handdator

Visa fullständig version : Vilka muskler använder man för att göra denna rörelse?


Grodsilla
2011-09-06, 06:35
Man står på alla fyra (armhävningsställning) och skjuter upp rumpan så att kroppen blir formad som en pyramid.

Är det några av höftmusklerna som man använder då? I så fall, vilka?

the_matsson
2011-09-06, 07:10
Ja, men framförallt skulle jag kalla det för en bålövning. Mycket stabiliserande mage och rygg!

Grodsilla
2011-09-06, 20:45
Ja, men framförallt skulle jag kalla det för en bålövning. Mycket stabiliserande mage och rygg!

Använder man magmusklerna för att skjuta upp kroppen på det sättet?

ceejay
2011-09-06, 20:47
höftbööjarna jobbar dynamiskt, magen jobbar väl rätt statiskt skulle jag säga, liksom ben och axlar

Grodsilla
2011-09-07, 06:45
höftbööjarna jobbar dynamiskt, magen jobbar väl rätt statiskt skulle jag säga, liksom ben och axlar

Med tanke på att ryggen kröks en del, borde det inte vara dynamiskt som magmusklerna arbetar?

z_bumbi
2011-09-07, 07:50
Vilka muskler ingår i höftmusklerna? Helt seriöst så tror jag att jag bara har sett det begreppet en gång tidigare och det var för någon dag sedan i en tråd om benlyft.
Generellt kan man prata om musklerna kring höften och höftmuskler men nu verkar det vara mer specifikt och i det sammanhanget har jag aldrig sett det förut.

Sheogorath
2012-01-14, 12:42
På begäran: höftböjarna (viktigast är väl rectus femoris och iliopsoas) minskar vinkeln i höften så att röven skjuts mot taket, rectus abdominis stabiliserar ryggraden så att den inte går i svank och jobbar väl lite dynamiskt med lumbalflexionen i slutet av rörelsen. Främre axlar ökar vinkeln i axeln i flexion, serratus anterior stabiliserar och utåtroterar skulderbladet tillsammans med trapezius. Pallar inte göra någon djupare analys men typ så.

Grodsilla
2012-01-14, 15:49
På begäran: höftböjarna (viktigast är väl rectus femoris och iliopsoas) minskar vinkeln i höften så att röven skjuts mot taket, rectus abdominis stabiliserar ryggraden så att den inte går i svank och jobbar väl lite dynamiskt med lumbalflexionen i slutet av rörelsen. Främre axlar ökar vinkeln i axeln i flexion, serratus anterior stabiliserar och utåtroterar skulderbladet tillsammans med trapezius. Pallar inte göra någon djupare analys men typ så.

Tack för att du tog dig tid att ge ett svar. :)

Grodsilla
2012-01-18, 18:32
På begäran: höftböjarna (viktigast är väl rectus femoris och iliopsoas) minskar vinkeln i höften så att röven skjuts mot taket, rectus abdominis stabiliserar ryggraden så att den inte går i svank och jobbar väl lite dynamiskt med lumbalflexionen i slutet av rörelsen. Främre axlar ökar vinkeln i axeln i flexion, serratus anterior stabiliserar och utåtroterar skulderbladet tillsammans med trapezius. Pallar inte göra någon djupare analys men typ så.

Förresten... Kanske en dum fråga, men lyfter höftböjarna genom att trycka upp höften när de spänns under den rörelsen? Om inte, hur kan dom lyfta genom att dra i benen som de fäster på, när dessa muskler är placerade på undersidan av kroppen under den rörelsen?

Sheogorath
2012-01-18, 18:37
Förresten... Kanske en dum fråga, men lyfter höftböjarna genom att trycka upp höften när de spänns under den rörelsen? Om inte, hur kan dom lyfta genom att dra i benen som de fäster på, när dessa muskler är placerade på undersidan av kroppen under den rörelsen?

Röven lyfts när vinkeln i höftleden minskar samtidigt som vinkeln i axelleden ökar.

Grodsilla
2012-01-24, 19:47
Röven lyfts när vinkeln i höftleden minskar samtidigt som vinkeln i axelleden ökar.

Så under den rörelsen drar höftböjarna "som vanligt" lårbenen mot bålen? I så fall tycker jag att det är lite konstigt, med tanke på att det är ett golv i vägen. :confused:

Sheogorath
2012-01-24, 21:26
Så under den rörelsen drar höftböjarna "som vanligt" lårbenen mot bålen? I så fall tycker jag att det är lite konstigt, med tanke på att det är ett golv i vägen. :confused:

Nu förstår jag inte hur du menar.

Grodsilla
2012-01-25, 01:46
Nu förstår jag inte hur du menar.

Med tanke på att höftböjarna är till för att dra lårbenen och/eller bålen framåt, förstår jag inte hur de kan orsaka någon form av lyft när man står på alla fyra med golvet framför/under en.

Poxeman
2012-01-25, 07:17
Med tanke på att höftböjarna är till för att dra lårbenen och/eller bålen framåt, förstår jag inte hur de kan orsaka någon form av lyft när man står på alla fyra med golvet framför/under en.

Tänk dig två trianglar med olika vinkel i "toppen".
För att få en spetsigare vinkel måste du dra "benen" på triangeln närmare varandra.
Detta gör höftböjarna.