handdator

Visa fullständig version : Vad vet du om ditt ursprung?


Osten80
2011-09-06, 21:56
För lite mer än ett halvår sedan började jag släktforska. Det är något som jag egentligen funderat på i ungefär tio år, men jag har aldrig riktigt kommit till skott förrän nu. Som vanligt när jag hittar något intressant, snöar jag in totalt på det och har lagt ner mer tid på detta under bara ett halvår jämfört med vad de flesta gör under ett helt decenium, och få saker jag ägnat mig åt har varit så intressant som denna.

Jag har ägnat mig åt min fars släkt, då morsans redan är så gott som färdigutforskad och sammanställd av andra personer än jag.

På min farfars fars sida har jag kommit så långt bak det går att komma, 1680-tal (det går fortfarande att bredda väldigt mycket mer), och de består mestadels av bönder som har verkat inom en radie av en mil från där jag befinner mig nu. Den här grenen har, i och med bondeskapet, haft det något bättre än den andra, även om en del av dem har slarvat bort sina ägor och slutat som utfattiga och alkoholiserade. Det värsta som går att hitta här är väldigt många oäktingar, en falskmyntare, ett par kusingiften och andra småsaker.

På min farfars mors sida har det varit betydligt mer fattigt och eländigt, även om det verkligen inte var någon dans på rosor för de på min farfars fars sida. De bor på ungefär samma ställen som de i farfars fars gren, och tjänar ofta som pigor och drängar på deras ägor, i flera generationer. Här är jag nere på tidigt 1700-tal och har mycket mer att göra, både bakåt och på bredden. Här återfinns mängder av oregerliga båtsmän (de flesta avskedade på grund av dåligt uppförande), mördare, dömda rånare, slagskämpar, fyllon, fruktansvärt många oäktingar, lösdrivare, till och med en cirkusfarare på 1850-talet och en fattigdom och strävsamhet som är svår att föreställa sig för dagens svenskar. De har på sin höjd varit torpare, men påfallande ofta slutat som fattighjon och extremt fattiga.

Den första grenen har utvandrat till Amerika i ganska stor andel. Av ungefär 350 hittils fullständigt kartlagda personer återfinns nästan 40 stycken som utvandrade. Hur många som sedan kom tillbaka vet jag inte ännu, och siffran kommer förmodligen att växa ordentligt ju mer jag gräver. Även i den här takten har jag att göra i flera år innan jag ens närmar mig färdig, och med den tillfredställelsen det hittills gett, hoppas jag verkligen att det dröjer ett bra tag innan jag är tvungen att avsluta.

Hur är det med dig? Vad vet du, och är du ens intresserad av ditt ursprung?

grondahl
2011-09-06, 22:05
En släkting har letat reda på huvuddragen från 1600-talet och framåt för min fars sida och ett par generationer bakåt på min mors.

En salig blandning är man; etniska finnar från svenska sidan av gränsen, etniska svenskar från en liten håla utanför Vasa, norrbottningar, hälsingebor, ångermanlänningar, skogssamer och dylikt.

Har nog tänkt göra en egen släktforskning någon gång i framtiden, är intresserad av historia generellt och varför inte gräva där man står.

Sparven från Minsk
2011-09-06, 22:07
Kvarts rygg, morfar var från ryssland.
Min mor försökte släktforska på den delen av släkten men mycket av pappersarbetet är borta i ryssland och försvunnit i krig o skit.

ceejay
2011-09-06, 22:13
ingenting :(

tp_88
2011-09-06, 22:16
Fullständigt ointresserad.

Så... väldigt lite.

Deceiver85
2011-09-06, 22:17
På mammas sida har vi spårat släkt tillbaka till sent 1500-tal, det var lätt att spåra eftersom de har bott runt Örebro hela tiden.

pialia
2011-09-06, 22:19
Nån gammel gammel morfar var en forskande biodlare i Irland på 1800-talet :-D Längre än så är det ingen i släkten som kommit, vad jag vet.

De nationaliteter som jag vet finns i släkten är: Svensk, finsk, irländsk, polsk, rysk och (amerikansk)

Amerikanerna är dock egentligen en blandning of all the above :D

Exdiaq
2011-09-06, 22:21
På mormors, farfars och farmors sida står jag med fötterna så djupt ner i den skånska myllan som det går har jag för mig. Min morfar var värmlänning och tror han hade lika djupa rötter där, men inte säker.

