handdator

Visa fullständig version : Miljarder bortkastade på piller


Pudzianovski
2011-09-05, 11:40
"Proteinpulver, vitaminpiller, fettförbrännare och fiskolja. Förra året köpte svenskarna kosttillskott för 2,4 miljarder kronor — det mesta bortkastade pengar enligt expertis"

http://www.dn.se/nyheter/sverige/miljarder-bortkastade-pa-piller

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fakta-sa-mycket-kosttillskott-koper-vi-1

Bahir
2011-09-05, 11:43
Jag har en otroligt ensidig kost, så för mig är det inte bortkastade pengar, det är ett måste (givet att jag inte förändrar dieten i stället).

shadowfire
2011-09-05, 11:45
Poppar ju upp kosttillskottsbutiker som ogräs och ena produkten ersätter den andre på hyllorna. Nya etiketter och allt är mirakelmedel osv... kräks på att folket är så lättlurade som går på och köper allt - samtidigt som jag själv har varit likadan och på ett sätt är fortfarande som köper PWO istället för att göra egen osv.

Mass-Tech
2011-09-05, 11:48
Nån som vet hur mycket pengar vi lägger på sprit eller ciggareter?

ceejay
2011-09-05, 11:48
kan tänka mig att många kastar bort pengar på det, men att många också får ut mycket av det.

kalle 14 år som kör biceps 3 gånger i veckan kanske inte får ut så mycket att att köra proteinpulver, rage och andra tillskott.

Pansartax
2011-09-05, 11:51
Proteinpulver och bortkastade pengar i samma mening, ehm... vänta lite här nu? Vad var det som precis hände? Vad är det här för forskare egentligen?

Mycket tror jag att man säljer drömmar, säger Ulla Beckman Sundh, toxikolog vid Livsmedelsverket.

FÖRSTÖR INTE MINA DRÖMMAR ULLA, GÖR DET INTE!

shadowfire
2011-09-05, 12:04
Proteinpulver och bortkastade pengar i samma mening, ehm... vänta lite här nu? Vad var det som precis hände? Vad är det här för forskare egentligen?

Mycket tror jag att man säljer drömmar, säger Ulla Beckman Sundh, toxikolog vid Livsmedelsverket.

FÖRSTÖR INTE MINA DRÖMMAR ULLA, GÖR DET INTE!

finns ju iofs otaliga exempel på kids på gymet som tror att gainer är mirakelmedlet nr1 och som påtalar hur mkt deras biceps har växt av all gainer!!111 .. trökket broschaaaaaaan, trökket!

Loke
2011-09-05, 12:08
Ja, just proteinpulver i en lista över onödiga saker är rätt lustigt. Det är ju ofta billigt nog att jämföras med vanlig mat, då kan man knappast kalla det onödigt.

Men även när det handlar om kreatin eller vitaminer: När är något egentligen bortkastade pengar? Så länge man fattar att det är en hobby som syftar till att styra sin kropps processer och inte nödvändigtvis en enkel väg till god hälsa så är det ju inga problem.

Detta påminner faktiskt lite om folk på gymmen som ska tala om för andra hur man tränar. De glömmer alltid att fråga om syftet med träningen, vilket gör råden värdelösa.

Pansartax
2011-09-05, 12:14
Skoja inte om peaken jag har fått på min bekeps sen jag börjat tugga SuperMassMegaUltra3000InsaneBeast4000TestoAnabolic FullBlown gainer, enda nackdelen är att jag lever i en kyrka idag för att mina kappmuskler inte ska slå i taket i en vanlig lägenhet.

Yeeeeeeeeee buddy.

shadowfire
2011-09-05, 12:22
Ja, just proteinpulver i en lista över onödiga saker är rätt lustigt. Det är ju ofta billigt nog att jämföras med vanlig mat, då kan man knappast kalla det onödigt.

Men även när det handlar om kreatin eller vitaminer: När är något egentligen bortkastade pengar? Så länge man fattar att det är en hobby som syftar till att styra sin kropps processer och inte nödvändigtvis en enkel väg till god hälsa så är det ju inga problem.

Detta påminner faktiskt lite om folk på gymmen som ska tala om för andra hur man tränar. De glömmer alltid att fråga om syftet med träningen, vilket gör råden värdelösa.

