handdator

Visa fullständig version : Benlyft ingen magövning


ttoobbee
2011-09-06, 16:37
Nu har jag köttat benlyft i ett halvår för jag tyckt och trott att den övningen tränat magen, och det har ju känt som jag tränat magen..

I helgen när jag var på min nya utbildning (Lic, Gym instruktör) fick vi lära oss att Benlyft inte alls tränar magen pga att det är bena vi rör i lyftet och höftbena går inte över till magen utan stannar innan magen. Därför tränas inte magen.. utan det är höftmusklen som tränas i benlyft ?


Visste ni om detta?

stockinger
2011-09-06, 16:40
Hur kommer de sig att jag brukar få en sån sjuk träningsvärk i magen av denna övning då...?

semicroma
2011-09-06, 16:46
Magen jobbar ju statiskt så argumentet att det inte är rörelse i höften är ju inte relevant.

Robbmeister
2011-09-06, 17:01
Tar på både mage och ben tycker jag , dock till större delen på magmusklerna.

killenigrillen
2011-09-06, 17:06
Testa att göra benlyft och slappna av i magen får du se hur bra det går.

Magganyo
2011-09-06, 17:25
det är dock höftböjaren (m. iliopsoas) som jobbar dynamiskt.

killenigrillen
2011-09-06, 17:41
det är dock höftböjaren (m. iliopsoas) som jobbar dynamiskt.

Ingen som sagt nåt annat heller.

Om instruktören sagt att du (op) inte tränar magen ÖHT med benlyft har du antingen hört fel eller så är han (instruktören) en klåpare.

killenigrillen
2011-09-06, 17:43
Rättelse: om du (op) får lära dig på en instruktörsutbildning att magen inte tränas ÖHT vid benlyft har du antingen hört fel eller så borde du be om pengarna tillbaka.

PetterHultin
2011-09-06, 17:46
Det var det värsta jag hört! Det är väl likartat med att säga att knäböj, marklyft osv inte heller tar i magen. Du har blivit lurad! Hoppa av utbildningen! Stäm dom! Jaga dom med högaffel!

MasterChief
2011-09-06, 17:52
Klart det tar på magen, främst om man ser till att böja på ryggraden i slutläget.

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtHangingLegHipRaise.html

Robbmeister
2011-09-06, 17:52
Haha nu har man äntligen svaret på varsifrån alla PT's får allt skit ifrån :D

young_george
2011-09-06, 18:03
Med andra ord så har vi här en bild på en person vars muskler inte arbetar alls, då det för sekunden inte är någon rörelse i musklerna.

http://www.wellness-101.com/images/gymnast_rings.jpg

"Hoppa upp i ringarna och slappna av i musklerna så ska du se att det blir ett bra järnkors"

Patrik Sundvall
2011-09-06, 18:04
Som dem andra redan sagt så arbetar bålen statiskt vid benlyft. Fortsätter du upp så att du rullar upp höften (som dem flesta redan gör), arbetar den inte bara dynamiskt, det är även en riktigt bra övning för oliqe externus.

Arnoldski
2011-09-06, 19:23
Om man curlar up underkroppen blir det en magövning. Gör man inte det utan lyfter benen med ryggraden mer eller mindre fixerad är det i huvudsak höftböjaren som tränas. Sen tycker jag att det är larvigt att säga "Johorå, magen stabiliserar så det är minsann visst en magövning". Visst stabiliserar den men i så fall är väl detta även en underarmsövning och en övning för greppstyrka om vi ska vara sådana...

Med curl blir det som en crunch av den enkla aneldningen att rectus abdominus då arbetar som vid en crunch, det spealr naturligtvis ingen roll ifall underkorppen rör sig relativt överkroppen eller tvärtom.

Det kanske viktigaste man ska ha klart för sig kopplat till den övningen är två saker som gemene man oftast inte hajar:
1) Du får inte bort din ölmage genom att göra benlyft (det finns garanetrat effektivare fettförbränningsövningar än benlyft....)
2) Du tränar inte nedre magmusklerna (eftersom de inte finns)

Kort sagt anser jag att trådskaparens instruktör har rätt, om man avrundar lite grann.

Crocker
2011-09-06, 19:33
1) Du får inte bort din ölmage genom att göra benlyft (det finns garanetrat effektivare fettförbränningsövningar än benlyft....)

Haha, vilka då?


2) Du tränar inte nedre magmusklerna (eftersom de inte finns)

Jo.

stridis
2011-09-06, 19:41
1) Du får inte bort din ölmage genom att göra benlyft (det finns garanetrat effektivare fettförbränningsövningar än benlyft....)

Haha, vilka då?


2) Du tränar inte nedre magmusklerna (eftersom de inte finns)

Jo.

1) Löparrunda är bra mot visceralt fett.