Exdiaq
2011-09-06, 22:22
Nån gammel gammel morfar var en forskande biodlare i Irland på 1800-talet :-D Längre än så är det ingen i släkten som kommit, vad jag vet.

De nationaliteter som jag vet finns i släkten är: Svensk, finsk, irländsk, polsk, rysk och (amerikansk)

Amerikanerna är dock egentligen en blandning of all the above :D

Nog sagt det innan, men ditt släktträd hade jag gärna sett. Holy moly vilket arbete det skulle vara att sätta ihop!

Osten80
2011-09-06, 22:25
Har nog tänkt göra en egen släktforskning någon gång i framtiden, är intresserad av historia generellt och varför inte gräva där man står.

Jag är också väldigt historieintresserad, och det intresset har nu fått en helt annan dimension när det kommer så pass nära som ens egen släkt. Det är lite extra tacksamt för mig, då jag bor på i princip samma plats som den som min fars släkt har befunnit sig på i över 350 år. De har verkat på en radie av ungefär en mil, där jag nu efter diverse snedsprång och utflykter, återigen befinner mig nästan exaxt i mitten. Jag vistas så gott som dagligen i de skogar som de har levt sina liv i, och vet exaxta boplatser för ett flertal av de gamla släktingarna. En del hus finns faktiskt kvar, så gamla som från tidigt 1800-tal och i andra fall finns torpgrunder och liknande kvar, men för det mesta är deras spår för alltid borta.

Kvarts rygg, morfar var från ryssland.
Min mor försökte släktforska på den delen av släkten men mycket av pappersarbetet är borta i ryssland och försvunnit i krig o skit.

Det är tacksamt att vara svensk när det kommer till släktforskning. Inget annat land har så god och gammal dokumentation som vi har. Kvarts rygg är inte illa. ;)

Krampus
2011-09-06, 22:47
Farfars far var livakt åt Ungerska presidenten.
Har inte så mycket kunskap långt bak, men blev sugen på att ta reda på mer nu.

Lellan
2011-09-06, 23:00
Intressant att höra om din släkt! Tycker det är kul, min pappa släktforskar och hittar lite roligheter. Bl a två "häxor" som brändes på bål ("kloka gummor" som barn pekade ut, precis som man hört talas om. Ena halshögg de innan hon brändes, båda var rätt gamla med dåtidens mått). Har ingen större koll, men min pappa har årtal och namn på lite folk man känner igen och en del drama.

På min mammas sida var det långa människor som verkade lite fisförnäma och djupa. Men på pappas strävsamt fattigt bonnfolk och lite mer action. Människoöden och historia är intressant, inte så mkt intressantare för att man är släkt men minns ett foto på en ung (14?) tjej som begravdes med öppen kista, hon skrev dagbok men pappa blev förfärad när jag läste (var i hennes ålder) och tog den. Snacka om att det ökade mystiken! Måste fråga vad det handlade om. Hon var så lik mig (på bilden) så det kändes lite spännande då minns jag.

Enda "kändisen" jag vet vid namn så här på rak arm är Dan Andersson, diktaren. Minns att jag gillade honom när jag gick i skolan, så det tyckte jag var lite kul.

Deceiver85
2011-09-06, 23:46
Intressant att höra om din släkt! Tycker det är kul, min pappa släktforskar och hittar lite roligheter. Bl a två "häxor" som brändes på bål ("kloka gummor" som barn pekade ut, precis som man hört talas om. Ena halshögg de innan hon brändes, båda var rätt gamla med dåtidens mått). Har ingen större koll, men min pappa har årtal och namn på lite folk man känner igen och en del drama.

Freakigt med häxor i släkten :D Det coolaste jag har att komma med är en släkting som strök med när Titanic sjönk.

Klein
2011-09-07, 00:16
Har inte så bra koll men har fått berättat för mig att det i kyrkoböckerna i Jakobstad står att min farmors farfars mor blev våldtagen av engelska sjörövare då hon vallade får. Den resulterande avkomman, min farmors farfar, kallades engelsmannen och han hängav sig tydligen åt satanism.

