handdator

Visa fullständig version : Vassle upptag hur mycket kolhydrater behövs?


a.k
2011-09-06, 19:07
Jag vet att cirka 20 gram vassle kan tas upp på tom mage, men om vi säger att jag vill få i mig 50 gram protein från mitt pulver på tom mage eftersom jag inte hinner käka mer idag men vill komma upp till mina 200 gram per dag, räcker det då med typ 4 dl mjölk(20 gram kolhydrater) för att de där 50 grammen ska tas upp elr hur mycket kolhydrater behöver jag, hur beräknar jag ?

Sheogorath
2011-09-06, 20:18
Jag vet att cirka 20 gram vassle kan tas upp på tom mage, men om vi säger att jag vill få i mig 50 gram protein från mitt pulver på tom mage eftersom jag inte hinner käka mer idag men vill komma upp till mina 200 gram per dag, räcker det då med typ 4 dl mjölk(20 gram kolhydrater) för att de där 50 grammen ska tas upp elr hur mycket kolhydrater behöver jag, hur beräknar jag ?

Det är inte kolhydrater som stoppar upp magsäckstömningen och förlångsammar upptaget i första hand utan fett. Det är ganska små mängder fett även i fet mjölk. Mjölk (och andra flytande födoämnen) är nog öht ett dumt val för att säkerställa att en stor mängd vassleprotein kan tas upp i en och samma sittning (om teorin nu ens håller vatten). Du ska se till att ha vanlig mat i magen helt enkelt. Kött, ost osv. Ett alternativ är att använda dig av ett helmjölksprotein, exempelvis Double Pro. Den har fördelningen 20/80 vassle/kasein, så då behövs det pulver motsvarande 100 g protein för att få i dig dina 20 g vassle, men det finns såklart pulver med andra fördelningar också. Har för mig att Protec t.ex. har 30/70. Annars kan du blanda ditt eget. Köp ett kaseinpulver och gör en 40/60 mix eller något så kan du lätt få i dig tillräckligt med vassle och protein i en och samma drink.

stafh
2011-09-06, 20:21
De flesta proteiner är väl föga fettlösliga i vilket fall. Det är väl snarare hur proteinerna är "paketerade" som bestämmer upptagshastigheten, fria proteiner i vätska tas upp snabbare än proteinerna från en köttbit eller en skiva bröd (som tar lite tid att lösa upp).

z_bumbi
2011-09-06, 20:26
Om du ändå har mjölk så är det ca 80 kasein och ca 20 vassle så drick mer mjölk och mindre vassle. Inte för att förlusten borde vara så enorm på 4 dl mjölk plus vassle upp till 50 g protein och den enda biverkningen är antagligen att du blir lite mer gasig.

Sheogorath
2011-09-06, 20:29
Om du ändå har mjölk så är det ca 80 kasein och ca 20 vassle så drick mer mjölk och mindre vassle. Inte för att förlusten borde vara så enorm på 4 dl mjölk plus vassle upp till 50 g protein och den enda biverkningen är antagligen att du blir lite mer gasig.

26-27 g vassleprotein från pulver + 5 dl mjölk borde bli i runda slängar 30 g vassleprotein och 43-44 g protein totalt (vassle + kasein). Bra och enkel lösning. :thumbup:

whalle
2011-09-06, 20:37
Det är inte kolhydrater som stoppar upp magsäckstömningen och förlångsammar upptaget i första hand utan fett. Det är ganska små mängder fett även i fet mjölk. Mjölk (och andra flytande födoämnen) är nog öht ett dumt val för att säkerställa att en stor mängd vassleprotein kan tas upp i en och samma sittning (om teorin nu ens håller vatten). Du ska se till att ha vanlig mat i magen helt enkelt. Kött, ost osv. Ett alternativ är att använda dig av ett helmjölksprotein, exempelvis Double Pro. Den har fördelningen 20/80 vassle/kasein, så då behövs det pulver motsvarande 100 g protein för att få i dig dina 20 g vassle, men det finns såklart pulver med andra fördelningar också. Har för mig att Protec t.ex. har 30/70. Annars kan du blanda ditt eget. Köp ett kaseinpulver och gör en 40/60 mix eller något så kan du lätt få i dig tillräckligt med vassle och protein i en och samma drink.


