handdator

Visa fullständig version : knäböj "faller med rumpan"


apfel
2011-09-06, 18:07
Nu har jag sökt runt och letat efter svar på min fråga är det farligt att falla bak med rumpan i bottenläget av knäböjen utan att skada sig, utan någon vidare lycka.
har också sätt på youtube folk som böjer 200kg och faller med rumpan neråt i bottenläget. Jag har nyss startat SL5x5 med min träningspartner, vi båda lyckas få ganska bra djup och jag kan nästan sätta mig ATG men jag har inte gjort de de sista 2 passen, faller bak med rumpan då så jag stannar bara någon centimeter nedanför parallell.
Är det farligt att falla ner med rumpan i bottenläget av knäböj?
Isf, hur fixar jag det?

om ämnet varit uppe och frågan svarats på förut på ett bra sätt så länka gärna vidare.
tack på förhand :)

BALADEVA
2011-09-06, 18:20
Börja stretcha regelbundet, jag har inga klara källor men det ska uppenbarligen vara farligt för dina diskar i ländryggen. http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/olympic_vs_powerlifting_squats
EDIT 3: Jag fäller även med rumpan när jag böjer jag vet inte om det är därför jag har en dov smärta i högra sidan i ländryggen men jag skulle nog tro det eftersom det blir värre efter böj. Artikeln som jag länkade ska visst ha ett upplägg men jag vet inte hur bra det fungerar eftersom jag inte har testat det själv.

apfel
2011-09-06, 18:28
okej, tack för din tid. ska testa stretching övningarna som är nämnda där och jobba på med rörlighetsövningar samtidigt. :)

BALADEVA
2011-09-06, 18:31
Det är inte så komplicerat som artikeln får det att låta stretcha bara dina quadriceps, ländrygg, mage, höfter, vader, hamstrings och anklar och fokusera på att behålla lätt lordosis när du går ner i böjjet.

apfel
2011-09-06, 18:33
hur stretchar jag ländryggen effektivt?

BALADEVA
2011-09-06, 18:34
http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/stretching/allstretches.php Välj vad som fungerar för dig.

Sheogorath
2011-09-06, 18:35
Stelhet i ländryggsmuskulaturen kan inte begränsa djupet i en böj.

apfel
2011-09-06, 18:38
Stelhet i ländryggsmuskulaturen kan inte begränsa djupet i en böj.

om du hade läst mitt första inlägg så hade du läst att problemet är inte djupet, jag kommer nästan ATG. men rumpan faller ner

BALADEVA
2011-09-06, 18:39
Stelhet i ländryggsmuskulaturen kan inte begränsa djupet i en böj.

Hmm jag trodde vi inte pratade om djupet. Trodde det här handlade om hyper extensionen som sker i ländryggen när man går full djup i ett böj och är stel.

Sheogorath
2011-09-06, 18:44
Hmm jag trodde vi inte pratade om djupet. Trodde det här handlade om hyper extensionen som sker i ländryggen när man går full djup i ett böj och är stel.

Är man stel i bottenläget av en böj går inte länden i hyperextension.

apfel
2011-09-06, 18:48
Är man stel i bottenläget av en böj går inte länden i hyperextension.

vad tror du problemet är och hur fixar jag det?

BALADEVA
2011-09-06, 18:52
Är man stel i bottenläget av en böj går inte länden i hyperextension.

Om du är en sjukgymnast som din signatur antyder så är du nog bra mycket kunnigare än mig inom det här området. Jag hade för mig att det var så det kallades när rumpan fäller under dig i ett böj och den vanligast metoden att fixxa det ska uppenbarligen vara att stretcha.

Sheogorath
2011-09-06, 18:53
vad tror du problemet är och hur fixar jag det?

Stelhet i muskeln adduktor magnus och/eller stelhet i fotlederna är det vanligaste. Jag gjorde en film för ett antal år sedan om hur man kan töja för att få upp rörligheten utan att behöva bry sig om enskilda strukturer. Man jobbar med hela rörelsesynergier istället för inte enskilda muskler:

MqyV9KIBuPw

Sheogorath
2011-09-06, 18:55
Om du är en sjukgymnast som din signatur antyder så är du nog bra mycket kunnigare än mig inom det här området. Jag hade för mig att det var så det kallades när rumpan fäller under dig i ett böj och den vanligast metoden att fixxa det ska uppenbarligen vara att stretcha.

Om rumpan dimper in så har ländryggen flekterats/krummats (den motsatta rörelsen till extension). Man har så att säga misslyckats med att hålla kvar den naturliga kurvaturen (lordosen). Det i sin tur beror ofta på att en höftsträckarmuskel (oftast adduktor magnus eftersom hamstrings kopplas ur när knäet är böjt) drar i bäckenet så att det tippar bakåt (motsatt rörelse till svank).

BALADEVA
2011-09-06, 18:57
Om rumpan dimper in så har ländryggen flekterats/krummats, d.v.s. motsatt rörelse till extension. Man har misslyckats med att hålla kvar ländens naturliga kurvatur (som är lordoserad/extenderad). Det beror ofta på att höftsträckarmusklerna (oftast adduktor magnus eftersom hamstrings kopplas ur när knäet är böjt) drar i bäckenet så att det tippar bakåt. Bäckenet tar då med sig ländryggen in i flexion.

Tackar.

Sparven från Minsk
2011-09-06, 19:19
Om du menar att bäckenet roterar "innåt" dvs du stoppar svansen mellan benen så är det inte farligt i alla fall och de flesta gör det, även elitidrottare. Så länge du behåller ryggens normalkurvatur så kör på.