På min mors sida så går det inte att gå så långt tillbaka i tiden då kyrkan där alla papper fanns brann upp för x antal år sedan. Förhoppningsvis var det inte min farmors farfar som satte eld på kyrkan.

Landström
2011-09-07, 00:21
På min fars sida har jag lyckats spåra upp alla "fädrer" och fakta om dem ända bort till min farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfar. Han hette Henrik och föddes år 1470 i Grelsbyn utanför Överkalix.

Namnet Landström fick min farfars farfars far Karl Landström tilldelat sig när han låg inne i det militära i början av 1800-talet. På den tiden var det vanligt att man tilldelades nya efternamn i det militära.

Släkten har varit välbärgad och har bestått av storbönder.

På min mors sida har jag lyckats spåra släkten ända bort till Tyskland år 1560 då Hans Gerich föddes. Han flyttade till Sverige och Fellingsbro (Örebro län) där släkten fortsatte att leva.

Sammanfattningsvis är jag alltså på min fars sida en norrbottning sedan minst 16 generationer tillbaka men på min mors sida har jag en tysk ådra.

Helt otroligt intressant att släktforska. *cupid*

<Mike>
2011-09-07, 00:32
Min morbror har släktforskat väldigt mycket i min mors sida av familjen. Uppenbarligen är min mors släkt ursprungligen från Danmark. De flyttade till Sverige typ på 1400/1500-talet i samband med att min släkting (någon krigsgeneral tror jag) flyttade till Tjörn. Enligt vad jag hört ska denna personen fått Tjörn av den Svenska kungen (vem det nu var vid den tiden) som någon slags belöning. Han hette Måneskiöld (med dansk stavning) i efternamn.
Känner mig dock osäker då det var länge sedan jag hörde om detta. Blir kanske att kolla upp det mer noggrant.

På min fars sida hittar man många samer och norrlänningar. En av mina släktingar var Christoffer Kramm som levde på 1700-talet. Staden Kramfors i norrland är uppkallad efter honom.


Några andra intressanta släktingar känner jag inte till i min släkt.

krellik
2011-09-07, 00:35
Farsan har släktforskat lite men jag har inte tagit del av resultaten, lite konstigt då jag generellt är intresserad av sånt här, får göra slag i saken och fråga ut honom.

Det jag vet från pappas sida är att farfars farfar var indelt sjöman och hade fått efternamnet "Stam", till saken hör att den som hade haft samma post innan och som också då hade fått namnet Stam var en oärlig odåga till suput. Så det kom ett visst rykte med namnet vilket inte var så kul. Farfars farfar rädade dock livet på ett överförfriskat befäll som hade ramlat i vattnet och blev frågad vad han ville ha som belöning och det var att byta efternam, därav heter jag inte Stam i efternamn vilket jag är glad för.

Farfars föräldrar var statare och de gick bort när farfar och hans syster var små, man löste det så att för föräldralösa barn anordnades det en sorts "auktion" på torget där de som krävde minst ersätning för att ta hand om barnet fick ta hand om barnet. Farfar hade tur, han hade hjälpt en snäll tant med släden en vinterdag när han var liten och blivit kompis med hennes son, så de tog honom utan ersättning och dem såg han som sina föräldrar och kompisen blev hans bror.

Hans syster hade mindre tur, de få klänningar hon hade togs ifrån henne och hon fick gå i trasor typ, fick bo i en liten bod med en alkoholiserad dräng som hon fick mota bort med en kvast när han blev berusad för att han inte skulle ge sig på henne. Med lite tur så fick en barnlös äldre kvinna syn på henne i hennes bedrövliga tillstånd, hon marscherade upp till foster"föräldrarna" och mer eller mindre slet ungen med sig samtidigt som hon sa några mer eller mindre valda ord till svinen.
Så hon hamnade hos en bra familj tillslut också, kunde slutat mycket mer olyckligt om hon inte haft den turen. Hon har fortfarande tårar i ögonen vid 86 års ålder när hon berättar om hur tanten tog henne till affären snabbt därefter och valde ut en fin klänning till henne, varav farfars syster började gråta. Tanten blev helt till sig och undrade vad som var felet och då snyftade hon ur sig att det var lika bra att lämna tillbaka klänningen för hon visste att de skulle ta ifrån henne den snart ändå.

