handdator

Visa fullständig version : Sniggels take on hemgjorda proteinbars


Sniggel
2011-09-05, 17:31
Har mixtrat en del och nu kommit fram till något som är enkelt att göra och som man kan få till bra makros på och som dessutom kan bli riktigt gott. Jag tänkte dela med mig av min nuvarande mall för vilka mängder av vad man ska använda samt hur allting ska tillredas.

"Originalrecept" 3 små bars

100g "torrvara":
varav 50g havregryn
varav 50g hasselnötter
100g "blötvara"
Jordgubbar
ca 100g proteinpulver (blueberry smoothie)

1. Mixa torrvaran ordentligt i mixer, ställ åt sidan i en medelstor bunke
2. Mixa jordgubbarna och häll/skrapa i jordgubbarna i bunken
3. Häll i ungefär hälften av proteinpulvret och rör runt med något hårt. Det kommer att se väldigt torrt ut i början men är man envis sugs det upp och blir till och med på tok för kletigt. Häll då på resten av pulvret. Det kommer att se ut som om det har blivit för torrt, men återigen ska man vara envis och knåda runt. Om man vill kan man ta och knåda runt vid det här laget för att få in allt pulver lite snabbare.
4. Dela upp i 3 bitar. Ca 30g protein i varje (räkna själv om du vill veta mer exakt)
5. Lägg i frysen tills det stelnat
6. Ta upp ur frysen och tina lite alternativt mikra i 10-15 sekunder för att inte bita sönder tänderna.

Förslag på varianter:

LCHF-bar
Torrvaran består av nötter enbart eller blandning av nötter och kokosflingor!
Det verkar som om man går "all out nuts" så kan det suga upp mer proteinpulver av någon anledning (120g istället för 100), det kan iofs varit en slump.

Kokos-bar
Var extra noga med att knåda in proteinpulvret så att degen blir kletig. Skär och forma i bitar och doppa i kokosflingor för att få ett lager med kokos runt hela baren.

Diet-bar
Torrvaran består av hälften havregryn, hälften valri fiberkälla. Eller något liknande

Budget-bar
Torrvaran består helt utav havregryn. Eventuellt kan man byta ut jordgubbarna mot 1 dl vatten. Antar att man kan få in mer proteinpulver då och då får man ju kanske fler bars och med lägre kcalinnehåll per bar, samt att man får mer smak från proteinpulvret som kompenserar för förlusten av jordgubbar.

Bulk-bar (ej testad, enbart en idé)
Torrvaran består av 33g havregryn, 33g valfri nöt och 33g socker (alternativt dextros eller maltodextrin om man vill vara lite nyttigare).
Blötvaran består av 80g jordgubbar och 20g olivolja (eller grädde?). Barsen doppas sedan i krossade jordnötter så man får ett najs smarrigt lager omkring.

LeBron
2011-09-05, 18:09
Du e kung! Ska provas!

Rickard
2011-09-05, 18:13
Man kanske kan torka dom i ugnen för att få till bars som är lättare att transportera?

Typ som när man gör hallonremmar i ugnen.

Sniggel
2011-09-05, 18:16
Är osäker på om det funkar att värma dessa. Tror inte resultatet blir något bra. Men det är självklart fritt fram att experimentera. Säger inte att detta är det mest optimala sättet att göra bars på. men det är, by far, det bästa jag lyckats med hittills.

OneManArmy
2011-09-05, 19:12
Skall definitivt provas. Är det kasein eller vassle du använder?

whalle
2011-09-05, 19:19
Åh det här ska provas! Du har ingen möjlighet att lägga upp en bild på slutresultatet så man vet ungefär hur dom ska se ut ? :D

Pompere
2011-09-05, 19:46
Skall definitivt provas. Är det kasein eller vassle du använder?

skulle tro vassle

Sniggel
2011-09-05, 21:14
Använder vassle och slutprodukten ser ut som rå köttfärs, dvs inte så vackert :P
har man kokos runt ser det dock bättre ut :P

Hannya
2011-09-05, 21:41
this thread is worthless without pics

clappen
2011-09-05, 22:09
this thread is worthless without pics

+1

Mell
2011-09-05, 22:12
Pics or it didn't happen!

Pansartax
2011-09-05, 22:38
Jag brukar köra med honung, kakao, havregryn, jordnötssmör och mjölk.

Blir, helt ok.

Aldrig provat frukt dock, gillar inte "frukt" i mat.

Sniggel
2011-09-06, 06:17
Testade att göra med chokladsmak idag. Tog även bilder i slutet.

Receptet blev så här:

150g "torrvara":
varav 50g kokos
varav 50g hasselnötter
varav 50g jordnötter
110g "blötvara"
Kaffe
180g proteinpulver (mint chocolate)

Insåg rätt snabbt att det blev för mycket vätska så jag stannade vid 1,1 dl kaffe istället för 1,5. När jag smetat i 150g proteinpulver insåg jag även att det behövdes mer, så jag slängde i 30g till (det fick bli 6 bars tänkte jag).

