handdator

Visa fullständig version : svaga armar


mooch
2003-12-23, 11:59
Hej!

Min styrka i armar och axlar är i det närmaste obefintlig mot min styrka i ben och rygg vilket stället till problem i vissa övningar. Jag blir tex. helt slut i armarna när jag ska köra latsdrag och när jag kör hypersträck orkar jag knappt hålla en stor 15 kg vikt intill bröstet, känns som att jag ska tappa den. Jag tränar på nautilus och där finns en maskin som likanar hypersträck. Man ligger på en bänk med överkroppen vågrätt och benen lodrät mot marken. Sen trycker man en vikt med benen uppåt så att hela kroppen blir vågrät. Vad tror ni om denna maskin?

Tycker också att bicepsövningar är väldigt svåra att köra eftersom jag blir så himla trött i handlederna och i underarmarna.

Någon som har tips på hur jag kan lösa detta?

Officer
2003-12-23, 12:02
Du måste träna upp de muskler du tycker släpar, för att kunna bli starkare.
Träna upp handlederna/underarmarna med diverse underarmsövningar (nån annan vänlig själv får ta sig friheten att ge länkar till övningar), och så får du samtidigt träna upp biceps, du måste stå ut med smärtan ett tag tills du blivit starkare, men smärtan kan även bero på fel utförande eller på överspänning/aktivering av underarmar/handleder när du ska köra biceps.

Det är vad jag kan komma på nu.

mooch
2003-12-23, 12:07
Jag tänkte också på om jag skulle lägga in nån övning för underarmar. Men så är jag samtidigt rädd för att överträna underarmarna med tanke på att de ju får träning i princip varje pass.

Kan också tänka mig att jag gör något fel när jag kör biceps för jag känner mig onaturligt spänd i hela kroppen när jag kör tex cabelcurl.

Jense
2003-12-23, 12:22
jag kan iaf underarmsträning någotsånär bra. =P


Handledscurl, handflata upp och handflata ner, det är 2 bra övningar för handlederna/underarm.

samt denna

Håll en skivstång bakom ryggen , med raka armar och curla upp den med handlederna.

aliquis
2003-12-23, 12:26
Skit i att det gör ont i underarmar och handleder när du tränar biceps, det gör det först... men efter någon månad slutar det.

Jense
2003-12-23, 12:30
Gjorde det ont på dig aliquis?

gjorde inte ont på mig.. kan det bero på att jag som va smedlärling va stark i underarmarna från innan kanske?

mooch
2003-12-23, 12:32
Problemet är väl eg. inte smärta, utan att jag blir för trött och inte orkar - det tar liksom stopp. Så jag känner mig inte tillräckligt utmattad i biceps.

Dragremmar då? Kan det va något att använda sig av i vissa övningar. Eller är det nåt man bör börja med först när man är mer erfaren.

Jense
2003-12-23, 12:36
Originally posted by mooch
Problemet är väl eg. inte smärta, utan att jag blir för trött och inte orkar - det tar liksom stopp. Så jag känner mig inte tillräckligt utmattad i biceps.

Dragremmar då? Kan det va något att använda sig av i vissa övningar. Eller är det nåt man bör börja med först när man är mer erfaren.

Många använder remmar, dock vid höga vikter. jag själv använder bara det om mitt grepp sviker , vilket aldrig händer med mina puttenuttevikter.

träna upp styrka i underarmarna tycker jag är en bättre ide. dem ska ju också vara starka

Simson
2003-12-23, 13:34
Det kommer nog att tränas upp om du bara ligger i. Jag tror att det går snabbare att träna upp dessa muskler ju mer fria vikter man kör med. Man påfrestar ju en hel del stabiliserande muskler då.

Fartman
2003-12-23, 13:52
Originally posted by mooch
Jag tränar på nautilus och där finns en maskin som likanar hypersträck. Man ligger på en bänk med överkroppen vågrätt och benen lodrät mot marken. Sen trycker man en vikt med benen uppåt så att hela kroppen blir vågrät. Vad tror ni om denna maskin?


låter som en reverse-hypermaskin... har inte prövat den själv men det är flera här på forumet som gillar den skarpt så den är nog bra

emmzan
2003-12-23, 20:51
Originally posted by Fartman


låter som en reverse-hypermaskin... har inte prövat den själv men det är flera här på forumet som gillar den skarpt så den är nog bra

Japp! typ omvända ryggresningar om jag förstod beskrivningen rätt! Tar riktigt långt ner i korsryggen där jag varken tycker marklyften eller vanliga ryggresningarna riktigt kommer åt.

shirunai
2003-12-23, 21:25
Har man ont i handleder när du tränar biceps, kör med hantlar

mr_ping2
2003-12-23, 23:16
Jag har typ motsatt problem.... kör med uppåt 60kg i bicepscurl, men bara kanske 80kg i böjj och 130 i mark typ...

Men jag vet ju mina svagheter, så det e bara till o bita ihop o köra på!

Ankarby
2003-12-23, 23:32
Originally posted by mr_ping2
Jag har typ motsatt problem.... kör med uppåt 60kg i bicepscurl, men bara kanske 80kg i böjj och 130 i mark typ...

Men jag vet ju mina svagheter, så det e bara till o bita ihop o köra på!

glöm ej tröjan bara :thumbup:

mr_ping2
2003-12-26, 11:38
Hhehe ska nog köra med den idag, tyvärr är jag förkyld... men men!

Karl_alfred
2003-12-26, 13:21
Originally posted by mr_ping2
Hhehe ska nog köra med den idag, tyvärr är jag förkyld... men men!

då är det väll bra att du klär dig ordentligt:thefinger

MunsöHustla
2003-12-26, 16:43
Originally posted by mr_ping2
Jag har typ motsatt problem.... kör med uppåt 60kg i bicepscurl, men bara kanske 80kg i böjj och 130 i mark typ...

Men jag vet ju mina svagheter, så det e bara till o bita ihop o köra på!

jag hade för mig att du tränade SL? eller har jag fått allt om bakfoten?

DiZi
2003-12-26, 16:58
Har också problem med att det gör ont i underarmarna när jag kör exempelvis med hantlar, bicepscurl eller annan bicepsträning, är inte alltid så, men oftast, men VAFFAN ; WHO CARES!?! :D

mr_ping2
2003-12-26, 19:23
Bara till o ta en treo i hålla käft...

Får bli tröja på måndag istället, kände mig inte så bra idag...

Gorin
2003-12-26, 21:23
Hallå!

Ont i handlederna får jag med när jag kör t ex Hantelcurl. Men sen köpte jag ett par handledsremmar (har inget bättre namn på dem) som man lindar runt handlederna och spänner rätt så hårt. Hjälper skitbra för mig. Har aldrig ont i underarmarna längre.

Gorin