Deceiver85
2011-09-07, 00:47
På min mors sida har jag lyckats spåra släkten ända bort till Tyskland år 1560 då Hans Gerich föddes. Han flyttade till Sverige och Fellingsbro (Örebro län) där släkten fortsatte att leva.

Äg!

shut teh face
2011-09-07, 04:40
Jag har inte forskat så mycket själv men min familj har gjort det och jag har inte tagit reda på så mycket där heller, men det mest anmärkningsvärda är väl att det fanns ett gammalt samhälle (1500-talet) i Växjö som hette vad jag heter i efternamn, sedan tog vår adliga kling bort från namnet och numer finns det en byggnad där som heter oss, mer vill jag inte säga utan att avslöja mitt namn. :D Från början är vi valloner men släkten finns sedan länge utspridd i Sverige, Cypern, Florida och Japan.

ddewe
2011-09-07, 05:03
Så långt bak är det väl inte, men min morfars far var en tysk motståndare till Hitler och har bland annat debatterat emot Adolf själv, det är vad jag vet på rak arm.

Biceps
2011-09-07, 05:14
Jag vet att jag har släkt på morsans sida som utvandrat till staterna, och att långt bak så var någon dansk. Mer vet jag ej :thumbup:

Kwon
2011-09-07, 05:19
Kvarts rygg, morfar var från ryssland.
Min mor försökte släktforska på den delen av släkten men mycket av pappersarbetet är borta i ryssland och försvunnit i krig o skit.

Inte Fifty fifty överkropp ben?

Så du kör mycket Lats-övningar då eller? :D

Yip_man
2011-09-07, 06:12
För oss som är totalt lost , var börjar man , var letar man info osv ?

Rahf
2011-09-07, 06:19
Morfar var tysk. Jag är fortfarande nyfiken på hur han kom att träffa mormor, eller Sverige ö.h.t. Mer vet jag inte om släkten.

MasterChief
2011-09-07, 06:27
På fars sida ligger ursprunget i släkten Munthe (gammal adlig europeisk släkt med ursprung i Flandern/Tyskland). Men min farmor envisades med att byta efternamn när hon gifte sig, till sin döttrars förtret. Så nu har jag "bara" ett vanligt bondenamn.

Vet att någon i släkten har släktforskat som en tok men har inte orkat kolla upp det. Jag är inte jätteintresserad.

Morrris
2011-09-07, 06:28
50% amerikan, 37,5% svensk, 12,5% tysk.

Har gjorts släktforskning på svenska sidan, men såvitt jag minns var det bara fattighjon så långt ögat kunde nå...

Rahf
2011-09-07, 06:35
50% amerikan, 37,5% svensk, 12,5% tysk.

Har gjorts släktforskning på svenska sidan, men såvitt jag minns var det bara fattighjon så långt ögat kunde nå...

Men amerikan är inget folkslag, såvida du inte menar uramerikan! Vet du inte var de härstammade ifrån?

Morrris
2011-09-07, 06:40
Men amerikan är inget folkslag, såvida du inte menar uramerikan! Vet du inte var de härstammade ifrån?

Farmor är tyska. Nej, mer än så vet jag inte. Är uppriktigt sagt inte så intresserad.

Piranha
2011-09-07, 06:42
Ingenting egentligen sånär som på en 2-3 generationer tillbaka, men jag förväntar mig en hel rad med drängar, trälar och bastarder, kanske en och annan häxa.

bertbert
2011-09-07, 06:44
Jag har inte släktforskat, men farsgubben har roat sig med detta. Vi tillhör den så kallade Långarydssläkten.

http://www.langarydsslakten.se/

På mors sida har jag inte forskat alls.

Jag är för övrigt hedning, oäkting och utböling. :Virro

bertbert
2011-09-07, 06:44
Ingenting egentligen sånär som på en 2-3 generationer tillbaka, men jag förväntar mig en hel rad med drängar, trälar och bastarder, kanske en och annan häxa.