Tillräckligt med vassle? Det gör ju inget om det skulle vara rent kasein, det är ju som jag förstår det den totala dagsvolymen av protein han vill få upp.


Och nu när jag tänker på det så har jag för mig att jag läst någonstans att kasein stimulerar den akuta proteinsyntesen lika bra som vassle, någon som kan bekräfta/dementera?

Sheogorath
2011-09-06, 20:41
Tillräckligt med vassle? Det gör ju inget om det skulle vara rent kasein, det är ju som jag förstår det den totala dagsvolymen av protein han vill få upp.


Och nu när jag tänker på det så har jag för mig att jag läst någonstans att kasein stimulerar den akuta proteinsyntesen lika bra som vassle, någon som kan bekräfta/dementera?

Mjae. Det är ju en tolkningsfråga. Att han slänger sig med siffran 20 g och formuleringen "tom mage" hintar ju om att han vill åt vasslets uppreglerande effekt på muskelproteinsyntesen. Den är som störst vid 20 g och man kan därför tänka att han ämnar komma upp i den mängden åtminstone. Men här kan ju TS själv förklara hur det ligger till. Jag utgick från att det var så av ovanstående anledningar.

Eddie Vedder
2011-09-06, 20:47
Och nu när jag tänker på det så har jag för mig att jag läst någonstans att kasein stimulerar den akuta proteinsyntesen lika bra som vassle, någon som kan bekräfta/dementera?

Inte lika bra. Men kasein stimulerar MPS efter träning ja.

Anders The Peak
2011-09-06, 20:50
Tillräckligt med vassle? Det gör ju inget om det skulle vara rent kasein, det är ju som jag förstår det den totala dagsvolymen av protein han vill få upp.


Och nu när jag tänker på det så har jag för mig att jag läst någonstans att kasein stimulerar den akuta proteinsyntesen lika bra som vassle, någon som kan bekräfta/dementera?

Ja det är dosrelaterat och upp till 20 gr stimulerar kasein jämförbart med vassle. Fast troligen är det av värde att inta ett mjölkprotein 80/20 efter träningen eftersom det ger bättre proteinbalans jämfört med enbart vassle-

a.k
2011-09-06, 21:43
Jag bryr mig inte om vad för proteintyp de skulle "bli" dvs vassle vs whatever, bara allt tas upp så småningom o man slipper pissa ut det

a.k
2011-09-06, 22:37
Tillräckligt med vassle? Det gör ju inget om det skulle vara rent kasein, det är ju som jag förstår det den totala dagsvolymen av protein han vill få upp.


Och nu när jag tänker på det så har jag för mig att jag läst någonstans att kasein stimulerar den akuta proteinsyntesen lika bra som vassle, någon som kan bekräfta/dementera?

du har helt rätt den totala volymen över dagen som spelar roll inget annat..

bustz0rz
2011-09-06, 22:40
Jag bryr mig inte om vad för proteintyp de skulle "bli" dvs vassle vs whatever, bara allt tas upp så småningom o man slipper pissa ut det

Pissa ut det kommer du aldrig göra, däremot skita ut det om du skulle ta för mycket på tom mage. Vill du vara säker på att 50g vassleprotein tas upp så får du helt enkelt ta det tillsammans med/efter en måltid.

a.k
2011-09-06, 22:51
Pissa ut det kommer du aldrig göra, däremot skita ut det om du skulle ta för mycket på tom mage. Vill du vara säker på att 50g vassleprotein tas upp så får du helt enkelt ta det tillsammans med/efter en måltid.

Aha hehe där lärde jag mig något nytt då.. Okej tänkte ifall nån visste mer exakt hur mycket kolhydrater/fett man behöver för att slippa skita ut de ..

Sheogorath
2011-09-07, 05:45
Aha hehe där lärde jag mig något nytt då.. Okej tänkte ifall nån visste mer exakt hur mycket kolhydrater/fett man behöver för att slippa skita ut de ..

Om du nu inte bryr dig om vilken proteinsort du äter men är orolig för att skita ut protein så kan du välja vilken som helst förutom vassle. Det finns ingen som kan svara på hur mycket mat i magen som krävs "exakt" för att ta upp stora mängder vassle. Det är inte ens klarlagt ATT man skiter ut vassleprotein som tas på tom mage. Det är en hypotes.