Sheogorath
2011-09-06, 20:12
Om du menar att bäckenet roterar "innåt" dvs du stoppar svansen mellan benen så är det inte farligt i alla fall och de flesta gör det, även elitidrottare. Så länge du behåller ryggens normalkurvatur så kör på.

Man kan inte behålla ryggens normalkurvatur om bäckenet bakåtroterar. Rörligheten i SI-lederna handlar om ett par grader som högst.

ceejay
2011-09-06, 20:13
det är inte direkt farligt om det bara är litegrann. Det är vad jag fått för mig.

Sparven från Minsk
2011-09-06, 20:14
Man kan inte behålla ryggens normalkurvatur om bäckenet bakåtroterar. Rörligheten i SI-lederna handlar om ett par grader som högst.

Frågade Charles Poliquin om detta på ett seminarium, han sa att det var lugnt, ingen ökad skaderisk typ. Var ryggen rak men bäckenet roterade lite var det tydligen ok.

Sheogorath
2011-09-06, 20:31
Frågade Charles Poliquin om detta på ett seminarium, han sa att det var lugnt, ingen ökad skaderisk typ. Var ryggen rak men bäckenet roterade lite var det tydligen ok.

Ja, men om ländryggen är rak har man inte behållit den naturliga kurvaturen (som är lordoserad i länden). Det var det jag menade.

apfel
2011-09-06, 21:07
tack så mycket Sheogorath för din förklaring, ska börja med dessa positioner imorn!
du ska ha cred också för att du gjort en sådan film, mycket bra! :)

Benzza
2011-09-07, 15:30
Lånar tråden lite. Märkte idag när jag körde knäböj att när jag kör tungt så fäller jag liksom fram ryggen och övningen påminner om goodmorning ungefär. Vad kan detta bero på?
Dålig teknik överhuvudtaget?
Svag i benen och ryggen kopplas in?

Någon som vet hur jag kan göra för att slippa detta, träna upp ländryggen eller träna benen på lättare vikter där jag håller formen "rätt"?

ceejay
2011-09-07, 15:31
träna på att hålla formen rätt. Det kan bero på dålig flexibilitet också.

Har du film blir det mycket lättare

apfel
2011-09-07, 21:45
Videor av mitt utförande

TakWmPTCwOw
0d0GSV1AU-8

Ponitus
2011-09-07, 22:41
Såg inte allt för vackert ut, för att vara ärlig.
Öva teknik/stretcha är mitt råd. Och tills vidare - gå inte ner så djupt. Gå ner tills formen sviker.

apfel
2011-09-08, 18:54
Såg inte allt för vackert ut, för att vara ärlig.
Öva teknik/stretcha är mitt råd. Och tills vidare - gå inte ner så djupt. Gå ner tills formen sviker.

inte särskilt bra råd för att vara ärlig. Men sheogorath har postat en video som visar hur jag ska stretcha ut och öva upp rörligheten så det är lungt :D

z_bumbi
2011-09-08, 19:17
Utan vikt har jag ingen aning om vad du håller på :D med men med vikt så ser det ut som om du:
*Skjuter fram huvudet (det gör du även på första filmen), dra tillbaka huvudet mot kroppen, tänk på det som om du drar in hakan. Du måste inte heller titta rakt ram utan blicken kan antingen följa rörelsen eller starta lägre.
*Trycker bak häcken i startpositionen. Det ser det ut som om du är ett < redan innan du börjar böja.
*Svankar eller kanske snarare bröstar upp dig för mycket.
*Har armbågarna riktade bakåt istället för längs med kroppen.
Dessa fyra kan ha ett samband då de brukar samverka dvs gör man en sak så följer en annan kanske med.

Om du istället försöker få in röven under dig när är i övre läget dvs stå rakare, håll ryggen rakare (du behöver inte brösta upp dig lika mycket) och får ner armbågarna så skulle jag gissa att det ser bättre ut. OBS! Det är ingen garanti men det är det jag skulle justera om jag såg dig live och bara från den vinkeln.

Trots det så ser det inte allt för jävligt ut även om jag tvivlar på att jag skulle gilla hur ryggen ser ut från en annan vinkel.

ceejay
2011-09-08, 19:43
fortsätt nöta det djupet så kommer det successivt bli bättre. Det är iaf vad jag tror. Det krävs många böjar innan det blir en naturlig grej, så fortsätt fortsätt fortsätt!

apfel
2011-09-08, 21:34
tack för all feedback bumbi. men tror du verkligen att något av det där har med att jag faller med rumpan att göra? jag försöker svanka för att inte falla med rumpan men kan det få motsatt effekt?

böjarna ser bättre ut på grundare djup men jag vill helst böja på det djupet.

ceejay, jag ska nöta in lite stretch och rörlighet och sen kommer jag nog posta och föröka bättra på min teknik ännu mer då jag fått till djupet. :)

z_bumbi
2011-09-09, 16:56
tack för all feedback bumbi. men tror du verkligen att något av det där har med att jag faller med rumpan att göra?

Ja.

tntballe
2011-09-09, 17:08
tack för all feedback bumbi. men tror du verkligen att något av det där har med att jag faller med rumpan att göra? jag försöker svanka för att inte falla med rumpan men kan det få motsatt effekt?

böjarna ser bättre ut på grundare djup men jag vill helst böja på det djupet.

ceejay, jag ska nöta in lite stretch och rörlighet och sen kommer jag nog posta och föröka bättra på min teknik ännu mer då jag fått till djupet. :)

Vänta med djupet tills rörlighet, styrka och teknik tillåter det, ok med lite rövdipp, men du hinner tappa formen långt innan du kommit ner.