Du får ju relatera till vem det är som köper proteinpulvret.
För Nils 17 år som tränar helt fel, sköter inte sin kost i övrigt och som tror att han ska bli stor bara han köper gainer (men som ändå inte kommer upp på kcalbalans t.ex.) är det ju rätt bortkastade pengar.

Vitaminer och mineraler är nog rätt bortkastat för en person som äter en normal och fullvärdig kost till vardags... osv.

Summasummarum, för en person som har god koll på sin kost och träning så är kosttillskott ett bra komplement, men vi har en stoooooooooor folkmassa som köper kosttillskotten i tron att det är det enda som krävs i jakten på en optimal kropp. För dem är det pengar i sjön, möjligen att placeboeffekten kan vara något att ha.

Skoja inte om peaken jag har fått på min bekeps sen jag börjat tugga SuperMassMegaUltra3000InsaneBeast4000TestoAnabolic FullBlown gainer, enda nackdelen är att jag lever i en kyrka idag för att mina kappmuskler inte ska slå i taket i en vanlig lägenhet.

Yeeeeeeeeee buddy.

yay i hear you bro'! :D

Sparven från Minsk
2011-09-05, 13:26
Bättre att vi lägger våra kr på sådant och inte på sprit, droger m.m

krellik
2011-09-05, 13:33
Proteinpulver konkurerar ju med de dyra posterna i matbudgeten, de proteinrika livsmedeln, har svårt att se att det är bortkastade pengar.

Fiskolja har väl en och annan dokumenterad effekt, om inte annat finns det väl folk med adhd som får i princip biverkningsfri effekt i högre eller mindre grad från fiskolja, samt det kan väl vara lite smånyttigt för andra funktioner. Fisk är som bekant inte heller gratis.

Asdf
2011-09-05, 13:39
Jag älskar hur hon i artikeln beskriver sporttillskott som helt onödigt oberoende vem man syftar på, samtidigt som hon sist av allt börjar prata om tillskott för gravida kvinnor, D-vitamin m.m

Det är uppenbart att det tydligen är ok med tillskott beroende på ändamålet. Åtminstone beskriver hon det själv!

Snobbe
2011-09-05, 13:52
Enda kosttillskottet som jag faktiskt är osäker på om jag blivit pålurad är omega 3 tabletter me någon special skit omega3 som tydligen ska vara bra för folk som kör linser. Och det var från en Optiker. Resten vet jag att jag haft bra användning för. Kanske inte för att bygga stora biceps men andra saker.

Ronn
2011-09-05, 13:58
Vilken ögonöppnare, jag ska prompt sluta köpa proteinpulver, vitaminer och omega3.

Eddie Vedder
2011-09-05, 15:04
sköter inte sin kost i övrigt och som tror att han ska bli stor bara han köper gainer (men som ändå inte kommer upp på kcalbalans t.ex.) är det ju rätt bortkastade pengar.

Jag håller inte med om att det är bortkastade pengar då heller. Sannolikt hade han ju hamnat på ännu större underskott utan och inte ens fått i sig något direkt efter.

Naturligtvis behöver den personen lära sig grunderna och inse att det är fel på kosten men den gainern fyller ju en funktion av att "minimera skadorna" av den ännu värdelösa kostkunskapen.

Problemet (som jag även antar att du syftar på) är ju om vederbörande bara försöker fixa till allt med mer gainer och fler proteindrinkar. Den typen av trådar startas ju inte sällan, oduglig mathållning och bara massa frågor om när och hur man kan ta fler proteindrinkar.

Pansartax
2011-09-05, 15:16
Hellre att folk lägger pengar på proteinpulver eller gainer än halvfabrikat och läsk.

Eddie Vedder
2011-09-05, 15:19
Hellre att folk lägger pengar på proteinpulver eller gainer än halvfabrikat och läsk.

Kvarg kan ses som ett halvfabrikat. :) Makrill i tomatsås och köpt bröd likaså. Det finns bra grejer som är både halv- och helfabrikat. Det är inte svart och vitt där heller, precis som med kosttillskottsdebatten.

frong
2011-09-05, 15:23
finns ju iofs otaliga exempel på kids på gymet som tror att gainer är mirakelmedlet nr1 och som påtalar hur mkt deras biceps har växt av all gainer!!111 .. trökket broschaaaaaaan, trökket!