Alltså... när jag läste det där kunde jag inte låta bli att fnittra harmynt! :laugh:

mangemani
2011-09-07, 07:08
morsan har släktforskat våran släkt ända tillbaks på 1400 talet, vilket är ganska imponerande, har fått reda på att några i våra tidigare generationer har deltagit i stora krig, typ tjänstgjort i den karolinska armen, aktiv inom militären under wwII(både i den svenska och den tyska armen) mm
angående mig så har jag tydligen tyskt blod i mig.

z_bumbi
2011-09-07, 07:21
För oss som är totalt lost , var börjar man , var letar man info osv ?

Länsbiblioteket har kopior på kyrkböckerna för länet, lokala bibliotek och hembyggdsföreningar kan ha socknen/socknarna. Numera har mormonerna digitaliserat det mesta och därmed finns det också i databaser men jag har inte kolll på om de är klara med allt som finns i Sverige eller om de är allmänt tillgängliga.
Kyrkböckerna var dåtidens folkbokföring och går allmänt tillbaka till sent 1600-tal eller tidigt 1700-tal.

En annan väg att gå är också att kolla på de sidor på nätet som sysslar med släktforskning, om du har tur så hittar du en släkting i någon annans forskning och då kan du spinna vidare på det. Om inte så kan du få hjälp med hur du går vidare.

raQblad
2011-09-07, 09:07
Farmor slæktforskar næstan religiøst. På pappas sida har vi nu kommit tillbaka till tidigt 1500-tal. Har belgiskt valonblod i mig.

Nuthead
2011-09-07, 09:19
Min fars kusin Barry dog i vietnamkriget!

ont: färdigforskat, kommer till 1600-1700 talet. Bönder främst, och flera brandmän sedan brandväsendet uppkom. Enstaka lärare.

Osten80
2011-09-07, 09:19
För oss som är totalt lost , var börjar man , var letar man info osv ?

Först och främst finns det ett antal databaser utgivna av Sveriges släktforskarförbund. De kostar några hundralappar stycket, men finns såklart att tillgå på annat sätt om man är inte är så nogräknad.

Sveriges Befolkning 1880
Sveriges Befolkning 1900
Sveriges Befolkning 1970
Sveriges Befolkning 1980
Sveriges Befolkning 1990
Sveriges Dödbok 1901-2009

Förutom de databaserna finns andra en mängd andra register, men du klarar dig väldigt bra med de ovanstående.

Det mesta materialet hittar du i kyrkböckerna. Förr har man varit tvungen att sitta med mikrofilm på biblioteket, men nuförtiden finns materialet inscannat och upplagt på nätet så att man kan sköta sin forskning från tv-soffan. Materialet före 1895 är färdigscannat för hela landet, och för vissa län är även materialet efter 1895 klart. För andra län är det inte klart, men beräknas vara det senast 2013. Det är materialet före 1895 som är det viktigaste, och det är som sagt färdigt för hela landet.

För att få tillgång till kyrkböckerna måste du skaffa dig ett abonnemang
hos någon av de som tillhandahåller tjänsterna. Det finns ett par alternativ, och vilket som är bäst tjabbas det lite om. Det skiljer lite i bildkvalitet, materiallängd osv.

Jag använder riksarkivets tjänst som finns på:
http://www.svar.ra.se/
Detta alternativet ska ha tydligen mest material att tillgå, men ha något sämre kvalitet på sina bilder.

Andra alternativ är:
http://www.arkivdigital.se/
Här ska mängden material vara lite sämre, men bilderna är scannade i färg och har därmed lite högre kvalitet.

http://www.genline.se/
Den vet jag egentligen inget om.

Det finns också ett ypperligt forum med mängder av information och hjälpsamma medlemmar:

http://aforum.genealogi.se/discus/

Börja gärna med att skaffa ett par böcker om ämnet för att få ett grepp om grunderna, till exempel dessa:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=912711886X
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127120619

Det är inte speciellt svårt att släktforska när man väl har fattat metodiken, lärt sig att söka i databaser, osv. En normalintelligent och lite finurlig person med lite känsla för detektivarbete klarar sig finfint. Däremot är det enormt tidskrävande, och har man väl börjat blir det för de flesta så beroendeframkallande att det inte går att sluta. Tiden bara flyger iväg och man hamnar ganska snart på ett sjukt antal spenderade timmar.

