handdator

Visa fullständig version : Hur kombinera EAA, malto och vassle?


muskelmann
2011-09-06, 18:53
Tja!

Står inför ett litet problem. Jag använder som rubriken lyder EAA före och efter träning, malto under träning och vassle efter träning.

Som ni säkert vet försvinner EAAs effekt om man äter mat efter att ha tagit det. Men hur blir det om man använder maltodextrin under träningen? Kommer EAAs effekt försvinna?

Och sen måste man ju också ta EAA en gång till, den här gången en timma efter träning. Går det att klämma in en proteinshake däremellan utan att förstöra EAAs effekt? Eller måste jag helt enkelt ta shaken efter den andra dosen av EAA?

MvH

King Grub
2011-09-06, 19:00
Men hur blir det om man använder maltodextrin under träningen? Kommer EAAs effekt försvinna?

Nej. Och inte behöver man maltodextrin under styrketräning heller.

Och sen måste man ju också ta EAA en gång till

Det måste man definitivt inte. Hem och ät mat i stället.

vicarious
2011-09-06, 19:01
Gör det inte så svårt för dig. Träna hårt och ta en dos EAA eller proteinpulver direkt efter, åk sen hem och käka.

muskelmann
2011-09-06, 19:06
Alright, då ersätter jag den andra dosen EAA med en proteinshake.

Anledningen till att jag tar maltodextrin under träning är helt enkelt för att få energi. Jag brukar bli riktigt trött i musklerna efter ca 20-30 min träning.

Tack.

Eddie Vedder
2011-09-06, 20:33
Alright, då ersätter jag den andra dosen EAA med en proteinshake.

Anledningen till att jag tar maltodextrin under träning är helt enkelt för att få energi. Jag brukar bli riktigt trött i musklerna efter ca 20-30 min träning.

Tack.

Ja man blir trött i musklerna av att träna, allt annat vore konstigt. Menar du att du inte klarar av att träna mer än 20 minuter utan att dricka malto?

muskelmann
2011-09-07, 13:46
Ja man blir trött i musklerna av att träna, allt annat vore konstigt. Menar du att du inte klarar av att träna mer än 20 minuter utan att dricka malto?

Jodå, men jag presterar sämre. Om jag med "mycket" energi skulle klara att göra 10 reps så kanske jag bara skulle klara 4-7 reps när mina muskler är utmattade.

Blackened57
2011-09-07, 13:51
Jodå, men jag presterar sämre. Om jag med "mycket" energi skulle klara att göra 10 reps så kanske jag bara skulle klarar 4-7 reps när mina muskler är utmattade.

Jag tror mer det handlar om det psykiska.
Själv tar jag EAA innan, BCAA under och äter när jag kommer hem. Det du borde göra är att ta vasslet samt malto efter träning istället för under.

muskelmann
2011-09-07, 14:00
Jag tror mer det handlar om det psykiska.
Själv tar jag EAA innan, BCAA under och äter när jag kommer hem. Det du borde göra är att ta vasslet samt malto efter träning istället för under.

Men utan malto gör jag ca hälften av de reps jag orkar med när jag använder malto. Kommer det att bli stor skillnad för muskeluppbyggningen om jag gör mindre reps?

King Grub
2011-09-07, 14:25
Inte en chans i världen att maltodextrin fördubblar antalet repetitioner någon klarar. Då är det något fel. Placebo.

muskelmann
2011-09-07, 14:28
Inte en chans i världen att maltodextrin fördubblar antalet repetitioner någon klarar. Då är det något fel. Placebo.

Okej, antar att jag överdrev lite där. Jag får helt enkelt gå ut och köra järnet utan malto.

King Grub
2011-09-07, 14:35
Har du plats i din kaloribudget är det klart du kan fortsätta med det om du vill. Det är inte negativt för styrketräningen bara för att det inte är ett måste. Dåligt för tänderna är det, som med alla sportdrycker, men det är en annan sak.

muskelmann
2011-09-07, 14:43
Har du plats i din kaloribudget är det klart du kan fortsätta med det om du vill. Det är inte negativt för styrketräningen bara för att det inte är ett måste. Dåligt för tänderna är det, som med alla sportdrycker, men det är en annan sak.

Det blir nog att skippa malto, då får jag ju mer käk och tänderna mår bättre.

Blackened57
2011-09-07, 15:16
Men utan malto gör jag ca hälften av de reps jag orkar med när jag använder malto. Kommer det att bli stor skillnad för muskeluppbyggningen om jag gör mindre reps?

Placebo effekten är ju känd för att den funkar. Det handlar om att du inte tar i. Maltot påverkar knappast din ork eller styrka bara för att du tar det under passet. Däremot hjälper det dig att återhämta dig aningen snabbare efter ett pass.

Om du nu fortfarande inte kan köra lika hårt utan malto så rekommenderar jag dig att se över din kost istället.
Kör hårt!

muskelmann
2011-09-07, 20:20
Körde ett träningspass idag utan malto under träning.
Det gick faktist lika bra som när jag använda malto under träning.

Tack allihop!