Ja... "Öööööh, jag köpte WHEY-100 för 2 veckorsedan, KOLLA MIN BÄJSEEPS NU!"

Förstår inte hur alla experter gång på gång orkar klanka ner på proteinpulver t.ex. får man inte i sig tillräckligt av det man vill anv. man tillskott, vad är problemet?

Pansartax
2011-09-05, 15:24
Helfabrikat var det jag var ute efter, det blev "halv" i stundens hetta.

Pepz
2011-09-05, 15:55
ja men hur många kosttillskott har en faktisk "effekt" dvs att de inte går att ersätta med en bra kost?

kreatin kanske.

hur många köper inte kosttillskotten för "effekten" och inte för att stärka upp sin kost.

Linjedomarn
2011-09-05, 16:08
Problemet ligger nog i som många har skrivit här tidigare är att folk (oftast yngre) tror att allt är mirakelgrejer men för dom seriösa är det bara ett sätt att få i sig allt nödvändigt utan att ändra sin kost.

Dom spetsar tydligen allt med anabola steorider också, då förväntar jag mig bättre resultat!!^^

Gald
2011-09-05, 16:41
Tycker definitivt inte det är slöseri med pengar om man lägger dem på Omega-3, Proteinpulver, Multivitamin tabletter samt en bra PWO.

Omega-3 då man inte äter fisk speciellt mycket, iaf inte jag.
Proteinpulver - Säkra proteinintaget för dagen
Multivitaminer - Säkrar vitaminerna för dagen om du skulle missa det i kosten.
PWO - Piggare på passen än jag är normalt.

Visst kan dessa saker ersättas av kost och PWO kan blandas egen men detta underlättar väldigt mycket samt säkrar det dessa saker så man kan känna sig trygg, tycker även dessa är billigare än om man skulle köpa massa mer kött,fisk tex.

Eddie Vedder
2011-09-05, 16:52
Tycker definitivt inte det är slöseri med pengar om man lägger dem på Omega-3, Proteinpulver, Multivitamin tabletter samt en bra PWO.

Omega-3 då man inte äter fisk speciellt mycket, iaf inte jag.
Proteinpulver - Säkra proteinintaget för dagen
Multivitaminer - Säkrar vitaminerna för dagen om du skulle missa det i kosten.
PWO - Piggare på passen än jag är normalt.

Visst kan dessa saker ersättas av kost och PWO kan blandas egen men detta underlättar väldigt mycket samt säkrar det dessa saker så man kan känna sig trygg, tycker även dessa är billigare än om man skulle köpa massa mer kött,fisk tex.

Det finns en poäng i allt du skriver bortsett från PWO:n enligt mig. De är dyra och innehåller mestadels saker som är helt onödiga. Och kan man inte träna hårt utan PWO är det något som är väldigt väldigt fel.

Men sannolikheten att du skulle missa proteinet och mikronutrienterna är också mycket mycket låg. Det gör ju inte per automatik tillskotten onödiga men du får hursomhelst äta ganska kasst eller alldeles för lite för att lyckas med det. Om du är frisk.

proteinsynthesis
2011-09-05, 16:55
Det finns en poäng i allt du skriver bortsett från PWO:n enligt mig. De är dyra och innehåller mestadels saker som är helt onödiga. Och kan man inte träna hårt utan PWO är det något som är väldigt väldigt fel.

PWO kan bli lite som en "lucky charm" Precis som vissa idrottsmän måste upprepa en specifik peppning innan match, eller ha något specifikt plagg på sig.


En ritual som gör en mentalt förberedd.

Fartman
2011-09-05, 17:19
Bättre att vi lägger våra kr på sådant och inte på sprit, droger m.m

Äsch, sprit och knark ger oss åtminstone den effekt vi är ute efter!:thumbup:

Pansartax
2011-09-05, 17:42
PWO kan bli lite som en "lucky charm" Precis som vissa idrottsmän måste upprepa en specifik peppning innan match, eller ha något specifikt plagg på sig.


En ritual som gör en mentalt förberedd.

Jag skulle rekommenderbar en låt eller en hel skiva för det ändamålet, betydligt mycket billigare.