RobbanColeman
2011-09-07, 06:01
Om du nu inte bryr dig om vilken proteinsort du äter men är orolig för att skita ut protein så kan du välja vilken som helst förutom vassle. Det finns ingen som kan svara på hur mycket mat i magen som krävs "exakt" för att ta upp stora mängder vassle. Det är inte ens klarlagt ATT man skiter ut vassleprotein som tas på tom mage. Det är en hypotes.

Jag gör det inte, det är ett faktum.

Sheogorath
2011-09-07, 06:04
Jag gör det inte, det är ett faktum.

Nej, det är inget faktum förrän man analyserat bajs från många olika vassledrickande personer i laboratorium, helst i flera olika studier/sammanhang, vilket varken du eller någon annan gjort. Du tror inte att man skiter ut vassle baserat på dina egna erfarenheter, vilket är helt ok men det gör det inte till ett faktum.

RobbanColeman
2011-09-07, 06:13
Nej, det är inget faktum förrän man analyserat bajs från många olika vassledrickande personer i laboratorium, helst i flera olika studier/sammanhang, vilket varken du eller någon annan gjort. Du tror inte att man skiter ut vassle baserat på dina egna erfarenheter, vilket är helt ok men det gör det inte till ett faktum.

Leta inte så förbannat efter verkligheten, öppna ögonen, den finns där hela tiden tro mig.

Min diet består i princip av 90% vassle. Jag bajsar inte bort det.

Sheogorath
2011-09-07, 07:05
Leta inte så förbannat efter verkligheten, öppna ögonen, den finns där hela tiden tro mig.

Min diet består i princip av 90% vassle. Jag bajsar inte bort det.

Även om just du skulle ta upp 100 % av allt vassle du äter trots bolusdoser svarar inte det för resten av människorna på den här planeten. Studier hade kunnat visa att det fanns skillnader mellan individer, grupper eller att alla tar upp allt. Just nu finns det data som tyder på att det finns en övre gräns, och då får man välja hur man förhåller sig till den datan. Personligen ser jag ingen vits i att dosera mer än 39 g Whey Fx (30 g protein) per drink och därför är valet enkelt för mig.

Anders The Peak
2011-09-07, 07:15
Så här säger han som startade det här forumet.
Ny forskning visar rent vassleprotein i doser om mer än 20 gram är kontraproduktivt när det gäller upptaget av aminosyror. Det beror på att när du tar vassle så tas aminosyran leucin upp väldigt snabbt. När kroppen tar upp för stora mängder av en aminosyra under en kort tid mättas transportsystemen så att upptaget av andra aminosyror minskar. Stora mängder vassleprotein leder dessutom till att leucinet oxideras, dvs bryts ned till energi. I samma studier har man testat 20 gr kasein direkt efter träning och det gav samma effekt som 20 gr vassle på muskeltillväxten. Vassle och kasein är m a o lika bra i doser upp till 20 gram men om du vill ta större mängder protein bör du ta en kombination av båda proteinerna men minska andelen vassle för att inte aminosyrorna ska konkurrera i upptag.


Antagligen har han handfast forskning som styrker det här påståendet annars skulle han in skrivit det här.

Eddie Vedder
2011-09-07, 09:02
Så här säger han som startade det här forumet.

Bartoll?

Leta inte så förbannat efter verkligheten, öppna ögonen, den finns där hela tiden tro mig.

Med den typen av bakåtsträvande resonemang hade solen cirkulerat runt jorden fortfarande enligt konsensus. Det är ju bara att öppna ögonen, du ser väl att solen flyttar på sig?

Anders The Peak
2011-09-07, 09:11
Henrik Eiselt

Eddie Vedder
2011-09-07, 09:21
Henrik Eiselt

Skulle du kunna länka till platsen där det citatet tagits ifrån?

Anders The Peak
2011-09-07, 10:30
Skulle du kunna länka till platsen där det citatet tagits ifrån?

YTTERLIGARE LÄSNING:

Compared with casein or total milk protein, digestion of milk soluble proteins is too rapid to sustain the anabolic postprandial amino acid requirement.
Lacroix M, Bos C, Leonil J, Airinei G, Luengo C, Dare S, Benamouzig R, Fouillet H, Fauquant J, Tome D, Gaudichon C.Am J Clin Nutr. 2006 Nov;84(5):1070-9.

