handdator

Visa fullständig version : Vadpressar 350 kg utan problem...


Redhaad
2011-09-06, 12:33
ja som sagt vet inte vilket problem det är men jag har så starka vader att... ja vet inte. Ja knäböjer 165 kg vilket för mig är bra (2 ggr KV) men jag stående vadpressar 350 kg och då kan jag 15 Repsa utan problem.

Tränat vader tidigare.. istortsett ingenting utan höjer varje vecka och kör 1 set, 15-20 Rep

Är det vi människor starka i vader eller har jag genetiskt bara starka vader ?

Lille
2011-09-06, 12:35
ja som sagt vet inte vilket problem det är men jag har så starka vader att... ja vet inte. Ja knäböjer 165 kg vilket för mig är bra (2 ggr KV) men jag stående vadpressar 350 kg och då kan jag 15 Repsa utan problem.

Tränat vader tidigare.. istortsett ingenting utan höjer varje vecka och kör 1 set, 15-20 Rep

Är det vi människor starka i vader eller har jag genetiskt bara starka vader ?


17år 600kg 30 reps

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/208797_1009464088099_1569883501_30022207_1196_n.jp g

z_bumbi
2011-09-06, 12:49
Det beror på utförandet men också maskinen hur tungt det är i förhållandet till böjen men vaderna ska också vara riktigt starka hos människor.

limenka
2011-09-06, 12:56
Jag klarade 12or på 120kg i HQ medan jag knappt tog 60kg i Smithen när jag tränade vader aktivt. Nu tar jag väl 12x30kg i HQ efter 1års uppehåll från vadträning (jävla SL). Är detta dåligt?

z_bumbi
2011-09-06, 12:57
HQ?
Smith?

Vilka övningar har du kört var?

Morrris
2011-09-06, 13:18
HQ?
Smith?

Vilka övningar har du kört var?

Stående vadpress i Hacksquat och Smithmaskin troligen.

pwnyou
2011-09-06, 13:22
Har svårt att tro att du hade klarat det med en riktig knäböjstång.

Maskinerna gör det mycket enklare än i verkligheten.

Arne Persson
2011-09-06, 13:24
Det är stor skillnad på att köra 350 kg på en vadpressmaskin, där diverse hävstänger kraftigt reducerar vikten eller en hacklift eller liggande benpress där lutningen också minskar vikten. Närmast den riktiga vikten kommer man, i detta fall, i en kraftig smithmaskin där vikten ligger direkt på axlarna. En annan viktig parameter i detta sammanhang är om du verkligen kör full ROM i rörelserna...

Torwald
2011-09-06, 13:30
Vad är full ROM när man tränar vaderna? Jag brukar stå på en kloss i en smith när jag tränar vader, men vågar inte riktigt gå ner hela vägen till golvet med hälarna - det kanske man ska?

Vunnis
2011-09-06, 13:41
Vad är full ROM när man tränar vaderna? Jag brukar stå på en kloss i en smith när jag tränar vader, men vågar inte riktigt gå ner hela vägen till golvet med hälarna - det kanske man ska?

Beror på hur hög klossen är!

z_bumbi
2011-09-06, 13:46
Vad är full ROM när man tränar vaderna? Jag brukar stå på en kloss i en smith när jag tränar vader, men vågar inte riktigt gå ner hela vägen till golvet med hälarna - det kanske man ska?

Tills vaden är utsträckt dvs du kanske får höja upp klossen om hälen når till golvet.
Om man sen ska gå så långt eller inte är en fråga om varför man tränar men ska du börja med det så se till att sänka vikterna under en period för att vänja dig vid den nya rörelsen.

Silencer
2011-09-06, 13:49
Testa hålla knäna sträckta hela tiden. Jag har märkt att jag "fuskade" omedvetet förut genom att böja lite lätt i knäna och sedan sträcka ut i varje rep.

ceejay
2011-09-06, 14:20
Kör med fullt usträckta vader och med stopp i botten för att inte utnyttja hälsenans fjädereffekt för mycket. Då blir det inte såna vikter.

ARMSTARK
2011-09-06, 14:45
Vaderna ÄR starka naturligt, mycket starkare än någon annan muskel. De bär ju omkring på hela kroppsvikten hela dagarna.

Ska du ha en vikt i vadstyrka som går att jämföra med andra personer måste du antingen ha en exakt likadan maskin, eller köra med skivstång över axlarna. Kan du köra vadpressar med 350 kg skivstång på axlarna blir jag riktigt riktigt imponerad.

agazza
2011-09-06, 15:06
jag har töntiga vader men kan ändå göra 15 reppare med runt 180kg på stången i smithen, mer pallar inte min klena rygg.

Fräsigt att ha vadmuskler överallt istället för vanliga veka töntmuskler.

Pipharen
2011-09-06, 15:07
Nej du är en supermänniska, face it. Hej då, lycka till med Lex Luthor!

RobbanColeman
2011-09-06, 15:09
Brukar som regel vara så här där jag tränar. Ju mindre muskelvolym desto mer vikter pålastat, gäller nog mest på just vadträning, eller man kanske skulle kalla det "vad träning?" Detta då jag inte hajar "vad" dem tränar och "vad" vitsen är...

Torwald
2011-09-06, 15:54
Beror på hur hög klossen är!
Syftade på sådana i metall som brukar finnas på diverse gym, men håller med: Doh :)

Tills vaden är utsträckt dvs du kanske får höja upp klossen om hälen når till golvet.
Om man sen ska gå så långt eller inte är en fråga om varför man tränar men ska du börja med det så se till att sänka vikterna under en period för att vänja dig vid den nya rörelsen.
Tack! Jag ska se om jag kan bana in en lite längre rörelse, det kan ju vara värt att testa i alla fall. Hur är det i toppen då? Jag går så högt jag kan, det vill säga upp på tå, men jag har sett att många slutar innan de går på tå. Finns det något rätt och fel här i termer av vad som belastar vaden och vad som mest belastar själva foten?

z_bumbi
2011-09-06, 16:07
Tack! Jag ska se om jag kan bana in en lite längre rörelse, det kan ju vara värt att testa i alla fall. Hur är det i toppen då? Jag går så högt jag kan, det vill säga upp på tå, men jag har sett att många slutar innan de går på tå. Finns det något rätt och fel här i termer av vad som belastar vaden och vad som mest belastar själva foten?

Du tränar vaden i en längre rörelse genom att gå upp högre men liksom för många andra muskler så tror jag det är en kompromiss mellan att lasta på vikt och att träna lång rörelse. Tränar man däremot aldrig en lång rörelse så tenderar man att bli ganska så kort i musklerna och det är troligen inte så bra. En variant är att köra båda i samma pass. Man orkar mindre med full rörelse och då kan man t ex avsluta med några kortare reps på samma vikt antingen i samma set eller så kör man ett/några set efter. Alt köra två olika övningar med olika utförande.

Torwald
2011-09-06, 16:38
Suveränt, tack för alla bra tips!