Youtube filmer fungerar också alldeles utmärkt som PWO´s, bara bredbandskostnader annars är det gratis.

Sheogorath
2011-09-05, 18:49
Äsch, sprit och knark ger oss åtminstone den effekt vi är ute efter!:thumbup:

Oh yes this. THIIIIS. :D

stridis
2011-09-05, 19:20
Miljarder bortkastade på piller? Fortfarande peanuts i jämförelse med psykatrin, exempelvis antidepp mediciner, ett område som fortfarande i allt för hög grad är svälj och se om det blir bättre (eller sämre).

Eddie Vedder
2011-09-05, 19:25
PWO kan bli lite som en "lucky charm" Precis som vissa idrottsmän måste upprepa en specifik peppning innan match, eller ha något specifikt plagg på sig.


En ritual som gör en mentalt förberedd.

Då vill jag hävda att det inte är värt så dyra pengar. Om det är enda effekten. :)

z_bumbi
2011-09-05, 19:27
Resultatmässigt skulle de flesta antagligen tjäna betydligt mer på att hyra en bra tränare, köpa 3-4 böcker för nybörjare eller kanske bara få regelbunden massage för pengarna de lägger ner på tillskott. Det blir också väldigt konstigt när vissa diskuterar vilka tillskott de ska köra när de inte ens har börjat träna men å andra sidan gäller det för påfallande många hobbies, varför köper någon som börjar med golf en hel uppsättning klubbor fast de flesta inklusive seriösa tränare och aktiva säger att det räcker med några få klubbor etc?

aijou
2011-09-06, 14:25
Ursäkta att jag går lite "off topic", fast ändå inte.

I samband med denna artikel så uppstod en diskussion idag på jobbet där min kollega påstod att ingen kan dra nytta av mer än 80g protein/dag, det hade tydligen hans dietist sagt. Jag, å andra sidan, menar att det inte stämmer och att många anser att 2g protein per kg Kroppsvikt/dag verkar vara det optimala (eller i alla fall vad man bör få i sig för att vara säker på att man fått tillräckligt för att bygga optimalt). Dock så insåg jag att jag faktiskt inte har några källor på det förutom vad folk har skrivit här på kolozzeum.

Jag undrar därför om någon kan länka till forskning som visar vad som faktiskt är optimalt för muskelbygge. Antar att man inte kan säga exakt. Men skulle vara kul att se fakta på om T.ex. 180 g ger bättre förutsättningar än 80 g.

Doctor Snuggles
2011-09-06, 14:41
Proteinpulver konkurerar ju med de dyra posterna i matbudgeten, de proteinrika livsmedeln, har svårt att se att det är bortkastade pengar.

Fiskolja har väl en och annan dokumenterad effekt, om inte annat finns det väl folk med adhd som får i princip biverkningsfri effekt i högre eller mindre grad från fiskolja, samt det kan väl vara lite smånyttigt för andra funktioner. Fisk är som bekant inte heller gratis.

Ja, protein, fiskolja och kreatin är definitivt inte bortkastade pengar. Det är väl dock kombinationen av att de dock inte behövs för att bygga muskler eller ha bra hälsa, samt alla andra mirakelprodukter som finns, som omtalas.

Tolkia
2011-09-07, 06:40
Om man hade skrivit "miljoner bortkastade på bantningsmedel", hade det ens blivit diskussion då? +10000000000000 på z_bumbi, och jag måste säga att jag tycker att uttrycket "drömförsäljning" är mycket välfunnet.

Anders The Peak
2011-09-07, 07:07
Ontopic så är det bara Kreatin och HMB som har stöd i litteraturen allt annat är rena spekulationer eftersom det finns inte studier som stöder att man får mer muskelmassa genom att äta mer protein än RDI 0.8 gr/kg. Det finns stöd i litteraturen att timning av högvärdigt protein kring/efter träningen ger bättre muskeltillväxt men inte styrketillväxt.

sinnez
2011-09-07, 11:58
Tycker inte de pengar jag lagt på pwo är bortkastade, långt ifrån. Har hjälpt en många gånger när man varit trött från jobbet eller saknat motivation för att gå dit

olle lindblad
2011-09-07, 12:05
För min del hade alternativet varit att äta dyrare kött/fisk istället för vassle, så det känns inte som bortslösade pengar.