Måste säga att de blev riktigt bra i smaken faktiskt.

Eddie Vedder
2011-09-06, 07:57
De smakar säkert gott men de såg inte riktigt ut som bars och de ser lite smuliga ut om man ska ha i en väska exempelvis. Du får jobba lite på konsistens och estetiken. :D

Kul tråd! :thumbup:

Löpsko
2011-09-06, 08:13
När ja fått mitt kacein så ska ja testa göra någon form av detta. återkommer med bilder.

Sniggel
2011-09-06, 09:17
Smuliga är de inte (bortsett från eventuellt kokoslager). De bör dock inte tina för länge, då blir de kletiga. Man bör förvara dem i någon burk eller i bakpapper såklart :)

Onigiri
2011-09-06, 13:24
Återkommer med vårat bar-projekt i veckan Sniggel. Skall nog köra en modifierad version av din. Pics kommer givetivs

z_bumbi
2011-09-06, 13:43
Ska man kunna ta med sig det så skulle jag börja peta i en vanlig bröddeg, även om det är svårt att få till en bra konsistens om man ligger väldigt högt i protein så kan man komma en bra bit på vägen.

Onigiri
2011-09-08, 12:28
Vilket fiasko men god smak! Kladdigt och fel, men gott ;)

Funderar på att invänta BS nya blåbärs vassle och köra med fibergryn som är lite finare. Återkommer (igen..)!

Sniggel
2011-09-10, 18:09
Nytt recept på choklad/kaffe/kokos-temat, med lite extra kalorier. (LCHF-approved dessutom)

6 Bars
150g "torrvara":
varav 50g jordnötter
varav 50g hasselnötter
varav 50g kokosflingor
150g "blötvara"
100g kaffe
50g smör
180g proteinpulver (mint chocolate)

Väg upp 50g smör, dela gärna i skivor och lägg i kopp.
Koka kaffe, häll 100g i koppen.
Under tiden smöret och kaffet smälter ihop, mixa torrvaran och häll sedan över i en bunke.
När kaffet och grädden smält samman, häll i det i torrvaran och blanda.
Häll i hälften av proteinpulvret och blanda.
Häll i hälften av det resterande proteinpulvret och blanda.
Häll i resten av proteinpulvret och blanda.
Forma till bars på lämpligt sätt.

Valfritt:
Ha en annan bunke med kokosflingor som du doppar dina bars i. Plocka gärna upp barsen med blöta fingrar, då fuktar du ytan på barsen så att kokosen fastnar bättre.

In i frysen sen som vanligt. Vet ej än hur pass smöret kommer att hålla ihop baren efter att man plockar ut en fryst bar. Men antar att de ska förtäras rätt så snart efter urplock.

Näringsvärde per bar (kokosflingor på ytan ej inräknat!):

Energi - 332 kcal
Protein - 28 g
Kolhydrater - 3,3 g (told you it was LCHF-approved ;))
Fett - 23 g

Smak - Bästa smaken jag lyckats med hittills! (tänk chokladboll ;))

Löpsko
2011-09-10, 18:20
150g torrvara, tror du de går med linfrön? finns dock risk risk att man bajsar på sig.

Sniggel
2011-09-10, 18:25
150g torrvara, tror du de går med linfrön? finns dock risk risk att man bajsar på sig.

Tror du får ha 33% av torrvaran som linfrö då per bar. Man kan nog inte köra med 100% Eller jo det kanske man kan men i en bar blir det då 25g linfrö vilket blir en del fibrer, men framförallt kan det vara giftigt med så mycket söndermixat linfrö (skulle jag tro). Du kan inte köra något annat som t ex psylliumfrön eller något annat fiberrikt?

Löpsko
2011-09-10, 18:33
Tror du får ha 33% av torrvaran som linfrö då per bar. Man kan nog inte köra med 100% Eller jo det kanske man kan men i en bar blir det då 25g linfrö vilket blir en del fibrer, men framförallt kan det vara giftigt med så mycket söndermixat linfrö (skulle jag tro). Du kan inte köra något annat som t ex psylliumfrön eller något annat fiberrikt?

Kör 30% linfrö, sen kör ja lite sojamjöl och fiberhusk.. tänkte dra igång nu. wish me luck.

Sniggel
2011-09-10, 18:36
Kör 30% linfrö, sen kör ja lite sojamjöl och fiberhusk.. tänkte dra igång nu. wish me luck.

Hoppas det blir bra. Kolla gärna upp rekommendationerna ang linfrö:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/

Löpsko
2011-09-10, 19:03
Ok nu är de i frysen såhär gjorde ja.


50g hasselnötter
50g linfrön
50g kokos
150g kaffe
100g vatten
50g smör
100g sloow choklad

(allt i matberedaren)

Proteiner: 105~
Kolhydrat: 10~

/6

17g protien per bar
1,6g ~ kolhydrat per bar


sen slängde ja ut allt på plast, gjorde till en korv och stoppa in i frysen. riktigt goda var iaf smulet/smeten.