2) När det gäller rectus abdominis så har vi senstråk så vi har nedre magmuskler, givetvis så får abdominis jobba i hela sin längd men emg har ju gett lite olika aktivering, och rent teoretiskt så kan man tänka sig att olika delar jobbar olika mycket dynamiskt.

Patrik Sundvall
2011-09-06, 19:46
Finns ju flera varianter av benlyft, så det beror ju på vad han definierar som benlyft.
Finns dock en variant av benlyft som används för att mäta styrkan i obliqe ext. Om din föreläsare inte är medveten om det, får du skicka han på utbildning :)

Arnoldski
2011-09-06, 22:05
1) Du får inte bort din ölmage genom att göra benlyft (det finns garanetrat effektivare fettförbränningsövningar än benlyft....)

Haha, vilka då?


2) Du tränar inte nedre magmusklerna (eftersom de inte finns)

Jo.

1) Löpning, cykling, simning, onani.

2) Min gode man. Här är tre länkar du kan studera om du vill lära dig att ha mindre fel i framtiden:
http://www.exrx.net/Muscles/RectusAbdominis.html
http://www.exrx.net/Articulations/Hip.html#anchor845056
http://en.wikipedia.org/wiki/Lower_abs

Arnoldski
2011-09-06, 22:10
1) och rent teoretiskt så kan man tänka sig att olika delar jobbar olika mycket dynamiskt.

Detta stämmer, men det är samma sak som med punktförbränning av fett. Vad som mätts upp med labutrustning under kontrollerade former och som gett ett statistiskt säkerställt svar om än med pyttelitet utslag, är inte nödvändigtvis något som överförs i praktiken.

Det jag vänder mig emot i denna tråd är sågandet av PT:ns uttalande.
Om nån frågade mig "är knäböj en bra övning för quadriceps?", och jag svarar "ja". Är jag då okunning för att jag inte svarade, "mja, det är den väl men det finns många andra fina muskler som också aktiveras"?

Du kan alltid borra djup ned i mer eller mindre obetydliga detajler och så kan man svara på ett funktionellt praktiskt sätt vilket jag anser PTn gjorde.

Dvs även om man i studier visat att det finns en mycket marginell punktförbränningseffekt med avseende på fett, vilket alltså skulle antyda att crunches bränner fett just på magen, så är man ju sinnesjukt långt ute och cyklar om man där drar slutsatsen att 30 minuters crunchande har lika stor fettförbränningseffekt som 30 minuter simning.

Crocker
2011-09-07, 17:57
1) Löpning, cykling, simning, onani.

2) Min gode man. Här är tre länkar du kan studera om du vill lära dig att ha mindre fel i framtiden:
http://www.exrx.net/Muscles/RectusAbdominis.html
http://www.exrx.net/Articulations/Hip.html#anchor845056
http://en.wikipedia.org/wiki/Lower_abs
1. Nej, varför skulle cykling,löpning,simning förbränna det subkutana fettet bättre än styrketräning?

2. Var väl lite drygt svar av mig, självklart finns inte nedre abs som egen muskel. Men såklart tränas de. (Nästan lite väl drygt för att skrivas. :devil:)

stafh
2011-09-07, 19:00
Det beror ju på hur man utför dem. Hänger man och svingar lite så lär man inte träna magen så mycket, men kör man kontrollerat med raka ben och lyfter dem så fötterna är i huvudhöjd så tar det desto mer i magmusklerna.

Arnoldski
2011-09-07, 19:16
1. Nej, varför skulle cykling,löpning,simning förbränna det subkutana fettet bättre än styrketräning?

2. Var väl lite drygt svar av mig, självklart finns inte nedre abs som egen muskel. Men såklart tränas de. (Nästan lite väl drygt för att skrivas. :devil:)

1)
Nej inte bättre, kanske rent utav lite sämre. Poängen är att om du förbränner 150 kcal med crunches så kanske en realtivt större del av denna förbränning tar på magen enligt teorin om punktförbränning, dock spelar det ingen praktisk roll om du på samma tid förbränner 500 kcal simmandes. Även om den relativa delen fett i det senare exemplet som tas från magen är lägre (alltså i procent av förbrännt fett) så är den totala mängden fett större i det senare exemplet. Det är så jag resonerar. Hoppas det var tydligare.

2) Aha. Då är jag med och vi är överens tror jag :-)

PetterHultin
2011-09-15, 06:20
Skönt att använda wikipedia och en bild på magmuskler som källa till dina argument!

RobbanColeman
2011-09-15, 06:28
Det tar där man träffar. Spänn magen och vips. Rör benen genom att flexa magen och vips. Använd huvudet och vips.

Fråga av entusiast: "Tar det i huve´t då?"

Robban: "Näh, men det här gör, :smash:, det tar där man träffar serru!" :D