Hoppas att jag inte har avskräckt dig nu. Om du vill börja lite lugnt, sätt dig ner och snacka med äldre släktingar. Där finns ofta ovärdelig information som man inte hittar i kyrkböcker och är du helt lost vad gäller din släkt kan de ofta ge dig en bra grund att börja från.

Lycka till!

Nuthead
2011-09-07, 09:23
Osten på vilket vis har du dokumenterat arbetet? Använder du något program eller skrivit ner allt för hand & ritat klassiska träd och sånt mysigt?

Viktigt att någon annan ska kunna hitta i ens papper :)

Osten80
2011-09-07, 09:38
Osten på vilket vis har du dokumenterat arbetet? Använder du något program eller skrivit ner allt för hand & ritat klassiska träd och sånt mysigt?

Viktigt att någon annan ska kunna hitta i ens papper :)

Sorry, jag glömde det. Det blir snabbt extremt mycket information att hantera, så ett program för dokumentering är ett absolut måste.
Själv använder jag PAF (Personal Ancestry File).
http://www.familysearch.org/eng/paf/

Det finns säkert bättre program än det jag använder, men jag började med det och har kört in mig på det, så nu vill jag inte gärna byta.

Osten80
2011-09-07, 10:38
Intressant att höra om din släkt! Tycker det är kul, min pappa släktforskar och hittar lite roligheter. Bl a två "häxor" som brändes på bål ("kloka gummor" som barn pekade ut, precis som man hört talas om. Ena halshögg de innan hon brändes, båda var rätt gamla med dåtidens mått). Har ingen större koll, men min pappa har årtal och namn på lite folk man känner igen och en del drama.

Absolut inget illa menat nu, Lellan, men på något sätt är det rätt kul att just du har häxor i släkten. Jag har inga problem att föreställa mig dig som häxa på 1600-talet. En snäll och lite skum gumma som driver runt och "botar" sjuka människor med tveksamma örter. :D

På min mammas sida var det långa människor som verkade lite fisförnäma och djupa.


:laugh:

Landström
2011-09-07, 10:38
Äg!

Du vet det! :cool:

LoveMachine
2011-09-07, 15:20
Jag har inte forskat själv men på min mammas sida har man släktforskat så långt som till 1700-talets mitt om jag minns rätt. En hel del fattigdom och vissa mindre lyckade val av partner vill jag minnas. Det finns dock en sak som sticker ut. Min mamma har ett ovanligt namn med en ännu mer ovanlig stavning som känns ganska ålderdomligt. Det släktforskarna tog reda på var att den sidan tydligen varit adliga. Det hela började med att en av förfäderna var soldat under Gustav III tid och på så sätt blev adlad och tilldelad en personlig vapensköld för någon form av prestation, minns inte vad. Problemet var att han var så fattig att familjen inte kunde betala den väldigt symboliska summan för att att skulle registreras hos de rätta instanserna. Så vapenskölden finns i ett exemplar i en kyrka som släktforskaren besökt men släkten finns inte med i adelskalendern. Det är true metall. Jag har gjort några halvtappra försök att hitta vapenskölden men utan framgång, den vore kul att ha på sitt visitkort.

agazza
2011-09-07, 15:31
Moster har släktforskat i säkert tjugo år nu, det visar sig att jag tydligen är en grek/tattarblandning (jag får säga så :D)

krappen
2011-09-07, 16:04
Har ej släktforskat, tror det skulle bli svårt med tanke på att min farmor och farfar är födda i Ingermanland som ej längre finns. Republiken Ingermanland låg vid området runt finska viken och är idag tillhörande Ryssland om jag inte är helt ute och cyklar, eller till en viss del Finland också.

Min Mormor är en typisk helsvensk bondpiga och har förmodligen rötter i Sverige men Morfar å andra sidan är ett mysterium, i början på 1900-talet så jobbade hans mor som tjänstekvinna åt en rik familj, hon blev på smällen av någon utländsk herre som var på besök och i skammen som det innebar att vara gravid tjänstekvinna så ansåg hon att det var bäst att lämna min morfar till ett fosterhem. Där har han växt upp med foster-föräldrar och syskon och ingen vet vem mannen som gjorde mamman på smällen var.
Min morfar har ett ganska besynnerligt utseende, han har lite sneda ögon vilket jag tror att jag också har ärvt till viss del och så även min mamma. Ett första intryck säger att han mycket väl skulle kunna vara spanjor eller sydeuropé, han har mörkt skäggstubb och i dagsläget svart-grå-silvrigt hår, men det är just ögonen som säger mig att han liknar mer en.... Mongol? Det är väldigt spekulativt men det hade vart otroligt intressant att kunna ta reda på hans härkomst på något sätt.

