handdator

Visa fullständig version : SKulle uppskatta hjälp med viktöknings processen!


Lappiz
2011-09-05, 23:22
Tjena jag är en kille på 18 år som är 173 cm lång och väger ca 75 kg och vill gå upp ca 5 kilo kanske lite mer också utan att lägga på mig så mycket fett runt magen, tränar 4, 1,5 - 2 timmars pass i veckan på gymmet med en styrkelyftnings klubb och jag tränar så klart igenom hela kroppen. Har tränat seriöst i ca ett och ett halvt år, sen skadade jag knät och blev tvungen att vila i 2 och en halv månad från träningen.....

Har börjat äta mer nu på senare dagar, så här kan en dag se ut för mig.

Frukost: Brukar jag inte orka äta ( vet att det är ett viktigt mål ) har dock försökt skärpa mig med det, iaf brukar oftast vara två glutenfria frallor(vitt) med ost och gurka på 1-2 glas mjölk

Lunch: Det som serveras på skolan

Efter skolan: 1 burk tonfisk 1 burk majs lite gurka och en halvliter mjölk

middag: äter ofta kött och potatis m.m äter hyfsat mycket

Efter träning: 1 liter choklad mjölk, 1 burk tonfisk m majs

kvällsfika: fil och flingor

Har även massa olika kosttillskott som whey 100, super gainer, creatin.

Detta är på ett ungefär det jag ätit på senare dagar. Uppskattar hjälp eventuellt ett matschema om någon har tid och ork. Tack på förhand!

vicarious
2011-09-06, 06:45
Gå upp 5kg kvalitativ fettfri massa tar flera år. Vill du gå upp just 5kg här och nu så får du räkna med att bli fetare.

Nashorn
2011-09-06, 06:52
Ät mer mat, reglera kcal och kolhydrater när du börjar bli för fet. det tar som sagt tid att öka 5kg muskler.

EDIT: om du inte vill bli fet, varför dricker du då chockladmjölk, fil och flingor osv? vore det inte bättre att basera kosten på lagad mat, mycket kött och sallad istället? mättar bättre och har mindre socker i sig.

vicarious
2011-09-06, 06:57
EDIT: om du inte vill bli fet, varför dricker du då chockladmjölk, fil och flingor osv? vore det inte bättre att basera kosten på lagad mat, mycket kött och sallad istället? mättar bättre och har mindre socker i sig.

Han vill gå upp i vikt? Det du föreslår lär ju knappast hjälpa. Man blir inte fet av socker, man blir fet av kaloriöverskott.

Nashorn
2011-09-06, 07:00
Han vill gå upp i vikt? Det du föreslår lär ju knappast hjälpa. Man blir inte fet av socker, man blir fet av kaloriöverskott.

Ja, men jag ville propagera för att äta vettig mat om man vill öka i fettfri massa och inte fett.

Kcalöverskott är ju the way to go om man vill bli större och starkare, men eftersom han var ämnad att öka väldigt långsamt och utan nämnvärd fettmassa så föreslog jag det.

vicarious
2011-09-06, 07:15
Ja, men jag ville propagera för att äta vettig mat om man vill öka i fettfri massa och inte fett.

Kcalöverskott är ju the way to go om man vill bli större och starkare, men eftersom han var ämnad att öka väldigt långsamt och utan nämnvärd fettmassa så föreslog jag det.

Det funkar inte riktigt så. Vettig och "nyttig" mat gör inte så man ökar mest i fettfri massa. Man blir fet av ris och kyckling också om man äter för mycket.

Ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna bygga kvalitativt av ett upplägg som innefattar fil, flingor och chokladmjölk.

Lappiz
2011-09-06, 08:52
Gå upp 5kg kvalitativ fettfri massa tar flera år. Vill du gå upp just 5kg här och nu så får du räkna med att bli fetare.

Jag har hört att om man går upp ca 0,5 kg i veckan och tränar hårt så är det mest muskelmassa men det kommer såklart vara lite fett också, det måste väl vara olika från person till person, men borde jag sikta på att äta proteinrik mat och väldigt mycke?

Lappiz
2011-09-06, 08:55
Ät mer mat, reglera kcal och kolhydrater när du börjar bli för fet. det tar som sagt tid att öka 5kg muskler.

EDIT: om du inte vill bli fet, varför dricker du då chockladmjölk, fil och flingor osv? vore det inte bättre att basera kosten på lagad mat, mycket kött och sallad istället? mättar bättre och har mindre socker i sig.

Chokladmjölk dricker jag efter varje träning för det är bra att få i sig kalorier efter träning right?

Jag hade ju inte tänkt äta kött och sallad till kvällsfika precis, men typ ägg och nånting?

apfel
2011-09-06, 08:58
varför gnälla på chokladmjölk och fil? sen när har mejerivaror blivit annat än bra käk?
mycke proteiner och bra kolhydrater, vad mer kan man önska av ett mål som tar 30sek att fixa liksom..

King Grub
2011-09-06, 09:00
Jag har hört att om man går upp ca 0,5 kg i veckan och tränar hårt så är det mest muskelmassa

Så om ett år har du gått upp över 20 kilo muskler?

spoon
2011-09-06, 09:03
Jag tycker det låter mycket att gå upp 0,5kg i veckan. Då blir man fort fet och får en lång deff framför sig.

Lappiz
2011-09-06, 09:11
Så om ett år har du gått upp över 20 kilo muskler?

Haaha när du säger det sådär låter det en aning extremt må jag säga ! :P

paatrik
2011-09-06, 09:56
Det funkar inte riktigt så. Vettig och "nyttig" mat gör inte så man ökar mest i fettfri massa. Man blir fet av ris och kyckling också om man äter för mycket.

Ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna bygga kvalitativt av ett upplägg som innefattar fil, flingor och chokladmjölk.

Nu har jag inge belägg för detta men tror också det är mer fördelaktigt att äta "bra" mat, bör ju påverka kroppssammansättningen mer positivt och följaktligen ge en mer kvalitativ uppgång. Sen kan man ju diskutera "bra" mat både en och två gånger, men du fattar min poäng.

Ronn
2011-09-06, 10:34
Hög nivå på broscience här, ät dom proteiner du behöver, den kcal mängd du siktar på och se till att få i dig vitaminer och mineraler från antingen varierad kost eller tillskott så blir det bra. Ät socker om du vill, ät inte socker om du inte vill.

Keep it simple.