08:45
Om du inte ammar är det inga problem med att ligga på kcal-underskott. Det uppnår du antingen genom att minska på energiintaget eller göra av med mer. Jag har ingen aning om hur det är att vara bebisförälder, men min gissning är att det är en del rörelse i vardagen med att bära, gå promenader osv. Dra inte ner så mycket i början utan lite i taget så att du känner att du fortsatt orkar med din bebisvardag.
Om du gillar styrketräning så börja lugnt. Vet att det finns andra nyblivna föräldrar här som nyss genomgått samma funderingar som du, så jag ger inte några direkta tips mer än att undvika övningar som ställer för stora krav på buktryck.
Finns det kanske en instruktör på ditt gym som har koll på mamma-träning?

Pjotor
2011-09-07, 09:13
Du antyder att du vill hitta tillbaka till dina "synliga konturer". Då skulle jag föreslå att du börjar med att se över kosten. Undvik produkter med socker utom i direkt samband med träning. Se till att en högre andel av maten består av protein och fett. Eftersom du inte ammar så bör du inte behöva anpassa maten därefter. Promenera eller cykla några gånger i veckan så mycket som bäckenbottenstatus tillåter.

Jag väljer att inte säga något om styrketräning och övningar eftersom jag inte vet vad du får göra och inte. Spontant tycker jag att det borde finnas rätt många som du kan göra även om du har bäckenbottenproblem.

Anna.L
2011-09-07, 09:17
En komplicerad förlossning kan ju innebära mycket. Akutsnitt, sfinkterruptur, bruten svanskota o.s.v. För att inte tala om hur det påverkar ens psyke efteråt. Vilka komplikationer som uppstod för dig och vad du måste ta hänsyn till har säkert din sjukgymnast koll på. Han/hon borde också kunna utforma ett träningsschema som passar dig.

Jag blev själv mamma i april i år. Redan innan hade jag varit tvungen att sluta med träningen och efter förlossningen (som slutade i akutsnitt) ville jag inget annat än att börja träna igen. Det svåraste var balansgången tycker jag. Jag tenderade att både överskatta och underskatta min kropp på samma gång. Man glömmer lätt bort hur påfrestande en graviditet och förlossning är för kroppen men ibland kanske man klarar mer än man tror.

Det som funkade för mig var att kasta bort alla tankar på att nå i förväg uppsatta mål varje pass. Vill du ha mål så ha ett långsiktigt mål. Sikta istället varje pass på att göra så bra du kan just då. Det är skitjobbigt och man vill så gärna vara tillbaka till sin gamla form direkt. En tröst är att det blir lättare och ju längre tiden går desto starkare kommer du att känna dig.

Kappman
2011-09-07, 09:20
Eftersom du genomgått en stor (och fantastisk) kroppsprocess på många sätt så måste du ta det lugnt tills dess att kroppen tagit ihop ordentligt igen.

Med en liten här hemma kan jag säga att du har ett bra läge att komma igång. Barnet mår prima av att få sova i barnvagnen 2ggr per dag. Du kan knata iväg i en timme per gång om du vill. Med 1,5 till 2 timmars promenad per dag så kommer du igång på ett skonsamt sätt.

Se till att äta 1,7g protein per kg kroppsvikt och dag. Ca 50g fett av bra kvalitet och resten av ditt energibehov får gärna vara bra kolhydrater från grönsaker, ris, potatis osv. Med promenaderna på plats så kan äta för energibalans (borträknat aktiviteten).

Ta dina mått, en bild och väg dig varannan vecka. Om det inte går åt rätt håll så drar du ner på det totala energiintaget lite.

När kroppen känns bra och läkaren säger "Go" så kör du igång på gymmet igen och kan då ladda på som det känns bra. Öka på proteinintaget lite och muskelmassa du tidigare haft kommer snabbare än du tror tillbaka.