Dakke
2011-09-07, 17:16
På 1600-talet kom det en tysk smed till Sverige, han är en av mina förfäder. *cupid*

frozzon
2011-09-07, 17:20
tydligen släkt med napoleon :P och "gorillan" från Olas show. ursprungligen från frankrike.

von huff
2011-09-07, 17:25
Vet att en del av släkten kommer från ett land som kallades Livland som ligger nånstans vid Estland

Osten80
2011-09-07, 19:11
Hahaha, nu fick jag, genom att morsan av en slump hade råkat titta på tv-programmet "Vem tror du att du är", precis reda på att jag på morsans sida är ganska nära släkt med Lena Endre. Nu sitter jag här och känner mig ganska smutsig när jag tänker på hur många gånger jag fantiserat om att ägna mig åt osedligheter med den kvinnan. :laugh:
Dessutom har jag, genom våra gemensamma förfäders deltagande i det ökända Ådalen, kommunistblod i ådrorna. :/

Kwon
2011-09-07, 19:12
Lena Endre? Grymt Osten! Grymt!

Osten80
2011-09-07, 19:18
Lena Endre? Grymt Osten! Grymt!

Haha. Släkt eller ej, jag får nog fan ta hem ett gammalt avsnitt av Varuhuset och dra en fap på det i alla fall.

Stoltz
2011-09-07, 19:34
Jag kan relativt mycket om min släkt på pappas sida, då han släktforskar. Har även fått reda på en del av honom om mammas släkt, men inte riktigt lika långt bak.

En sak är säker - Vi är entreprenörer, säljare och underhållare hela bunten :D Skrämmande att den kedjan fortfarande är igång och inte verkar vara på väg att avbrytas, halva släkten är egna företagare :D

Thompao
2011-09-07, 20:02
på farfars sida: mest finne, även ryss, tysk jude.

farmors: mest finne, även same.

morfars sida: finne, tysk, finlandssvensk

mormors sida: finne, same.

utseendemässigt har ja ärvt mkt från morfars tyska/svenska sida, blond, blåögd (trååkigt!). hade gärna haft mormors drag med mörkare hy svart hår o bruna ögon:P

davvvan
2011-09-07, 20:21
Vallonsläkte på farfars sida. Morfars släkt kommer från Tyskland, gotlänning som han var. En var borgmästare i en tysk stad som jag inte nu kommer på namnet på... Mycket präster osv, på Gotland.

Xtronal
2011-09-07, 20:25
Det ända jag vet är att min familj, på pappas sida kommer de från Savonlinna, Suomi. Ligger typ nära gränsen till Ryssland.

Så under det finska vinterkriget så var min farfar tvungen att fly, han berättade att alla hans vänner dog som flugor när de sprang, och att bara han klarade sig. Sorgligt men sant.

davvvan
2011-09-07, 20:37
Vallonsläkte på farfars sida. Morfars släkt kommer från Tyskland, gotlänning som han var. En var borgmästare i en tysk stad som jag inte nu kommer på namnet på... Mycket präster osv, på Gotland.

Borgmästare i Stralsund, Nikolaus Schmitterlow.

Tricklew
2011-09-07, 23:27
tydligen släkt med napoleon :P och "gorillan" från Olas show. ursprungligen från frankrike.

Jag måste vara en hemsk cyniker, men jag har träffat sådana enorma mängder med folk som varit släkt med diverse kungar, erövrare mm att jag inte tror ett dyft på det. När man lyssnar på vissa som talar om sin släkt får man intrycket att 19 av 20 förr i tiden var erövrare eller kungar. Och den sista var adel.


Ont: Svensk sedan långt tillbaks på morsans sida, fattigt folk hela bunten, och alla har inte varit godhjärtade människor precis. Vet inget om farsans sida.