handdator

Visa fullständig version : Fettprocentmätning


Brunfel
2011-09-07, 06:51
Hejsan,
Gymmet där jag tränar hade någon kampanj (i det lokala centrumet) för att få folk att börja träna, och där kunde man ställa sig på någon form av våg där man höll i ett handtag framför sig, varpå man fick veta sin fettprocent, vicserala (stavning?) fettprocent och muskel/skelettprocent.

Ni som kan sånt här känner säkert igen metoden, men hur träffsäker är denna?
Jag fick höra att jag hade strax över 22% kroppsfett, och normalt kroppsfett var mellan 15-20%.
Själv trodde man att man hyffsat fit, men tydligen är man överviktig :P

Bifogar länk till senaste bild.

inb4 folk säger att jag faktiskt ÄR överviktig :D
Vikten på bilden ligger på drygt 88kg på 185cm.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5230840#post5230840

DrejgUlf
2011-09-07, 06:58
Vad arg du ser ut! Tycker inte du ser överviktig ut dock :)

Vad jag vet är den typen av fettmätning inte speciellt exakt. Denna bildguiden (http://zonemuscle.forumpro.fr/t548-bodyfat-percentagesfor-men) kanske hjälper dig lite? För exakta värden ska man väl scanna sig och det kan bli dyrt.

MasterChief
2011-09-07, 07:17
Om personen på ditt gym som genomförde mätningen inte berättade om begränsningarna i mätförfarandet anser jag att denne person gjort ett uselt jobb.

Som metod är bioelektrisk impedans inte speciellt bra. Den kan funka bättre genom att man mäter den förändring som skett. Om du nu har 22% och mäter dig om 3 månader och har 18% så har du säkert gått ner i fettprocent. Men återigen, när du har blivit smalare så din kroppsuppbyggnad också förändrad vilket påverkar slutresultatet.

Jag tycker en våg, spegel, måttband och en kamera är överlägsna vektyg för att se och dokumentera förändringar.

stevebc
2011-09-07, 07:38
Jag kan ju säga att de där mätningarna kan fara åt helvete. Ett "gym" nära mitt jobb hade ett event åt oss under lunchen i måndags då de hade fettmätning och ett styrketest. Min fettmätning bestod i att jag skulle stå på ett slags metallplatta som skulle slicka elektriska impulser upp till naveln och därefter skriva ut ett kvitto med sanningen på. Kvinnan som mätte mig blev lite orolig när ho fick reda på att jag uppmätte hela 24,2 % på en kroppsvikt av över 102 kg. Det är en hel del fett och hon rådde mig att gå ner i vikt. Där och då ville jag mest slita av min skjorta och dra en krabba kolo-style men jag lät bli och vann "styrke"testet istället. Priset: ett gymkort till det förträffliga gymmet som faktiskt hade en ER-ställning och räddade det som blev både mitt första och sista pass där

z_bumbi
2011-09-07, 07:47
Det är en hel del fett och hon rådde mig att gå ner i vikt. Där och då ville jag mest slita av min skjorta och dra en krabba kolo-style men jag lät bli och vann "styrke"testet istället. Priset: ett gymkort till det förträffliga gymmet som faktiskt hade en ER-ställning och räddade det som blev både mitt första och sista pass där

Varför tveka? POSEDOWN!!!!!

stevebc
2011-09-07, 08:57
Hade det varit med dagens morgonhumör så hade jag nog inte tvekat :D.

Brunfel
2011-09-07, 10:34
Vad bestod styrketestet av?
Och vad är en krabba? :D

Tack för svaren, hursomhelst. Som bäst kommer jag väl använda apparaten som ett referensvärde för nästa gång jag använder samma sort (kanske skiljer mellan fabrikat också?)

MasterChief
2011-09-07, 10:56
Och vad är en krabba? :D


http://bliss2massage.files.wordpress.com/2010/09/crab-pose.png