Heat markers and quality indexes of industrially heat-treated [[15]N] milk protein measured in rats.Laxroix M, Leonil J et al J. agric. food chem. 2006, vol. 54, no4, pp. 1508-1517

Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise. Tipton KD, Elliott TA, Cree MG, Wolf SE, Sanford AP, Wolfe RR.Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81.

The effects of protein and amino Acid supplementation on performance and training adaptations during ten weeks of resistance training.
Kerksick CM, Rasmussen CJ, Lancaster SL, Magu B, Smith P, Melton C, Greenwood M, Almada AL, Earnest CP, Kreider RB. ¨ J Strength Cond Res. 2006 Aug;20(3):643-53.

Dangin M, Boirie Y, Guillet C, Beaufrere B. "Influence of the protein digestion rate on protein turnover in young and elderly subjects." J Nutr. 2002 Oct;132(10):3228S-33S. LÄNK

Boirie Y, Dangin M, Gachon P, Vasson MP, Maubois JL, Beaufrere B. "Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial protein accretion." Proc Natl Acad Sci U S A. 1997 Dec 23;94(26):14930-5.

Fruhbeck G. "Protein metabolism. Slow and fast dietary proteins."
Nature. 1998 Feb 26;391(6670):843, 845.

Beaufrere B, Dangin M, Boirie Y. " The 'fast' and 'slow' protein concept." Nestle Nutr Workshop Ser Clin Perform Programme. 2000;3:121-31; discussion 131-3.

Dangin M, Boirie Y, Garcia-Rodenas C, Gachon P, Fauquant J, Callier P, Ballevre O, Beaufrere B. "The digestion rate of protein is an independent regulating factor of postprandial protein retention." Am J Physiol Endocrinol
Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8. LÄNK

Dangin M, Guillet C, Garcia-Rodenas C, Gachon P, Bouteloup-Demange C, Reiffers-Magnani K, Fauquant J, Ballevre O, Beaufrere B. "The rate of protein digestion affects protein gain differently during aging in humans."
J Physiol. 2003 Jun 1;549(Pt 2):635-44. Epub 2003 Mar 28. LÄNK

Bos C, Metges CC, Gaudichon C, Petzke KJ, Pueyo ME, Morens C, Everwand J, Benamouzig R, Tome D."Postprandial kinetics of dietary amino acids are the main determinant of their metabolism after soy or milk
protein ingestion in humans." J Nutr. 2003 May;133(5):1308-15. LÄNK

Arnal MA, Mosoni L, Boirie Y, Houlier ML, Morin L, Verdier E, Ritz P, Antoine JM, Prugnaud J, Beaufrere B, Mirand PP."Protein pulse feeding improves protein retention in elderly women." Am J Clin Nutr. 1999 Jun;69(6):1202-8.

Eddie Vedder
2011-09-07, 10:33
YTTERLIGARE LÄSNING:

Hade du någon länk? Att vassle är för snabbt för att upprätthålla anabolism har ingen ifrågasatt. Däremot förefaller ju MPS-stimulering vara mer avgörande för positiv muskelproteinbalans om man bara i rimlig tid äter.

Det intressanta är ju jämföra med två exempel där man äter inom exempelvis 60-90 minuter. Är då vassle med högre akut MPS bättre eller sämre än blandprotein? Eftersom den minskade nedbrytningen ändå fixas med maten.

Nitrometan
2011-09-07, 11:41
Så här säger han som startade det här forumet.

Henrik Eiselt

Å fan? Jag trodde att det var GUD och Jocke Bartoll som drog igång det?

RobbanColeman
2011-09-07, 12:25
Det som fungerar i verkligheten är verkligheten, det är väl solklart? Ungefär som att jorden är rund.

Jag är glad att många som dopar sig läser dravel på kolozzeum annars skulle man vara än mer chanslös...

Eddie Vedder
2011-09-07, 12:27
Det som fungerar i verkligheten är verkligheten, det är väl solklart?

Ja det är det. Men du tycker ju inte att det ska undersökas utan bara bygga på naiv induktivism. Själv bajsar jag vassle bestämde jag mig för nu. Har ingen anledning att tro det men jag drar till med det, då är det en sanning alltså?

Och jorden har inte alltid ansetts vara rund. Om allt folk delade din syn på kunskap skulle det vara en sanning än idag.

