handdator

Visa fullständig version : Datorn knasar sig.


xarizma
2011-09-05, 15:18
Hej kolozzeum. Tänkte fråga en sak som besvärat mig ett tag..


När jag sätter igång min dator så fungerar den som vanligt, men oftast efter ett tag låser den sig själv efter ett tag, det kan vara efter 30 min, 2 timmar osv. Jag brukar vara tvungen att stänga av datorn från hårddisken vilket förstör datorn ännu mer, sedan startar jag den igen. När den låser sig är det omöjligt att göra något - detta hände inte förut men har börjat hända mer och mer nu.


Någon som vet?

King Grub
2011-09-05, 15:27
Konflikter mellan drivrutiner, hårdvarufel (trasig hårddisk, trasigt RAM-minne), överhettning, jättesvårt att säga vad det kan vara.

r3mpuh
2011-09-05, 15:36
Vad händer när den "låser sig"?
Blir det frysbild eller händer det inget när du klickar på saker?
Och om musenpekaren "fryser fast", finns det något timglas/laddningsindikator/någon rörelse alls på skärmen?

Kolla processor temperaturen med http://www.alcpu.com/CoreTemp/ lite snabbt vett jah, och återkom ;p

Kabuto
2011-09-05, 15:49
Jag hade en hårddisk som var trasig och varje gång jag använde den skadade delen av disken så frös datorn precis som för dig i 5-20min. Var min interna disk i min iMac, gick inte att fixa utan ingrepp.

x9000
2011-09-05, 16:09
Hej kolozzeum. Tänkte fråga en sak som besvärat mig ett tag..


När jag sätter igång min dator så fungerar den som vanligt, men oftast efter ett tag låser den sig själv efter ett tag, det kan vara efter 30 min, 2 timmar osv. Jag brukar vara tvungen att stänga av datorn från hårddisken vilket förstör datorn ännu mer, sedan startar jag den igen. När den låser sig är det omöjligt att göra något - detta hände inte förut men har börjat hända mer och mer nu.


Någon som vet?

Är du säker på det?

King Grub
2011-09-05, 16:29
Det är alltid dåligt att dra ut sladdar när strömmen är på. Det kanske inte händer något första gången, eller den tionde, men dåligt är det, och förr eller senare är det slut.

xarizma
2011-09-12, 00:44
Tack för alla svar. Blev lite sen med mitt svar.


Grub ; Alla dem punkter du skrev i din första post, hur kan jag kontrollera dem? T.ex i vilket skick dem är, hur dom funkar osv ? För det händer fortfarande, och jag behöver lösa det. Det blir för många omstart, datorn låser sig själv och då måste jag starta om. Om inte jag fixar, så kommer datorn gå sönder snart.

Snobbe
2011-09-12, 01:31
Tack för alla svar. Blev lite sen med mitt svar.


Grub ; Alla dem punkter du skrev i din första post, hur kan jag kontrollera dem? T.ex i vilket skick dem är, hur dom funkar osv ? För det händer fortfarande, och jag behöver lösa det. Det blir för många omstart, datorn låser sig själv och då måste jag starta om. Om inte jag fixar, så kommer datorn gå sönder snart.

Enda du kan göra är att testa dig fram, byt HDD till en annan. Får du fortfarande samma problem så är det inte problemet osv. Minnet hade jag testat först iaf, där kan du enkelt om du har 2 dra ut ena och testa och sen testa med andra.

Xtronal
2011-09-12, 05:43
Jag hade samma problem som dig förut, min dator "stängdes av" ibland, det var typ blue screen men det var inte blue screen.. det var fel på mitt grafik kort O.o

Eddie Vedder
2011-09-12, 08:03
Det är alltid dåligt att dra ut sladdar när strömmen är på. Det kanske inte händer något första gången, eller den tionde, men dåligt är det, och förr eller senare är det slut.

Du pratar om stationära datorer nu va? Att dra ut kontakten ur en laptot kan väl inte vara dåligt?

TheGovernator
2011-09-12, 08:30
Du pratar om stationära datorer nu va? Att dra ut kontakten ur en laptot kan väl inte vara dåligt?

Korrekt. Eller jag kan i alla fall inte komma på ett skäl till att det skulle vara dåligt. Förstör lite grejjen med laptops :P

xarizma
2011-09-19, 13:00
Dagen efter jag skapade denna tråd fortsatte problemet. Tillslut öppnade jag hårddisken, såg att det var mycket damm där i, speciellt vid den där grejen som snurrar runt. Jag tog bort mycket damm och så, efteråt vart det genast bättre. 4-5 dagar har gått sedan dess och idag, för ungefär 15 minuter sedan låste sig datorn av sig själv igen. Jag har tyvärr varit tvungen att starta om datorn på helt fel och skadliga sätt - just pga att den låser sig helt plötsligt.


Detta har aldrig hänt mig förut, vad behöver jag göra för att bli av med problemet helt? Vad bör jag kontrollera i datorn, inställningar osv?

King Grub
2011-09-19, 13:05
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5282414&postcount=8