handdator

Visa fullständig version : Nike+ kitet, stämmer visad förbränning?


MagnusJ
2011-09-06, 09:22
Kör i och för sig inte speciellt mycket cardio under min deff, men brukar ta raska morgonpromenader, lätta löpass på helgerna för att kunna äta lite mer och får lite kondition. Har införskaffart Nike + kit med sensor i skon, Nike skor och en Iphone. Man ställer in vikt och ålder. Vid 40 minuters jogging (medel) visar mätaren att jag gjort av med cirka 550 kcal, vid snabb gång lätt löpning i 40 minuter cirka 300 kcal. Är detta verktyg tillförlitligt? mer eller mindre? Lite roligare är det i alla fall att köra cardio nu. :hbang:

forslund
2011-09-06, 09:27
Vid löpning kan du ta din kroppsvikt multiplicerat med antalet kilometer och få ut en ungefärlig kaloriförbrukning. Jämfört det sedan med dina siffror.

MagnusJ
2011-09-06, 09:28
Vid löpning kan du ta din kroppsvikt multiplicerat med antalet kilometer och få ut en ungefärlig kaloriförbrukning. Jämfört det sedan med dina siffror.

okej, tack

Torwald
2011-09-06, 10:14
Jag tycker den här sidan är ett bra verktyg:
http://caloriesperhour.com/index_burn.php

Jag gissar att fotpodar (som Nike+) fungerar bäst om man har ett väldigt regelbundet löpsteg. De luras troligen ganska lätt om man tar mindre steg, och därmed rör sig "snabbare".

L2310
2011-09-14, 22:01
Vid löpning kan du ta din kroppsvikt multiplicerat med antalet kilometer och få ut en ungefärlig kaloriförbrukning. Jämfört det sedan med dina siffror.

Det kan väl inte gå att lita särskilt mycket på?
Pulsnivån gör ju en stor skillnad för kaloriförbrukningen, du förbränner ju knappast lika mycket om du småjoggar fem kilometer som om du kör 5 kilometer högintensiv löpning.

Yeahvlen
2011-09-15, 01:03
Det kan väl inte gå att lita särskilt mycket på?
Pulsnivån gör ju en stor skillnad för kaloriförbrukningen, du förbränner ju knappast lika mycket om du småjoggar fem kilometer som om du kör 5 kilometer högintensiv löpning.

Folk säger det ena och det andra, att det spelar mindre roll. Att människan är bra på att anpassa steget och energiförbrukning till farten.

Jag själv tycker man gör av med mycket mer energi än vad siffran visar ifall man multiplicerar kroppsvikten med antalet löpta kilometrar.

Eddie Vedder
2011-09-15, 08:29
Det kan väl inte gå att lita särskilt mycket på?

Bättre än godtyckliga uppskattningar av aktivitetsnivå i alla fall. Man får ju inte vara hur korkad som helst och tro att det är 100% korrekt i alla sammanhang men en fingervisning ger det. En ungefärlig siffra att gå på, som forslund säger.

Men vet man att man tagit i hårdare äter man ju bara mer. Enkelt. :)