RobbanColeman
2011-09-07, 16:19
Ja det är det. Men du tycker ju inte att det ska undersökas utan bara bygga på naiv induktivism. Själv bajsar jag vassle bestämde jag mig för nu. Har ingen anledning att tro det men jag drar till med det, då är det en sanning alltså?

Och jorden har inte alltid ansetts vara rund. Om allt folk delade din syn på kunskap skulle det vara en sanning än idag.

Den som tror att jag går runt på 1000kcal/dag och tränar 24h i veckan är inte så påläst, eller kanske för påläst...

Jag menar det är ju uppenbart att jag tar upp det. Jag menar jag är inte ens direkt spinkigt byggd.

Jag är en teoretiker, en av de mest dedikerade gällande träning på denna bräda, jag tänker dock själv! Det ena utesluter liksom inte det andra, det är snarare så att det är reflektioner och analyser som tar utvecklingen framåt inte folk som blint följer ngt utan reflektion.

Anders The Peak
2011-09-07, 16:48
Det som fungerar i verkligheten är verkligheten, det är väl solklart? Ungefär som att jorden är rund.

Jag är glad att många som dopar sig läser dravel på kolozzeum annars skulle man vara än mer chanslös...

Nu orkar jag inte leta upp vad som fungerar för dig. Men kan inte du sammanfatta vad som fungerar för dig när det gäller diet/protein.

Den här var riktigt rolig ;)
Jag är glad att många som dopar sig läser dravel på kolozzeum annars skulle man vara än mer chanslös...

RobbanColeman
2011-09-07, 17:40
Nu orkar jag inte leta upp vad som fungerar för dig. Men kan inte du sammanfatta vad som fungerar för dig när det gäller diet/protein.

Den här var riktigt rolig ;)

Jag drar i mig 4 proteindrinkar på 80% vassle som ger totalt 72g protein/st, detta blandat med vatten på tom mage. I övrigt äter jag en swebar och middag.

Jag väger ca 80-81kg nu, med 8-pack på magen.. Min typiska dag:

cyklar minst 1h
jobbar...
tränar 1,5h på gymmet
Fullt ös med familjen, fru, 1-åring och en 7-åring
cyklar minst 1h
sover

kost:
380g protein, mest vassle
90g kolhydrat
40g fett, inräknat fiskolja

Spännande som fan om det är är möjligt förutsatt att jag bajsar bort 200g protein dessutom...

Eddie Vedder
2011-09-07, 18:27
Den som tror att jag går runt på 1000kcal/dag och tränar 24h i veckan är inte så påläst, eller kanske för påläst...

Jag menar det är ju uppenbart att jag tar upp det. Jag menar jag är inte ens direkt spinkigt byggd.

Jag är en teoretiker, en av de mest dedikerade gällande träning på denna bräda, jag tänker dock själv! Det ena utesluter liksom inte det andra, det är snarare så att det är reflektioner och analyser som tar utvecklingen framåt inte folk som blint följer ngt utan reflektion.

Du och jag har diskuterat det här vassleexemplet tidigare, du vet var jag står i frågan. Jag tror inte heller att man skiter ut allt över 15 gram och jag har till och med argumenterat mot den hypotesen med dig som exempel.:)

Vad jag vände mig emot var inte vassleexemplet specifikt utan din syn på kunskapsutveckling som gjorde mig mörkrädd. "Titta på verkligheten och se hur det är" är ett resonemang som aldrig håller och aldrig får utgöra basen för sanningsupptäckande (eller sanningsskapande beroende på vilken kunskapsteori man har tilltro till, men filosofi kan vi diskutera annorstädes;)). Det är sånt som skapar fördomar och allmänna "sanningar" som egentligen är åt h-vete fel.

vicarious
2011-09-07, 20:05
Jag drar i mig 4 proteindrinkar på 80% vassle som ger totalt 72g protein/st, detta blandat med vatten på tom mage. I övrigt äter jag en swebar och middag.



Av ren nyfikenhet, varför äter du som du gör? Blir du inte hungrig? Gillar du inte fast föda?