Edit: hade i mindre proteinpulver pga snålhet och ja visste ej hur slutresultatet skulle bli.

Sniggel
2011-11-13, 00:18
Nytt förbättrat recept:

10 bars - per styck -> 390 kcal / 28g protein / ca 5-6 kr tillverkningskostnad.

Torrvara
100g mixade havregryn
100g hela havregryn
100g halvmixade/krossade jordnötter
(Mer crunch i dessa bars!)

Blötvara
175g kaffe
175g smör (smörsmör, inga konstigheter)
Mängderna är viktiga, 150g av varje är för lite och 200g av varje är för mycket!

Proteinpulver (ska i sist)
300g Pro FX mintchoklad

1. Fyll en ugnsform med gott om havregryn (påverkar inte näringsvärdet så jättemycket så har inte räknat med detta i receptet).

2. Blanda ingredienserna (mixa 100g av havregrynen och jordnötterna något - för sig!)

3. Smält smöret i nykokat kaffe och blanda runt (nom nom!).

4. Blanda torrvara och blötvara, i med "hälften" av proteinpulvret åt gången, sleva runt med något.

5. När det sista 100-150g proteinpulvret hällts i kan man knåda med fingrarna tills att degen går från "pulvrig" och ojämn konsistens till "något fuktig" och jämn konsistens. Sen får du gnugga bort en del geggig deg under rinnande vatten :P

6. Baka ut till en större kaka i händerna och lägg den sedan i ugnsformen (havregryn fastnar på den lätt fuktiga undersidan) och pressa ut den mot hörnen. Vänd på kakan och upprepa processen

7. Skär i 10 lika stora bitar och frys in dem på lämpligt sätt.

Smakar riktigt jäkla mumma! Och är förhoppningsvis snällare mot min (och andras?) mage än mina tidigare recept. Får se imorgon och i övermorgon.

Och som vanligt bör de inte förvaras i rumstemperatur i flera timmar.

Nils.R
2011-11-13, 17:39
Den sista där ser ut att kunna vara riktigt god, får ta och testa den i veckan.

Men lär nog antagligen köra på lite blandade nötsorter, återkommer med recension senare.

karlingen
2011-11-13, 18:23
nya pics? :D

Sniggel
2011-11-13, 21:05
De blev kanske inte så crunchy som jag trodde de skulle bli. inte för att de inte är goda dock!

Man kan ju ändra proportionerna med hur mycket av t ex havregrynen som mixas, men man behöver förmodligen en del "mjölig substans" för att suga upp vätska och binda samman allt.

Iofs eftersom jag kör ordentligt med smör kanske behovet av detta är lägre, pga smörets kletighet.

Men om man vill ha det mer crunchy så går det nog bra att t ex öka mängden omixat havre. Fast det kan påverka hur mycket kaffe+grädde som är optimalt per sats.

nya pics? :D

Kan se om jag kan ta pics nästa gång jag gör en sats.

Nils.R
2011-11-13, 21:17
De blev kanske inte så crunchy som jag trodde de skulle bli. inte för att de inte är goda dock!

Man kan ju ändra proportionerna med hur mycket av t ex havregrynen som mixas, men man behöver förmodligen en del "mjölig substans" för att suga upp vätska och binda samman allt.

Iofs eftersom jag kör ordentligt med smör kanske behovet av detta är lägre, pga smörets kletighet.

Men om man vill ha det mer crunchy så går det nog bra att t ex öka mängden omixat havre. Fast det kan påverka hur mycket kaffe+grädde som är optimalt per sats.



Kan se om jag kan ta pics nästa gång jag gör en sats.


:confused: Menar du smöret?

Sniggel
2011-11-14, 07:27
:confused: Menar du smöret?

Ja haha :D

Svårt att inte ha grädde i samma mening som kaffe. Det är ungefär som, som...

5l_H0IqakW4

Nils.R
2011-11-14, 17:43
Ja haha :D

Svårt att inte ha grädde i samma mening som kaffe. Det är ungefär som, som...

5l_H0IqakW4


Ett tips förresten om du vill ha mer uppsugningsförmåga: använd kasein istället för vassle.

Nils.R
2011-11-15, 11:36
Dom blev grymt goda.
Funderar på om man kan ha i cornflakes för att få dom mer crunchy.

Sniggel
2011-11-16, 14:34
Dom blev grymt goda.
Funderar på om man kan ha i cornflakes för att få dom mer crunchy.

Kul att höra!
Kanske provar nån variant med corn flakes i.

Ska prova att ha i mer havregryn och då även kaffe+ ev smör. För att få större bars och med mer kalorier. Så man inte så fort man ätit en, känner för att ta en till, det är lätt hänt :P

Återkommer ifall receptet blir lyckat.