handdator

Visa fullständig version : Miljarder bortkastade på piller? DN


AkA Sebb
2011-09-06, 23:00
En polare visade mig en tidningsartikel från DN ang kosttillskott förstår inte att man får skriva så mycket skit i en tidning... kopierar in allt som stod och även en länk. Skulle vara kul och se vad alla tycker och tänker om detta :)

http://www.dn.se/nyheter/sverige/miljarder-bortkastade-pa-piller


Proteinpulver, vitaminpiller, fettförbrännare och fiskolja. Förra året köpte svenskarna kosttillskott för 2,4 miljarder kronor — det mesta bortkastade pengar enligt expertis.

– Mycket tror jag att man säljer drömmar, säger Ulla Beckman Sundh, toxikolog vid Livsmedelsverket.

För de allra flesta är det helt onödigt att äta kosttillskott av olika slag. Vi får ändå i oss tillräckligt med vitaminer och mineraler från maten, även de bland oss som ibland syndar med matvanorna.*screwy*

– Vi vill leva längre och leva friskare och under den tiden vill vi vara vackrare och starkare. Då antyder reklamen att det finns genvägar genom att äta en massa konstigheter. Sanningen är att det finns inga egentliga genvägar, säger Ulla Beckman Sundh.

Inte ens den som hårdtränar behöver äta annat än vanlig mat. Ju mer man tränar, desto mer äter man och då får man ändå i sig de näringsämnen man behöver.:confused:

Då finns inte heller någon fara för överdosering som kan ge skadliga effekter.

Om man äter preparat som riktar sig till utövare av kraftsporter riskerar man dessutom att få i sig ämnen som kan ge olika allvarliga biverkningar.

Det förekommer att kosttillskott spetsas med anabola steroider. Speciellt måste man se upp om man handlar via internet.*screwy*

– Det är så mycket pengar i den här marknaden att det finns en del oseriösa aktörer. Störst problem finns det när det gäller bantningsmedel och prestationshöjande medel, säger Ulla Beckman Sundh, som också vill varna för att en del örtblandningar kan innehålla ämnen som är skadliga:

– För några år sedan fanns det till exempel en örtblandning från Kina som skulle hjälpa mot förkylning men som visade sig vara spetsad med antibiotika, säger hon.

Sunt förnuft och vanlig mat räcker nästan alltid för att vi ska få i oss det som behövs, men det finns några undantag.

Små barn upp till två års ålder behöver D-vitamintillskott i form av droppar. Äldre personer som vistas mycket inomhus och personer med mörk hudfärg kan också behöva extra D-vitamin.

För kvinnor som kan tänkas bli gravida rekommenderar Livsmedelsverket folsyretillskott i form av piller för att minska risken för ryggmärgsbråck hos barnet.

ceejay
2011-09-06, 23:11
har för mig att det finns en tråd om detta med en del diskussion i

tumme
2011-09-06, 23:57
Förutom anabola delen så tycker jag det låter ganska vettigt. Det mesta är skit vanliga tränande, eller icke tränande före den delen också, inte behöver.

aijou
2011-09-07, 06:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171284