Fis
2011-09-07, 20:16
Vad klassas som "tom mage" då?
Ett exempel på hur det kan se ut för mig, typ ikväll.
11.00 Äter mat.
16.00 Tränar, tar lite eaa, ibland vassle om jag ätit innan passet.
18.00 Tränat, duschat - äter ett stort mål, efter detta en vassleshake
~ 21.00 och jag orkar inte fixa mat, och här vill jag ta en shake, men eftersom jag inte gör det i samband med mat så undrar jag om det klassas som "tom mage" eller ifall det går bra att ösa ner 40g whey (30g prot) i en shake, eller ifall man bör käka i samband med detta/ta mindre pulver.
~22.00 ibland så vill jag hellre ta en shake senare, och även då känns det som att man tar den på tom mage, och att man "bör" ta lite fil/macka tillsammans med shake. Men ibland orkar jag inte fixa ihop nåt :p

Frågan är typ;
Framåt kvällen, vid 21-23.00 så kanske jag känner att jag inte fått i mig tillräckligt mkt protein ibland, funkar det att ta en shake då?
Samt, är det onödigt att ta en shake efter ett stort mål innehållandes nära 100g protein nån timme efter träningen? För att öka intaget liksom.

z_bumbi
2011-09-07, 21:06
Spännande som fan om det är är möjligt förutsatt att jag bajsar bort 200g protein dessutom...

Vem har påstått att du skulle göra det?

Du hittar som vanligt på en egen tolkning av de studier du inte verkar läsa.

bustz0rz
2011-09-07, 22:28
Vad klassas som "tom mage" då?
Ett exempel på hur det kan se ut för mig, typ ikväll.
11.00 Äter mat.
16.00 Tränar, tar lite eaa, ibland vassle om jag ätit innan passet.
18.00 Tränat, duschat - äter ett stort mål, efter detta en vassleshake
~ 21.00 och jag orkar inte fixa mat, och här vill jag ta en shake, men eftersom jag inte gör det i samband med mat så undrar jag om det klassas som "tom mage" eller ifall det går bra att ösa ner 40g whey (30g prot) i en shake, eller ifall man bör käka i samband med detta/ta mindre pulver.
~22.00 ibland så vill jag hellre ta en shake senare, och även då känns det som att man tar den på tom mage, och att man "bör" ta lite fil/macka tillsammans med shake. Men ibland orkar jag inte fixa ihop nåt :p

Frågan är typ;
Framåt kvällen, vid 21-23.00 så kanske jag känner att jag inte fått i mig tillräckligt mkt protein ibland, funkar det att ta en shake då?
Samt, är det onödigt att ta en shake efter ett stort mål innehållandes nära 100g protein nån timme efter träningen? För att öka intaget liksom.

Du fick väl svar på den frågan i din egna tråd?
Du kan gott ta en större proteindrink där på kvällen utan att oroa dig om att du kommer bajsa ut proteinet. Man är inte fastande någon timme efter en måltid.

På morgonen efter en hel natts sömn kan du börja spekulera huruvida det är onödigt eller inte att ta en proteindrink med mer än 20-30g vassleprotein.

RobbanColeman
2011-09-08, 04:53
Av ren nyfikenhet, varför äter du som du gör? Blir du inte hungrig? Gillar du inte fast föda?

1. Det ger bra resultat
2. Enkelt och smidigt
3. Lite hungrig blir man då o då
4. För jobbigt att göra så mycket mat, har inte tid...

vicarious
2011-09-08, 06:45
1. Det ger bra resultat
2. Enkelt och smidigt
3. Lite hungrig blir man då o då
4. För jobbigt att göra så mycket mat, har inte tid...

Det finns ju annat som enkelt och inte kräver tillagning, typ keso eller liknande, konserver m.m. Men bara köra på om du trivs med det :thumbup:

RobbanColeman
2011-09-08, 06:56
Det finns ju annat som enkelt och inte kräver tillagning, typ keso eller liknande, konserver m.m. Men bara köra på om du trivs med det :thumbup:

Avskyr tonfisk. Keso ger mer av andra ämnen jag inte vill ha. Vassle e skönt. Det behöver ej förvaras kallt.

Japp! Jag kör på, mot formen! :hbang:

Spridis
2011-09-08, 08:53
Nåja, om Robban väljer att dra in ~1500kcal från vassle så varför inte? Energi ska han ju ha nånstans ifrån då han inte vill äta mat. Säkert tas det mesta av vasslen upp i hans kropp men den största delen av proteinet går nog till nåt helt annat än proteinsyntes!